Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:23

corina_90 schreef:
Ik heb Anky al vaak zien rijden en heb zelfs n keer les van haar gehad Bloos en ik geloof erin dat zei absoluut weet waar ze mee bezig is en dat ze respect voor haar paard heeft. De foto's zien er idd niet egt vriendelijk uit, maar om het egt te veroordelen moet je toch egt eerst een filmpje ervan zien en ik weet zeker dat er dan een heleboel duidelijk wordt. Knipoog

Ik heb complete filmpjes van Anky en daar wordt je als paard en als mens niet vrolijk van. Verder mis ik volledig bij deze manier van trainen de gymnastische onderbouwing van het skelet en de spieren die ten grondslag behoort te liggen aan de scholing van een paard.
Elke geforceerde manier van trainen die afwijkt en zelfs indruist tegen de natuurlijke bewegingsvorm kan nooit bevorderend werken om de bewegingsvorm te versterken.
Wat met deze manier van trainen bereikt wordt, is niets meer dan dat het paard truukjes in een spastische bewegingsvorm leert die kennelijk voor hoge school dressuuroefeningen moeten doorgaan. Helaas wordt deze geforceerde en spastische bewegingsvorm door het huidige jurycorps hoog beloond.
Geforceerd en daaruit volgt een spastisch bewegingsvorm gespeend van elke natuurlijke schoonheid en gratie.
Afbeelding

Klassiek en daaruit volgt een gebalanceerde bewegingsvorm met een natuurlijke schoonheid en gratie zoals door de FEI wordt verlangd.
Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:29

Helaas doen de afbeeldingen het niet arie53..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:30

Bij mij wel Lachen

En de 1e van anky is te zot voor woorden

buik aan de grond, kont in de lucht
Berg op waarts? waar?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:31

daniella74 schreef:
Cayenne schreef:
@Danielle74- Cocktail had een hartaanval, en ook Idool.
Paarden vallen nou eenmaal soms dood neer. Er gaan wel meer paarden zo dood hoor, ook van niet-dressuurruiters. Helemaal niets dubieus aan.

Pure speculatie dus..

Geen speculatie hoor.
Democraat ook zo'n paard idd.
Sinds LvL A-kader is, is vosje ook niet meer zo gezond en fris.

Tja 2 paarden op een stal, allebei een hartaanval, ik heb het nog nooit van mijn leven meegemaakt en ik heb toch al heel wat paarden voorbij zien komen. Hmmmmm zet me wel aan het denken hoor.
Ik ben eens bij een wedstrijd van mijn vriendin geweest, Anky reed ook mee op een jong paard.
Mijn vriendin reed de sterren van de hemel, haalde haar schouders op en zei, ach er is toch geen jury die mij laat winnen van haar.
En tja het klopte Anky reed geweldig maar niet zo foutloos als mijn vriendin en toch ging Anky met de beker en 2 winstpunten naar huis.
Mijn vriendin werd 2e.
Inderdaad geen jury die het in zijn hoofd haalt haar te laten verliezen.
Stel dat iemand op een manege haar paard zo rijdt als Anky op de foto, iedereen zou moord en brand schreeuwen en terecht.
Nee het is big bussines geworden en nogmaals de gevoelens van paarden spelen geen enkele rol daar zijn ze te duur voor in haar wereld.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:32

In hoeverre kan/wil de FEI hier iets tegen doen? Daar hoor ik niet zo heel veel van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:35

Ik zie de foto's nu ook gelukkig... nou ja gelukkig... de eerste foto heeft niets met dressuur te maken. de 2e foto geeft idd wel een fijn beeld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:36

De FEI en de KNHS kunnen best veel, maar doen niets. Dit is waar het publiek nou eenmaal voor loopt te klappen, en nog belangrijker: hun geld voor betalen...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:37

terorita schreef:
vind het enigs jammer dat er zo over gezemelt word..

als ze straks weer een groot evenment wint b.v de spelen
is iedereen oooo zzooo trots op mevr, en dan hoor je bijna niemand over haar rijstijl

Nou, zo super is het ook niet dan hoor. Op die manier kan iedereen zijn paard trainen. Ja

Foto 2 geeft inderdaad een fijn beeld! Ja
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 02-10-07 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:38

Je kunt het publiek toch omscholen?
Zet maar eens in de paardenkrant, de hoefslag, in de strengen wat nu hoort Ja
En laat de jury's daarnaar handelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:41

