Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:35

Ninx schreef:
En @ Kiwiko: waarom worden er altijd van die uitersten bij gehaald. In iedere situatie, of het paard nou een stinkmodder of een geweldige baas heeft, is het paard toch gebaat bij vrije uitloop en contact met soortgenoten.
Wanneer dit paard idd een stinkmodder treft, kan die stress-release iig beter plaatsvinden op de ruimte dan in een klein hok lijkt me.

hmzzz wie had het er nou net over dat paardenmensen hun paarden ophokken 14 dagen????????? ikke niet hoor Haha! Haha!

en als er een met uitersten begint, dan is het niet meer dan logisch dat de "tegenpartij" (bij wijze dan he Haha! ) ook met uitersten komt.........

en er zijn echt wel een berg misstanden bij de mensen met paarden die alles zo graag volgens een bepaalde stroming doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:35

@ Ninx, paardenmens gaat denk ik meer om het aanvoelen van het paard, dat je dat al natuurlijk gegeven is. Dus daar heeft weidegang niets mee temaken. Ik denk ook niet dat elk paardenmens per definitie van paarden houdt.
Ik kan goed pottenbakken, talent voor, maar ik vind er geen zak aan, ook al kan ik het goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:36

suleilitha schreef:
Weidegang of geen weidegang bepaalt niet of je een paardenmens bent Ninx, that's the question.

Dat is jouw interpretatie, de mijne is dat het 'paardenmens' sensibel is (een groot invoelend vermogen heeft/ sensitief) en de gave heeft 'het juiste' te doen.
En dat is in het geval van het 'paardenmens' het inspelen op de aard van het dier.
Wanneer je alleen sensitief bent, en haarfijn aanvoelt wat er speelt, waar de pijnpunten liggen en welke beslissingen je moet nemen, heb je een aangeboren handige eigenschap die je tot paardenmens "ZOU KUNNEN MAKEN".
Wanneer je de aard van het dier niet erkend, groei je nooit door tot hetgeen ik zie als 'paardenmens'.

En eh, ja.... daar heeft weidegang dan wel iets mee te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:37

Ik ken trouwens geen NH aanhangers die echte paardenmensen zijn............ wel ken ik wat paardenmensen die meer NH zijn dan menig NHer Haha! Haha!

das nou eens iets om over na te denken Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:37

KiWiKo schreef:
chevax schreef:
Maar, zoals al eerder door anderen gevraagd, wie durft hier dan eens van zichzelf te zeggen dat hij een paardenmens is? Want iedereen houdt de boot af, maar de mensen die "kritiek" hebben op anderen met bijv. setjes of een "duur paard in de wei", voelen zich op één of andere manier volgens mij toch beter/anders. Het lijkt soms wel of je je volgens sommigen moet schamen als je iets meer geld hebt dan een ander en dan zul je het ook wel niet goed doen met je paard, want het is je zomaar in je schoot geworpen.
Maar het is wel heel vreemd dat het één sowieso het ander uitsluit. Heb jij geld, setjes, duur zadel, duur paard? Dan ben jij per definitie geen paardenmens, volgens "kenners". Ben je echter een boer die zijn paarden verwaarloost, wil dat nog niet zeggen dat je geen paardenmens bent. Nou, dan snap ik er echt niks meer van en ben ook erg benieuwd naar de criteria. Want er schijnen mensen in dit topic te zijn die precies snappen wat een paardenmens een paardenmens maakt. Dat zijn dan zelf paardenmensen?

als je dit zegt heb je niet goed gelezen Lachen Lachen echt :

er wordt alleen gezegd dat het paardenmens zijn niets te maken heeft met setjes oid Lachen

Kiwiko, er zijn toch een boel posts waar het over setjes gaat, hoor, ook in dit topic. Nu kan het mij geen barst schelen of iemand in oudroze of pimpelpaars met een groen randje rijdt, maar het komt wel terug. Maar typisch dat je wel reageert over de setjes, maar niet over andere dingen. Ik vind het vreemd dat mensen in een hokje moeten passen en dan nog een hokje waarvan niemand de criteria precies weet, waar niemand ook wijzer van wordt. Maar goed, da's mijn mening. En ik heb wel degelijk goed gelezen, hoor. Vind het trouwens heel flauw dat je mensen die kritiek typen zo vaak zegt dat ze er niks van snappen of dat ze niet goed lezen. Net zoals jij dit op je eigen manier intepreteert, mag ik dat met deze discussie ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:38

Gaan we weer over de setjes, wat heeft dat er toch mee te maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:38

waar heb je het over chevax????

