discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:53

Volgens mij zit Edward zoals hij zit, omdat het een man is; hebben snel last van hun uhhh.... jeweetwel

Ik geloof ook niet dat hij Lingh trekt; dan zou dat paard nooit zo goed ondertreden van achteren en zo tot dragen kunnen komen. Kijk maar eens naar die "trekkers" in de de basissport; bij die paarden slepen de achterbenen er nog eens een halve meter achteraan!

Of de Rollkur goed of slecht is weten we niet, want er is geen wetenschappelijk aangetoond bewijs van goed of slecht. Dat de paarden die getraind worden LDR , zeg maar, winst kunnen behalen op GP nivo; dat is bewezen, maar dat paarden die vanuit het duitse scala getraind worden ook winst halen op GP nivo, dàt is ook bewezen!

De trainingsmethode moet van het paard afhangen, wat het paard lichamelijk en mentaal aankan, maar het hangt ook van de discipline van de ruiter af.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:04

Gisteren ben ik naar Mechelen geweest en heb zomaar eens even tussendoor goed opgelet op het rijden zelf. Nu weet ik niet precies wie volgens welke methode traint, maar ik zag wel dat Anky en consorten minder in de mond pakten, de paarden minder achter de loodlijn hadden lopen, de paarden meer buiging hadden en dus oefeningen als de zigzag gemakkelijker afwerkten. Met name bij Imke viel me op dat ze haar paard heel consequent met het neusje voor de loodlijn had. Nu is dat een vergelijking tussen Anky en consorten en grotendeels Belgische dressuurruiters dus die vergelijking is al niet eerlijk, de achterstand in Belgie is gewoon groot, maar het viel me gewoon op. De enige Belg waarvan ik het idee had dat hij daar lekker bezig is met zijn paard was Jeroen Devroe, en daar was zijn score dan ook naar (wat een lekker stukje elastiek is die Paganini trouwens!!).

In de St. George viel me dan wel weer op dat Imke op een gegeven moment een keer fel pikte met haar sporen, maar daarna was haar paard ook weer bij de les en zat ze stil. In vergelijking met een aantal andere ruiters wiens paarden nogal afgeleid waren (hinniken, kijkerig doen op de bak en de flitslichten) bleef het dan ook een constante proef.

En wat me aan Anky heel positief opviel: tjee, wat zit die meid stil in het zadel!!!

Of het nu door LDR komt of door wat anders: op Mechelen was er een enorm niveauverschil in de GP, waar nog niet eens zo erg naar gepunt is. Ik vond het erg jammer dat er geen Duitse ruiters aanwezig waren om weer eens real life te kijken hoe die paarden liepen/ruiters reden.

Maar wat ik in elk geval wilde zeggen: de elasticiteit van de Nederlandse paarden was een voorbeeld! En in de proef netjes voor de loodlijn gebleven (voor het grootste deel - maar dermate dat het positief opviel).

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:16

Tyrza schreef:
silvana schreef:
Ik heb even een vraagje ,ik lees eigenlijk alleen maar mee.
Ik ben nog niet zo heel lang met dressuur bezig en krijg les op de klassieke duitse manier.Ik rij voor al, voorwaarts, neerwaarts ,en nog maar sinds kort komt mijn paardje vanzelf aan de teugel.Nog maar beetje bij beetje.
Maar mijn paard heeft enorme buikspieren,waar komen die dan vandaan als je die blijkbaar alleen bij LDR krijgt?
Waar zie je staan dat een paard die alleen bij LDR krijgt?