Ze heeft er ook wel goede stukken in zitten.
En ik denk dat ze rijd naar het gevraagde, dat ze dus ook best anders kan.
Taak dus voor de fei
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-07 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:41

idd, het publiek moet omgeschoolt worden. Als iedereen heel hard BOEEEEE gaat roepen bij een middendraf waaraan de achterkant niet meedoet, maar de voorbenen tot de oren komen, dan is het waarschijnlijk heeeeeel snel afgelopen....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:42

runningkawa schreef:
Ze heeft er ook wel goede stukken in zitten.
En ik denk dat ze rijd naar het gevraagde, dat ze dus ook best anders kan.
Taak dus voor de fei

Ze reed eerst toch ook klassiek?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:43

Voor Sjef reedt zij Prisco ook al erg kort in de hals. Ik weet nog een keer een wedstrijd in het zuiden van het land dat Wim Voncken een betere proef reed met Prisco dan Anky zelf.

berpie

Ik heb net even het filmpje bekeken op jou tube, nou sorry maar daar word ik dus echt niet vrolijk van.
Zo ga je toch niet met je paard om.
Brrr ik ben blij dat ik maar gewoon een recreatieruiter ben en lekker met losse teugeltjes door het leven ga, nooit zal ik een van mijn paarden zo behandelen, ik vind het al erg dat mijn Fries zo diep inbuigd met losse teugel nogwel.
Nee ik vind dit echt niet kunnen dit is geen sport meer.

Angela

Het wordt idd tijd voor een aantal artikelen over het wel en niet juist rijden van een paard, en dan niet eens over hoe je het bereikt, maar wel over wat er bereikt moet worden.

Helaas ben ik zelf niet zo'n schrijftalent, en werk ik ook al niet voor een van de paardenbladen. De mensen die dat wel doen zullen niet snel een artikel over dit schrijven, bang voor wat ze over zich heen gaan krijgen door de voorstanders..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:44

arie53 schreef:
Ik heb complete filmpjes van Anky en daar wordt je als paard en als mens niet vrolijk van. Verder mis ik volledig bij deze manier van trainen de gymnastische onderbouwing van het skelet en de spieren die ten grondslag behoort te liggen aan de scholing van een paard.
Elke geforceerde manier van trainen die afwijkt en zelfs indruist tegen de natuurlijke bewegingsvorm kan nooit bevorderend werken om de bewegingsvorm te versterken.
Wat met deze manier van trainen bereikt wordt, is niets meer dan dat het paard truukjes in een spastische bewegingsvorm leert die kennelijk voor hoge school dressuuroefeningen moeten doorgaan. Helaas wordt deze geforceerde en spastische bewegingsvorm door het huidige jurycorps hoog beloond.
Geforceerd en daaruit volgt een spastisch bewegingsvorm gespeend van elke natuurlijke schoonheid en gratie.
http://img441.imageshack.us/img441/5015/anky7gime8.jpg

Klassiek en daaruit volgt een gebalanceerde bewegingsvorm met een natuurlijke schoonheid en gratie zoals door de FEI wordt verlangd.
http://img441.imageshack.us/img441/6263/frank3wd1.jpg

De tweede foto ziet er prachtig uit, goede aanleuning, mooi zittend en een goede hoofdhouding. Bij anky daarintegen (en dat is zeker het gevolg van LDR) loopt het paard op de voorhand en heft zijn hals niet genoeg, ik heb haar beter zien rijden, toen ze haar paarden namelijk nog normaal trainde...
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 02-10-07 18:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:44

Dat denk ik ook RK Ja
Men wil een circuspaard zien, men krijgt een circuspaard.
De engelsen zijn soms ook al bezig met een soort van uitgestrekte passagedraf ofzoiets. Het ziet er niet uit en ik weet ook niet onder welke gang je het zou moeten beoordelen, maar het scoort wel zolang het paard in dat ritme blijft.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:45

Geen idee wat de FEI/KNHS hiermee kan doen. Eerlijk gezegd denk ik dat ze er gewoon niets aan kunnen doen...

De een vind het slecht de ander niet en wie bepaalt uiteindelijk wat het beste is?

