help mij maar op weg

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Xox schreef:Ik wil nog graag wat kwijt over mijn eerdere posts over het verschil met sportpaarden en recreatiepaarden daar ik het idee heb dat sommige zich aangevallen voelen terwijl dat niet nodig is. Ik heb ontzettend vaak meegemaakt (helaas) dat mensen een paard kochten die niet goed liep en daar wordt maar op door gereden en niks wordt herkend. je bemoeit je ermee maar een DA komt niet. Dat kom ik zo vaak tegen. Ik kan dat slecht hebben. mijn chronisch bevangen paard is ook een recreatiepaard maar als het haar niet goed gaat zie ik het al aan haar gezicht. dat hebben veel meer recreatieruiters maar ook heel veel niet. Ze ontwormen niet of nauwelijks omdat ze zich er niet in hebben verdiept. Zo was er eens één die kocht een pony van 3 die nog harstikke slap was. Ze gingen er op zitten met zo'n 80 kilo en dan natuurlijk ook iemand die zo'n dier constant in de rug zit. Je zegt er wat van. Geen reactie en een jaar later. Goh mijn paards rug is aan de stinkmodder. We nemen een andere. dat heb ik zo vaak gezien en dat kan ik niet hebben. Zelf bel ik altijd direct de DA bij problemen. Heb een hele medicijnkast, ze krijgen allerlei vedingssuplementen. Elke 8 weken ontworming enz. Maar ik ben ook recreant. En zo zullen er veel meer zijn. Maar die probleem gevallen zie je gewoon in de topsport niet of nauwelijks dus komen chronische problemen zoals HKO eerder voor bij recreatiepaarden naar mijn mening
KiWiKo schreef:en jullie snijden alleen de steunsels weg??
help mij maar op weg![]()
Fronton schreef:Dat is trouwens al erg genoeg, steunsels wegsnijden.
Jovarna schreef:Het woord 'bekappen' is eigenlijk niet goed gekozen.
Natuurlijk bekappen is niets meer of minder dan het nabootsen van de natuurlijke slijtage van de hoeven.
Aangezien onze paarden vaak weinig op harde ondergrond lopen, slijten ze niet zoals ze van nature zoùden slijten.
Jovarna schreef:Om de hoef in goede conditie te houden, wordt de hoef regelmatig (wekelijks of 2- of 3-wekelijks, afhankelijk van de groei en slijtage die er plaatsvindt) door de eigenaar van het paard bijgehouden. That's it.
De korte cursus is dus voor mensen die de (gezonde) hoeven van hun EIGEN paard zelf willen bijhouden.
hoefnatuurlijk site schreef:
voor wie:
Je leert hoe dan ook hoe je de hoeven van het paard gezonder kan krijgen
Citaat:Gelijkmatiger 'corrigeren'
Correcties zoals het verlagen van de hielen kunnen heel gelijkmatig worden uitgevoerd als je je paard zelf bekapt. Als je hiervoor afhankelijk bent van een hoefsmid zal de verlaging van de hielen redelijk abrupt plaats moeten vinden omdat hij over het algemeen niet iedere week even langs kan komen om de hielen weer een paar millimeter lager te zetten. Je kunt dat zelf wel doen en hiermee voorkom je dat een paard spierpijn krijgt en gevoelig gaat lopen.
(waarbij ik hier de conclussie trek dat een TB hoefmens notdone is in dit hele verhaal....Citaat:Geen last van tekort aan natuurlijke bekappers
Natuurlijk bekappen is anders dan traditioneel bekappen. Anders, en in onze ogen (natuurlijk), beter. Aangezien er, tijdens het schrijven van dit boek, nog een tekort is aan natuurlijk bekappers kan het noodzakelijk zijn om het bekappen zelf te doen. Het is over het algemeen wel mogelijk om voor een keer een bekapper te laten komen als hij op zijn route een gaatje vrij heeft maar het is lastig om frequent een natuurlijk bekapper te laten komen. Het onderhoud kun je dus het beste zelf doen en je kunt zo af en toe, als dat je gerust stelt, iemand langs laten komen om te controleren of je het paard goed bekapt.
Jovarna schreef:De berichten die Fronton ten ore zijn gekomen, gaan NIET over natuurlijk bekappers maar over Strasseraars. Natuurlijk bekappen is namelijk NIET drastisch ingrijpen en gaan NIET paarden willens en wetens op pijn zetten. INTEGENDEEL.
Alvorens zulke beweringen te doen en natuurlijk bekappen daarmee in een kwaad daglicht te stellen, zou Fronton zichzelf eerst beter kunnen informeren.
Esther schreef:Nou gaat bij mij het licht uit, je bent tegen strasseren maar haalt wel het onderzoek van Dr. Strasser aan als we vragen om onderzoeken die gedaan zijn naar natuurlijk bekappen. Lijkt mij toch dat ze uit haar onderzoek haar methode heeft ontwikkeld.
Ik vind het zo tegenstrijdig overkomen, wel haar onderzoek promoten en niet achter haar manier van werken staan.
Fronton schreef:Elke week een paar milimeter van de steunsels af, hemeltje lief. Waarom in godsnaam?
Jovarna schreef:Esther schreef:Nou gaat bij mij het licht uit, je bent tegen strasseren maar haalt wel het onderzoek van Dr. Strasser aan als we vragen om onderzoeken die gedaan zijn naar natuurlijk bekappen. Lijkt mij toch dat ze uit haar onderzoek haar methode heeft ontwikkeld.
Ik vind het zo tegenstrijdig overkomen, wel haar onderzoek promoten en niet achter haar manier van werken staan.
????![]()
Ik ben niet tégen strasseren.
En het was nièt ik die met onderzoeken van Strasser kwam. Dat was iemand anders.
Lezen graag!
Jovarna schreef:KiWiKo schreef:en jullie snijden alleen de steunsels weg??
help mij maar op weg![]()
Ik was al bezig om je hier antwoord op te geven...
Tot dit tevoorschijn kwam:Fronton schreef:Dat is trouwens al erg genoeg, steunsels wegsnijden.
Kijk, dan is voor mij de lol en de motivatie er ogenblikkelijk van af. Op deze manier wordt het gewoon onmogelijk om elkaar te informeren en op een open en eerlijke manier de discussie op gang te houden.
Fronton, ik zou graag zien dat je je beweringen 'es een keer onderbouwd. Je roept van alles, je zit af te kraken en belachelijk te maken, en daarbij geef je geen enkele onderbouwing. Dit heeft geen enkele zin zo. Voor mij is de zin er iig af.
opala schreef:[Grappig dat dit topic onder naturals staat![]()
[/quote]
T@nj@ schreef:opala schreef:[Grappig dat dit topic onder naturals staat![]()
[/quote]
T@nj@ schreef:Ook grappig, bij mij staat het onder paardenpraat