[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:59

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:00

blubdevis

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:12

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:24

Wbt het beleren, je kan je paard natuurlijk ook naar Friesland oid brengen als je de kosten icm stallingskosten laag wilt houden. Hou ook voor ogen dat 'professioneel' niet altijd goed betekent. (Grote stallen is vaker tijd = geld :=) Maar daar ga ik niet helemaal op in in dit topic. Voor vragen kun je altijd een pb'tje sturen. Ken wel een aantal geschikte beleerders.

@Fleurtje, die is niet valk (buckskin is de engelse term), maar wildkleur. (Randjes om de oren, zebra streepjes op de benen, aalsstreep en heel andere tint dan de meeste valk gekleurde paarden.
Zie het zo vaak verkeerd staan, dat een wildkleur een valk wordt genoemd := (mijn nr 1 ergernis ofzo :'))

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:31

Faline schreef:
Wbt het beleren, je kan je paard natuurlijk ook naar Friesland oid brengen als je de kosten icm stallingskosten laag wilt houden. Hou ook voor ogen dat 'professioneel' niet altijd goed betekent. (Grote stallen is vaker tijd = geld :=) Maar daar ga ik niet helemaal op in in dit topic. Voor vragen kun je altijd een pb'tje sturen. Ken wel een aantal geschikte beleerders.

@Fleurtje, die is niet valk (buckskin is de engelse term), maar wildkleur. (Randjes om de oren, zebra streepjes op de benen, aalsstreep en heel andere tint dan de meeste valk gekleurde paarden.
Zie het zo vaak verkeerd staan, dat een wildkleur een valk wordt genoemd := (mijn nr 1 ergernis ofzo :'))

Maar nogsteeds vind ik het een prachtige kleur (L)
En ik was al aan het twijfelen.. Ik dacht al dat ie wildkleur was en niet valk..

Edit: In de advertentie staat wel dat ie wildkleur is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 23:33

Is mijn merrie niet wat voor jou blub??
Braaf, rond geribt met body, makkelijk bewegen met takt, zeer braaf en M1 gestart met winst. Tevens braaf op buitenrit alleen en met anderen en op vreemd terrein.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:36

fleurtjeuh schreef:
Ik vind het ook wel weer wat hebben, zon mooie imposante hengst die dan voorbij komt showen.
Ik denk opzich dat ik er wel mee om kan gaan, maar zeker weten kan je het natuurlijk nooit.
Dus ik kijk gewoon rustig verder en ik zie wel wat er op mijn pad komt.
Of het nou een merrie, hengst of ruin is.

Ik rijd ook een hengst, hij dekt wel.
Maar ik zou zelf nooit voor mezelf een hengst houden.
De eigenaar zegt ook altijd dat hij nog zoveel leuker zou zijn zonder zn ballen ;) Maar ja, die zijn momenteel zn grootste broodwinning :D
Hij is braaf hoor, daar niet van, maar toch die concentratie is soms eens weg, dan wordt hij al eens sterk, dan begint hij hoog te draven als hij langs een merrie moet, OF hij wordt thuis kwaad op een ruin want het is "zijn terrein, het zijn zijn merries, dus de ruinen moeten daar niet zijn!"
Enzoverder!

Dus ok, je mag het mss leuk vinden om een hengst te zien showen, het is en blijft toch stukken makkelijker met die ballen er af :P

Edit: Ik heb de andere hengst van die mensen ook gereden, hij is sinds twee jaar voor de helft verkocht en staat op een bekende stal. Dat was wel een hele andere, die was veel gemakkelijker naar merries toe. Het deed hem allemaal wat minder. Maar het is toch constant concentreren.
Beide hengsten staan trouwens gwn naast merries op stal. De eerste waarvan ik praat zelf in een loopweide, zijn weide loopt naast die van 4 pony's (alle vier merries)

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:01

ralphtdw schreef:
fleurtjuh ik zal niet aan een hengst beginnen met jou ervaring. ( en ook voor veel andere mensen natuurlijk niet)
je zult er altijd rekening mee moeten houden en soms is dit niet fijn.
want er zijn denk ik maar weinig hengsten die niet in de gaten hebben dat ze hengst zijn,
en vaak krijgen de hengsten ook echt het hengsten gedag zonder dat ze gedekt hebben.
wij hebben ook regelmatig hengsten gehad en het zit er toch wel in.
je zult dan altijd rekening moeten houden in het land en soms ook met het rijden.

