Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:43

amondi schreef:
Eviola is kerngezond. Ik wil er alleen mee zeggen dat mensen zich niet dood moeten staren op "dure"ZZGP paarden, die liggen voor bijna iedereen binnen ( financiëel) bereik.
Nogmaals ze moeten keuzes maken, Als iemand persé wil dressuur rijden op een volbloed of Tinker o.i.d., prima. Maar geef niet af op iemand die een dressuurpaard heeft gekocht voor hetzelfde geld.
Het moet uit de lengte of de breedte komen.

Dat ben ik helemaal met je eens, het heeft puur te maken met keuzes die iemand maakt! Vandaar dat ik ervan overtuigd ben dat als iemand écht wil, die er wel komt, ondanks dat je ontzettend vaak voor moeilijke keuzes zal komen staan. Maar staar je niet blind op wat anderen hebben en jij niet! Als jij dat ook wil hebben....ga er dan voor en zeur niet! Ik bedoel dit niet banketstaaf ofzo hoor, maar het is gewoon de harde werkelijkheid!

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:34

Maar weet je wat het is, dan koop je zo een 17 jarig paard voor 2500 euro. Je leert er heel veel van. Maar dan krijgt het paard mankementen of niet maar dan is het in ieder geval best oud. Dan kan je het niet meer verkopen of maar voor een ontzettend lage prijs en dan heb je dus totaal geen geld voor een opvolger.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:50

jarrah schreef:
amondi schreef:
Eviola is kerngezond. Ik wil er alleen mee zeggen dat mensen zich niet dood moeten staren op "dure"ZZGP paarden, die liggen voor bijna iedereen binnen ( financiëel) bereik.
Nogmaals ze moeten keuzes maken, Als iemand persé wil dressuur rijden op een volbloed of Tinker o.i.d., prima. Maar geef niet af op iemand die een dressuurpaard heeft gekocht voor hetzelfde geld.
Het moet uit de lengte of de breedte komen.

Dat ben ik helemaal met je eens, het heeft puur te maken met keuzes die iemand maakt! Vandaar dat ik ervan overtuigd ben dat als iemand écht wil, die er wel komt, ondanks dat je ontzettend vaak voor moeilijke keuzes zal komen staan. Maar staar je niet blind op wat anderen hebben en jij niet! Als jij dat ook wil hebben....ga er dan voor en zeur niet! Ik bedoel dit niet banketstaaf ofzo hoor, maar het is gewoon de harde werkelijkheid!

Hier ben ik het ook eigenlijk wel weer mee eens. het zijn allemaal keuzes die je maakt van je kunt altijd 2 kanten op. maar iedereen is anders dus jah...

ikzelf heb ook een tamelijk niet gemakkelijke merrie, een volbloed die toevallig 10 jaar terug Z1 dress. was en Z startgerechtigd qua springen was, maar de rest van de jaren is ze tot recreatiepaard omgetoverd, die eigenaar heeft haar voor super veel geld gekocht en het regelrecht weer weggesmeten omdat ze niets met het paard deed. nu ben ik haar een tijdje geleden gaan rijden, heb haar daarna overgekocht omdat ik nog zoveel van haar kon leren, Z oefeningen kan ze wel het is verder alleen niet doorgetraind maar ik heb er wel ontzettend veel van geleerd. ook alleen al wat je leert door zo'n paard te rijden. en voor dat geld wat ik voor haar betaald heb kon je toen echt geen ander 'talentvol' paard kopen van 4 of 5 jaar. maar ik vond persoonlijk dat ik daar ook nog niet aantoe was, dat was mijn eigen keuze.

nu, rijd ik haar weer L2 en het is wennen heel veel geduld opbrengen en er enorm veel tijd en moeite insteken, maar we komen er wel

ook doordat ik haar goed aan het lopen heb gekregen, zijn mij meerdere paarden aangeboden om te rijden en ook enkele banen om voor stallen te gaan rijden. bij een van die stallen (een handelsstal) begin ik in april en ga ik lekker ervaring opdoen, trainen, mezelf in de spotlights proberen te rijden, gewoon lekker mn ding doen en geld verdienen met wat ik leuk vind.

daarnaast heb ik ook nog 2 andere wedstrijdpaarden van verschillende eigenaren, een zeer talentvol qua springen en die andere moeten we nog zien maar voorlopig ziet het er goed uit.

