Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:48

Ik vertel mijn paardje alles, het mooiste is nog dat hij het aan niemand doorverteld....

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:58

dat denk jij Knipoog maar ondertussen weten zijn paardenvriendjes wèl al jouw geheimen!
Flauw flauw.

Ik heb ook altijd het idee dat als er iets met me is, dat m'n paardjes het toch wel voelen... Zowiezo geven ze me altijd troost!

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:05

Als je paardje je vertrouwd,juist praten!
Komt er iets engs aan en je voelt hem onder je vandaan lope Laat het met een zacht stemgeluid weten dat het allemaal Oké is..Of iig erna dat het braaf was van hem!
Vooral met een buitenrit of ergens waar die niet vaak komt,ben jij ze enige steun en toeverlaat..en daar bouwt die dan ook op!!
Dus ik zeg : Keep On Talking Haha!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:24

Ja ik praat tegen mn pony! Haha!
mn c pony (rijd nu mn zusje op) is behoorlijk heet, en als ik praatte werd ze rustig Lachen het helpt wel heel goed Ja en als beloning lieve woordjes zeggen onder het rijden. ik zeg ook vaak goedzo jochie!

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:13

Gewoon op stal of als ik Maverick aan het poetsen ben, heb ik soms hele verhalen tegen 'm Tong uitsteken
Onder het rijden niet heel veel, ik beloon hem wel door 'goedzo'/'braaf' tegen hem te zeggen
en ik vertel het hem ook als hij weer één van z'n streken uithaalt.

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:39

ik heb juist altijd gehoord dat je juist moet praten tegen je paard..

zo krijg je denk ik ook een goede band enzo met je paard.. en hij leert je stem kennen..

ik heb nog noooooit gehoord dat t slecht zou zijn

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:55

Ik vertel meestal iets aan me paardje als iets me dwars zit ofso,
hij zegt niks terug maar dat vind ik dat fijn.

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:15

Ik praat altijd tegen Kim, ik vertel haar echt alles Lachen

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:16

Ja, ze reageerd heel goed op mijn stem. Als ik boos iets roep dan weet ze dat ze op haar flikker krijgt. Dit heeft bij haar meer invloed dan een tik met de zweep. Als ze iets goed doet roep ik ook meteen braaf zodat ze weet dat ze het goed doet. Ik vind dit ook belangrijk je paard moet weten wanneer het goed is en wanneer niet. Dit kun je met je stem heel makkelijk duidelijk maken.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:22

Ik praat heel veel tegen mijn merrie. Van een gewoon kletspraatje tot corrigerend of belonend.. Mijn merrie reageert er goed op!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:27

ik praat echt altijd met mijn paard... Als ik binnekom, alstie de molen in gaat... met rijden, met longeren... als we buiten wandelen.. Best grappig, af en toe kijken ze je echt aan alsof ze begrijpen wat je zegt zo van: Meen je dat nou? hoe kon je dat nou doen..?

Nee hoor, moet er niet aan denken dat ik alleen maar mijn paard heb om te rijden en verder niks te zeggen tegen hem, lijkt me ook zo vreselijk voor hem!

Overigens praat ik ook tegen de rest van mijn huisdieren hoor, d.w.z. Hond/kat/hamster/broertje...

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:45

Als we buitenrijden en mijn paard vindt iets eng waar ze eigenlijk niet langs wil dan krijg ik ze er altijd wel langs gekletst.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:56

Mjah, ik praat non-stop tegen mijn paard, dus hij koppelt dat echt niet aan slechte dingen. Bo is zelf ook nogal een hinniker, dus het is hem ook wel eigen Tong uitsteken
Ik hou hem vaak op mijn stem in draf, drijf zo min mogelijk. In galop kan galop roepen ook helpen hem erin te houden ipv een tikje bij. Braaf en goedzo vindtie super, hij weet dan echt dat hij het goed gedaan heeft, en als er dan wat engs is, kan ik hem ook makkelijk kalmeren, zonder dat hij het gek vindt dat ik tegen hem ga praten!

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:53

al ik niet tegn mij paard praat dan word ze charijnig en gaat ze verveelen doen ik doe ook alles met tellen beij voor beeld aan cingelen 1 2 3 en dan rustig aan trekken dan weet ze wat er komt en hoft zo ook niet te happen ( kan ze nog wel eens doen )

Manonxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:49

Ik praat vaak wel, ik vind het zo schattig dat ze ook echt met haar oortjes gaat bewegen enzo. Een teken dat ze ook luisterd =)

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:00

Shadow0 schreef:
Paarden leren ook wat dat gepraat betekent omdat ze dat meemaken en ervaren en zelfs als paarden in eerste instantie schrikken van de stem (wat volgens mij niet zo is overigens), dan nog leren ze vanzelf een nieuwe betekenis. Zoals hun eerste reactie op poetsen / halster / voetje optillen / bit / zadel er een is van 'heehoo, dat klopt niet' maar ze wennen er al snel aan. En ze leren ook wat het betekent... wat je moet doen als er een bit voor je neus geduwd wordt, wat het betekent als je de bikstrommel of de kruiwagen met hooi hoort, etc. Allemaal dingen die een paard niet instinctief heeft meegekregen maar in de omgeving leert.