Dat heeft Karl66 al een paar keer geroepen. Maar die mist daarin dus duidelijk dat VWNW wel degelijk de buikspieren traint.
Dus Silvana, heel logisch dat je paard buikspieren ontwikkelt.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:41

Ik ben juist eignlijk wel blij dat we eindelijk eens van dat stijve Klassiek plaatje(buiten de ring) afkomen. Dat je je paard dus lekker lang en rond mag rijden in verschillende houdingen.
En dan bedoel ik even geen roll kur in de basis maar gewoon lekker lang los rond. beetje achter de loodlijn. Beetje spelen met houdingen, hoe je paard lekkerder aanvoeldt.
M'n ervaring /gevoel s dus dat er vroeger (10/15 jr gelden) dus echt in dat klassiek plaatje rond gereden werdt(in basis)
Men kroope erop en na 1/2 rondjes stap, los teugeltje, in de klassieke houding en rollen maar. Tussendoor nog eens hals strekken en dan hadden we het gehad met houdingen.
Nu heb ik het idee dat er veel meer lekker los wordt gereden, beetje laag rond, beetje oppakken en weer laten zakken.
Toedertijd werdt dat gelijk bestraft door je instructeur. Toen ik daarna les kreeg van iemand die dus al op hoger nivo had gereden werdt mij dit dus afgeleert en toen kreeg ik pas een lekker , los gevoel. En de roll kurr is mij nooit geleert maar wel lekker lang, laag rond rijden en regelmatig komt dat neusje dan wel eens achter de loodlijn.
ergens operde iemand dat je pas na de basis met ldr mag beginnen. Dat spreekt dus m'n gevoel tegen. Je moet dat opbouwen dus in de basis moet je al verschillede houdingen meenemen in je training(geen rollkurr) en zo langzaam kom je tot een paard wat dus ook in die roll kurr los is.
Als je zou blijven kachelen in dat Klassiek plaatje tot na het z dan blijf je achter op een punt.

Ik vind het dus heel onbegrijpelijk dat "mensen "denken dat je dus even een roll kurr kan doen in de basis maar dat voor een traver, appy dus heel wat training behoort.

En daar zit dus de fout dat mensen denken dat een roll kurr het begin van training is, het begin van het suc 6 en niet het "eindresultaat "van suc 6.
En daar denk ik dat instructeurs bij stil moeten staan om mensen hun denkwijze te veranderen niet andersom. We veranderen onze nieuwe inzichten/rijstyl omdat we mensen hun denkwijze niet kunnen veranderen.

En alle veranderen/vernieuwen die beginnen bij de top en later komen ze bij ons de lager bedeelden.
en het brengt ons vooruitgang. Vroeger toen men dus dacht dat men paarden dus moest vastbinden, slaan enz om tot resultaat te komen kwam ook eerst de toplaag ermee. De eenvoudige boer moest het eerst maar eens zien en later kwam hij ook tot de ontdenking dat het toch nog niet zo slecht was/makkelijker werdt.

Dus voormij lang leve de vooruitgang. want voor mij betekende het veel meer gevoel, losgelatenheid.

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:38

Tyrza schreef:
Ach Lusitana, ik heb hier eindeloos lange posts over uitgelegd. Ik heb echt geen zin meer om dat nog eens uit te leggen.

In een nutshell komt het erop neer dat een paard uiteindelijk vanuit de vlugge ondertredende draf steeds meer zal verkleinen, maar vlug blijft. De positieve energie zorgt ervoor dat het lichaam als een harmonica steeds meer gaat sluiten. Voor mijn gevoel wordt het paard zo fanatiek dat het er eigenlijk om smeekt om piaffe te willen lopen. En dan is het zaak om te voorkomen dat het paard hierin niet vertraagd en de ruiter hem dus voor is.

Nogmaals: dit is mijn eigen ervaring. Voor meer details hierover moet je maar even terugzoeken of wachten tot ik meer zin heb om dit stukje voor stukje te omschrijven, want het is echt een hele lap tekst.

dat is inderdaad ook mijn ervaring. Ik ben dan nog niet bezig met de Piaffe
en zow , maar mijn paard wordt wel steeds fanatieker tijdens het rijden
en wil steeds meer haar best doen.... Ik ben idd ook altijd bezig met
het zorgen dat het paard actief blijft achter...