Maar je kan de hengst natuurlijk laten castreren bij aankoop ;) Dan heb je toch een ruin en de hormonen zakken meestal wel snel af en het hengstengedrag zal dan ook snel minder worden. Ik zie het probleem nooit zo, veel mensen roepen dan geen hengst maar willen wel een ruin, nou een ruin is er zo van gemaakt :D (een jong paard tot 4 jaar wat niet gedekt heeft kan gemakkelijker dan een oudere hengst dat dan wel weer...)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:11

Ik wil ook liever geen hengst, maar als er een is die compleet aan mijn plaatje voldoet en ook nog super braaf is, dan schuif ik die niet zonder gedachte aan de kant.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:12

is je budget al wat opgekrikt fleurtjeuh :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:16

Nog een paar daagjes en ik heb weer loon :D
Maar het zal helaas minder zijn dan mijn vorige loon, aangezien ik weinig ben ingeroosterd.
In december ben ik voor een totaal van 16 uur ingeroosterd.
Maar als het goed is gaan ze binnenkort een uren contract voor mij maken, dus dan heb ik meer zekerheid.
Tot die tijd kijk ik een beetje rond maar ben niet echt op zoek.
Maar als ik echt een mooie zie, dan ga ik er wel achteraan :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:20

16 uur per week of 16 uur in de maand? Als dat in de maand is, is dat wel weinig :=

Fijn dat je binnenkort uren contract hebt, meer zekerheid ja! heb je contract voor onbepaalde tijd?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:21

In de hele maand!
Elke vrijdag avond 4 uurtjes...
Als ik het contract krijg aangeboden weet ik voor hoe lang het is.
Maar vaak zijn het jaarcontracten.
Iedereen werkt daar volgens mij volgens jaar contract

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:28

Ahaa, 14 uur, verdien je daar dan wel genoeg mee voor een paard? Ik werk +- 40 uur in de maand om mijn knollie(s) te onderhouden. Heb wel ruim geld over voor mezelf

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:34

Met die 16 uurtjes in een maand niet nee.
Dus ik wacht tot ik weet hoe veel uren mijn contract is.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:03

Verstandig Fleurtjeuh.

Ik heb totaal geen ervaring met hengsten dus zal er ook niet aan beginnen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:54

Ik werk ook 40 uur, maar mijn salaris houd niet over. Werk al 5 jaar voor hetzelfde bedrijf, maar al die tijd geen loonsverhoging gehad (wel gevraagd overigens)! Maar in deze tijd moet ik blij zijn met en baan een vast contract. Maar soms is het best moeilijk om rond te komen. Ik heb een huurhuis, auto, paard, hond en mij zelf om te onderhouden! Ik ben alleen, dus het valt allemaal niet mee! Ik heb er zelf voor gekozen, maar moeilijk is het af en toe wel!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:31

Jij doet denk ik 40 in de week? Ik 40 in de totale maand, maar ik woon dan nog thuis en heb al die andere kosten niet. Ben momenteel 18 en blijf thuis wonen tot ik klaar ben met school. Want ik kan nu in geen mogelijkheid op mezelf gaan en 2 paarden onderhouden. Heb gelukkig ook een vast contract wat natuurlijk erg fijn is. Zijn ook zeer tevreden over me, en dat is ook weer een fijn idee!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:35

Ja, idd 40 uur per week. Ze zijn op mijn werk ook tevreden hoor! Alleen nooit n beoordelingsgesprek gehad. Want de reden is, als ze ontevreden zijn dan pas krijg je een gesprek! Soms niet fijn, zeker als je best eens wat loonsverhoging kan gebruiken, en verdient (in mijn ogen) ach ja, mag niet klagen, als je ziet hoeveel werklozen of inmiddels redelijk arme mensen er zijn in Nederland!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:37