Ik vind dit stukje van Shadow precies de spijker op zijn kop slaan, ik denk echt dat het zo werkt en ben het er dus een dikke 100% mee eens Lachen

Tegen mijn haf praat ik ook wel, maar mijn welsh moet je echt geen kletsverhalen tegen houden en al helemaal niet op betuttelende- of pennytoon, want daar wordt hij gevaarlijk chaggie van!
Als ik alleen ben en aan het poetsen op een leuke dag dan kan ik echter ook lekker genieten van de stilte en het samenzijn.
Tijdens het werken ben ik heel "zakelijk", dan is het geen kletspraat maar stembeloningen of even net wat extra eruit rijden door met mijn stem mee te helpen tijdens het rijden, bij longeren net zo; alleen de commando's en beloningen.
Buiten als er iets eng aankomt zorg ik ver van tevoren al dat ik mijn teugels niet te lang heb maar houd mijn handen goed voor, zodat hij niet het idee heeft dat ik hem oppak en daarmee een signaal afgeef. Dan begin ik alvast wat tegen hem te kletsen en gaan we er probleemloos langs. Mijn welsh idem dito, maar als hij ergens niet goed langswil en je spreekt hem boos toe dan wil hij er vaak wel langs Knipoog

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:08

Ik praat ook tegen me paard geen hele levensverhalen maar gewoon dat hij braaf is of dat hij het goed doet enz en denk echt niet dat het slecht voor hem is ik heb juist het gevoel dat hij zich dan op zijn gemak voelt..

KamouLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:15

Ik praat altijd tegen het paardje waar ik op rijd [manege.] Ze is soms echt bang op stal en als je tegen haar praat word het gewoon beter.Lachen Met het borstelen klets ik ook altijd tegen haar Lachen Ik merk gewoon dat dat helpt en dat ze me nu gaat vertrouwen Knipoog Daar ben ik wel heel blij om =D

xveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:12

Tijdens het rijden en longeren beloon ik mijn verzorgpaard wel altijd met mijn stem, maar 'praat' verder niet echt veel..
Maar met poetsen krijgt ze altijd het verslag van de dag te horen Haha!

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:16

Ik praat wel met mn paarden.
soms worden ze er rustig van
en met het werk longeren of rijden reageren ze heel goed op stem
ook als ik ze beloon met mn stem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:20

Ik praat best vaak.
Gister had ik crosswedstrijd, en ben met heel veel Goeedzoooo, jaaaaa,gaaa doooor,Braaaaf, over de hindernissen gegaan Tong uitsteken

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:05

ik ben het opzich wel met je eens praat zelf ook tegen mijn pony eigenlijk teveel waardoor ik ik te gemakkelijk word

vele zeggen van ze verstaat je toch neit maar ik denk dat ze er wel wat van begrijpt Haha!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:33

Ik praatte ook altijd tegen me paardje Lachen Ze reageerden ook vaak op me stem..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:41

ik praat ook veel en ze reageren er bij mij wel op. zo hoef ik bij me paard als ze loopt te klooien met rijden maar 1 keertje bozig uhh te zeggen en ze gedraagt zich weer geweldig Clown en van blije woordjes word ze weer helemaal blij! oortjes naar voren etc etc
en zo heb ik nog wel meer dingen... ik praat ook altijd tegen ze als ik in de stal bezig ben zodat ze niet hoeven te schrikken als ik opeens aan de andere achterkant van ze sta ofzo!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:50

Binckydenice schreef:
Ik vertel mijn paardje alles, het mooiste is nog dat hij het aan niemand doorverteld....

De jouwe is ookal zo trouw?
Tinkerbell en ik zijn vriendinnentjes door dik en dun, als ik aan kom doet zij; Hinneke en ik; Hoi roepen!

Meestal ben ik de gene die praat, maar als Tinkerbell en ik saampjes zijn. Bijvoorbeeld aan het fietsen, wilt ze soms ook welleens met haar verhalen komen. Als ik dan wat zeg dan brummeld ze een beetje en dan zeg ik weer iets en dan brummeld ze weer.

Jaaahaaa wij zijn fliendinnetjes door dik en door dun Pling