@ lusitana, mijn eigen ervaring is dat tijdens het LDR rijden het belangrijk
is dat je nageeft, zodra je paard ontspant, zodra deze dus pijn zou
hebben en de hals wil strekken of gewoon niet omlaag wil, dan heb je
als ruiter snel genoeg door dat er wat aan de hand is.....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:41

Ik weet niet waarom het klassieke plaatje stijf wordt genoemd...
Maar wat voor de ruiter lekker voelt is niet altijd lekker voor het paard en daar gaat het dus even om. Natuurlijk is los altijd goed. Maar wat het in het hals en nek gebeuren betekent (ja, hoort er wel bij) daar kunnen dus nog vraagtekens bij gezet worden.
En zolang het grootste voordelen van LDR dingen zijn die ook met andere training bereikt kunnen worden en het andere grote argument de controle juist het zielige en verkeerde lijkt (controle moet niet afhangen van een houding van het paard), zal het waarschijnlijk lastig algemeen geaccepteerd worden, waar ouderwets rijden wel makkelijk te accepteren is. Dat er verkeerd gereden wordt in beide groepen heeft niks met LDR of ouderwets rijden zelf te maken.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:06

Kadanzlover schreef:

Nageven als je paard ontspant is normaal in welke stijl dan ook, je zoekt altijd ontspanning. Maar voor een paard is het lastig ontspannen als zijn hoofd ondersteboven is, daar hij daarvoor spieren moet gebruiken, die dan wel weer getrained worden, maar totaal onnodig zijn voor dressuur op zich.
Een paard kan vlug en levendig worden zonder LDR. dat is nl een van de doelen van dressuur, altijd geweest...

Ik ben wél bezig (geweest...op het moment pas weer herstellende van ziekte maar het zit er wel weer aan te komen) met piaffe en alle andere bewegingen en ik krijg er toch een gewone piaffe uit zonder ooit LDR toegepast te hebben, net als duizenden ruiters voor mij en na mij die nooit LDR toegepast hebben. Maar ik zie wel (ook) slechte piaffes bij paarden die LDR getrained zijn en vroeg me af of er verband is.
Dat het aan het soort paard kan liggen pik ik niet. Ik heb een ruim scala aan paarden goed zien piaffreren.
Maar het kan zijn dat er gewoon in zijn totaleit te weinig aandacht wordt besteed aan de piaffe in de training en het kan ook wel eens te maken hebben met het feit dat paarden vrij jong hoog moeten presteren. Er is natuurlijk wel meer aan de hand in de wedstrijddressuur (en de fokkerij).

Wat ook jammer is, is dat aangenomen wordt dat alleen de wedstrijdruiters goede ruiters zijn. Er zijn ook heel veel slechte ruiters die met goede, reeds opgeleide paarden en dagelijkse persoonlijke training toch hoog komen.
Er zijn ook mensen die verreden paarden weer goed krijgen, jonge paarden trainen en daarom nooit hoger op komen in de dressuur, maar of dat nu mindere ruiters zijn? Of ze rijden gewoon alle GP oefeningen thuis, maar hebben geen behoefte aan het wedstrijdgebeuren, etc...
Ik heb meer respect voor een ruiter die overal opspringt en mee op pad gaat, dan iemand die maar een of twee door een ander opgeleide paarden berijdt en te bang is om een buitenrit te maken (en daar bedoel ik niemand persoonlijk mee), maar wel hoge punten haalt in de ring.
Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen uitzonderlijk goede ruiters binnen het wedstrijdgebeuren te vinden zijn.
Ik wil alleen maar zeggen dat het hele wedstrijd gebeuren los staat van het feit of je al of niet een "goed" ruiter bent.

Om op Nina terug te komen, Albertine_N, ja, dat zou best kunnen dat die met haar kont wiebelde voor een wissel. Het is al weer lang geleden dat ik haar zag. Dat ze niet kon doorzitten bleef me eigenlijk het meeste bij. Het was wel een leuk mens, trouwens, en ze had toen ook een vreslijk mooi paard. Weet niet wat ze tegenwoordig doet?

