Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 06:55

Welkom!

Promisse bedoel je niet de video's aan het eind van elk hoofdstuk? Of bedoel je de filmpjes waar Rien achter de webcam zit?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 07:26

ja nu zie ik het. Aan het einde van het hoofstuk inderdaad. Dank je Nelleke.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:54

Pasterza, welkom en wat vervelend dat je je paard hebt verloren :(:)

Ik ben weer terug van vakantie, het weer is hier een beetje afgekoeld, ik heb nieuwe Petri's gekocht in Nederland, er ook maar een dekje met peeskappen bij gedaan en mijn man is zowaar op Arrow gestapt dus hij is redelijk bijgehouden!

Hij is nog niet zo handig met zijn handen goed stil houden, dus Arrow kruipt er nu een beetje achter, maar hij voelde gister lang zo slecht nog niet. Heb helemaal zin om weer aan het werk te gaan.
Zal van de week ook eens wat filmpjes terug kijken. Leuk dat er zoveel mensen filmpjes plaatsen zeg, kunnen we mooi allemaal van leren, dank dames!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 21:43

Mooi in het nieuw dus iris :)
Hier vandaag weer les gehad bij inge van der schaft.. lekker buffelen en hele fijne stukjes al. Nu weer genoeg huiswerk om door te kunnen trainen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:16

@Pasterza, welkom! En wat sneu dat je 3 jaar geleden je paard verloren bent.

@Robbie, fijn! altijd lekker als je fijne stukjes erbij hebt geeft altijd weer moed.

@Iriscoope, wat leuk dat hij op Arrow is gaan zitten! En jij bent dus helemaal los gegaan met aankopen.

Ik rij niet zo heel veel, maar we zijn weer iets aan het verbeteren, met nadruk op iets.. en lange weg te gaan.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:48

Ik heb vandaag mee gereden op de masterclass van dressage pro bij Rien wat kan die vent toch lesgeven!!
Ik was zooo zenuwachtig had geen idee wat mijn paard ging doen maar ze deed het zo bizar goed. Alleen even kijken en daarna zo braaf he helemaal op mij gefocust braver dan thuis eigenlijk zelfs haha.

Super veel gehad aan zijn tips. Impuls was de belangrijkste dat moet echt veel meer daar moeten we continu op letten. Verder loopt ze heel erg op de voorhand en met haar hoofd dus ook laag dus ik moest ervoor zorgen dat haar hoofd wat hoger blijft en dan naar voren rijden zodat ze daar contact neemt. En we hebben ook nog de oefening bij de bakrand gedaan het schuin lopen zegmaar dat ging ook super goed en ze ging er meteen fijner van lopen.

Ben echt super blij kon ik maar altijd les krijgen van hem haha.

@sjol heb jij nog foto's/filmpjes gemaakt toevallig? :o

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:56

Ik heb je gezien. Voor mijn gevoel ben jij de enige met de meeste tips naar huis gegaan. Je deed het erg goed. Leuk paardje trouwens.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:05

Oh echt? Maar volgens mij was ik ook de enige die nog op zo'n laag niveau rijdt haha en paard nog helemaal op de voorhand als ik de andere zag die waren allemaal al Z of hoger volgens mij. Misschien dat er daarom meer tips te vertellen waren bij mij ofzo? :))

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:06

Heb je ook zien rijden! Leuke sympathieke combinatie en leuk paard. Heb ook van jullie het meest geleerd en ga die oefening schouder buiten en dan aandraven ook proberen.
Ik denk dat als je aan die impuls gaat werken echt een heel fijn paard krijgt. Je zag haar tijdens het rijden al positief veranderen.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:09

Oh super leuk zeg om te horen!
Ja denk dat dat een hele goede tip is geweest dat miste ik echt volledig nog. Lekker aan de slag ermee :D Leuk dat je het ook gaat proberen die schouderbuiten laat even weten hoe het gaat! Ik ga het ook standaard toevoegen aan de training hoop dat het thuis net zo goed gaat :D

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:41

Ik vond jullie ook een fijne combinatie om naar te kijken. Vond het ook heel knap en stoer hoe jullie daar tussen al die mensen rustig rond stuurden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:20

Ik ben er ook , nog steeds en heb je ook gezien, heerlijke les had je, daar kan je verder mee!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:09

Proven jullie gingen heel braaf rond en met de tips ga je veel kunnen.

Ik vond het wel grappig; een van mijn paarden lijkt enorm op jouw paard zowel qua lopen als qua uiterlijk alleen qua tempo letterlijk het tegenovergestelde bij die van mij is been geven op eigen risico

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:13

Wat leuk dat er zoveel mensen waren van dit topic!
Oh wat grappig joki! Is dat ook een oldenburger?
Voor mijn gevoel waren we vandaag echt aan het racen maar ik zag alweer een filmpje terug dat ik dacht nou zo hard was het nog geeneens haha. Zegt wel weer genoeg waarom we hieraan moeten werken

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:18

Proven de mijne is een nrpser maar komt wel uit de Duitse W-lijn.

