Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:13

Koud, het is heerlijk!

Hopelijk kun je nu weer vooruit Calipso, wat voor supplement ga je bijgeven?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:44

PSvanLot schreef:
Koud, het is heerlijk!

De osteopaat raadde Myoplast van Equitop aan. Maar ik ben er nog niet helemaal uit, vind het best een duur supplement.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:52

CalipsoLover schreef:
PSvanLot schreef:
Koud, het is heerlijk!

De osteopaat raadde Myoplast van Equitop aan. Maar ik ben er nog niet helemaal uit, vind het best een duur supplement.

Dat is inderdaad heel erg aan de prijs, en de kans dat ze er erg scherp van worden is zeker aanwezig.

Persoonlijk zou ik zelf niet blij worden van de suiker en maiszetmeel die in dit supplement zit. Daar zul je vast heel snel veel resultaat van hebben, maar ik zou het niet willen voeren.

Waarom wil je het voeren?

Ik voer mijn merrie Eggersman Amoniral. 20kg voor 40 euro en je voert ongeveer 120 gram per dag.
Dit supplement wordt veel gebruikt om keuringspaarden mooi in de spieren te krijgen. Dit bevat sojaschroot, druitdroesem en wat magnesiumoxide. Dat laatste is eigenlijk te verwaarlozen.

Wil je het goedkoper doen, dan kun je sojaschroot geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:55

Hmm, ik vind dat een overprijsde bak suiker met wat aminozuren. Ooit in een grijs verleden wel eens gevoerd voor een keuring maar paard kreeg er alleen maar dikke benen van terwijl ze vol in de sport liep. Aminozuren boven de adh bijvoeren zonder intensieve en gereguleerde training is sowieso zinloos.
Marie zit bovendien toch best mooi in de spieren? Ze is gewoon jong en dat kost tijd.
Als je toch essentiele aminozuren wil geven is het goedkoper om gewoon bij een bodybuiling site te bestellen.

Edit: of soja inderdaad.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:00

Ik vind het van een osteopaat ook geen hele wijze advisering voor een driejarige als ik eerlijk ben. Sowieso eigenlijk niet, zo'n bak rommel...

Het enige nadeel van sojaschroot vind ik dat het milieutechnisch natuurlijk niet top is. Maar aan de andere kant is het niet belastend voor het lijf omdat er geen suiker/bindmiddel etc in zit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:06

Ik zou ook zeker de myoplast niet lopen. Het is vooral suiker en het ingredient waar het om gaat (spirulina) plus de hoeveelheid, is ook niet je van het als het gaat om spier opbouwen.

Met de eggersman aminoral heb ik ook hele goede ervaringen, bij een verwaarloosd paard. Daarna over gegaan op pure sojaschroot en hij bleef lekker in de spieren.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:23

Ja, dat las ik dus al op internet. ik vond dus deze op horseflex: https://www.horseflex.nl/product/horsef ... r-complex/

Ze moet het ook op krijgen want Marie is best kieskeurig. Maar deze is ook met Spirulina, zonder toegevoegde suikers en ook iets goedkoper. Met Horse flex supplementen heb ik al ervaring en vind het fijne supplementen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:48

CalipsoLover schreef:
Ja, dat las ik dus al op internet. ik vond dus deze op horseflex: https://www.horseflex.nl/product/horsef ... r-complex/

Ze moet het ook op krijgen want Marie is best kieskeurig. Maar deze is ook met Spirulina, zonder toegevoegde suikers en ook iets goedkoper. Met Horse flex supplementen heb ik al ervaring en vind het fijne supplementen.

