Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niene87

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:58

Arabiertje zag je topic met je haflinger! Leuk beestje zeg!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:59

Volg Iessie daar wel in! Ik reed ook nooit graag op grote paarden, meer en deels omdat ik er schrik van gekregen had na m'n ongeluk. Siska was dan ook perfect, 1m48 en lekker breed gebouwd dus dan leek het niet alsof ik te groot was. :) Maar heb mijn schrik voor een groot deel overwonnen, de reden dus ook dat ik een braaf paard zoek. Maar geen reus, zoals die van zondag 1m80 groot, daar moest ik toch met een bang hartje naar toe gaan. :o

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:59

Niene87 schreef:
Arabiertje zag je topic met je haflinger! Leuk beestje zeg!

Bedoel je het verkoop topic? :)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:00

Inderdaad

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:02

Oh ja, had een nieuwe geplaatst omdat het andere al naar omlaag was gezakt. :) Niets voor jou mijn pownie? :Y)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:18

Ghehe ik zoek warmbloed ;) :=

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:21

ik dacht dat er geinteresseerden waren op bokt.be voor siska?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:25

uryanne schreef:
Cath_16 schreef:
We hebben haar in moeten laten slapen.. In Utrecht stonden ze ervan te kijken hoe taai ze zich gehouden heeft. Ze begon op het laatst ineens kreupel te lopen. Daar kwamen ze erachter dat ze een bepaald aantal aandoeningen al haar leven heeft gehad...

Dat is natuurlijk heel vervelend, maar in 7(!) jaar kan er natuurlijk van alles gebeuren. Als je wel had laten keuren had het net zo goed mis kunnen gaan, alleen dan aan wat anders.

Ik wil ermee zeggen dat je veel niet ziet klinisch.
Ze was dan afgekeurd geweest. Dus ik laat voortaan
altijd keuren.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:33

nathe schreef:
ik dacht dat er geinteresseerden waren op bokt.be voor siska?

Er is één iemand langs geweest, meisje dat vorig jaar haar b-brevet gehaald heeft met Siska. Was al langer gek van Siska, en ze is haar ook komen testen. Maar ze is nog niet zeker, dus ik hou haar voorlopig nog even te koop tot dat ze zeker zou zijn. Er is geen haast bij, ze moet niet dringend weg, maar ik haal haar pas van internet af als ik echt zeker ben dat ze verkocht is. :)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:38

Cath_16 schreef:
k wil ermee zeggen dat je veel niet ziet klinisch.
Ze was dan afgekeurd geweest. Dus ik laat voortaan
altijd keuren.

Jouw verhaal is voor mij een heel mooi voorbeeld dat mensen blind varen op een rontgen keuring. Je hebt 7 jaar plezier gehad van het dier. Zegt dat niet veel meer?
Er zijn vele paarden (ook die hoog in de sport lopen) die niet goed zijn bij aankoopkeuring. Moet je je droompaard dan maar laten staan omdat ze misschien na jaren last (kunnen) krijgen?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:47

Mijn paard heeft maar 10 mogen worden.. Als ik wist dat ze allerlei gebreken had, had ik haar idd laten staan.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:47

Arabiertje* schreef:
Ik denk dat jij je dringend opnieuw moet informeren, de haflingers zijn niet meer wat ze geweest zijn... Mijn haflinger heeft tal van talenten in springen!

Arabiertje: niks ten nadele maar ik loop al heel wat jaartjes meer mee in de paardensport dan jij (zag ff je leeftijd in profiel) en ook op een niveau die de meesten in dit topic niet hebben gehaald dan wel ook nooit wel zullen halen.
De eerste Haflinger in het Internationaal 1.40 moet ik dan ook nog tegenkomen.
B paarden is 1.00 m1 hé en niet 1 hindernis maar een heel parcours.
Aangezien ik afgelopen week-end weer een Haflinger zag (echt een hele mooie hoor!) tijdens de ponyspringwedstrijd van mijn tante-zeggertjes, die in het B cat D mee deed en met 3 balken en 1 weigering er weer uit ging, kom op zeg, ze hebben net als Friezen en Tinkers niet de bouw om te springen.
Net als mensen van 1.80m1 en 100 kilo ook nooit de marathon zullen kunnen lopen (dat zijn normaal allemaal van die lange sprieten nl. met LANGE benen die dat doen)
Maar goed jij bent dus net als velen hier dus ook niet realistisch, jammer.....

