Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:15

en jullie snijden alleen de steunsels weg??

help mij maar op weg

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:25

Dat is trouwens al erg genoeg, steunsels wegsnijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:29

Xox schreef:
Ik wil nog graag wat kwijt over mijn eerdere posts over het verschil met sportpaarden en recreatiepaarden daar ik het idee heb dat sommige zich aangevallen voelen terwijl dat niet nodig is. Ik heb ontzettend vaak meegemaakt (helaas) dat mensen een paard kochten die niet goed liep en daar wordt maar op door gereden en niks wordt herkend. je bemoeit je ermee maar een DA komt niet. Dat kom ik zo vaak tegen. Ik kan dat slecht hebben. mijn chronisch bevangen paard is ook een recreatiepaard maar als het haar niet goed gaat zie ik het al aan haar gezicht. dat hebben veel meer recreatieruiters maar ook heel veel niet. Ze ontwormen niet of nauwelijks omdat ze zich er niet in hebben verdiept. Zo was er eens één die kocht een pony van 3 die nog harstikke slap was. Ze gingen er op zitten met zo'n 80 kilo en dan natuurlijk ook iemand die zo'n dier constant in de rug zit. Je zegt er wat van. Geen reactie en een jaar later. Goh mijn paards rug is aan de stinkmodder. We nemen een andere. dat heb ik zo vaak gezien en dat kan ik niet hebben. Zelf bel ik altijd direct de DA bij problemen. Heb een hele medicijnkast, ze krijgen allerlei vedingssuplementen. Elke 8 weken ontworming enz. Maar ik ben ook recreant. En zo zullen er veel meer zijn. Maar die probleem gevallen zie je gewoon in de topsport niet of nauwelijks dus komen chronische problemen zoals HKO eerder voor bij recreatiepaarden naar mijn mening

Veel recreatieruiters hebben hun paard bij een boer staan die zijn koeien en varkens de deur hebben uitgedaan, hun argrarische vergunning aan de wilgen hebben gehangen en hun varkens schuren ombouwen tot hokjes. De recreatieleek koopt een goedkoop paard of goedkoop gewezen sportpaard. Laat de verzorging over aan de boer, is de dierenman, de paardenman de paardenkenner. Hij weet hoe het moet, dat gemuts is niet nodig. De dieren hebben dagelijks weidegang dus hoeven ook niet dagelijks gereden te worden. Die recreatieruiters vinden het dus niet belangrijk, want vraag maar aan boer Piet en het komt goed.

Oke daar begint de ellende, de verhalen dat paarden graag in hun stont liggen, lekker warm, dat ontwormen de leverancier spekken is, en ach ik heb nog wat wormspuiten van mijn varkens liggen (jaren overtijd, maar ach ). Mok? gewoon verlopen olie erover heen, heb nog wat staan van mijn tracktor. Dat hoestje gaat wel over. Ze zijn dik zat een dagje geen eten kan geen kwaad (misschien met mestvarkens? ) Dikke benen? Ach even 15 minuutjes longeren, niks aan de hand. O die paddestoelen en schimmel in het kuilgras, ach dat laten die dieren wel liggen, als ze het niet lusten weten ze dat het giftig is. O alleen de rode schimmel is giftig, maar witte niet hoor.

Effe uit de waargebeurden verhalenbundel van gewezen boer Piet waar mijn paard 8 maanden heeft gestaan en ik van de een op andere dag maar heb weggehaald. Gelukkig na weken zoeken een "echte paardenplek" gevonden.

Die recreatieruiters die er toen stonden, staan er nog, rijden eens in de week of 2 weken een rondje op hun dikke, vale vacht knollen met loopogen, kuchjes e.d. Niet in de gaten dat die dieren niet gezond zijn, en boer Piet vind alles onzin. En ja die boeren weten het wel het zijn juist de mutsen die er niet mee kunnen leven. O ja een kreupel paard is gewoon stijf, wat vaker rijden komt het allemaal goed
Zulk soort mensen leren idd nooit bij. Zetten zich af tegen de dressuurmutsen, maar zijn het wel mutsen??