De Eggersman of sojaschroot eten ze allemaal wel. Ik doe het hier door het krachtvoer en mijn zeurpiet eet echt maar matig

Wil je de horseflex wel geven? Ook daar krijgen ze meer energie van.
Ik krijg van advertenties waar: 'snel resultaat' bij staat altijd de kriebels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:54

Wil je ook echt meer trainen?
Als je wilt dat het iets doet moet je je paard wel gericht richting spierpijn trainen voor de overcompensatie. Die je dat niet dan is dat dure urine :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:56

Geen idee van dat supplement, ik geef dat soort dingen nooit. :=
Snap ook niet waarom een jong paard opeens spieropbouwer moet hebben, een paard wat er slecht aan toe is, oké maar anders hou ik het liever zo simpel mogelijk.
Heeft ze het echt nodig?
Wel dus wat last van haar rug, toch goed dat je hebt laten kijken!

Het is koud maar ik hou ervan!
Als je staat te niksen om je paard vast te houden is het niet zo lekker idd, dan krijg je het wel koud..

Deze week wel een hele uitdaging, want ze zijn de weg aan het opknappen, moet opnieuw geasfalteerd.
Dus allemaal grote machines en wagens, was vandaag wel een avontuur met Malik om naar de wei te komen.
Hij vond het toch best eng.. :')
Ben benieuwd wat er morgen allemaal staat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:57

Sizzle schreef:
Wil je ook echt meer trainen?
Als je wilt dat het iets doet moet je je paard wel gericht richting spierpijn trainen voor de overcompensatie. Die je dat niet dan is dat dure urine :P

Ik vind het bij de Eggersman wel meevallen. Daar ben ik niet meer bij gaan trainen, ze had de extra eiwit gewoon nodig om te kunnen groeien. Zeker nu er in de wei niks meer te halen is krijgt ze weer wat bij.

Maar mijn spriet had/heeft het ook wel echt nodig. Die moet van zo enorm ver komen.

Maar de Eggersman voert ook niet duur, dat maakt ook wel verschil.

Verder geef ik ook niet, soms een kruid als er wat aan de hand is, maar geen andere rommel meer. Er is zo extreem veel te koop wat alleen maar goed is voor de Portemonnee van de producent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:07

Als ze tekort hebben is het natuurlijk zinvol want dan gaat het direkt ten goede van de ontwikkeling :j
Maar ik heb die indruk niet echt bij Marie?
Als je boven de ADH voert zonder tekorten en zonder extra training dan is dat zonde van je geld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:14

Sizzle schreef:
Als ze tekort hebben is het natuurlijk zinvol want dan gaat het direkt ten goede van de ontwikkeling :j
Maar ik heb die indruk niet echt bij Marie?
Als je boven de ADH voert zonder tekorten en zonder extra training dan is dat zonde van je geld.

Jep, dan kun je net zo goed je geld zo aan me geven ;)

Maar idd, goed kijken naar je paard, als ze goed in het haar en in de spieren zitten dan is het goed.

Je kunt van een jong dier wat bijna niets hoeft te doen niet verwachten dat ze super mooi in de spieren staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:06

Ze is echt prachtig en gaaf, Berdien!
Erg fijn een goed buitenrijdpaard in spe :j

CL, zit echt niet mee he met je schouder! :(:)

Fijne update Jolynne. Hopelijk is het zadel passend te krijgen voor jullie beiden.

Sizzle, bij paarden die schraal blijven geef ik persoonlijk eerder een flinke scheut dan meer krachtvoer. Maar ik deed duursport dus langzame energie.

Balen dat zadel niet goed ligt MirandaMalik.
Kan mij voorstellen dat de werkzaamheden spannend zijn! Wel mooie oefening ;)
Schrik en obstakeltraining.

CalipsoLover schreef:
Voor de rest moet ik ze een supplement bijgeven voor haar spieropbouw. Binnen een maand zou het beter moeten zijn... Heeft vooral met spanning te maken. Marie is ook wel echt een paard die ineen kruipt als ze spanning heeft.

Ik begrijp de link tussen de spieropbouw, spanning en het supplementen niet.
Als er magnesium had gezegd voor spanning maar een suikeroom met wat verdwaald werkzame stof lijkt mij niet bijdragen.