en hiernaast studeer ik ook nog...en ben ik allang blij dat ik mijn ding kan doen dat door zeker oa mn ouders ik 'zover' ben gekomen waar ik ben. dat mijn ouders ook altijd ieder dubbeltje omdraaiden om ervoor te zorgen dat ik kon doen wat ik leuk vond. al verwachten ze dan ook wel dat ze er (naast een van de 3 blije dochters ) ooit wel iets voor terugkrijgen, dus dat ik er wel uithaal wat ik er daadwerkelijk uit KAN halen.

ennuh btw op die reactie van boven lees ik net: ik heb nu dus ook een 17 jarige merrie op stal staan, die loopt dus nog netjes in de sport en het duurt ook ngo wel ff voor ze met pensioen gaat. voor haar aankoop heb ik er serieus overnageacht of ik haar later wel kwijt zou kunnen, daar had ik toen al een antwoord op. ze word bij ons oud en gaat bij mij dood. maar dat heeft ze dan ook zeker verdient en dan zorg ik er ook voor dat ze dat krijgt.

zoals ik al zei je kunt het proberen om voor een ander te gaan rijden, als je talentvol bent zien mensen dat gauw genoeg in

Marieke__

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:11

Ben het helemaal met jou eens.. Alles draait wel om inzet liefde trainen trainen en nog eens trainen om hoger te komen, maar als je geen geld hebt, waar moet je dan alles van kunnen betalen. Daarom denk ik ook wel dat het ook om geld gaat. Hoe hoger je komt hoe meer je pony's of paarden ziet waar veel te investeren is.. naja dat is mijn mening..

CocoChanel schreef:
Hoi,
Soms denk ik wel eens dat de dressuur maar oneerlijk verdeeld is.
Persoonlijk denk ik dat je zonder goed paard of pony niet ver komt, al ben je nog zo goed. Daarbij denk ik dat het ook veel uitmaakt of je een beetje in de paardenwereld zit.

Het demotiveerd soms best wel. Hebben jullie dat ook niet?
Hoe hoger je komt: Je rijdt vaak tegen het geld van een ander.
Natuurlijk is talent, doorzettingsvermogen en fantatisme ook heel belangrijk, maar zonder geld en een goed paard/pony kom je niet ver.
Wat denken jullie?

jari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:15

srry hoor maar dat is egt niet waar ik heb ook een pony van 600 gulden en die rij ik nu in het L2 zelf gedaan!!
en gaat er gwn om of je talent heb of niet en niet om het want als je met veel geld een Z paard/pony koopt kan het paard nog zo goed zijn maar jij zelf moet het wel allemaal kunnen voor dat ie doet... en ik vind persoonlijk dat het leuker is om het je paard zelf te leren dan een paard te kopen die het allemaal al kan...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:22

Met mijn allereerste pony, die 500 gulden kostte, ben ik ook Z2 geworden. Kreeg gewoon wekelijks les. Zo begon ik met haar:
Afbeelding
en zo werd het:
Afbeelding

Landelijk valt er best wel wat te halen. Alleen voor het echte werk wordt het wat moeilijker...

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:37

Ja ik weet het, met talent, inzet en doorzettingsvermogen valt er ook veel te halen, hoewel je dan nog tegen het geld van anderen rijd. Maar het echte werk is bijna onhaalbaar zonder geld..

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:28

ik denk eigenlijk ook wel dat het voor iedereen anders is.

zo heeft mijn tante al een aantal paarden naar het Z2 gereden en eigenlijk werden ze dan altijd wel verkocht. 1 van deze paarden is Le Penoti Primo S, ze reed hem naar het Z2 stoomde hem klaar voor het grotere werk, leerde hem zelfs de piaffe en passage en verhuurde hem toen aan Danielle Keur, die er succes vol mee door ging, nu is hij verkocht aan haar en is deze combinatie inmiddels grand prix.
ik begrijp nog steeds niet waarom het voor mijn tante stopt bij het Z2 terwijl ze echt gewoon goed kan rijden waarom maakt ze niet die overstap vraag ik me wel eens af.
voor haar lijkt het niets.

als ik mezelf dan bekijk, ik wil proberen om beter te worden, en dan vooral met dit paard, ik heb het gevoel dat het er wel in zit en daar wil ik voor gaan ik wil dat eruit halen.

ik denk dus dat het gewoon voor iedereen heel anders is.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:41

Ik heb ook wel eens het idee dat mensen te makkelijk te veel willen.
Ja mag er best iets voor doen.
Mijn eerste paard was ook een heel eenvoudig dier, dankzij veel doorzettingsvermogen ben ik uiteindelijk Z met haar geworden. Dat wat ik met en van haar geleerd heb heb ik op de opvolgers ook kunnen gebruiken. Met paardrijden ben je nooit uitgeleerd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:53

jarrah schreef:
Leuk topic dit!
Ik heb niet alle 16 pagina's gelezen, dus ik hoop niet dat ik dubbele onzin neerzet!