Xox

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:43

Helaas gebeurt dit niet alleen bij boeren maar ook bij mensen die denken heel veel te weten en dan een pensionstal openen. De meeste mensen die dan komen zijn onervaren en nemen alles aan wat niet moet. En die denken het dan ook te weten. Ik heb bij iemand gewerkt waar dat zo ging.
Enkele mensen waarvan de ogen dan zijn geopend zochten een andere stal. Waarvan één weer naar een stal van een boer ging. Als ik dan zie hoe sommige paarden er bij staan. Paard wil bijvoorbeeld niemand meer een achterhoef geven. Nou dan hoeft ze dat toch niet. Niemand die dan denkt het paard loopt stijf misschien heeft ze wel last van de rug. Enne vandaag ben ik moe ach heb gisteren nog uitgemest ze kan wel een dag binnen staan. dat zijn allemaal dingen die er bij mij niet in kunnen. En die kom je zoveel tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:48

KiWiKo schreef:

help mij maar op weg

Ik was al bezig om je hier antwoord op te geven...
Tot dit tevoorschijn kwam:
Fronton schreef:

Kijk, dan is voor mij de lol en de motivatie er ogenblikkelijk van af. Op deze manier wordt het gewoon onmogelijk om elkaar te informeren en op een open en eerlijke manier de discussie op gang te houden.

Fronton, ik zou graag zien dat je je beweringen 'es een keer onderbouwd. Je roept van alles, je zit af te kraken en belachelijk te maken, en daarbij geef je geen enkele onderbouwing. Dit heeft geen enkele zin zo. Voor mij is de zin er iig af.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:49

Ach wat is natuurlijk bekappen, een hoefsmit die netjes de hoeven bij houd en er geen ijzer onderlegd?? Of moet het perse volgens de mede en wetten van het 'natuurlijke bekappen'. Zodat je middels een korte cursus het precies weet hoe jij die hoef moet bekappen.
Sorry maar een hoefsmid heeft ervoor geleerd, en weet precies wat hij doet met het bekappen, zodat hij het paard netjes en in de goede stand kan bekappen. Dat voorkomt een hoop narigheid.
Wij hebben een merrie en die heeft speciaal beslag nodig, zonder deze ijzers loopt ze gigantisch kreupel. Heeft nu een nike air
Tja ik geloof er niet zo in, ieder zo zijn vak!!!
En ik laat graag mijn hoefsmid de hoeven doen, dan weet ik tenminste dat het goed gedaan wordt!!!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:50

Jovarna schreef:
Het woord 'bekappen' is eigenlijk niet goed gekozen.

Natuurlijk bekappen is niets meer of minder dan het nabootsen van de natuurlijke slijtage van de hoeven.

Aangezien onze paarden vaak weinig op harde ondergrond lopen, slijten ze niet zoals ze van nature zoùden slijten.

en daar stuit je in NL al op het eerste probleem.... water.
Zouden de paarden in NL en europa zich mischien aangepast hebben aan de grond waarop ze lopen?

Jovarna schreef:
Om de hoef in goede conditie te houden, wordt de hoef regelmatig (wekelijks of 2- of 3-wekelijks, afhankelijk van de groei en slijtage die er plaatsvindt) door de eigenaar van het paard bijgehouden. That's it.
De korte cursus is dus voor mensen die de (gezonde) hoeven van hun EIGEN paard zelf willen bijhouden.

Wie bepaalt dan of die hoeven gezond zijn en blijven?

hoefnatuurlijk site schreef:

voor wie:

Je leert hoe dan ook hoe je de hoeven van het paard gezonder kan krijgen

zelfde site:
Citaat:
Gelijkmatiger 'corrigeren'
Correcties zoals het verlagen van de hielen kunnen heel gelijkmatig worden uitgevoerd als je je paard zelf bekapt. Als je hiervoor afhankelijk bent van een hoefsmid zal de verlaging van de hielen redelijk abrupt plaats moeten vinden omdat hij over het algemeen niet iedere week even langs kan komen om de hielen weer een paar millimeter lager te zetten. Je kunt dat zelf wel doen en hiermee voorkom je dat een paard spierpijn krijgt en gevoelig gaat lopen.

corrigeren van gezonde hoeven????