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:39

KiWiKo schreef:
Ik ken trouwens geen NH aanhangers die echte paardenmensen zijn............ wel ken ik wat paardenmensen die meer NH zijn dan menig NHer Haha! Haha!

Ik ben gewoon Ninx, is dat ook goed?
Ik vind het allemaal niet zo poepie-belangrijk, als je maar goed bent voor je dieren.... en daar maak ik me dus zo vreselijk druk om.
Laten we ons iig niet verlagen tot het neerkammen van elkanders discipline of behoefte om leuke setjes voor het paard te kopen, da's onnodig en beledigend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:40

Setjes??? Setjes voor een paard?? Vanmorgen niet zien liggen bij de Livera, waar ik zelf nogal eens een setje scoor. Moeten paarden dan ook al setjes?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:41

Ik wil nog even iets duidelijker doorkomen (met dikkie dik letters):

Mijn interpretatie is (zoals jullie er allemaal op los speculeren) dat het 'paardenmens' sensibel is (een groot invoelend vermogen heeft/ sensitief) en de gave heeft 'het juiste' te doen.
En dat is in het geval van het 'paardenmens' het inspelen op de aard van het dier.
Wanneer je alleen sensitief bent, en haarfijn aanvoelt wat er speelt, waar de pijnpunten liggen en welke beslissingen je moet nemen, heb je een aangeboren handige eigenschap die je tot paardenmens "ZOU KUNNEN MAKEN".
Wanneer je de aard van het dier niet erkend, groei je nooit door tot hetgeen ik zie als 'paardenmens'.

Snijdt hout toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:42

Ja suelitha, koop jij ze nooit voor je paard dan? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:42

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Ik ben gewoon Ninx, is dat ook goed?
Ik vind het allemaal niet zo poepie-belangrijk, als je maar goed bent voor je dieren.... en daar maak ik me dus zo vreselijk druk om.
Laten we ons iig niet verlagen tot het neerkammen van elkanders discipline of behoefte om leuke setjes voor het paard te kopen, da's onnodig en beledigend.

Is ook niet persoonlijk naar jou toe hoor, is gewoon iets waar ik net over nadacht Haha! Haha! Haha!

en ik ben het helemaal met je eens dat iemand gewoon goed moet zijn voor zn dieren...... in welk hokje je ook ""past"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:43

@ Ninx, jij ziet als ik het goed begrijp het sensibel zijn als werktuig om uit te groeien tot paardenmens? Dat zou ik snappen.

edit, alleen het sensibel zijn is niet genoeg, dat plus het goed zijn voor dieren maakt voor jou een paardenmens? bedoel je het zo?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:44

Mindim schreef:
@ Ninx, jij ziet als ik het goed begrijp het sensibel zijn als werktuig om uit te groeien tot paardenmens? Dat zou ik snappen.

Helemaal correct en spot on!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:44

En hoe weet je dat je de aard van het dier niet erkend? Ik bedoel, hoe laat Polly zich dan gelden? Of gaan we nu weer het verdysnificeerhoekje in?

Ik denk zelf eerlijk gezegd, dat mensen die bijvoorbeeld jonge paarden zo uit de kudde echt goed kunnen beleren, zodat ze ook binnen een half jaar een wedstrijdje kunnen lopen, een aardig goed gevoel hebben voor de aard van het dier, anders kregen ze dat niet voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:47

Mindim schreef:
Ja suelitha, koop jij ze nooit voor je paard dan? Haha!

Off-topic: nee, hij heeft al wat wijvige neiginkjes, ik ga er geen travestiet van maken Vork Vork Vork Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:47

Ninx schreef:

Mijn interpretatie is (zoals jullie er allemaal op los speculeren) dat het 'paardenmens' sensibel is (een groot invoelend vermogen heeft/ sensitief) en de gave heeft 'het juiste' te doen.

Snijdt hout toch?

Snijd absoluut hout........... maarrrrrr de definitie ligt in het natuurlijk aanvoelen van het dier, niet in de manier van houden.......

heb je iemand met die aanleg EN de ultime manier van paarden houden, dan heb je van alle kanten het beste van het beste....... en dat is altijd meer dan 100 Punten!!

maar de essentie zit hem niet in de manier van paarden houden Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:48

suleilitha schreef:
En hoe weet je dat je de aard van het dier niet erkend? Ik bedoel, hoe laat Polly zich dan gelden? Of gaan we nu weer het verdysnificeerhoekje in?
.

Wanneer je alles dat er ooit gepubliceerd is over de natuurlijke behoeften paarden in de wind slaat, en ze zonder schuldgevoel 20 uur op 3x3 kunt laten staan in hun up.