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:19

Citaat:
Lusitana

Wat ook jammer is, is dat aangenomen wordt dat alleen de wedstrijdruiters goede ruiters zijn. Er zijn ook heel veel slechte ruiters die met goede, reeds opgeleide paarden en dagelijkse persoonlijke training toch hoog komen.
Er zijn ook mensen die verreden paarden weer goed krijgen, jonge paarden trainen en daarom nooit hoger op komen in de dressuur, maar of dat nu mindere ruiters zijn? Of ze rijden gewoon alle GP oefeningen thuis, maar hebben geen behoefte aan het wedstrijdgebeuren, etc...
Ik heb meer respect voor een ruiter die overal opspringt en mee op pad gaat, dan iemand die maar een of twee door een ander opgeleide paarden berijdt en te bang is om een buitenrit te maken (en daar bedoel ik niemand persoonlijk mee), maar wel hoge punten haalt in de ring.
Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen uitzonderlijk goede ruiters binnen het wedstrijdgebeuren te vinden zijn.
Ik wil alleen maar zeggen dat het hele wedstrijd gebeuren los staat van het feit of je al of niet een "goed" ruiter bent.

Dara heb je gelijk in en ben ik het ook mee eens, maar dat heeft eigenlijk
niks met de LDR te maken toch? (is gewoon een vraag)

Ik weet idd dat er altijd naar ontspanning toegereden wordt, altijd
en dat dat niet alleen bij de LDR is. Toch vind ik het dan krom dat er
gezegd word dat het paard zijn pijn niet zal uiten. Mijn paard had altijd
snel last van haar rug, ik kon haar dan niet rond krijgen dat wilde ze
gewoon niet. Waarom zou ze het dan niet laten merken met LDR?
(dat is gewoon weer een vraag)

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:08

Lusitana schreef:
Nageven als je paard ontspant is normaal in welke stijl dan ook, je zoekt altijd ontspanning. Maar voor een paard is het lastig ontspannen als zijn hoofd ondersteboven is, daar hij daarvoor spieren moet gebruiken,
die dan wel weer getrained worden, maar totaal onnodig zijn voor dressuur op zich
.

Ik vind dit een sterk punt (niet om anderen te overtuigen, maar om de eigenwaarde van het statement). Geen bijbedoelingen wou dit er gewoon even uitlichten.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:51

Wat is het doel van dressuur dan volgens jullie? Ik heb toch altijd gedacht dat het te maken had met het paard vormen dmv het trainen van de spieren, de gangen van het paard verbeteren, het paard in optimale ontspanning (mentaal) zo mooi mogelijk maken en laten bewegen (onder een ruiter)? Wat is het doel van het rijden van de piaff? Is het rijden van de piaff een doel op zich en dus de methode die je gebruikt een middel om een doel te bereiken? Is het doel Grand prix rijden of goud op de Olympische spelen? Is het doel gewoon heerlijk rijden op een paard dat goed gehoorzaam is en wat goed in zijn vel zit (nijn persoonlijke doel) en in die context; bij welke doelstellingen kan LDR een hulp zijn? En hoe zit dat bij de klassieke methode? En een combinatie van (volgens mij kan het niet anders zijn dan een combi van, maar dat er even buiten gelaten...)?

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:05

Wel, ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat LDR geen toevoegende waarde heeft voor de spieren op laag niveau, en een groot vraagteken zetten bij hoog niveau.
Nogmaals, geen argument ter overtuiging, maar misschien wel sterk in een andere discussie wanneer we het zouden hebben over lager niveau. Veel gevaarlijker, dan nuttig, imo.

yellow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:22

[
Citaat:
Ik geloof ook niet dat hij Lingh trekt; dan zou dat paard nooit zo goed ondertreden van achteren en zo tot dragen kunnen komen.

In Las Vegas (televisie) kon je zien, dat Lingh zijn mond zeer vaak open had. Dat komt niet van een zachte hand!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:32

Nee, dan zit de neusriem en de kinketting te los *grapje*

Heb ik niet gezien, dus ik kan er niet over oordelen. Ik heb wel gelezen dat Lingh een succes was in Vegas, dus ik kan het me maar moeilijk voorstellen dat edward zo hard heeft getrokken, maar als jij het zegt... ik heb het niet gezien.

yellow123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:40

[
Citaat:
En elektrisch vind ik gewoon een erg pakkend woord voor een sneller achterbeen, snellere reactie.