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:50

ik denk dat zij het woord "talent" anders ziet als ons hoor :)

Ik heb geen enkel paard met talent, ook die nieuwe merrie niet.
Ze gaat het leuk doen in dressuur (hopelijk :D) maar talent... daar kom ik duizenden euro's voor tekort :)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:57

en torius, ik heb steeds het idee dat jij zegt dat niet elk gezond correct paard Z kan worden, om vervolgens te zeggen dat het heel veel pijn en moeite zou kosten, maar dat elk goed correct gezond paard met de juiste begeleiding wél Z kan worden.
ik kan het fout hebben..

Wat is een gezond, correct paard? Betekenis correct is: zoals het hoort. Hoeveel paarden beantwoorden aan de citeria gebouwd zoals het hoort?
Immers er zijn tal van voorbeelden waarvan de paarden niet correct zijn en wel hoog in de sport lopen, maar ook vice versa.
Laten we wel zijn 10 jaar geleden zag het 'ideale' paard er al weer heel anders uit dan wat we nu willen c.q. wat we als doel hebben.
Als ik foto's bekijk van mijn eerste pony (ik was toen 2) en de pony's en paarden van nu, dat is een wereld van verschil!
Elke gek heeft nl. een gebrek, maar een gebrek hoeft weer geen beperking te zijn, maar kan wel weer een bemerking zijn.
Hoe je het ook wend of keert, ik ben van mening dat niet elk paard Z kan worden, goed of niet goed gebouwd.
Als dat wel zo zou zijn, dan reden er a: veel meer mensen in het Z, b: waren paarden goed verhandelbaar en dat is niet het geval.
Lante sloeg de spijker wat dat betreft op de kop: een paard is niet lastig te vinden als je eisen en budget bijsteld, kijkt wat je doel is en wat haalbaar is.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:03

Ik ben het niet helemaal mee eens ook koudbloeden kunnen springen en ook best meer dan 1 hindernis van een meter.
En tuurlijk ik ben het er mee eens dat het misschien niet verder zal komen dan een B parcour bij de volwassenen... en misschien een enkeling naar de L.
Er lopen genoeg tinkers in de B. Er is er 1 van stokmaat 1.38 en die springt tussen de volwassenen een B parcour rond. Het ligt ook voor een groot deel aan de werkwilligheid van het diertje zelf..

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:07

Torius16: Wat verwacht je nu ook, dat een haflinger van 1m48 parcour 1meter40 gaat aankunnen? Das veel te veel gevraagd van je paard. Wie zo iets doet, gaat tot het uiterste puur om zen eigen succes. Mijn haflinger heeft een sport bouw, en enorm veel kracht in haar achterhand. Springt super, super, super graag... Kan je in principe zelfs naar een sprong van 1meter50 rijden. Of die dat gaat halen, weet ik niet. Maar springen zal ze... Maar zoiets doe ik niet, ik heb één keer een sprong gezet van 1m25 waar ze toen los over gesprongen is. En daar bleef het ook bij, met een deftige ruiter zie ik ze parcour 1meter rond springen. Tja, een balk raken gebeurd dat ook niet met toppaarden? Ligt dat daarom echt persé aan het paard? Nee ik denk het niet...

