'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:41

Poenarie schreef:
Onzin, het wordt toch evenveel gemaakt, dan maak jij dat ene verschil echt niet.
Net alsof een koe wéét dat hij geslacht wordt.
Ik eet alles.
Vis niet, omdat ik dat simpelweg niet lekker vind.

Ik zou wel willen dat ik zo ontzettend naïef was... dan maak je je over erg weinig zaken nog zorgen.
Evengoed is het maar goed dat er door de gehele geschiedenis wel degelijk mensen zijn geweest die daar anders over dachten, ofwel... die überhaupt dachten, dat heeft de mensheid veel goeds gebracht....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:44

KsVrPy schreef:
Lekker, paard. Vingers aflikken

Schoolvakantie? Alweer een slim typetje.... Clown Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:46

Crocus schreef:
kippen en koeien zijn van het vrouwelijk geslacht. Groetjes van een vent Knipoog.

Nee hoor Knipoog Een kip is het soort dier, een vrouwelijke is een hen. Een koe is inderdaad wel vrouwelijk, van het soort rund.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:46

kimmysan schreef:
ik zit nu net 2 kroketten naar binnen te werken Tong uitsteken

Is het paard dat je te koop hebt staan ook eventueel beschikbaar voor consumptie?
Kan ik er op toezien dat het vriendelijk geslacht wordt en ook eindelijk eens aan de kroketten gaan.....

'als jij een topic dom en lomp komt binnenvallen, wil ik je graag van repliek op hetzelfde niveau dienen'. Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:48

ik heb mijn eigen paard naar de slacht gebracht en zit er niet mee dat er evt. een stukje van in mijn kroket zit.
Lomp? nee, consequent? Ja.

Heb ook ooit eens een lammetje gegeten dat een uurtje daarvoor voor mijn ogen werd geslacht (op een primitieve manier). heerlijk!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 03-08-08 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:48

Er gaat bij mij niks boven een lekker stukje vlees. En het liefst 2 stukken en dan een paar aardappels minder. Paardenbief of stoofvlees gaat er net zo makkelijk in.
Werk al jaren op een boerderij en als er een koe geslacht wordt die ik zelf "groot gebracht" heb, heb ik ook geen problemen om daar een lekker stuk van op te eten. Terwijl ik dus precies weet welke koe er op mijn bord ligt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:51

MandyR schreef:
Er gaat bij mij niks boven een lekker stukje vlees. En het liefst 2 stukken en dan een paar aardappels minder. Paardenbief of stoofvlees gaat er net zo makkelijk in.
Werk al jaren op een boerderij en als er een koe geslacht wordt die ik zelf "groot gebracht" heb, heb ik ook geen problemen om daar een lekker stuk van op te eten. Terwijl ik dus precies weet welke koe er op mijn bord ligt.

Ik kan me prima in je post vinden.
Dat wil zeggen, ik kan er goed mee leven dat mensen die vlees willen eten zorgen dat een EERLIJK stuk vlees eten.
Je kunt jezelf wat dat betreft gelukkig prijzen, want de meeste mensen stouwen zichzelf vol met goedkope troep.... met alle gevolgen van dien.
En dat zeg ik als vegetarier....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:52

beantsje schreef:
ik heb mijn eigen paard naar de slacht gebracht en zit er niet mee dat er evt. een stukje van in mijn kroket zit.
Lomp? nee, consequent? Ja.

Heb ook ooit eens een lammetje gegeten dat een uurtje daarvoor voor mijn ogen werd geslacht (op een primitieve manier). heerlijk!

Dat is ook consequent.... geen draaikont tenminste.

