Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:36

Heb net nog maar eens een paar dreads uit de staart van ons Arabiertje uitgepluist.
Die draaien er soms in waar je bijstaat.
Couperen dan maar die handel? Lips are sealed Hamer
Ik bedoel maar dat komt ook buiten koudbloedland voor hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:44

Precies...mijn KWPNer heeft er ook last van.

Alhoewel ik zie nog wel een voordeel van couperen....
Dan kan ie ook tijdens de dressuurproef niet met zijn staart zwieppen als teken van protest...

Toch nog eens heroverwegen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:05

Voor het voorkomen van het zwiepen van de staart zijn andere middelen (niet zo extreem als couperen). Als je info hebben wilt PB je me maar...Lips are sealed Haha! Clown

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:36

Tegen dat zwiepen kun je natuurlijk ook nog 'nicken'
Dat wat ze in Amerika met Saddlehorses, E.d. en zelfs met Shetten doen (gruwel, gruwel)
Gewoon de onderste staartspieren doorsnijden. Staartje staat rechtop (blij, blij)
en hij kan er heerlijk niets meer mee.
Ook een oplossing.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:42

Evelike schreef:
Die fokker waar ik het laatst over had, heeft gezegd dat hij zich aanmeldt bij Bokt en dan zelf reageert. OK dan!

Niet elk trekpaard kan zo met de staart zwaaien, er zijn er bij die kunnen het maar ook vele niet.

Ik vind het meer dierenmishandeling als je een trekpaard met lange staart hebt, en die daardoor achter ontstekingen krijgt. Terwijl het met een korte staart voorkomen kan worden Lachen

Hoorde zondag in België, dat daar de wet ook nog helemaal niet vast staat. Ze zijn er zelfs over bezig geweest om het weer volledig toe te staan. Omdat hun er toch ook achter zijn gekomen dat het beter is voor het paard.
En daar zijn ze nu nog niet over uit, maar er is daar een kans dat het weer volledig toegepast mag worden.

Maak die lange staart dan korter of knip er wat plukken uit. Maar NIET couperen. Want ja dan kunnen ze er inderdaad niet meer mee zwaaien. (beetje lastig met een staartje korter dan 20 cm)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:47

idje schreef:
Dat wat ze in Amerika met Saddlehorses, E.d. en zelfs met Shetten doen (gruwel, gruwel)
Gewoon de onderste staartspieren doorsnijden. Staartje staat rechtop (blij, blij)
Ook een oplossing.

verschrikkelijk! ik wist niet dat dat nog gebeurde!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 01:06

Laten we dan maar hopen dat ik hierin achterloop en dat het idd niet meer gebeurt.
Ik zou het helemaal niet erg vinden om wat dit betreft ongelijk te hebben. Graag zelfs.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:30

Maartje1990 schreef:
Evelike schreef:
Die fokker waar ik het laatst over had, heeft gezegd dat hij zich aanmeldt bij Bokt en dan zelf reageert. OK dan!

Niet elk trekpaard kan zo met de staart zwaaien, er zijn er bij die kunnen het maar ook vele niet.

Ik vind het meer dierenmishandeling als je een trekpaard met lange staart hebt, en die daardoor achter ontstekingen krijgt. Terwijl het met een korte staart voorkomen kan worden Lachen

Hoorde zondag in België, dat daar de wet ook nog helemaal niet vast staat. Ze zijn er zelfs over bezig geweest om het weer volledig toe te staan. Omdat hun er toch ook achter zijn gekomen dat het beter is voor het paard.
En daar zijn ze nu nog niet over uit, maar er is daar een kans dat het weer volledig toegepast mag worden.

Maak die lange staart dan korter of knip er wat plukken uit. Maar NIET couperen. Want ja dan kunnen ze er inderdaad niet meer mee zwaaien. (beetje lastig met een staartje korter dan 20 cm)

heeft geen zin om nog een keer te zeggen. Zelfs na 100 keer zeggen dat je ook kunt KNIPPEN en met foto's als bewijs, wil ze nog niet weten dat dat ook een oplossing is. Precies als een oude boer zelf...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:54

hihi wat de boer nie kent dat vreet ie niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:37

Evelike schreef:

We zullen zien, geloof dat niet zo.

Evelike schreef:

Dus gaan we nieteens lijken welk dier het wel of niet kan, en meteen alles maar eraf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:42

Waar blijft die fokker tot nu toe? Het is tenslotte al donderdag en je bent van het weekend bij hem geweest.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:48

dergelijke reacties voegen niets toe, en zullen de animo om te reageren ook niet echt doen toenemen.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:53

Je kan de staart toch ook gewoon wassen als er zooi in blijft hangen Clown Als een paard vliegen op zijn lichaam heeft hoe wil die ze dan weghalen?? met zen staart juist ja.. Ik vind het gewoon egoistisch als je het laat couperen omdat het mooier is en om die andere redenen BLABLABLABLA Slapen Knip het idd dan gewoon en was hem misschien wat vaker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:54

Ben gewoon erg nieuwsgierig naar de argumenten van de fokker Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:58

idje schreef:
Ook een oplossing.