zelf bekappen ter vervanging van een voldoende opgeleide hoefmens (TB of NB )
Citaat:
Geen last van tekort aan natuurlijke bekappers
Natuurlijk bekappen is anders dan traditioneel bekappen. Anders, en in onze ogen (natuurlijk), beter. Aangezien er, tijdens het schrijven van dit boek, nog een tekort is aan natuurlijk bekappers kan het noodzakelijk zijn om het bekappen zelf te doen. Het is over het algemeen wel mogelijk om voor een keer een bekapper te laten komen als hij op zijn route een gaatje vrij heeft maar het is lastig om frequent een natuurlijk bekapper te laten komen. Het onderhoud kun je dus het beste zelf doen en je kunt zo af en toe, als dat je gerust stelt, iemand langs laten komen om te controleren of je het paard goed bekapt.
(waarbij ik hier de conclussie trek dat een TB hoefmens notdone is in dit hele verhaal....

ik kan me best vinden in sommige dingen maar er stan ook genoeg tegenstrijdigheden op waardoor ik vind dat je er gewoon van af moet blijven (en dan bedoel ik niet opgeleide hoefmensen, NB of TB )

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:00

Elke week een paar milimeter van de steunsels af, hemeltje lief. Waarom in godsnaam?

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:39

Jovarna schreef:
De berichten die Fronton ten ore zijn gekomen, gaan NIET over natuurlijk bekappers maar over Strasseraars. Natuurlijk bekappen is namelijk NIET drastisch ingrijpen en gaan NIET paarden willens en wetens op pijn zetten. INTEGENDEEL.
Alvorens zulke beweringen te doen en natuurlijk bekappen daarmee in een kwaad daglicht te stellen, zou Fronton zichzelf eerst beter kunnen informeren.

Nou gaat bij mij het licht uit, je bent tegen strasseren maar haalt wel het onderzoek van Dr. Strasser aan als we vragen om onderzoeken die gedaan zijn naar natuurlijk bekappen. Lijkt mij toch dat ze uit haar onderzoek haar methode heeft ontwikkeld.
Ik vind het zo tegenstrijdig overkomen, wel haar onderzoek promoten en niet achter haar manier van werken staan.

@Alane, krijg de griebels als ik die quotes lees. En ben blij met mijn betrouwbare traditionele smid. Die mij overigens heeft aangeraden de ijzers er onderuit te halen nu Mega op een andere stal staat waar de omstandigheden anders zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:44

Esther schreef:
Nou gaat bij mij het licht uit, je bent tegen strasseren maar haalt wel het onderzoek van Dr. Strasser aan als we vragen om onderzoeken die gedaan zijn naar natuurlijk bekappen. Lijkt mij toch dat ze uit haar onderzoek haar methode heeft ontwikkeld.
Ik vind het zo tegenstrijdig overkomen, wel haar onderzoek promoten en niet achter haar manier van werken staan.

????
Ik ben niet tégen strasseren.
En het was nièt ik die met onderzoeken van Strasser kwam. Dat was iemand anders.
Lezen graag!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:45

Fronton schreef:
Elke week een paar milimeter van de steunsels af, hemeltje lief. Waarom in godsnaam?

Voor jou een vraag, voor mij een weet

Algemeen:

Grappig dat dit topic onder naturals staat

Ik ben niet "tegen natuurlijk bekappen en Naturals".

Dit is mijn korte bijdrage .

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:08

Wat ik ook niet zo heel goed begrijp....

Als de paarden de gehele dag (24/7) buiten staan en goed voer krijgen geheel dus volgens de regels waarom dan nog bekappen/corrigeren?
Immers zou dat dan niet meer nodig zijn.

Dan snap ik het volgende ook niet helemaal, als TB mijn paardjes bekapt volgens zijn/haar aangeleerde manier dan zouden de hoeven van die paardjes dus nooit helemaal goed en gezond zijn en zou ik op voorhand dus nooit zelf mogen bekappen, zijn de hoeven wel goed en gezond dan is er toch niets mis met mijn TB-hoefmens of er nu wel of geen ijzers onder hebben gezeten, rest alleen nog de vraag, waarom corrigeren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:21

@Alane:
Het blijkt idd dat wanneer paarden de gehele dag (liefst 24/7) buiten lopen en goed (ruw)voer krijgen, op wisselende en ook harde ondergrond lopen, nog nauwelijks bekapping nodig hebben.

Het blijkt ook dat TB en NB veel overeenkomsten hebben. Je hoort en ziet steeds vaker dat TB-ers bijv. ook niet meer of nauwelijks in de zool en straal snijden.
Ik ben ook absoluut geen tegenstander van TB zoals dat tegenwoordig steeds meer gebeurt.