Tempo is inderdaad een lastig iets tussen beleving en werkelijkheid. Dat merk ik ook bij al mijn paarden dat ik er een ander gevoel bij heb dan het beeld

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:55

Fijn dat het zo meeviel Proven!

Weet er iemand of er ook een replay komt in het online programma?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:00

proven02 schreef:
Voor mijn gevoel waren we vandaag echt aan het racen maar ik zag alweer een filmpje terug dat ik dacht nou zo hard was het nog geeneens haha. Zegt wel weer genoeg waarom we hieraan moeten werken

Wat mij vooral opviel bij jullie dat je eigenlijk zelf niet voldoende vooruit bent in het rijden, doordat je hard moet werken om je paard aan het lopen te krijgen zodat hij van de voorhand afkomt span je jezelf teveel en houd je daarmee je paard weer tegen, er zit dus een tegenstrijdigheid in je eigen rijden, Rien pakte dat al mooi op om je paard meer op achter te zetten met de schouderbuitenwaarts en zodoende uit je hand te blijven en de remmende werking van je hand op te lossen. Nu daar handiger in worden en op je eigen lichaamsspanning gaan letten.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:11

knollentuin schreef:
proven02 schreef:

Wat mij vooral opviel bij jullie dat je eigenlijk zelf niet voldoende vooruit bent in het rijden, doordat je hard moet werken om je paard aan het lopen te krijgen zodat hij van de voorhand afkomt span je jezelf teveel en houd je daarmee je paard weer tegen, er zit dus een tegenstrijdigheid in je eigen rijden, Rien pakte dat al mooi op om je paard meer op achter te zetten met de schouderbuitenwaarts en zodoende uit je hand te blijven en de remmende werking van je hand op te lossen. Nu daar handiger in worden en op je eigen lichaamsspanning gaan letten.

Poeh dit vind ik zo moeilijk he, die spanning gaat echt automatisch ook omdat ik het nog steeds eng vind als ze hard gaat (Nouja als ze niet langzaam gaat, want zo hard gaat ze dus niet). Dus ik ga naar voren en dan denk ik nee dit is eng en ga ik haar weer remmen(en dat gaat echt binnen 1sec), is dat wat je bedoeld of wat anders?
Ik vond het wel echt super fijn om te merken bij de masterclass dat toen ik haar daar meer naar voren reed (1000maal meer dan ik thuis doe) ze helemaal niks raars of engs doet maar hartstikke braaf bleef en zelfs beter gefocust was op mij dan thuis. Maargoed zie die kennis nou maar eens in me te slaan zodat die automatische angstreactie stopt :p

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:17

Wie heeft nog meer de 2e module? Ik heb deze mezelf cadeau gedaan maar ik vind het zoooo enorm tegenvallen. Er ontbreken een aantal filmpjes omdat deze opnieuw gemaakt moeten worden staat er. Ook mist het werkboek en les 7 ontbreekt eigenlijk in zijn geheel behalve het ZZ en GP gedeelte. Als B/L/M ruiter heb je daar (nog) niet zo veel aan.

Ik heb dressagepro (conny) al gemaild en nog geen reactie gehad maar ik ben echt zwaar teleurgesteld. Ik heb het idee dat met de komst van het dressagepro center de online training op een lager pitje is gekomen. Jammer dat je wel de volle mep betaald voor een module maar dat de helft van de module (of naja 1/3e) ontbreekt en dat meer dan de helft is gericht op ZZ tot GP ruiters.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:27

Ik breek even in jullie topic in.. :o
Zijn er hier ook mensen die zich bij de dressage pro trainersclub hebben aangesloten?
Het leek mij super gaaf, maar ons bedrijf staat nu te koop, dus ik vond het te onzeker om met zoiets te gaan beginnen en kan nu mooi eens kijken hoe de ervaringen zijn.
Er vanuit gaande dat ze volgend jaar ook weer met een groep aan de gang gaan als dit een succes is.

Ik ben trouwens ook bij de masterclass geweest, vond vooral het avondprogramma zeer interessant!
Middag ook heel leuk hoor en heb Proven dus blijkbaar ook zien rijden en vond dat je het knap oppakte!
Wel heel benieuwd of het je thuis zou lukken om dit voort te zetten, want het was duidelijk dat jouw gevoel hele andere dingen wilde. ;)
Op de tribune zeiden we al dat het leuk zou zijn om de combinaties na een week of 3 nog eens te zien, want je vervalt toch snel weer in het oude zonder dat je dat zelf door hebt zeg ik uit ervaring. :o

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:33

Haha dat is een goede! Ik ga echt mezelf elke dag eraan herinneren dat ik deze dingen oefen die Rien me heeft verteld. Ik zal over 3 weken wel een filmpje plaatsen hoe het gaat om te zien of er verschil is :p Als we idd weer in oude gewoontes zijn vervallen is het alleen maar goed om dat weer te horen van jullie!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:35

knollentuin schreef:
proven02 schreef:

Poeh dit vind ik zo moeilijk he, die spanning gaat echt automatisch ook omdat ik het nog steeds eng vind als ze hard gaat (Nouja als ze niet langzaam gaat, want zo hard gaat ze dus niet). Dus ik ga naar voren en dan denk ik nee dit is eng en ga ik haar weer remmen(en dat gaat echt binnen 1sec), is dat wat je bedoeld of wat anders?
Ik vond het wel echt super fijn om te merken bij de masterclass dat toen ik haar daar meer naar voren reed (1000maal meer dan ik thuis doe) ze helemaal niks raars of engs doet maar hartstikke braaf bleef en zelfs beter gefocust was op mij dan thuis. Maargoed zie die kennis nou maar eens in me te slaan zodat die automatische angstreactie stopt :p[/quote]

Dat het angst was is me niet opgevallen, ik dacht dat het de combinatie was van je paard die graag op de voorhand in je hand hangt en zich daarmee automatisch afremt op jouw hand, dat weerspiegelt zich weer in je lichaamshouding .
Daardoor werd je ook steeds achter het zadel gezet wat nog meer afremt. Zoals Rien al zei het heeft eigenlijk niks met je snelheid in km te maken maar met het makkelijker lopen, lichter en energieker vanuit de achterkant zodat ze meer in evenwicht komt, want nu kukelt ze continu voorover.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:44

SparklingApp schreef:
Ik breek even in jullie topic in.. :o
Zijn er hier ook mensen die zich bij de dressage pro trainersclub hebben aangesloten?
Het leek mij super gaaf, maar ons bedrijf staat nu te koop, dus ik vond het te onzeker om met zoiets te gaan beginnen en kan nu mooi eens kijken hoe de ervaringen zijn.
Er vanuit gaande dat ze volgend jaar ook weer met een groep aan de gang gaan als dit een succes is.

Ik ben trouwens ook bij de masterclass geweest, vond vooral het avondprogramma zeer interessant!
Middag ook heel leuk hoor en heb Proven dus blijkbaar ook zien rijden en vond dat je het knap oppakte!
Wel heel benieuwd of het je thuis zou lukken om dit voort te zetten, want het was duidelijk dat jouw gevoel hele andere dingen wilde. ;)
Op de tribune zeiden we al dat het leuk zou zijn om de combinaties na een week of 3 nog eens te zien, want je vervalt toch snel weer in het oude zonder dat je dat zelf door hebt zeg ik uit ervaring. :o

Ik was er ook de hele dag en avond en vond het avondprogramma ook erg interessant , ik vond het wel jammer dat er weinig mensen waren, ik heb t vermoeden dat veel niet professionals zich hebben laten afschrikken door de term professionals, want ik denk dat veel ruiters zich hier hadden kunnen verrijken .
En veel professionals dit dus nog steeds geen interessante materie vinden om hier naar te komen kijken.
Ik heb me niet aangemeld voor de dressage club, had wel interesse maar is voor mij amper te combineren met de kids en stal aan huis en werk, ik hoop dat er een tussentoevoeging komt , niet 10 dagen maar bv 20 avonden, voor mij beter te doen. Daarbij wil ik kijken of het meer stand houdt dan bv de online versies en andere opleidingen die random in de paardenwereld gegeven worden, daar bedoel ik mee, de meesten gaan van start met serieuze toelatingseisen en die verwateren aldoende in de jaren dat zo een opleiding loopt, waardoor in mij ogen de opleiding z'n waarde verliest

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:45

_Nelleke_ schreef:
Wie heeft nog meer de 2e module? Ik heb deze mezelf cadeau gedaan maar ik vind het zoooo enorm tegenvallen. Er ontbreken een aantal filmpjes omdat deze opnieuw gemaakt moeten worden staat er. Ook mist het werkboek en les 7 ontbreekt eigenlijk in zijn geheel behalve het ZZ en GP gedeelte. Als B/L/M ruiter heb je daar (nog) niet zo veel aan.

Ik heb dressagepro (conny) al gemaild en nog geen reactie gehad maar ik ben echt zwaar teleurgesteld. Ik heb het idee dat met de komst van het dressagepro center de online training op een lager pitje is gekomen. Jammer dat je wel de volle mep betaald voor een module maar dat de helft van de module (of naja 1/3e) ontbreekt en dat meer dan de helft is gericht op ZZ tot GP ruiters.

Ik heb de tweede module laatst gekocht en die valt inderdaad tegen.
Ik had ook Conny een berichtje gestuurd met de vraag of ze er nog mee bezig zijn (niet met module 2 maar over het algemeen) en kreeg twee dagen later bericht terug dat ze er op hele korte termijn weer aan beginnen en ook al nieuw materiaal hebben!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:07

Al meerdere mensen hebben geklaagd dat die modules ernstig achter lopen, helaas zonder resultaat. :(