Zijn ook andere en minder drastische methodes voor. Zenuw bij de staart lamleggen door injecteren van alcohol. Werkt een half jaar, dus geen permanente schade. Helaas bij de Westermindustrie weleens toegepast.
Maar nu schiet me iets te binnen: voor trekpaarden die de staart niet omhoog krijgen om te mesten, is het doorsnijden van de onderste staartspieren geen mogelijkheid?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:04

het probleem is dat alles al weerlegt dus valt er niet veel meer te discuseren.
en het wachten op DE fokker is die zich nog niet heeft aangemeld.

voor alle argumenten zijn inmiddels al meer dan eens oplossingen voor aan gedragen en iederekeer komt het op het zelfde neer zo af en toe wassen en kort knippen (uit dunnen) zou afdoende moetten zijn.

en tenzij de ts of de fokker met betere argumenten komt is hier geen discussie meer.

nog even een opmerking over het wel en niet kunnen optillen van de staarten als ze nou eens daar een beetje op gaan fokken ??????? mischien een ideetje ??????
die dieren al zwaarder en zwarder te gaan fokken lijkt me ook niet gezond.

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:01

die fokker denkt ook:
weg wezen hier Duivel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:23

Cassidy schreef:
Maar nu schiet me iets te binnen: voor trekpaarden die de staart niet omhoog krijgen om te mesten, is het doorsnijden van de onderste staartspieren geen mogelijkheid?

Nee, want dan komen de billen niet mooi uit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:32

Haha

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 06:56

Ik heb zelf een ongecoupeerd trekpaard en ik zie echt totaal niet in waarom die staart er af zou moeten. Heb nooit gemerkt dat er poep in blijft hangen, echt NOOIT. Als een paard gewoon stevige drollen poept krijg je dat toch helemaal niet? Dus dan zou ik eerder zeggen, dan mankeert er eerder wat aan de voeding of zo als dat in die staart blijft hangen.

Verder lijkt het me voor die merries met die superkorte staarten echt helemaal niet fijn zo zonder bedekking op je geslachtsdelen. Een paard gaat van nature met z'n kont tegen de wind staan, nou ... brrrr, lekker met de kouwe wind op je blote doos! Dat kan zelfs blaasontstekingen opleveren.

Nee hoor, ben blij dat die van ons haar volledige staart nog heeft.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:22

Heb niet het hele topic doorgelezen maare, ik ben dus ook tegen het amputeren van de staart. Vork
In andere landen binden ze de staarten op, of knippen ze onder de staartwortel recht af. Dat kan toch ook? Of is dat te veel moeite.
Ben benieuwd of die dieren dan allemaal meer last hebben van ontstekingen enzovoort, ik geloof er niks van.
Ik denk dat het gewoon een modeverschijnsel was, begin vorige eeuw werd bij (warmbloed) rij- en tuigpaarden ook (een gedeelte van) de staart gecoupeerd en dan kort afgeknipt, men vond dat toen mooi.
Blijkbaar is de hype bij trekpaarden een beetje lang blijven hangen...

Ik las dat trekpaarden minder last zouden hebben van vliegen, nou de trekpaarden die ik wel eens zie staan zitten vaak helemaal onder. Waarom zou een trekpaard nou weer minder last hebben van vliegen dan andere paarden? Dat slaat volgens mij echt nergens op.
Vind het hartverscheurend om te zien hoe die stompjes uit instinct toch nog heen en weer bewegen Verdrietig

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:33

nog steeds geen fokker ????

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:07

rommulus schreef:

geen fokker Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:05

Sunshine1 schreef:
rommulus schreef:

geen fokker Knipoog

Daar kunnen we waarschijnlijk op wachten tot we een ons wegen.........
Klijntje schreef:
<knip>
Ik las dat trekpaarden minder last zouden hebben van vliegen, nou de trekpaarden die ik wel eens zie staan zitten vaak helemaal onder. Waarom zou een trekpaard nou weer minder last hebben van vliegen dan andere paarden? Dat slaat volgens mij echt nergens op.
Vind het hartverscheurend om te zien hoe die stompjes uit instinct toch nog heen en weer bewegen Verdrietig

Waar denk jij dat het vandaan komt dat trekpaarden vaak wat moeilijk drachtig te krijgen zijn en veel vaker ontstekingen hebben aan blaas en/of baarmoeder dan andere paarden..........

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:16

Tsja, zaterdag was ik toevallig op een keuring in Sevenum, ik heb alles eens van dichtbij kunnen bekijken, en van de stompjes wordt bijna alles helemaal kaal afgeschoren behalve een heel smal plukje wat omhoog wordt gevlochten.
Kan me niet voorstellen dat dat genoeg is om alles te bedekken bij een fikse windvlaag/regenbui Clown
Er liepen er gelukkig ook een stel tussen met staart, waarvan er een de keuring heeft gewonnnen Cool Een ander had een leuke oplossing: de staart was van boven netjes ingevlochten, met van dat touw er doorheen en daar hadden ze dan zo'n rechtopstaand kwastje van gemaakt.

Alle staarten waren trouwens mega dik maar ze konden ze stuk voor stuk uitstekend optillen en met de staart zwiepen, zelfs zodanig dat de punt met een krul boven de heup uitkwam.

Voor mijzelf is het dus in elk geval bewezen dat een trekpaard met een hele staart prima uit de weg kan Lachen