verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:36

Jolandaa_ schreef:
als mijn paard een spuitje zou moeten krijgen koos ik echt wel voor de slager. In een klap dood. Dat 'zie' ik liever dan een paard dat langzaam wegkwijnt door een spuitje..

Hier net zo.
Al vecht niet ieder paard tegen een spuitje, maar ik vind het gewoon een fijnere gedachte. Dan weet je ook zeker dat ze niet kunnen vechten.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:55

Nog steeds ben ik er niet helemaal uit wat ik zou doen.
Helaas nog niet zo lang geleden moest een stalgenootje die beslissing wel nemen.
Haar paard had een blessure in de hals, die later pas aan het licht kwam.
Na een maand van onderzoeken en behandelingen werd besloten om hem te laten "inslapen"
Weloverwogen is er gekozen voor de slager.
De naam weet ik niet meer maar het was in Nijkerk.
Bij navraag werd hen verteld dat ook de paarden van de bereden politie als van het koninklijk huis naar deze slager gingen.(dit is dus van horen zeggen dus alsik jok.......)
De vader van het meisje is gaan kijken of ie echt dood was.
Helaas door de zenuwen had ie een afslag gemist en dus een half uur later.
Toen hij daar aankwam hebbenze hem eerst gerust gesteld en koffie gegeven,het paard stond nog in de trailer te eten met nog een paard.
Het van de trailer halen ,de box inlopen en het schieten namnog geen halve minuut in beslag.
Het was er schoon en het rook absoluut niet naar bloed.
Het paard was de dag tevoren opgehaald in een nette wagen en afscheid nemen mocht ook,zonder haast.

Als ik dit verhaal wat ik toch van redelijk dichtbij heb meegemaakt ben ik geneigd om te kiezen voor deze slager.

Tuurlijk is het nooit leuk om te denken aan jouw paard op iemands bord,
maar denk eens aan dat lieve lammetje (shoarma),koe (biefstuk) kip enz enz
Die groeien echt niet in de schappen van de winkels Knipoog

Gelukkig mogen wij een dier uit zijn ondragelijk lijden te verlossen,op wat voor manier maakt niet uit als het maar snel gebeurt.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:00

tja.. het is uiteindelijk wel je eigen keus.. Ik zou de vraag hier niet op bokt stellen want je weet dan dat je een eeuwige discussie krijgt.. Doe wat je zelf wilt (en wat het beste is voor je paard Knipoog )

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:57

hahaha ja je ebt helemaal gleijk, dan krijg je van die (sorry hoe noem je ze anders) penny's die het allemaal zielig vinden en er niet aan denken dat een paard ook dood gaat ooit...

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:11

Discussie is altijd goed, ik heb een hoop gelezen en zelf al zo goed als besloten dat, als ik er ooit voor kom te staan, mijn paard naar de slager gaat.
Deze week was ik er getuige van dat er een pony werd afgemaakt dmv een spuitje, ik wilde dat zelf zien omdat ik er nog nooit bijgeweest was en ik niets met de pony had.
Het duurde zeker tien minuten eer hij dood was en ik vond dat echt niet prettig.
Nu weet ik het dus zeker, voor mijn paard de snelle dood en als dat dan bij een slager moet het zij zo.

karen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:24

Wij gaan ook nog een keer met school naar de paardenslager.
Maar dan vooral voor de ingewanden enzo en niet om te zien hoe het paard geslacht word.
Het lijkt me een erg leerzame ervaring om een keer mee te maken, en nee niet altijd even leuk

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:04

Gatverdamme, ik had echt niet mee gehoeven als ze die excursie bij mij op school zouden doen !!! 1 ding weet ik nu nog zekerder dan het al was : Mijn paard gaat NIET naar de slacht !!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:26

als je paard medicijnen heeft gehad kan hij niet meer naar de slager.. (omdat je het vlees dan niet kan eten)

ik weet niet wat ik zou doen. ik denk wel naar de slager als mijn paard niets anders meer kan , maar ik zou het zeker niet willen zien.. dan kan ik een jaar niet slapen. en ander onbekend paard gaat nog (weet ik eigenlijk niet)

wat ik wel vind iedereen die zat te zeuren (heb de eerste paar pagina's gelezen) die moeten dan gewoon geel vlees eten.. als ik een biefstukje of een kippenboutje eet dan zie ik die beestjes soms ook wel voor me in het land.. blijft lastig