Wederom... een eerlijk stuk vlees, van een dier dat de ruimte heeft gehad en correct is geslacht is beter voor boer, mens en dier.... het is goedkope troep waar ik me aan stoor...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:53

Ja, rundvlees komt dus bij mijn baas vandaan dus ik weet precies wat daar mee gebeurt is. Al het andere vlees haal ik bij een slager en niet in de supermarkt want, verschil proef je

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:57

MandyR schreef:
Ja, rundvlees komt dus bij mijn baas vandaan dus ik weet precies wat daar mee gebeurt is. Al het andere vlees haal ik bij een slager en niet in de supermarkt want, verschil proef je

En dat verschil proef JIJ, en dat verschil VOELT het dier....

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:59

nou ik eet dus echt geen paard het hinnikt al voor dat ik het in mijn mond zou hebben maar oke ieder zijn eigen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 00:05

Ninx schreef:
MandyR schreef:

En dat verschil proef JIJ, en dat verschil VOELT het dier....

Inderdaad, kwaliteits vlees komt bij bedrijven vandaan waar alles in orde is en dus niet bij een of ander boertje uit Spanje waar de beesten in 3 meter stront staan in te kleine hokjes.

En na 20 jaar in de landbouw gewerkt te hebben, waarvan hoofdzakelijk diverse takken veehouderij, ken ik het verschil.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 00:08

MandyR schreef:
En na 20 jaar in de landbouw gewerkt te hebben, waarvan hoofdzakelijk diverse takken veehouderij, ken ik het verschil.

Ik ben ook een boerendorsptrut hoor, en weet waar je het over hebt...
Ik zou graag weer terug gaan naar normale consumptiepatronen, normale prijzen (consument mag best wat meer betalen) en meer inkomsten voor de boer en dus een beter leven voor het dier. De werkdruk, de regels, en de lage prijzen in de winkels waardoor de boer geen reet meer verdient zijn niet reëel. Boos!
De boer in NL wordt volkomen ontmoedigd om het goed te doen.... vreselijk jammer.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 00:15

@ ninx Ik bedoelde het niet persoonlijk maar, er zijn heel veel mensen die een "mening" hebben zonder eigenlijk te weten waar ze het over hebben. En daar kan ik niet tegen dus maakte even in het algemeen duidelijk dat ik niet zo ben.
En ben het helemaal met je eens, meer inkomsten, regels duidelijker maken en waardeer de boer voor wat hij is. In NL is boeren niet echt leuk meer daarom ben ik ook verhuisd.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:20

KsVrPy schreef:
Lekker, paard. Vingers aflikken

kimmysan schreef:
ik zit nu net 2 kroketten naar binnen te werken Tong uitsteken

zucht, door opmerkingen als deze, die gewoon hier getypt worden om vegies te provoceren, heb ik echt geen zin meer om elke keer te proberen om op een duidelijke manier uit te leggen waarom ik vegie ben...

en die 'alles of niets', dat is persoonsgebonden! lees aub eerst het hele topic door voordat weer alle vegies aangekeken worden als extremisten Slapen

danneke80 schreef:
Wel degelijk. Er zijn in nederland zo'n 100000 vegetariers + nog heel wat mensen die bewust een aantal keer per week geen vlees eten. Laat daar de werking van vraag en aanbod op los en je weet dat het wel degelijk scheelt.

Ik zou willen dat ik net zo dacht als jij. Dat zou mijn leven in vele opzichten een stuk makkelijker maken.

dank u Danneke80 om ook nog eens te proberen om iemand dat uit te leggen, maar ik vrees dat mensen die nog niet de tijd willen nemen om het ganse topic door te nemen, en daar zouden gezien hebben dat deze discussie al zoveel pagina's lang op een deftige, respectvolle manier ging, dat die absoluut niet gaan willen horen of lezen wat hier staat..

ik hoop dat deze discussie verder weer respectvol naar iedereen kan verlopen en dat van die achterlijke uitspraken wegblijven Slapen