Persoonlijk denk ik dat wij paardeneigenaren sowieso al verwend zijn, we kijken veel te veel naar wat andere hebben en wat anderen doen!
Ik ben van mening dat elke jonge meid als Coco, die nu al een eigen pony heeft en Z rijd, met de juiste instellingen en doorzettingsvermogen precies daar kan komen waar zij wil!
Ok een ander krijgt het misschien makkelijker voor elkaar, maar daar heb jij niks mee te maken! Jíj wilt naar de top, dus zal jíj ervoor moeten werken!!!

Tot een paar maanden geleden was ik er ook van overtuigd dat ik naar de top wilde...
Ik stopte met school en ging fulltime, intern bij Rien en Inge van der Schaft werken. Ik kreeg elke dag les, zowel met mijn eigen paard als soms met andere paarden die stukken verder waren. Ik leerde ontzettend veel en had het erg naar mn zin. Ik wilde zo graag hoog in de sport komen dat ik alles, maar dan ook alles daarvoor aan de kant wilde zetten!
Maar op een gegeven moment ging ik me afvragen of dit nou werkelijk wel was wat ik écht wilde. Ik zat 2,5 uur reizen bij mijn ouders en vrienden vandaan, ik werkte ontzettend veel (wat ik overigens niet erg vind, ik werk graag) en het enige waar ik nog voor leefde was die paarden. Ik had bijna geen sociaal leven meer joh!
Ik heb daar echt een ontzettend leuke tijd gehad en vond het ook echt ontzettend moeilijk om op een gegeven moment die knoop door te hakken en definitief een einde te maken aan deze meisjesdroom.
Maar nog steeds ben ik erg blij dat ik dat gedaan heb. Ik zit nu weer op school, wil straks psychologie gaan studeren, mijn paard loopt over twee maandjes lekker met een veulen door de wei te dartelen, ik heb een superlieve vriend en superlieve vriendinnen om me heen....al deze dingen zijn míj persoonlijk té veel waard om op te geven voor een paardendroom!

Máár ik ben ervan overtuigd dat als jij échtéchtécht wilt, dat je er ontzettend hard voor zal moeten knokken, maar dat jij er uiteindelijk wel komt!

Ga ook eens informeren bij Topruiters of jij in de vakantie of wanneer dan ook eens een paar weken zou mogen leren/werken bij hun op het bedrijf (vraag of je gewoon kan werken voor je lessen en slaapplaats). Op die manier ben ik toendertijd ook bij Rien van der Schaft gekomen! Ik zou eerst 2 weken naar Rien toegaan, maar na anderhalve week vroeg hij al aan mij of ik voor vast wilde blijven!
Dat soort dingen zijn ontzettend leuk en leerzaam. En op die manier heb je kans om er gewoon in te rollen! Niet geschoten is altijd mis!!
Sorry voor het lange verhaal, maar dat is mijn mening!

Dit is dus wat ik bedoelde met er voor gaan (ook al maakte Jarrah uiteindelijk een andere keus ). Dat ik het over handelsstallen had was meer de onbekendheid van een recreatieruiter met een voorliefde voor zware warmbloeden.

Het punt wat ik wilde maken is dat je naar allerlei externe factoren kan gaan wijzen en jezelf ontzettend zielig vinden of dat je probeert de kansen naar je hand te zetten. En dit geldt niet alleen voor de dressuur maar voor alles in je leven, als je naar anderen wijst waarom het jou niet lukt, zal je nooit iets bereiken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:09

Ik kan me hier bij aansluiten.
Zelf ben ik wel altijd paardengek geweest, heb (lang geleden) ook een groom-baantje gehad voor halve dagen, maar ik heb wel altijd beseft dat ik niet het talent had.
(even voor de duidelijkheid; ik ben 40 en rijd dit jaar voor het eerst wedstrijden, en wel met mijn tinkertje, puur voor de fun)

Wat je nodig hebt om echt mee te doen is dat je zelf talent hebt en dat je een paard rijdt met talent.

