de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:53

Kaitlyn...duss...het mooie is er nu alweer af?...wat jammer had mooie plaatjes op kunnen leveren.

Anneruth, wat heerlijk! Ben ook geen springer, maar ga het binnenkort ook eens proberen denk ik! Voor de paarden volgens mij ook wel leuk eens wat anders.

Ja, wat let me om bitloos te blijven rijden...dat zeg ik ook tegen mezelf, maar het zit nog niet zo in mijn systeem, moet er zelf nog even aan wennen.

Vandaag een ander zadel op Chicago gehad. Ik rijd nu nog op een geleend veelzijdigheidszadel van Rossner...heerlijk zacht zadel en rijdt fijn. Maar nu Chicago zich wat meer ontwikkelt ligt hij niet helemaal goed meer. Mijn eigen Stuben dressuurzadel past helaas niet goed op hem. Vandaag een tweedehands KN zadel geprobeerd...hij lag als een huis!...en reed heerlijk. Chicago liep er prima onder en voor het eerst kon hij zich weer zo ontspannen dat hij letterlijk met de neus over de grond liep....dat was echt even geleden.

Ben ook begonnen met nog iets anders vreemds voor mij...na het bitloze avontuur ben ik nu begonnen om Chicago de spaanse pas aan te leren! Ik heb een filmpje gezien dat je zo het voorbeen gebruik kan verbeteren. Chicago is vrij vlak in zijn voorbeen, dus dacht ik laat ik het eens gaan proberen..haha...Ben gisteren begonnen en vandaag begon hij het al door te krijgen...best leuk om te doen.

Filmpje verbeteren voorbeengebruik.....
https://youtu.be/NcufQ5hVtRo

IwanLuver

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:38

Volgens mij ga je binnenkort naar een ander topic manubres, nl het Nh topic ;)
Maar fijn dat het je zadel goed past, ik hoop vrijdag ook een passend zadel te krijgen.

@ Anneruth, fijn dat je zo lekker gesprongen hebt, wil ik binnenkort ook doen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:39

Wat leuk Anneruth! Iets om vaker te doen dus. :D

Manubres, ja helaas wel! Mooiste is de hei in augustus en gedeeltelijk september, daarna wordt het dor/dood.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:29

Manubres: Wat fijn dat je zadel en het bitloos rijden zo goed bevallen!
Anneruth: Wat een leuke verassing, en fijn dat Gideon zo braaf was.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:17

Haha...Iwanluver....vind het juist leuk om dit soort dingen te delen met mensen die, net als ik, er niet mee bekend zijn :D

Eef_Bam...absoluut blij, nu de ontspanning weer helemaal terug is kan ik eindelijk weer verder gaan trainen en eens proberen een nette B proef te rijden. Al kan hij al wel een pasje wijken, achterwaarts en in stap schouderbinnenwaarts....

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:04

Jeetje, wat gaan jullie hard. Ik lees wel netjes iedere keer bij, maar nauwelijks tijd om te reageren. Ik zal volgende week hier even reageren, dan werk ik iets minder dan 70 uur per week... :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:09

Pff wat een dagen Picasso!

Ik had hier gisteren een heel ril paard onder me. Ben uiteindelijk afgestapt en heb haar even aan de longe gehangen zodat ze het eruit kon rennen. Heb daarna nog fijn even verder gereden.
Even aftasten weer wat werkt deze winter. Vorig jaar stond ze hele dag in kleine paddocks en ontplofte ze letterlijk als ik wilde rijden, voor mijn eigen veiligheid moest ik dan eerst een half uur longeren voordat ze rustig werd. :(:)

Nu staat ze een stuk groter en kan ze haar ei ook buiten kwijt, maar gisteren was ze wel heel ril. Gelukkig niet aan het bokken gegaan oid, maar vliegensvlug en overal naar kijken. Denk ook door het weer en ze had 2 dagen stil gestaan. Heb even overlegd met mijn instructrice en die zei; of even longeren zodat ze zichzelf warmloopt of zo snel mogelijk gaan draven/galopperen als je erop zit zodat ze warm wordt dus dat gaan we vanavond maar uitproberen.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:59

Ik lees trouw steeds bij, en geniet van jullie avonturen maar ook hier erg druk momenteel. Ik zal binnenkort reageren.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:43

@ kaitlyn ik zou niet longeren voor het rijden, het kan dan een ook een gewoonte voor het paard worden.

Vandaag is gadget door de apk geweest, ze is naar de fysio geweest en de zadelmaker.