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:27

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:28

Ik eet gewoon paarden vlees hoor.
waarom onderscheid maken tuurlijk betekend een paard meestal meer voor bepaalde mensen maar ik zie het altijd maar zo koeien en varkens worden er voor gefokt. een paard met een gebroken been moet toch ingeslapen worden of we hem dan op eten of niet (tuurlijk er zitten wel is paarden bij die nog iet hadden hoeven gaan maar dat heb je altijd). Ik heb zelfs soms de rare gedachten dat als mijn paardje naar de slacht zou moeten ik hem zelf op zou willen eten heel raar maar dan heb je wel altijd een deel van je paardje in je ofzo :S,,,haha snap hem zelf niet helemaal

kneisell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:27

Als je geen frikandellen eet omdat die van paarden zijn gemaakt moet je ook geen ander vlees eten dat van koeien/kippen/varkens is gemaakt. Dat is OOK zielig! Rolleyes

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:35

er ligt nu een lekker stuk koe in de pan (lekker stoofvlees aan et maken)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:57

suuzepuus schreef:
er ligt nu een lekker stuk koe in de pan (lekker stoofvlees aan et maken)

Van de biologische slager of van de buur-boer neem ik aan? Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:36

krak schreef:
zucht, door opmerkingen als deze, die gewoon hier getypt worden om vegies te provoceren, heb ik echt geen zin meer om elke keer te proberen om op een duidelijke manier uit te leggen waarom ik vegie ben...

en die 'alles of niets', dat is persoonsgebonden! lees aub eerst het hele topic door voordat weer alle vegies aangekeken worden als extremisten Slapen

**knip**

ik hoop dat deze discussie verder weer respectvol naar iedereen kan verlopen en dat van die achterlijke uitspraken wegblijven Slapen

Jammer dat je het als provocerend naar veggies opvat.
Ik heb niks tegen vegetariers, integendeel ik heb er respect voor. 't is dat ik vlees te lekker vind...
Wat ik niet kan volgen is dat mensen zonder enig probleem kalfsvlees van kistkalveren etc. eten maar sentimenteel worden als het om vlees gaat van een paard dat verder een fantastisch leven en een snel pijnloos einde heeft gehad.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:55

Beantsje, het was ook niet op jou Knipoog maar wel op die 2 opmerkingen bovenaan mijn post Knipoog
waar jij je vlees koopt, dat vind ik iets heel anders dan continu in de winkels zomaar vlees te halen Knipoog
jij weet welk leven ze gehad hebben, jij weet hoe ze gestorven zijn en misschien zelfs waarom. als je dan beslist om die dieren te eten, dan heb ik daar geen probleem mee omdat deze dieren een goed leven gehad hebben he

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:01

Wij slachtten vroeger op de boerderij ook altijd zelf een koe, maar ik moet wel zeggen dat we wel eens ruzie hadden over welke naar de slacht ging. Mijn vader vond natuurlijk de minst goede koe, ik vond de minst lieve geschikter Haha! . Meestal won ik....Ook wel bijzonder hè, arm beest, alleen omdat het een kreng was moest ze naar de slager Bloos .

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:03

Klopt helemaal!
Maar vaak moet je er misschien niet te veel bij nadenken..
Maarja, als diegedachten op dat moment in je hoofd hangt dan kun je er niet niet aandenken..
Ik ben het allemaal met jullie eens.
Knipoog goed toppic trouwens

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:36

Kort door de bocht:
Ik vind het hypocriet als mensen wel koeienvlees en vis en van alles en nog wat eten, maar geen paardenvlees.
Wat maakt een paard meer dan een koe? Omdat de meeste van ons meer een band hebben met een paard dan met bijvoorbeeld een koe? Omdat we er toevallig op rijden? Wat als dat nu niet het geval was? Wat als je nu helemaal geen band had gehad met paarden, had je dan nog steeds het vlees niet gegeten?
Het dier is toch geslacht, toch al dood. Waarom dan niet voor consumptie.
Ik ben niet zo gek op vlees, dus ik eet het niet zo veel. Maar paardenrookvlees vind ik bijvoorbeeld een stuk lekkerder dan runderrookvlees. Ik eet vlees omdat ik het lekker vind, daarbij let ik er niet op van welk dier dat afkomt.