Om te beginnen: ik denk dat je met elk paard wel zodanig kan profileren dat je verder kan. Om een voorbeeld te noemen, bij ons op stal staat een meisje die haar tuigertje naar de Z heeft gereden.
Als je zover bent, kan je ervoor kiezen om Deurne te doen of via het alternatieve circuit je in de picture te rijden. Je zult als z-ruiter heus wel ergens aan de slag kunnen. Natuurlijk is het hard werken en niet te kieskeurig zijn, maar ik ben ervan overtuigd, dat als je bijv. in het wedstrijdcircuit vaak genoeg je gezicht laat zien en presteert, je vanzelf de kansen wel krijgt.

Maar is het niet logisch dat voor de topsport alleen de echte toppers in aanmerking komen? En dan is niet alleen talent doorslaggevend, maar ook doorzettingsvermogen.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 07:28

Tyrza schreef:
Landelijk valt er best wel wat te halen. Alleen voor het echte werk wordt het wat moeilijker...

Tuurlijk zal het moeilijker worden, maar als iemand écht wil (ok ik heb het hier wel om iemand met een degelijk gevoel en talent) denk ik dat je een heel eind kan komen.
Ik ken een meisje, die heeft een aantal jaar geleden een vrij simpel 3-jarig paard gekocht (dat meisje heeft dan wel aardig wat talent en doorzettingsvermogen) en een jaar of 4 later reed zij dus dikke punten in de ZZ-zwaar, vervolgens heeft ze dat paard verkocht naar Amerika voor een dik pak geld en heeft ze nu weer een nieuw jong paard wat meer talent heeft. Als iemand op deze manier elke keer haar horizon verbreed, ben ik ervan overtuigd dat zij héél ver kan komen, ook internationaal!! Het zal misschien minder makkelijk gaan als bij iemand die meteen als eerste paard een super talentvol leerpaard krijgt, maar ik ben ervan overtuigd dat ook dit meisje het nog heel ver kan schoppen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:41

Maar mag ik dan wel opmerken tyrza dat jij daar een eigen pony ha

Dat ik veel meiden ken die ook mat wat graag die goedkope pony zouden willen.
Lees al die berichten op bokt maar een, hoe haal ik mijn ouders over.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:52

Nou de eerste keer dat ik op een echt lekker nageeflijk paard zat was wel degelijk op de manege. Ik was wel al jaren bezig met klungelen maar had wel al heel veel gekeken bij mensen die het wel konden. Boeken gelezen, weer kijken. En ik wist dat het aan mij lag, ik was dan ook bereid om telkens weer opnieuw te proberen.

En voor mij was dat de top, een paard nageeflijk krijgen, het voelen van hoe zo'n paard dan was. Zo heerlijk. Ik kon er verder niks mee, geen wendingen of strekken, gewoon zo hobbelen. Maar ik kon het! Er was geen geld thuis voor een eigen paard en dat was mijn doel ook niet.
Toen ik met dat ene beest dan zo goed kon opschieten mocht ik opeens op allerlei andere paarden ook rijden die daarvoor nooit waren aangeboden.
En toen leerde ik ook direct mijn eigen zwakheid kennen, als ze het tempo overnamen verstijfde ik, ging vasthouden etc. Een beetje bang worden en dus ze maar weer gewoon laten lopen.
Achteraf zeg ik, ik had met dat beestje gewoon door moeten mogen gaan, maar hij was braaf en dus konden er ook wel beginners op. Het lot van de manege ruiter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:23

Karl66 schreef:
Dit is dus wat ik bedoelde met er voor gaan (ook al maakte Jarrah uiteindelijk een andere keus ). Dat ik het over handelsstallen had was meer de onbekendheid van een recreatieruiter met een voorliefde voor zware warmbloeden.

Het punt wat ik wilde maken is dat je naar allerlei externe factoren kan gaan wijzen en jezelf ontzettend zielig vinden of dat je probeert de kansen naar je hand te zetten. En dit geldt niet alleen voor de dressuur maar voor alles in je leven, als je naar anderen wijst waarom het jou niet lukt, zal je nooit iets bereiken.

