Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:56

DE waarheid bestaat niet en voor de laatste keer: wie vindt heeft niet goed gezocht.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 17:03

Wat is nou eigenlijk de 'onzin' die de heer Bodt verkondigt? De meeste kritiek gaat over zijn accent/taalgebruik en niet geheel onlogische hko claim. So what? Wat is de kritiek in rijtechnische zin? Met enig filterwerk op jullie mening lees ik in deze discussie vrij normale basisdingen: om uw paard gezond te krijgen en houden rijdt u uw paard van achter naar voren, in uw tempo en met uw hoofdplaatsing, maakt u het aan beide zijden los achter het kaakgewricht, gebruikt u uw been effectief, etc. Wat is daar raar of on-Anky aan?

Oftewel: geven jullie wel de volledige en werkelijke realiteit met de juiste nuancering?

Mij viel bijvoorbeeld de instructie op dat handen hoger geplaatst zouden moeten worden. Is dat dan niet in relatie tot de handen van de ruiter op dat moment in de ring? Was dat niet iemand met een voorkeur voor extreem lage handen? Hoe 'hoog' is dus 'hoog'? Idem voor de instructie 'geen been'. Daar ontbreekt gewoon een stuk in het verslag, kan niet anders. Waarom precies werd deze instructie gegeven? Dat soort dingen wil ik nou wel eens weten. Wie kan en wil dieper ingaan op zijn eigen (tegen)argumenten?

En nog een vraag: mag een individuele instructie op zo'n eenmalig lesje aan ruiter X hier zonder meer tot 'onderdeel van het systeem van De Bodt' verheven worden? Dacht het niet. Dus wat is nou precies 'zijn systeem'?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 17:21

Aella schreef:
En nog een vraag: mag een individuele instructie op zo'n eenmalig lesje aan ruiter X hier zonder meer tot 'onderdeel van het systeem van De Bodt' verheven worden? Dacht het niet.

Helemaal mee eens

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:05

Aella schreef:
Mij viel bijvoorbeeld de instructie op dat handen hoger geplaatst zouden moeten worden. Is dat dan niet in relatie tot de handen van de ruiter op dat moment in de ring? Was dat niet iemand met een voorkeur voor extreem lage handen? Hoe 'hoog' is dus 'hoog'? Idem voor de instructie 'geen been'. Daar ontbreekt gewoon een stuk in het verslag, kan niet anders. Waarom precies werd deze instructie gegeven? Dat soort dingen wil ik nou wel eens weten. Wie kan en wil dieper ingaan op zijn eigen (tegen)argumenten?

Wat ik heb begrepen:
Als je je handen te lang hebt heb je geen 'feeling'.
Je mag je been wel gebruiken maar niet echt aansporen. Je mag je paard alleen licht aanraken en daar moet hij reactie op vertonen, doet hij dat niet, dan is hij niet voldoende voorwaarts.
Nogmaals, dit is wat ik begrepen heb, en hier heb ik maar even genoegen mee genomen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:51

Hij komt weer op gang mensen! Haha!
Speciaal voor onze nieuwe gebruiker, Aella:

Wat ik onlogisch vind heb ik nu al een paar keer gezegd,
ik hoefde geen been te geven dus wat moet ik daar verder nog over vertellen?
Ik mòcht zelfs geen been geven, omdat (ook al vaker hier gezegd) AdB wilde dat ik het paard uitnodigde lang te worden. Volgens zijn redenering zou een paard wat lang in de hals wordt automatisch zijn achterhand er onder brengen en heeft dus geen been nodig. Schijnbaar ook niet voor impuls...

Verder klopt het dat ik in een trainingssituatie met erg lage handen rijd omdat ik mijn paarden ook altijd heel rond en diep instel.
AdB rijdt de paarden bovenin dus vanzelfsprekend moest ik mijn handen ook hoog houden, ik heb niet gezegd dat dat raar of onlogisch zou zijn.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:37

Wat is het toch heerlijk om te zien hoe mensen iedere keer opnieuw hetzelfde kringetje rond kunnen praten

Ook is het erg leuk om te zien dat deze discussie iig voor 1 iemand de reden is geweest om zich aan te melden op Bokt

maw: Bokt maakt mij blij vandaag.....

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:05

Gezellig!
Als jullie klaar zijn met deze discussie dan ben ik vanzelf ook klaar. Was gewoon benieuwd naar 's mans zuivere en complete uitgangspunten of 'systeem': wat zegt hij exact en waarom? Dat automatisch aanvullen ziet er zoals het hierboven staat niet best uit maar houdt zijn verhaal daar ook echt op? Dat soort vragen komen bij mij op als ik jullie verslagen lees. Het verbaast mij trouwens dat niemand die meneer kon verstaan of volgen maar blijkbaar heeft toch iedereen perfect begrepen wat ie bedoelde te zeggen Verward haha behalve deze meelezer hier blijkbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:10

Aella, wat zijn dan precies jouw vragen?
Sommige dingen waren bepaald niet onduidelijk, maar erg helder. Waar het soms wat verwarrend werd, zijn er nog vragen gesteld, dat heb ik zelf ook nog gedaan, dan wordt iets of duidelijk of onnodig verwarrend.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:10

et voilá

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:12

Hahahahahaha!