Ik kan nergens terugvinden, dat een snel achterbeen doel van de dressuur is. Wel een dragend achterbeen. Dat dus het paard steeds meer "op de achterhand komt" , niet dat zijn achterbeen sneller wordt. Aan het been zijn betekend niet zo zeer, dat het paard met een (schrik) reactie komt, maar dat hij in de beweging met meer optillen en ondertreden reageert. Dat stoort mij ook zo aan de kreet "sneller aan het been maken".

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:43

ponyzotje schreef:
Lusitana schreef:
Nageven als je paard ontspant is normaal in welke stijl dan ook, je zoekt altijd ontspanning. Maar voor een paard is het lastig ontspannen als zijn hoofd ondersteboven is, daar hij daarvoor spieren moet gebruiken,
die dan wel weer getrained worden, maar totaal onnodig zijn voor dressuur op zich
.

Ik vind dit een sterk punt (niet om anderen te overtuigen, maar om de eigenwaarde van het statement). Geen bijbedoelingen wou dit er gewoon even uitlichten.

Nu gaat Lusitana wederom uit van alleen de hoofd/hals houding....

Die houding is pas in de laatste fase aan bod. Voor net dat stukje extra elasticiteit, losgelatenheid en aangespannen ontspanning. Welke vanuit mijn oogpunt (maar zover heb ik met klassiek nooit geoefend) net iets verder gaat dan klassiek...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:44

ponyzotje schreef:
Wel, ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat LDR geen toevoegende waarde heeft voor de spieren op laag niveau

Maar dat wordt ook nergens gezegd, Ponyzotje. Integendeel.
Citaat:
en een groot vraagteken zetten bij hoog niveau.

Want....?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:50

yellow123 schreef:

Citaat:
En elektrisch vind ik gewoon een erg pakkend woord voor een sneller achterbeen, snellere reactie.

Ik kan nergens terugvinden, dat een snel achterbeen doel van de dressuur is. Wel een dragend achterbeen. Dat dus het paard steeds meer "op de achterhand komt" , niet dat zijn achterbeen sneller wordt. Aan het been zijn betekend niet zo zeer, dat het paard met een (schrik) reactie komt, maar dat hij in de beweging met meer optillen en ondertreden reageert. Dat stoort mij ook zo aan de kreet "sneller aan het been maken".

Dan heb jij mijn uitleg niet begrepen. Een sneller achterbeen draagt bij aan de LDR manier van rijden.

Een paard dat op het achterbeen komt kan nog steeds trager worden. Ik heb een prachtig voorbeeld hiervan op stal staan. Met dit paard moe(s)t ik er echt naartoe streven om letterlijk een vlugger achterbeen te krijgen. Ter compensatie van het vertragen.

Het aan het been zijn is ook niet echt een goede uitleg. Ook de zithulp met halve ophouding draagt hier aan bij.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:26

Het gaat erom dat het paard sneller reageert op een hulp, uitgevoerd met voornamelijk been en zit en in mindere mate met de hand. Het paard reageert, als het goed is, vanuit het achterbeen.
De term "sneller aan het been" of een "sneller achterbeen" dekt niet de lading, maar als je weet wat ermee bedoeld wordt, dan is het goed genoeg (goed verstaander-half woord).

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:26

Lusitana schreef:
Kadanzlover schreef:

Nageven als je paard ontspant is normaal in welke stijl dan ook, je zoekt altijd ontspanning. Maar voor een paard is het lastig ontspannen als zijn hoofd ondersteboven is, daar hij daarvoor spieren moet gebruiken, die dan wel weer getrained worden, maar totaal onnodig zijn voor dressuur op zich.
Een paard kan vlug en levendig worden zonder LDR. dat is nl een van de doelen van dressuur, altijd geweest...