Ik heb op dressuurstallen gewerkt. Ook op verschillende andere typen stallen trouwens, maar het gaat even om de sport. Mijn ervaring daarin is dat je de jonge paarden te rijden krijgt en zodra deze aan het lopen gaan (Z2-niveau), geef je ze af aan de stalruiter. De dressuurpaarden van hoger niveau mag je meestal in- en uitstappen. Mijn ambitie toen ik bij zulke stallen begon was ook om bijv. les te krijgen met paarden van hoger niveau of om de jonge paarden te mogen starten en jezelf in de picture te kunnen rijden. Maar helaas heb ik zo'n stal niet kunnen vinden.

Ervaring met jonge paarden heb ik zat, het is juist dat ik graag eens aan meer dan de basissport zou snuffelen. Gewoon eens echt goed leren hoe je wissels in series rijdt, hoe ik zo'n pirouette inzet, in plaats van zelf wat aan te kloten. De weg daar naartoe zoek ik nog.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:17

en toch denk ik dat ook dat voor jou mogelijk is urielle, ik denk alleen dat je nog niet de juiste mensen daarvoor om je heen hebt verzameld. ik denk dat je daar zachtjes aan in moet rollen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:52

Sja daar ben ik het wel mee eens. Je ziet bijv. zelden een leuke bonte kwpner echt superhoog komen. Wel vreemd.....je zou toch denk een kwpner.

En dan de koudbloeden, halfingers, tinkers, fjorden etc etc. Er zijn maar enkele die echt ver zijn gekomen. Dat vind ik wel heel vreemd want als ik zo om me heen kijk zitten er ook altijd goede ruiters op dat soort paarden.

Ik denk dat het ook aan de smaak ligt van de jury.

Ik heb een keer bij een jurylid meegemaakt dat alle haflingers superveel winst hadden. Het kan soms ook andersom hoor.

Maar demotiverend is het wel.....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:41

Urielle schreef:
Karl66 schreef:

Ik heb op dressuurstallen gewerkt. Ook op verschillende andere typen stallen trouwens, maar het gaat even om de sport. Mijn ervaring daarin is dat je de jonge paarden te rijden krijgt en zodra deze aan het lopen gaan (Z2-niveau), geef je ze af aan de stalruiter. De dressuurpaarden van hoger niveau mag je meestal in- en uitstappen. Mijn ambitie toen ik bij zulke stallen begon was ook om bijv. les te krijgen met paarden van hoger niveau of om de jonge paarden te mogen starten en jezelf in de picture te kunnen rijden. Maar helaas heb ik zo'n stal niet kunnen vinden.

Ervaring met jonge paarden heb ik zat, het is juist dat ik graag eens aan meer dan de basissport zou snuffelen. Gewoon eens echt goed leren hoe je wissels in series rijdt, hoe ik zo'n pirouette inzet, in plaats van zelf wat aan te stinkmodder. De weg daar naartoe zoek ik nog.

Maar hoe zijn die stalruiters dan stalruiter geworden?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:55

Urielle schreef:

Ervaring met jonge paarden heb ik zat, het is juist dat ik graag eens aan meer dan de basissport zou snuffelen. Gewoon eens echt goed leren hoe je wissels in series rijdt, hoe ik zo'n pirouette inzet, in plaats van zelf wat aan te stinkmodder. De weg daar naartoe zoek ik nog.

wat heb ik dan eigenlijk geluk gehad... ik heb op 2 stallen gewerkt en ook al had ik geen paarden om uit te brengen, ik heb wel alles mogen voelen. Ik heb geleerd hoe ik correct wissels moest rijden. Te beginnen bij een serie om de 4, eindigend bij series om de pas. Zelfde voor piaffe/passage. Eerst door alleen te zitten terwijl van de grond verteld werd aan het paard wat hij moest, daarna door zelf met de juiste hulpen, dat voor elkaar te krijgen.

enige nadeel: als je dat eenmaal gevoeld heb ben je voor de rest van je leven verpest ik werkte toen 60u per week in 5 dagen en dat is nu met mn studie niet te combineren. Toch merk ik dat ik altijd wel een beetje blijf verlangen naar dat weer te kunnen doen, maar dan wedstrijdgericht echt (te beginnen bij gewoon M hoor )
goed, nu studie afmaken, dan misschien wel weer de paarden in...

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:39

ik ken wel bonte kwpners die op dit moment grandprix lopen hoor!

namelijk het paard wat voorheen van mijn tante was en nu gereden wordt door danielle keur, ik moet er wel bijzeggen dat ze vooral veel internationale wedstrijden rijdt (tsjeschie en zo)
dit paard heet Le penotit primo s.

mijn tante heeft hem tot het Z2 gereden, hem door getraint voor her grotere werk, zelfs passage en piaffe zaten er al op en toen verhuurd en later verkocht.
dus heel soms komt het dus wel eens voor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:47

Sharmila schreef:
Sja daar ben ik het wel mee eens. Je ziet bijv. zelden een leuke bonte kwpner echt superhoog komen. Wel vreemd.....je zou toch denk een kwpner.