Dat is zeker waar. Ben ook erg blij dat ik op mijn leeftijd een vast contract heb. Er was iets fout gegaan waardoor ik een half jaar later weer een vast contract kreeg, nu heb ik er dus 2 :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:43

fleurtjeuh schreef:
Nog een paar daagjes en ik heb weer loon :D
Maar het zal helaas minder zijn dan mijn vorige loon, aangezien ik weinig ben ingeroosterd.
In december ben ik voor een totaal van 16 uur ingeroosterd.
Maar als het goed is gaan ze binnenkort een uren contract voor mij maken, dus dan heb ik meer zekerheid.
Tot die tijd kijk ik een beetje rond maar ben niet echt op zoek.
Maar als ik echt een mooie zie, dan ga ik er wel achteraan :P

Met zo'n inkomen, moet je misschien maar enigzins blij zijn dat het vorige paardje werd afgekeurd Fleurtjeuh. Daar kan je toch geen paard van onderhouden als je ook geen spaarpot hebt?
Ik zou er niet vanuit gaan dat je bijvoorbeeld nu een 36 urencontract zal krijgen als je zoals afgelopen maand maar 16 werd ingeroosterd. Er zal waarschijnlijk naar de afgelopen 6 maanden gekeken worden en daar het gemiddelde van genomen worden.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:44

En de tijd dat ik thuis woonde en mijzelf veel kon veroorloven is helaas verleden tijd! Al is het prettig om mijn eigen plekje te hebben! Elk voordeel heeft zijn nadeel :D

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:53

Fleurtje als je een leuke hengst ziet hoef je hem zeker niet te laten staan alleen zou ik je wel adviseren hem te laten castreren.
Wij hebben altijd wel een hengst en hoewel ze onderling verschillen in gedrag en opspelende hormonen zoals geen enkel paard hetzelfde is is het altijd alert blijven, ze kunnen compleet anders uit de hoek komen dan je verwacht om dingen die je niet verwacht. Als je er geen ervaring mee hebt.
Daarbij wil jij gewoon leuk kunnen rijden, hou er dan rekening mee dat je niet op iedere stal welkom bent, niet in iedere clubles welkom bent, en als je al eens een proefje zou willen starten je je eigen paard niet eens mag starten want je moet eerst L2 met winst zijn geweest.
Tel daarbij op dat tijdens een buitenritje in een groep of met vrienden je altijd rekening moet houden met andere paarden en zij met jou, en dat ze ook langs de weg kunnen gaan lopen stuiteren en schreeuwen als je langs een wei met merries rijdt. En in dat soort situaties is het een kwestie van je paard bij de les zien te houden ipv het leuk vinden dat hij "imposant showt"... om ongelukken te voorkomen.
Dus ik jouw geval zou ik zeggen vind je een leuk hengst, ballen eraf. Heb je de rest van zijn leven plezier van.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:15

Blub is die van Seven inderdaad niet wat voor jou.

Seven weet je het wel zeker? Is een leuk paard, maar als je pijn houd na het rijden is de grap er gauw af natuurlijk.

Gister is hier de Jazz Time opnieuw gekeurd en goed bevonden, gisteravond is ze weggebracht dus die is ook eindelijk weg.
Is ook redelijk vraag naar de 7 jarige merrie (had der als ruin erop gezet, dom dom dom)
Die zal ook wel op korte termijn weg zijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:27

Ik zou voor mezelf ook geen hengst willen. Ik kan met hengsten omgaan omdat ik het geleerd heb toen ik op een stal werkte, maar leuk is anders. Steeds anticiperen als je langs een merrie moet of als de hormonen het weer even over nemen. Altijd dat streng moeten zijn en bij veel hengsten die constante onrust. De hengsten waar ik mee werkte waren wel berbers die shows deden dus hoog in bloed, maar dan nog. Vergeet dan maar van met een vriendinnetje met een merrie het bos in te trekken, want de meeste hengsten gaan echt niet ontspannen naast een merrie gaan lopen.