sorry, ik kan er nou alleen nog maar héél hard om lachen *LOL*

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:57

Ik lees hier regelmatig: ik snap het niet, ik kan het niet volgen, ik versta het niet enz. Nou dan snap ik een ding niet. Ik krijg les van een canadees, oftewel iemand die engels spreekt met een canadees accent. Mijn engels is niet dusdanig dat ik alles versta wat hij verteld, maar dan vraag ik gewoon wat hij bedoeld en dan legt hij het me uit zodat ik het snap.
Heeft iemand van jullie er aan gedacht Antoine iets te vragen als je het niet verstond of snapte? Want daar lijkt het niet echt op. Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:09

Absoluut Jolande!
Alleen ik heb geen 1 keer antwoord gekregen, want ik kreeg dan een ellenlang verhaal en aan het eind wist ik mijn vraag niet meer Verward

Oh nee!
Ik heb 1 antwoord gehad, dat was n.a.v. onze vraag wat een passade was. Naast het antwoord werd ons verteld dat het een gewone Hollandse term en die hoorde je gewoon te weten.
We moesten ons schamen dat we het niet wisten.

Jolande, Zep heeft hier ook al meerdere keren neergezet dat zij les heeft van een Zweed en neem van mij maar aan dat daar beroerd Engels uit komt met allemaal enge sisklanken.
Maar als je van hem iets niet begrijpt legt hij in 5 woorden uit wat hij bedoelde, bij AdB krijg je een enorm verhaal over Klimke en daarna wordt dan weer verteld dat van de 20 starts van zijn Z ( of M of ZZ? ) klanten er 16 gewonnen werden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:19

Dus als ik het goed begrijp (zo na 18 pagina's heen-en-weer gediscussie) wil AdB dat je paard langer wordt en uit die situatie zijn achterhand eronder zet?
Is het niet zo dat wanneer het paard langer wordt, hij juist heel erg uit elkaar valt? Ik kan me voorstellen dat je de hals meer uit zou willen leggen, maar hij moet toch niet lang worden in zijn lijf?

Of lees en redeneer ik nou helemaal verkeerd?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:21

Van AdB moet je inderdaad je paard uitnodigen om die hals lang te maken,
maar zijn methode werkte bij mij totaal niet.
Ozep liep totaal van het achterbeen af en viel inderdaad uit elkaar.
Maar nee,
"Et Voilá"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:56

Voor mij geldt nog altijd het aloude principe "waar de kop is, kan de kont niet komen" (achterhoeks accent er zelf even bij denken). Toevallig heb ik een paard dat graag met zijn neus naar de grond loopt, hij heeft daar totaal geen moeite mee. Dat doe ik dan vanuit een actieve achterhand om te beginnen. Overigens heb ik nog nooit de indruk gekregen dat mijn paard zijn achterhand er als vanzelf onderschuift als hij zich zo uitstrekt van voren, eerder andersom.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:06

Lengte in de hals geven is niet zo vreemd. Als je paard zich strak maakt of uit elkaar valt laat je hem weer wat vanuit die schoft zakken, plaatst je handen wat naar voren en vult van achter aan. Daarmee herstel je normaliter de ontspanning, activiteit en verbinding van waaruit je weer meer kunt gaan sluiten en verzamelen. Best knap om je paard daarmee juist uit elkaar te laten vallen Scheve mond

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:11

PS Sjuimpje, moest je van hem in die oefening wel je tempo controleren en klein houden? Kan me voorstellen dat als dat te hoog is hij idd van het achterbeen af 'valt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:13

Aella schreef:
Lengte in de hals geven is niet zo vreemd. Als je paard zich strak maakt of uit elkaar valt laat je hem weer wat vanuit die schoft zakken, plaatst je handen wat naar voren en vult van achter aan. Daarmee herstel je normaliter de ontspanning, activiteit en verbinding van waaruit je weer meer kunt gaan sluiten en verzamelen. Best knap om je paard daarmee juist uit elkaar te laten vallen Scheve mond

Dat was zijn boodschap niet helemaal.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:19

Aella,
ik nodig mijn paard ook uit om van voor zo lang mogelijk te worden, maar doe dat door middel van veel overgangen, niet alleen kort maar ook in galop eens een stevige middengalop net zolang totdat hij in dat tempo blijft maar ook daarvanuit nog naar voren te rijden is.
Zodra hij onvoorwaardelijk voor het been is sluit ik hem weer door.

Ik heb geen tempowisselingen gereden, wel een stuk of 5 overgangen naar stap of halt.
Verder mocht ik hem juist niet klein maken of sluiten, Antoine zei dat ik hem voor zo lang mogelijk moest maken maar heeft verder helemaal geen 1 keer iets gezegd over de achterhand (afgezien van de uitleg over het grazende paard).

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:28

Sjuimpje schreef:
Van AdB moet je inderdaad je paard uitnodigen om die hals lang te maken,
maar zijn methode werkte bij mij totaal niet.
Ozep liep totaal van het achterbeen af en viel inderdaad uit elkaar.