Geen wonder dat het arme dier reageerde op aansingelen, er zat een wervel niet helemaal meer op de plek. Maar die zit weer goed, verder was er niet zo veel aan de hand gelukkig.
Voor de behandeling wilde de fysio ff haar rugspieren omhoog laten komen, nou dat vond madam niet grappig. Nadat de wervel op de plek was gezet ging de fysio dat weer bekijken, en er kwam vrijwel geen reactie! Ik zag gadget denken, huh geen Auw?

Nu 2 dagen niets doen, daarna een weekje om de dag longeren zonder iets er aan, En dan kunnen we weer!

De zadelmaker kan met de vulling van mijn zadel nog iets doen, maar over 4/5 maanden en Gadget blijft zich ontwikkelen, moet er toch een ander zadel komen (kan ik nog ff sparen, gelukkig..).

Al met al we zijn er met een week weer klaar voor!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:16

Kaitlyn: met een paard dat zo druk is zou ik zelf wel longeren voor het rijden, niet alleen om de energie er uit te krijgen, maar ook om te zien "hoe de pet die dag staat". Vind ik met een ril paard wel fijn om te weten voor ik er op stap.
Iwanluver: fjn dat de fysio zo goed heeft geholpen, ben benieuwd of ze anders voelt als je er weer op stapt.

Vandaag Nasi een vuurdoop gegeven in de L1 dressuur, had in juni 1 keer B gestart en op de cross 2 keer een B proef. Proeven gingen wel aardig met wat kleine foutjes. Nu officieel L1+2 met 180 en 185 punten :).
Alles moet nog veel meer bevestigd, maar vind het wel fijn om een keer te starten en dan te bepalen waar we aan moeten werken, zodat we deze winter rustig de L1 door kunnen rijden :).

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:24

@Kaitlyn...ik zou ook longeren, puur voor je eigen veiligheid.
@IwanLuver....jeemie, een wervel niet op zijn plek...hopelijk gaat het na de behandeling stuk beter!
@Eef_Bam...gefeliciteerd met je L geklasseerd zijn!

Ik heb vandaag weer wat uitgeprobeerd met Chicago...haha...één en al experimenteren met dat paard...bitloos, spaanse pas.... Chicago is regelmatig liever lui dan moe. Hij kan super sjouwen maar moet echt aan het werk gezet worden. Baal er van om de zweep soms te moeten gebruiken, dreigen of zwiepen met de zweep laat hem koud....dusss...had ik bedacht misschien moet ik gewoon iets anders proberen. Heb een plastic zakje aan mijn longeerzweep gemaakt en meneer liep super!!! (zonder dat ik hoefde te wapperen of te bewegen)....Misschien ook eens een idee om het tijdens het rijden te doen....al is het denk ik niet mogelijk om ermee op te stappen :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:13

Ze is na die dag niet meer zo ril geweest gelukkig, denk dat ze het echt koud had. Heb haar over gezet naar een dikkere deken en het probleem was over. :j

Iwanluver, ben benieuwd hoe ze voelt als je er weer opstapt.

Eef_Bam, gefeliciteerd!

Manubres is inderdaad het proberen waard! :)

Hier niet zo heel veel te vertellen. Paar keer heel fijn gereden vorige week en afgelopen zondag weer naar de hei geweest. Waren toen alleen (en met mijn vriend op de mountainbike) en hebben op een stukje waar het kon even het gas los gelaten, zaten op goed 45 km per uur. :=
Het was maar een kort stukje waar we ook weer op tijd moesten terugkomen omdat er dan een fietspad het ruiterpad kruist en ik voelde duidelijk dat ze nog zeker niet aan haar max. zat. Maar dat gaan we een andere keer wel uitproberen.
Wel heel fijn hoe braaf ze dan blijft; ze mag 1 stuk los gaan, maar zodra ik ga zitten in het zadel voel ik haar direct reageren en een stukje verder konden we in een handgalopje heel relaxed uit galopperen.

Ik weet dat het zo hoort, maar ik heb ook wel een paard gereden die na 1x galop (of dat nu hard was of niet) helemaal gek werd. Die was goed 20 jaar voordat ze rustiger werd buiten. :')

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:12

Hier ook een merrie uit 2011 sinds 1 maand op stal. Het is allemaal nog even wennen maar ze is tot nu toe erg braaf en relaxed.

Foto's in profiel.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:13

Welkom Abercrombie, leuk paard heb je! :j

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:24

Thnx :)

Na veel pech met die andere merrie hoop ik meer geluk te hebben met deze.

Lees over longeren voor het rijden. Bij de vorige eigenaar deden ze dat niet. Ik doe het echter wel, vind het prettiger.

