Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar ondertussen weten zijn paardenvriendjes wèl al jouw geheimen!

het helpt wel heel goed
en als beloning lieve woordjes zeggen onder het rijden. ik zeg ook vaak goedzo jochie!
Shadow0 schreef:Paarden leren ook wat dat gepraat betekent omdat ze dat meemaken en ervaren en zelfs als paarden in eerste instantie schrikken van de stem (wat volgens mij niet zo is overigens), dan nog leren ze vanzelf een nieuwe betekenis. Zoals hun eerste reactie op poetsen / halster / voetje optillen / bit / zadel er een is van 'heehoo, dat klopt niet' maar ze wennen er al snel aan. En ze leren ook wat het betekent... wat je moet doen als er een bit voor je neus geduwd wordt, wat het betekent als je de bikstrommel of de kruiwagen met hooi hoort, etc. Allemaal dingen die een paard niet instinctief heeft meegekregen maar in de omgeving leert.

Met het borstelen klets ik ook altijd tegen haar
Ik merk gewoon dat dat helpt en dat ze me nu gaat vertrouwen
Daar ben ik wel heel blij om =D
Ze reageerden ook vaak op me stem..
en van blije woordjes word ze weer helemaal blij! oortjes naar voren etc etcBinckydenice schreef:Ik vertel mijn paardje alles, het mooiste is nog dat hij het aan niemand doorverteld....