Dat ligt niet aan de manier waarop de Bodt les geeft maar aan de manier waarop jij tot nu toe les hebt gehad. En hoe jij je paard rijdt.
Dat jou paard uit elkaar valt als je vraagt zijn nek te verlengen wil zeggen dat hij niet echt zelf op zijn achterhand loopt maar dat jij hem daar houd.
Dit is geen de Bodt theorie hoor maar gewoon gezien vanuit het oog van een western ruiter. Het verlengen van een nek mag nl volgens mij nooit veroorzaken dat de achterhand er onderuit valt, als dit gebeurd is er iets mis met de drive van je paard. Hij komt dan dus niet van achter naar voor maar wordt van voor naar achter gereden. Dat mag niet bij de western en voor zo ver ik weet ook niet bij de dressuur.

Misschien zijn wat meer lessen bij Antoine de Bodt dan nog niet zo heel verkeerd voor je Sjuimpje, hij heeft zonder dat je er bij stil hebt gestaan een behoorlijk onderliggend probleem naar voren gehaald Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:36

Als jij nog paarden weet welke altijd uitzichzelf op het achterbeen blijven mag je me bellen hoor!
Wat een larie!
Geen enkel paard loopt uitzichzelf verzameld, want daar gaat het dan om!

Ik hoefde het paard niet voor mijn been te houden,
daar heb ik gister met mijn eigen instructrice dus weer aan gewerkt.
Toen hij onvoorwaardelijk aan mijn been was kon ik hem voor met zijn neus tot op de grond laten zakken terwijl hij een galop onderhield waarvanuit ik zo een piroutte had kunnen inzetten. Dat is op het achterbeen en dat bereik je door van achter naar voor te rijden en niet andersom!
Echt zo'n kul,
doe je handen maar naar voor, dan gaat hij vanzelf op het achterbeen lopen.

Jij verwart voorwaarts met op het achterbeen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:30

Ik zeg niet dat het paard van zelf op het achterbeen blijft.
Als mijn paard goed voorwaards is en dus goed loopt en zich verzamelt en dus met drive van achter maakt het niet uit waar ik mijn handen hou ze blijft dan toch lopen met haar achterhand er onder. Sterker nog ze neemt zelf haar stelling aan daar hoef ik inmiddels niets meer voor te doen! *LOL* *LOL*
Als het bij jou zo is dat zo dra jij je paards hals laat strekken hij onder je vandaan valt dan doe jij echt iets verkeerd. Dan heeft jou paard geleerd op jou handen te lopen en niet zelf! Hij is niet voorwaards laat staan op het achterbeen.
Maar nu raak ik in de zelfde discussie verzeilt die Antoine waarschijnlijk met jou heeft gevoerd maar jij niet begreep. Verward

Hij heeft waarschijnlijk alleen meer duidelijk willen maken dat jij je paard van voor naar achter rijd en niet anders om zo als het hoort.
Als dat normaal niet zo is wil dat zeggen dat je er op zijn “jan boeren fluitjes” op hebt gezeten tijdens de les van Antoine.
Ik rijd mijn paard bv altijd op de zelfde manier warm, wie er ook in de bak staat om les te geven dus mijn paard zou net als thuis gewoon netjes gelopen hebben. Als mij meer strekking van de hals was gevraagt zou die er zijn gekomen zonder verlies van drive.
Maar als ik op mijn paard zou zitten met de instelling laat maar komen dit wordt toch niks. Ja dan wordt het ook echt niks! Door je zo op te stellen heeft de Bodt waarschijlijk gedacht dat je gewoon nog niet zo goed kon rijden en is hij onderaan begonnen “de bodem”. Vreemd hoor de meeste mensen doen toch echt erg hun best als ze 50 euro neer moeten tellen voor een les.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:36

En dat is dus helemaal niet waar, ik heb Sjuim zien rijden, ze heeft zich echt totaal ingezet voor die les... Ik denk niet dat jij kan beweren dat dat niet zo is, terwijl je er helemaal niet bij was...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:41

Ik dacht al dat dat er achter zou steken,
en toch ga ik dan nog proberen om uit te leggen.
Je bekijkt het maar, als jij denkt dat ik 50 euro over heb om AdB voor paal te zetten is het best hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:43

De boodschap van Antoine was dat een paard alléén zijn achterhand onder kan plaatsen als hij eerst helemaal uitgerekt wordt.

Dat klinkt anders dan wat ik gewend ben, eerst impuls en aan elkaar rijden en dan zo laag mogelijk laten komen, met de neus aan of iets voor de loodlijn. Dat komt allemaal van achteren uit, de achterhand is er goed bij en het evenwicht is over 4 benen, maar bij onderplaatsen stel ik me toch iets anders voor, dat bouw je (ik althans) op tijdens je rit en gaat toch samen met verzamelen en oprichten, waarbij het evenwicht zich dus wat meer naar achteren verplaatst. Maar dan hoeft de neus niet meer zo laag te zijn.