We hebben wel een klein puntje waar we nu tegenaan lopen. Ze hoefde bij de vorige eigenaar niet stil te staan bij het opstijgen. Deze mensen konden ook vanaf de grond al lopend er zo op stappen.
1. ik ben niet lenig dus ze moet stil staan en ik heb een krukje nodig. Los van het feit dat het ook beter is voor haar rug
2. ik vind dat een paard gewoon vanaf t begin moet leren netjes stil te staan.

Mevrouw is het daar dus niet mee eens. Begon met een beetje ongeduldig stampen, maar van de week werd het al kleine bokjes geven zodra je de voet in de beugel zet en ze niet weg kan stappen. Dus ben benieuwd waar dit heen gaat.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:38

Welkom Abercrombie! Ik had je paard al gespot in het topic 'Nieuw paard kopen' Veel geluk met haar!

Ff een tip, ik zou het krukje al gebruiken tijdens het poetsen, heb ik ook gedaan. Dan leert ze al stilstaan naast het krukje zonder dat je iets doet.
Wellicht helpt het.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:40

Met de neus tegen het hek aanzetten anders?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:14

Kaitlyn schreef:
Met de neus tegen het hek aanzetten anders?

Dat zou kunnen eventueel. Al is het misschien ook wel gevaarlijk als ze vervolgens besluit snel om te draaien en het krukje tussen dr benen krijgt. Dan heb ik liever dat ze naar voren stapt ipv opzij.

Vrijdag komt de zadelpasser. Dan kunnen we ook direct uitsluiten dat het niet aan het zadel ligt dat ze zo doet met opstappen. Zo met boeren verstand lijkt het redelijk oke te liggen maar altijd goed om het zeker te weten.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:26

@Ariebombarie: welkom! Is er niemand die je kan helpen met opstappen? Gewoon voor het laten stil staan en dat het goed gaat?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:54

_Anneruth schreef:
@Ariebombarie: welkom! Is er niemand die je kan helpen met opstappen? Gewoon voor het laten stil staan en dat het goed gaat?

Helaas niet altijd. Zonder 2e persoon erbij ga ik er niet op nog want vind het prettig als er iemand op de grond bij is.

Ben geen held met vreemde paarden. Daar moet ik altijd effe doorheen. Lastige periode met een nieuw paard maar gaat wel over.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:07

Abercrombie schreef:
_Anneruth schreef:

Helaas niet altijd. Zonder 2e persoon erbij ga ik er niet op nog want vind het prettig als er iemand op de grond bij is.

Ben geen held met vreemde paarden. Daar moet ik altijd effe doorheen. Lastige periode met een nieuw paard maar gaat wel over.

Groot gelijk en des te belangrijker dat er niets 'mis' gaat.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:27

Wat voeren jullie die jonkies en wat voor arbeid verrichten ze?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:31

Die van mij krijgt een halve kilo muesli en 3/4 kilo basisbrok per voerbeurt, dat is 2x per dag.
Heb alleen de verkeerde brok meegenomen vorige keer dus ze staat nu op sportbrok. O:) Maar daar doet ze het net zo goed op.
Ze kreeg eerst minder maar werd echt chagrijnig en omdat ze weer zo aan het ontwikkelen is (in bespiering maar ook aan het groeien) ben ik haar meer gaan voeren.
Ze doet gemiddeld 4 tot 5 keer per week wat. Zo'n 3x rijden in de bak en 1x longeren of spelen in de bak houd ik standaard aan en als we een 5e keer wat doen dan gaan we naar buiten het bos in of de hei op.
Verder heeft ze hier onbeperkt hooi.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 21-10-15 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:33

Die van mij krijgt 3/4 schep sportbrok en 100 gram vitamine korrel per dag. Daarnaast loopt ze 24/7 buiten met bijna onbeperkt hooi en een aantal uur weidegang. Ik rij haar 3/4 keer per week, en soms longeert mijn moeder haar nog een keer.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:38

Mijn merrie krijgt 2x per dag een kwart schep brok van stal en 2x per dag halve kilo musli van ons zelf. 2x per dag hooi of kuil. Ook staan ze nog een uur of 3 a 4 op t land.

Merk wel dat ze het idee heeft dat ze honger heeft want ze begint steeds harder te brullen zodra ik bij die voerton in de buurt kom. Ze is fris en voorwaarts zat dus meer energie hoeft er niet in. Zit te denken om maar weer lucerne door de musli te mengen voor vulling. Ze moet zeker niet heeter worden.

We rijden 3 a 4x per week en longeren 1 a 2x per week.