Sojaschroot is wel een idee maar dat willen niet alle paarden eten.
Maar wat je ook voert voor extra spieropbouw moet je ook trainen. Alleen extra bouwstoffen aanleveren is niet voldoende. Maar bouwen, trainen, zonder de juiste bouwstoffen werkt ook niet. Het is een balans.
Ze is ook nog jong en misschien weer aan het groeien?
Krijgt ze wel veel echt goede kwaliteit ruwvoer?

Milieutechnisch zie ik geen probleem bij sojaschroot. Is volgens mij bijproduct van de sojaolie-industrie dus als het toch gebruikt wordt dan maar alles gebruiken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 01:04

Ik denk niet echt dat het een kwestie van een 'link' is. Ik ben natuurlijk geen dierenarts. Denk dan dat het vooral wordt aangeraden door de osteopaat om haar spieropbouw tijdens het werk te ondersteunen omdat ze nu wat last heeft van haar spieren (?). Marie groeit eigenlijk constant heb ik de indruk. Marie heeft altijd hooi ter beschikking, krijgt iedere dag een sportmix zonder haver en staat ook nog altijd op een aardig stuk gras tussen 8u-18u én daarboven op ook altijd hooi ter beschikking.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:56

CalipsoLover schreef:
Ik denk niet echt dat het een kwestie van een 'link' is. Ik ben natuurlijk geen dierenarts. Denk dan dat het vooral wordt aangeraden door de osteopaat om haar spieropbouw tijdens het werk te ondersteunen omdat ze nu wat last heeft van haar spieren (?). Marie groeit eigenlijk constant heb ik de indruk. Marie heeft altijd hooi ter beschikking, krijgt iedere dag een sportmix zonder haver en staat ook nog altijd op een aardig stuk gras tussen 8u-18u én daarboven op ook altijd hooi ter beschikking.

Dan zou ik zeker geen Myoplast oid gaan bijvoeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:49

Ik geef Soul-Mate Nutrition als supplement bij. ik geef de 2G aan allebei onze paarden. Het is ook niet goedkoop maar ik zie dan ook wel echt resultaat. Mexx heeft een kuurtje Muscle-Forte gehad van Soul-Mate en ik moet zeggen dat hij echt zo mooi gegroeid is in zijn bespiering dat het anderen opvalt, die het vervolgens ook zijn gaan gebruiken haha. Ik denk dat ik ook een kuurtje aan de merrie ga geven.
Mij werd het aangeraden door onze zadelmakmaakster. Die heeft al haar paarden erop staan.
Mijn paarden doen het er (moet ik zeggen) ook echt wel goed op.
https://www.soulmate-nutrition.nl/

-----

SOUL-MATE NUTRITION® 2G werkt speciaal om het verzuren tegen te gaan, sneller herstel na ziekte en inspanning, minder spierpijn, weerstand verhogend, meer spiermassa, voor een goede spijsvertering en stofwisseling, snelle vachtwisseling en betere hoornkwaliteit. De glucosamine, chondroitine, m.s.m en vitamine C ondersteunen de natuurlijke processen bij de vorming van kraakbeen, het in conditie houden van de spieren, pezen en gewrichten. Stimuleert de aanmaak van gewrichtsvloeistof, ontstekingsremmend, bevordert de activiteit van de rode bloedlichaampjes en de zuurstofbalans. De L-aminozuren zorgen voor alle fysiologische processen die te maken hebben met herstel, energie, spier en krachttoename.

Soul-Mate Nutrition® Muscle Forte is bedoeld als hulpmiddel om de bespiering van het paard te verbeteren en krachtiger te maken. Soul-Mate Nutrition® Muscle Forte heeft een anabole werking op de spieren zonder negatieve bijwerkingen.