En dan de koudbloeden, halfingers, tinkers, fjorden etc etc. Er zijn maar enkele die echt ver zijn gekomen. Dat vind ik wel heel vreemd want als ik zo om me heen kijk zitten er ook altijd goede ruiters op dat soort paarden.

Ik denk dat het ook aan de smaak ligt van de jury.

Ik heb een keer bij een jurylid meegemaakt dat alle haflingers superveel winst hadden. Het kan soms ook andersom hoor.

Maar demotiverend is het wel.....

Over die bonten; er lopen zoveel bruinen en toch haalt daarvan ook maar een klein deel de top... er zijn relatief weinig bonten dus haalt ook maar heel weinig de top.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:04

runningkawa schreef:
Maar mag ik dan wel opmerken tyrza dat jij daar een eigen pony ha

Dat ik veel meiden ken die ook mat wat graag die goedkope pony zouden willen.
Lees al die berichten op bokt maar een, hoe haal ik mijn ouders over.

Ja, dat begrijp ik. Maar ik bedoel ermee te zeggen dat je ook met een goedkopere pony, zonder intensief les, ook nog best ver kunt komen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:11

Zeker weten, daar twijfel ik niet eens aan
Als je fanatiek bent kom je een heel eind

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:03

Deze discussie komt steeds weer neer op geld. Eigenlijk kun je beter stellen:
Is het oneerlijk dat niet iedereen evenveel geld heeft?
IPV
Is de dresuursport oneerlijk?

Is het oneerlijk dat dat gemotiveerde jongentje met zijn roeibootje niet mee kan doen aan een zeilwedstrijd omdat hij geen geld heeft voor een zeilboot? Of zijn ouders geen geld hebben voor een zeilboot?

Sport bedrijven is een luxe. Paardensport helemaal. Kun je paardensport uberhaupt bedrijven, dan heb je al meer dan een ander.

Je kunt hier 100 verhalen neerzetten van mensen die o zo gemotiveerd zijn maar geen geld hebben. Dat veranderd niets aan het feit dat paardensport duur is en duur blijft.

Wil je in de paardensport mee kunnen doen moet je zorgen dat je het kan betalen.

Stel jij houdt van auto's en wil dolgraag een dure dikke BMW rijden en je werkt in de C1000 achter de kassa, dus je kan het niet betalen. Is dat oneerlijk? Zo is het leven gewoon.

Voor een heleboel mensen is het gerust mogelijk om omstandigheden te creeren waarbinnen paardensport mogelijk is. De een zal er iid meer moeite voor moeten doen dan de ander.

Misschien klink dit een beetje hard, maar aan de andere kant kun je jezelf ook afvragen of iemand echt in staat is de top te kunnen bereiken in de paardensport, als diegene niet in staat is om bijv. een opleiding af te maken, een baan te vinden of om maar wat dan ook te ondernemen om zijn geliefde paardensport mogelijk te maken. Want daar is ook doorzettingsvermogen en volharding voor nodig. En als iemand in de 'normale' dingen van het leven al geen doorzettingsvermogen heeft, denk je dat diegene dat dan wel in een sport heeft? Dat moet in je karakter zitten!

Dus over het feit dat niet iedereen evenveel geld heeft kun je twisten, maar ik ben nog steeds van mening dat de dressuursport zelf NIET oneerlijk is.

Met veel geld is het makkelijker, maar dat is met zoveel (bijna alle) sporten zo.

Ik heb nog NOOIT meegemaakt dat een jury om het aankoopbedrag van mijn paard vroeg om dit mee te kunnen nemen in zijn beoordeling.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:28

Mag ik me hierin helemaal vinden

Over deze al pagina's lange 'discussie' wil ik nog een ding toevoegen dat vooral bij het wedstrijd rijden veel uit het oog verloren wordt;
Wat is de rede dat je een paard aangeschaft hebt??
Ik hoop toch zo dat dat is omdat je je aangetrokken voelt tot het dier, en de lol die je er mee kunt beleven, geven en nemen!

Kijk eerst naar jezelf, je paard en ga er eens wat flexibeler mee om .