Er zijn helaas veel mensen die Haflingers onderschatten, een paard van 25.000euro wilt dan pas zeggen dat het talent heeft? En denk je dat dat paard nooit een fout gaat begaan? Geen enkel paard is perfect, maar elk paard heeft talent in eender wat. Dressuur, springen, noem maar op. Als jij tevreden bent met het talent dat jouw paard bezit, dan is dat alles wat telt vind ik persoonlijk. Ik ben al heel blij, als mijn paard zich keurig gedraagt en tenminste de moeite doet ervoor. Dat die een balk zou raken, interesseert mij niet.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:25

Nienke87 en Arabiertje:
Het gaat om het woordje: talent wat hier gebruikt wordt.
Betekenis talent: natuurlijk vermogen om iets goed te doen = aanleg 2: een bepaalde gave hebben.
Dus een paard met talent heeft het vermogen om iets goed te doen (bijv. hoog springen) en dat is een gave.
Een gave die slechts voor een aantal paarden en pony's is weggelegd op welke gebied ook.
Dit geld ook voor mensen.
En één hindernis springen is iets heel anders dan week in week uit een parcours van 14 hindernissen springen en dat goed doen.
Heb je zo'n paard, ja dan kun je met recht van talent spreken....
Sorry dames maar ik kan er niet meer van maken dan dit!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:29

Nu ja, voor mij heeft mijn paard talent. Je mag dat gerust onzin vinden, scheelt mij een zorg minder. :=

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:29

Ik ken genoeg tinkers die 2 wekelijks een parcour springen dus niet af en toe een wedstrijdje rijden.. dus het ligt dan waarschijnlijk aan de gave maar ook koudbloeden kunnen zo'n gave hebben.
Ik heb niet gezegd dat alle koudbloeden dat hebben maar er zijn er een aantal die dat blijkbaar wel hebben.. En de eigenaren daarvan zullen er erg blij mee zijn.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:32

ik zeg het toch... ze zien "talent" anders als wij :)

Siska is een veelzijdige haflinger die leuk kan dressuren en springen maar de "top" zal ze in beide disciplines niet halen. Met een goede ruiter zie ik er wel een Z dressuur in, Z springen wordt heel moeilijk hoor.

Een paard met talent (en de juiste ruiter) loopt GP ;) Al de rest heeft een leuke aanleg maar dat is het ook.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:32

Torius16 schreef:
Nienke87 en Arabiertje:
Het gaat om het woordje: talent wat hier gebruikt wordt.
Betekenis talent: natuurlijk vermogen om iets goed te doen = aanleg 2: een bepaalde gave hebben.
Dus een paard met talent heeft het vermogen om iets goed te doen (bijv. hoog springen) en dat is een gave.
Een gave die slechts voor een aantal paarden en pony's is weggelegd op welke gebied ook.
Dit geld ook voor mensen.
En één hindernis springen is iets heel anders dan week in week uit een parcours van 14 hindernissen springen en dat goed doen.
Heb je zo'n paard, ja dan kun je met recht van talent spreken....
Sorry dames maar ik kan er niet meer van maken dan dit!

Ik denk dat het geen zin heeft om je standpunt opnieuw te gaan uitleggen. Sommige mensen kun je beter een woordenboek geven..

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:37

Z springen van m'n paard, nee dat zou ik niet doen met een paard van 1m48... Succes is heel mooi, maar het uiterste van een paard vragen nooit.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:39

Z pony's in de D maat is 1.20m. Er zijn zat pony's met die stokmaat die dat simpel springen. Jou beestje is veelzijdig, maakt haar niet minder, maar ze is geen springtalent.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:40

ma daar gaat het juist om...

talent in het springen dan is Z niveau peanuts ;)

Je kan beter zeggen: veelzijdige haflinger met plezier in het springen ofzoiets

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:42

Ik zie inderdaad net als jullie de koudbloeden niet gelijk in topsport lopen, maar er zijn er best een aantal met goede potentie. met de juiste combinatie kom je wel een eind in de juiste richting. en het paard moet gewoon goed werkwillig zijn en dat zijn niet alle koudbloeden.