Waarom corrigeren? Dat is helemaal afhankelijk van de hoef, van het verleden van de hoef en wat er allemaal verkeerd is gegaan.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:32

Ik ben niet tegen natuurlijk bekappen en naturals (wat je er dan ook allemaal wel of niet onder verstaat) Ik ben vooral vóór paarden houden op een paardwaardige manier.. Voor mij betekent dat 24/7 buiten met schuilstal, zonder deken, onbeperkt ruwvoer en natuurlijk bekappen door een goed opgeleide NB-ster waarbij ik tussen de bekapbeurten door de voeten zelf bijhoud als nodig. PUNT.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:35

Jovarna schreef:
Esther schreef:

????
Ik ben niet tégen strasseren.
En het was nièt ik die met onderzoeken van Strasser kwam. Dat was iemand anders.
Lezen graag!

Sorry heb inderdaad niet gekeken wie met dat onderzoek kwam.
Ik kreeg de indruk, ook door andere topics in het subforum, dat in het algemeen de mensen niet dol zijn op strasseren. En daarbij niet op de personen gelet, alleen de tendens. Nogmaals sorry!

Dennis

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:34

Jovarna schreef:
KiWiKo schreef:

help mij maar op weg

Ik was al bezig om je hier antwoord op te geven...
Tot dit tevoorschijn kwam:
Fronton schreef:

Kijk, dan is voor mij de lol en de motivatie er ogenblikkelijk van af. Op deze manier wordt het gewoon onmogelijk om elkaar te informeren en op een open en eerlijke manier de discussie op gang te houden.

Fronton, ik zou graag zien dat je je beweringen 'es een keer onderbouwd. Je roept van alles, je zit af te kraken en belachelijk te maken, en daarbij geef je geen enkele onderbouwing. Dit heeft geen enkele zin zo. Voor mij is de zin er iig af.

Steunsels laten zitten: les 1 opleiding hoefsmid . Weet je wat er in de naam zit? Steun-sels, geven dus steun. Haal de steunsels weg, weg steun .

Ik geef toe, ben een groentje en heb nog een hele lange weg te gaan.

Xox

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:56

Steunsels laten zitten: les 1 opleiding hoefsmid . Weet je wat er in de naam zit? Steun-sels, geven dus steun. Haal de steunsels weg, weg steun .

Ik geef toe, ben een groentje en heb nog een hele lange weg te gaan.
[/quote]

Nou groentje of niet maar gelijk heb je!!![/quote]

Edit: ben schijnbaar slecht in quoten maar dit doelde op het antwoord van Dennis

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:03

dat is alleen in het nederlands dat dat steunsels wordt genoemd, dat is echt een misverstand!!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:07

Wat zijn het dan, en waarom zit het er, en waarom zou het korter moeten?

Serieuze vraag overigens, ik ben niet bekend met dat soort zaken.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:12

steunsels zijn niet aanwezig bij wilde paarden die slijten vanzelf af door slijtage aan alle kanten. hier lijkt het alleen maar of het er hoort te zitten omdat asfalt niet voldoende afslijt. Asfalt werkt alleen maar als schuurpapier en naast de straal kunnen ze groeien, dat in wezen abnormaal is.
steunsels kunnen alleen maar pijn veroorzaken wanneer de straal de grond raakt, uitleg kan je ja daar is ie weer vinden op www.hoefnatuurlijk.nl

steunsels gaan namelijk nogal diep in de hoef en bij elke stap zorgt dit voor druk in de hoef en veroorzaakt dit pijn

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:26

opala schreef:
[Grappig dat dit topic onder naturals staat
[/quote]

Ook grappig, bij mij staat het onder paardenpraat

Tanja

Re:

T@nj@ schreef:
opala schreef:
[Grappig dat dit topic onder naturals staat
[/quote]

Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-03-06 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Afbeelding

Bron: Een paardenleven lang gezond. Auteur: Dr. Hiltrud Strasser.

De uitleg van Ara is niet helemaal correct naar mijn idee.

Wil je het fijne ervan weten ...... boek is aanrader voor alle serieus geïnteresseerden. Voor het bedrag hoef je het niet te laten.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:28

T@nj@ schreef:

Sjips

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:32

bijna weekend!