En dat alles vind niet plaats in het verdysnificeerhoekje, mensen kunnen immers zonder enige moeite of geestelijke stress 20 uur lang op de bank hangen. Met dat verschil dat ze kunnen kiezen wanneer ze die bank verlaten. Laat het gezegd zijn dat het ook voor mensen weinig heilzaam is om 20 uur achter elkaar in een hele kleine ruimte vertoeven.

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:48

Mindim schreef:
Gaan we weer over de setjes, wat heeft dat er toch mee te maken?

In de beginpost stond toch dat veel mensen een paard krijgen, met duur zadel, dure kleding, duur paard even als voorbeeld maar dan niet per definitie een 'paardenmens' zijn. Ik denk dat dit weer zo'n zinloze discussie in de paardenwereld is. Er zijn namelijk áltijd mensen hier die het beter weten, denk je dat je het goed doet dan krijg je wel weer gezeur van iemand anders. Iedereen weet het beter maar eigenlijk is er niemand die nou echt weet wat goed is.. voor sommigen is anky slecht voor sommigen is anky een voorbeeld. Dit soort topics en dat meen ik serieus maken mij onzeker, door al de mensen die het allemaal maar beter weten en ik met mijn goeie bedoelingen doe gewoon wat ik denk dat het beste is voor mijn paardje, enigzins wel met twijfel want je hoort zoveel van je moet dit doen je moet dat doen.. ik denk dat je de mensen met paarden niet in een hokje kan stoppen, en deze discussies leiden toch meestal tot niks want zoals je leest, iedereen weet het beter!

En Barmat mensen kunnen dit negatief opvatten omdat je het op zo'n manier schrijft.. daarnaast wil iedereen graag een paardenmens zijn en de mensen die zich voelen aangesproken hoeven neit per defenitie mensen met paarden te zijn, wie zijn wij om dat te bepalen.. kom op zeg! Jij bent ook ooit begonnen als onwetend ruitertje.. waarschijnlijk de penny gelezen wat ook heel negatief aan word geschreven in andere topics etc..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:49

KiWiKo schreef:
Ninx schreef:

Snijdt hout toch?

Snijd absoluut hout........... maarrrrrr de definitie ligt in het natuurlijk aanvoelen van het dier, niet in de manier van houden.......

heb je iemand met die aanleg EN de ultime manier van paarden houden, dan heb je van alle kanten het beste van het beste....... en dat is altijd meer dan 100 Punten!!

maar de essentie zit hem niet in de manier van paarden houden Lachen

Dat is jouw mening en interpretatie, en daar heb je het volste recht op. Voor mij ligt dat anders, en voor een derde persoon ook, en geen van allen hebben we de ABSOLUTE waarheid in handen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:50

Ninx schreef:
suleilitha schreef:
.

Wanneer je alles dat er ooit gepubliceerd is over de natuurlijke behoeften paarden in de wind slaat, en ze zonder schuldgevoel 20 uur op 3x3 kunt laten staan in hun up.

En dat alles vind niet plaats in het verdysnificeerhoekje, mensen kunnen immers zonder enige moeite of geestelijke stress 20 uur lang op de bank hangen. Met dat verschil dat ze kunnen kiezen wanneer ze die bank verlaten. Laat het gezegd zijn dat het ook voor mensen weinig heilzaam is om 20 uur achter elkaar in een hele kleine ruimte vertoeven.

Vermenselijking dus??????? of toch niet????? zeg het maar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:51

NInx... zucht... nogmaals, het ophok issue is geen issue in dit topic, al grijp jij er wel de hele tijd naar.
Het is namelijk zo dat niet alle paardenmensen zelf ook daadwerkelijk paardeneigenaar zijn maar werken met andermans paarden of les geven.

Je hebt dus in het echie ook gewoon paardenmensen zonder paarden, waarmee het ophok-gedoe komt te vervallen c.q. niet aan de orde is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:52

Ik denk dat een echt paardenmens de paarden aanvoelt en ze daarom ook de ruimte geeft met andere paarden. Een echt paardenmens haalt het niet in zijn hoofd om een paard 23/7 op te sluiten. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:52

.
[/quote]

En dat alles vind niet plaats in het verdysnificeerhoekje, mensen kunnen immers zonder enige moeite of geestelijke stress 20 uur lang op de bank hangen. Met dat verschil dat ze kunnen kiezen wanneer ze die bank verlaten. Laat het gezegd zijn dat het ook voor mensen weinig heilzaam is om 20 uur achter elkaar in een hele kleine ruimte vertoeven.[/quote]
Vermenselijking dus??????? of toch niet????? zeg het maar Lachen[/quote]

Lijkt mij niet......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:53

Zucht Haha! Nadya Haha! het gaat niet om de manier van houden Lachen maar om de omgang in het algemeen Lachen