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:14

@Jolentius, als hij medicijnen heeft gehad mag hij wel naar de slager alleen niet verwerkt worden voor consumptie.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:24

wel eens een paard zien vechten tegen een inslaapspuitje? Ik wel 20 minuten heeft het paard tegen de spuit liggen worstelen. Kreunen gillen, maar het paardje wilde niet dood en was helemaal wild geworden, De da kon er niet eens bij in de buurt komen om hem bij te spuiten, dan denk je dat je er goed aan doet door een paard in zijn eigen stal te laten sterven,, nou mooi niet. Duurde veel te lang. In het slachthuis zijn ze gelijk heen. Niks vechten, gewoon hoedje op, pin door hoofd en dood. Direct, geen lijdensweg. Wij hebben er last van , de paarden zelf niet hoor. En je kan er ook nog vor kiezen om een paard niet voor consumptie beschikbaar te stellen.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:41

Ik heb een heel stuk gelezen van dit topic. Eerst dahct ik ook over slacht dat het een afschuwelijke beleving is voor een dier. Maar nu ik dit allemaal heb gelezen vraag ik me af of dit ook echt wel zo is. Ik ben zelf vegatarier. Maar dat is vooral omdat ik tegen bio-industrie ben. Het gaat nu over 1 apart slachthuis maar je ziet zovaak op tv over koeien die de transportwagen worden ingeslagen. Daarom hebben veel mensen, ook ik, denk ik een slecht of verkeerd beeld van slachten. Ik denk niet dat ik mijn paard zo snel zal laten slachten maar ik ivnd het erg goed dat hier een topic over is geplaatst. Ik denk en hoop dat veel mensen nu inzien dat het niet alleen maar luguber en verkeerd is. Ik denk da het een heel bijzondere ervaring meot zijn geweest en heb respect voor je dat je hier naar hebt kunnen kijken en het op bokt hebt geplaatst. Vork

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:45

kimbuuron schreef:
wel eens een paard zien vechten tegen een inslaapspuitje? Ik wel 20 minuten heeft het paard tegen de spuit liggen worstelen. Kreunen gillen, maar het paardje wilde niet dood en was helemaal wild geworden, De da kon er niet eens bij in de buurt komen om hem bij te spuiten, dan denk je dat je er goed aan doet door een paard in zijn eigen stal te laten sterven,, nou mooi niet. Duurde veel te lang. In het slachthuis zijn ze gelijk heen. Niks vechten, gewoon hoedje op, pin door hoofd en dood. Direct, geen lijdensweg. Wij hebben er last van , de paarden zelf niet hoor. En je kan er ook nog vor kiezen om een paard niet voor consumptie beschikbaar te stellen.

Ik heb ook een dergelijke ervaring en zal in de toekomst, indien het nodig is, zeker kiezen voor de slager, het liefste die uit Nijkerk.

Maree_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:47

Hmm zou toch niet zo'n uitstap willen doen !!

niknokjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:50

Ach gut ik kon daar niet naar kijken....lijkt me zo zielig Verdrietig

Moon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:01

Vind wel knap dat je het durft! ik zou zelf misschien niet zo durven, omdat ik zo'n dierenvriendinnetje bent Koe

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:02

Ik denk dat je in Zwolle op school zit, ik ben namelijk ook in het slachthuis in Nijkerk wezen kijken.
Het is inderdaad raar om te zien, dat ze het ene moment nog rond staan te kijken en het volgende moment als een blok beton tegen de grond vallen... Met dat je de klap van het pistool hoort zakken ze ook in elkaar.
Ik heb ook al een paar keer gezien dat ze een paard doodspuiten, dit vind ik een naarder gezicht als het schieten. Als ze 'm spuiten duurt het langer, ze vallen als ware om omdat het even duurt voor ze verlammen en als ze eenmaal op de grond liggen duurt het inderdaad nog een tijdje voor ze echt dood zijn. Bij het schieten is dit niet zo, ze zijn in een keer weg.
In Nijkerk was het echt superschoon, geen nare 'doodlucht' en professionele mensen.
Toen wij er waren was er ook een aparte man die de paarden 'deed'. Dit omdat ze nog al eens anders reageren als koeien, varkens en schapen.

Ik vond het heel leerzaam om een keer te zien, maar hoef er niet direct weer heen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:21

Blij dat er toch heel wat mensen zijn die realistisch zijn. Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt wat er kan gebeuren wanneer ze een dier laten inslapen. Wat een gevecht zeg, vreselijk om te zien en zeker dieronwaardig. Waarschijnlijk zijn er gevallen dat het wel rustig en vredig verloopt maar ik ga er niet op zitten wachten wanneer het zover is. Bij een slachting weet je zeker dat het in een keer gebeurt is en dat heb ik liever dan een gevecht en een paard onder een zeil langs de kant van de weg. Natuurlijk hoop ik dat mijn lieve schat nog een poos bij mij blijft, maar wanneer het niet meer kan en mijn dier geen paardwaardig leven meer heeft dan neem ik afscheid op deze manier. Het is best goed om daar over na te denken, want ooit sta je voor de keuze, helaas....
Ik weet niet of ik naar een slachthuis wil maar eigenlijk zou ik het wel moeten doen, zodat ik zeker weet dat ik de goede keus ooit maak.