En bovendien stel dat ze er iets aan gaan/kunnen doen: Wie gaat dat controleren? Wie trekt de lijn tussen kan nog net/kan niet meer? Wat zijn de consequenties?
Ze gaan anky echt geen rijontzegging o.i.d. geven omdat rijd zoals ze rijd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:45

Er is niets mis met teugels op maat en een paard dat aan de teugel loopt, liever wel als niet zelfs. Maar dan moet het paard wel de achterhand goed gebruiken en van achter naar voor gereden worden, rechtgericht, tactmatig en horizontaal tot bergopwaarts lopen....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:47

Lein87 schreef:
Geen idee wat de FEI/KNHS hiermee kan doen. Eerlijk gezegd denk ik dat ze er gewoon niets aan kunnen doen...

Willen ze ook wat doen? Of zal belangenverstrengeling een grote rol gaan spelen?

Ik ben iig blij dat de discussie (weer) op gang komt. Nu maar hopen dat ze er ook echt iets mee gaan doen.

Lenneke_

Ik ga Anouar ook maar zo trainen, misschien wordt het dan nog eens wat met onze dressuurcarriere

Angela

Lein87 schreef:

De een vind het slecht de ander niet en wie bepaalt uiteindelijk wat het beste is?

En bovendien stel dat ze er iets aan gaan/kunnen doen: Wie gaat dat controleren? Wie trekt de lijn tussen kan nog net/kan niet meer? Wat zijn de consequenties?
Ze gaan anky echt geen rijontzegging o.i.d. geven omdat rijd zoals ze rijd.

Eigenlijk hoeft de FEI alleen maar te zorgen dat de juryleden gaan beoordelen wat ze zelf al op schrift hebben staan... ze keuren het helemaal af, maar toch denkt de jury daar anders over...

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:58

LuvdaTossa schreef:
Lein87 schreef:

Willen ze ook wat doen? Of zal belangenverstrengeling een grote rol gaan spelen?

Ik ben iig blij dat de discussie (weer) op gang komt. Nu maar hopen dat ze er ook echt iets mee gaan doen.

en dan krijg je dit probleem zoals ik heb gezegd:

Iedereen praat wel zo makkelijk van kan niet etcetc. en ik ben het gedeeltelijk eens want het ziet er niet uit indd. Maar ik denk wel dat er realistisch gedacht moet worden.
en ondanks dat ik het er belachelijk uit vind zien zullen ze best weten waar ze mee bezig zijn anders houden ze dit niet zoveel jaren vol met dezelfde paarden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:59

_angela_ schreef:
idd, het publiek moet omgeschoolt worden. Als iedereen heel hard BOEEEEE gaat roepen bij een middendraf waaraan de achterkant niet meedoet, maar de voorbenen tot de oren komen, dan is het waarschijnlijk heeeeeel snel afgelopen....

Dat zou past ongepast zijn, kom op zeg we zijn geen stel koeien die op de tribune gaan zitten loeien.
Wat we wel kunnen doen is gewoon geen wedstrijden meer bezoeken waar deze ruiters/amazones aan start komen, daarmee geven een belangrijk signaal af dat we dit soort losrij"momenten" liever niet meer zien.

Zonder publiek geen dressuurwedstrijden meer en ook geen sponsors meer.

Zolang wij het belangrijker vinden dat er gouden medailles gewoonen worden dan de manier waarop deze gewonnen worden zal er nooit iets veranderen.

We hebben de KNHS en de DB helemaal niet nodig. Het publiek heeft het zelf allemaal in de hand.
Vind je het prima dat paarden zo gereden worden als ze maar een gouden medaille winnen dan ga enthousiast zitten klappen op de tribune, vind je dat niet dan blijf thuis en geef een signaal af.

En de discussie niet om zeep laten helpen door mensen die zeggen dat je pas mag praten als je zelf op dit niveau rijdt, of dat er nog ergere dingen bestaan helpt ook al heel veel. Knipoog

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:05

ThePast03 schreef:
We hebben de KNHS en de DB helemaal niet nodig. Het publiek heeft het zelf allemaal in de hand.
Vind je het prima dat paarden zo gereden worden als ze maar een gouden medaille winnen dan ga enthousiast zitten klappen op de tribune, vind je dat niet dan blijf thuis en geef een signaal af.

Het probleem is juist dat veel mensen van het publiek het niet in de gaten hebben. Al heb ik wel het gevoel dat steeds meer het in de gaten krijgen hoe er gereden wordt buiten de ring.

2Lein87 er is zeker wel wat te controleren. De extreme gevallen zijn er zo wel tussen uit te pikken. Daarnaast is er ook wel een handboek hoe de oefening eruit hoort te zien. Een beetje goed jurylid ziet dat direct. Consequentie? Een enkeltje naar huis en eerst maar eens goed rijden lijkt mij.