De effecten van Soul-Mate Nutrition® Muscle Forte zijn:
Een betere en volle bespiering, daardoor meer kracht.
Verbetering van het uithoudingsvermogen.
Jonge "slappe" paarden kunnen beter het werk aan zonder nadelige gevolgen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:25

Bedankt voor de tip Babootje! Heb het eens overlegd met mijn dierenarts. Allereerst zijn de suikers in de Myoplast niet energie-boostend, de hoeveelheid die je per dag geeft is niet genoeg om daar een kriegelig paard van te krijgen, is meer om er een samenstelling van te maken. Wel zei ze dat het voor Marie weinig gaat doen denkt ze, omdat Marie niet echt iets te kort komt en ze pas echt zoiets aanraden als je paard souplesse of spieren mist en zo ziet Marie er niet echt uit, soepel is ze ook genoeg maar ze kan wel wat meer "kracht" gebruiken, ik denk juist omdat ze zo flexibel is. Maar de dierenarts had dus ook haar twijfels of het echt effect gaat hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:47

Kracht krijg je niet uit een potje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:04

CalipsoLover schreef:
Bedankt voor de tip Babootje! Heb het eens overlegd met mijn dierenarts. Allereerst zijn de suikers in de Myoplast niet energie-boostend, de hoeveelheid die je per dag geeft is niet genoeg om daar een kriegelig paard van te krijgen, is meer om er een samenstelling van te maken. Wel zei ze dat het voor Marie weinig gaat doen denkt ze, omdat Marie niet echt iets te kort komt en ze pas echt zoiets aanraden als je paard souplesse of spieren mist en zo ziet Marie er niet echt uit, soepel is ze ook genoeg maar ze kan wel wat meer "kracht" gebruiken, ik denk juist omdat ze zo flexibel is. Maar de dierenarts had dus ook haar twijfels of het echt effect gaat hebben.

Ik gebruik geen Myoplast he?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:06

PSvanLot schreef:
Kracht krijg je niet uit een potje.

Ja maar ik geloof wel Dat je je paard met een supplement optimaal Kunt ondersteunen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:58

Dat zeg ik ook niet PSVanLot :+ en dat zegt mijn dierenarts dus duidelijk ook niet.

@Babootje, nee dat had ik wel door met de uitgebreide uitleg. Ik had het op wat er hier boven nog werd besproken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:17

CL goed dat je het hebt overlegd met de dierenarts :j

Myoplast is 40% alg met 60% suiker en bindmiddel. Dat is inderdaad om het tot een bolletje te kunnen vormen en en om er voor te zorgen dat ze het graag eten.

Soulmate ken ik wel , ze sponsorde voorheen onze endurancecompetitie.
Muscle force heeft als basis rijstkiemolie, heb ik voorheen ook wel gegeven aan mijn van een blessure herstelde oudere paard. Ik kocht dan gewoon een fles rijstolie bij Albert Heijn.
Wel oppassen bij wedstrijden want de werkzame stof staat op de dopinglijst.
Een product met dezelfde basis is Hippalgo body builder.

Wij hebben gisteren in de hal gereden maar nu ik weer meer ga draven merk je duidelijk dat Joya het erg warm krijgt in haar wintervacht.
Ze staat nu nog zonder deken nadat ze zelf tot drie keer toe keer regendeken had uitgedaan. Steeds met alle sluitingen dicht.. -O- :')
Halsje eruit scheren helpt hopelijk voldoende voor wat verkoeling. Ze zweet van nature niet snel dus dat maakt het wel lastig voor haar zelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:22

Dat is geen handig trucje die ze daar geleerd heeft met die dekens :')
Ik moet denk ik ook een stukje hals scheren, ik had van de week een soort stoomgenerator na het longeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:47

Nee, zeker niet handig...
Ze kan ook zelf haar stal open maken en haar vriendin ook bevrijden maar dat is met een ketting opgelost. Voor de deken weet ik geen oplossing :+
Bilkoorden kruisen maakt geen verschil in ieder geval.