Voor de mensen die hier zo overdreven reageren, denk eerst eens na en wees realistisch, ooit sta je wellicht voor de keuze en dan kan je ook niet je hoofd in het zand steken....het leven is nu eenmaal hard en over dit soort dingen zou je juist wel goed moeten nadenken. En zeg nou zelf, als jij ooit gaat, dan wil je toch ook dat het zo gauw mogelijk gebeurt is?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:22

Ik zou zelf geen stap in een slachthuis zetten.
Ik kan daar zo slecht tegen, ik zou mijn levenlang er een trauma aanhouden als ze voor mijn gezicht het huid er aftrokken en door de midden hakte. Dit is mischien erg overdreven maar ik kan daar echt niet tegen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:29

Als er iets zou zijn met mijn paarden en ze zouden nog vervoert kunnen worden, dan gaan ze zeker naar de slacht. Alles gaat zo snel, voordat ze kunnen bedenken wat er gaat gebeuren, dan is het al voorbij.

Zelf ga ik volgende maand naar Nijkerk toe. Voor mijn werk.
Ik keur varkenskarkassen in het slachthuis, en nu ben ik bezig met de cursus rund, kalf, schaap, geit en paard, dus ik sta voor mijn werk dagelijks in het slachthuis.
In maart heb ik dus mijn praktijkdag paard, het lijkt me ook wel interesant om te zien. (al is het wel makkelijk dat het vreemde paarden zijn waar je niks mee hebt)

Door mijn werk heb ik veel verschillende slachthuizen gezien, varkens, kippen, koeien, schapen, en het gebeurt allemaal zo netjes en snel, zelfs in de grote slachterijen waar er 600 varkens in een uur doorheen gaan.
De dieren zijn echt niet in de stress, ze ruiken echt niet dat ze dood gaan. Want als dat wel zo is, dan gaat de vleeskwaliteit al enorm achteruit, met gevolg dat je het niet meer kan gebruiken voor (menselijk)consumptie. Dus als al die dieren stress hebben, dan gaat dat behoorlijk veel geld kosten.

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:33

ik woon er toevallig om de hoek ik vind het echt vreselijk om te zien.
Ik heb het nooit gezien het schietten maar alleen al als er een vrachtwagentje staat ofzo met een paardje erin denk ik al Huilen
Maarja dat is mijn mening.
Ik woon op de havenstraat Knipoog Haha!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:10

Mijn pony zat onder de antibiotica ed, en is rustig ingeslapen. Zonder schokken of stuiptrekkingen. Ik ben er achteraf heel blij dat we hiervoor hebben gekozen.

Ik heb er NIKS op tegen, het is boem en dood. Maar het idee dat mensen daarna je paard opeten dat staat me 100% tegen. Daarom zou ik er nooit voor kiezen. (Zegt ze als vegetariër. )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:12

al talloze malen gemeld, je kunt aangeven dat je paard niet voor menselijke consumptie bestemd is.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:56

Lise81 schreef:
Lijkt me echt niet fijn om te zien zeg..zou er nog nachten van wakker liggen. Maar wel heel goed van je dat je bent geweest! Er zijn veel mensen die hun kop in het zand steken. Zou er toch zelf niet voor kiezen mijn paard te laten slachten. Vind het gewoon geen fijn idee.

Ja ik ook! Boos!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:00

ik heb mn pony in laten slapen en dat is echt heel fijn gegaan gelukkig! rustig, snel en 'mooi' .
ik ga in februari met een groep bokkers naar de slacht om te kijken hoe het er daar aan toe gaat, ik ben erg benieuwd, sta er absoluut niet direct afwijzend tegenover

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:28

Wat een vreselijk overtrokken reacties op de eerste paar pagina's Clown
Eet dan gewoon maar helemaal geen vlees... want dan ben je helemaal hypocriet bezig... de paarden die geslacht worden (al dan niet voor consumptie) hebben meestal een veel prettiger leven en dood dan de miljoenen kippen, varkens en koeien die op ons bord belanden.

Vind het een leerzaam verhaal... juist als je zelf paarden hebt, je hebt best wel de neiging uit principe tegen het slachten van deze dieren te zijn. Maar uit dit verhaal kan ik niets afleiden waarom je niet zou laten slachten. Zo vreselijk snel als het ging...
Ook heb ik meerdere malen verhalen gehoord van paarden die een doodstrijd leverden van een half uur tegen een spuitje, dat lijkt mij persoonlijk voor het paard minder plezierig.
Dan doen we het enkel om ons eigen geweten te sussen Schijnheilig