Ik ben wél bezig (geweest...op het moment pas weer herstellende van ziekte maar het zit er wel weer aan te komen) met piaffe en alle andere bewegingen en ik krijg er toch een gewone piaffe uit zonder ooit LDR toegepast te hebben, net als duizenden ruiters voor mij en na mij die nooit LDR toegepast hebben. Maar ik zie wel (ook) slechte piaffes bij paarden die LDR getrained zijn en vroeg me af of er verband is.
Dat het aan het soort paard kan liggen pik ik niet. Ik heb een ruim scala aan paarden goed zien piaffreren.
Maar het kan zijn dat er gewoon in zijn totaleit te weinig aandacht wordt besteed aan de piaffe in de training en het kan ook wel eens te maken hebben met het feit dat paarden vrij jong hoog moeten presteren. Er is natuurlijk wel meer aan de hand in de wedstrijddressuur (en de fokkerij).

Om op Nina terug te komen, Albertine_N, ja, dat zou best kunnen dat die met haar kont wiebelde voor een wissel. Het is al weer lang geleden dat ik haar zag. Dat ze niet kon doorzitten bleef me eigenlijk het meeste bij. Het was wel een leuk mens, trouwens, en ze had toen ook een vreslijk mooi paard. Weet niet wat ze tegenwoordig doet?

Natuurlijk zijn er meer dan genoeg verschrikkelijk goede ruiters die geen wedstrijden rijden. Maar omdat ze geen wedstrijden rijden, zien wij ze niet en kunnen wij er niet over oordelen. Doordat die wedstrijdruiters met hun rijkunst naar buiten treden kan je over hun rijden en techniek praten.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:54

Ik weet niet zo goed wie van de niet wedstrijd rijdende ruiters ik nu zomaar moet geloven.
Ik vind wel dat je door zo nu en dan een wedstrijd te rijden kunt kijken tot in hoeverre je eigen gevoel goed is. Ik weet wat iemand ongeveer kan als die Z dressuur rijdt met zijn paard, zelfs al is het een voormalig GP paard; je moet het toch zelf kunnen eruit kunnen rijden.
Ik ben altijd een beetje sceptisch over mensen die hun paarden thuis op " Z" nivo (of zelfs hoger!) rijden, maar nog nooit een wedstrijd hebben gereden.
Daarom heb ik er wat moeite mee dat Anky en Edward hier worden bekritiseert door mensen die nog nooit zelf GP nivo of zelfs maar een wedstrijd in de basissport hebben gereden, sorry. Natuurlijk zijn er hele goeie niet wedstrijd ruiters, het is alleen moeilijk te beoordelen wie daar bij horen en wie er van die ruiters zo verschrikkelijk kundig en gespecialiceerd zijn, dat ze kunnen oordelen en kritiek kunnen leveren op internationale GP juryleden en olympische medaille winnaars.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:27

Even een paar punten. Omdat men het tegen mij heeft over over dingen die ik noem:
Ik ga niet uit van alleen de hoofd halshouding, ik bracht naar voren wat mensen het zielige vinden aan LDR en dat is die hoofd-hals houding.
Ik blijf erbij dat daarbij spieren getrained worden die niet nodig zijn voor dressuur, wat los staat van het feit dat dressuur natuurlijk is om spieren te trainen, maar wel die het paard nodig heeft... en in dressuur wordt gevraagd wat het paard van nature doet, dus wil je spieren ontwikkelen die hij van nature gebruikt en de spieren om een hoofd onderste boven te houden horen daar niet bij.

De piaffe is geen doel op zich, maar wel een uiting van de training. Ik zie toch vaak dat als de piaffe niet goed is er veel meer niet deugt en als de piaffe wel goed is, de rest ook deugt. Maar dat is een persoonlijke observatie, geen wetenschappelijk gebeuren, hoor.

Verder zul je mij geen kritiek horen leveren op welke ruiter/amazone dan ook.
Maar ik zeg wel dat je geen ervaringsdeskundige hoeft te zijn om dingen te kunnen beoordelen. (En aangezien we hier redelijk anoniem zijn, vraag ik me af waarom maar wordt aangenomen dat er geen GP ruiters tussen zitten)
En ik zeg ook dat er genoeg goede ruiters buiten de dressuurring rond rijden. Waarom zou je jezelf moeten bewijzen voor anderen? En, vergeet niet dat op hoog niveau dressuurrijden gewoon een hoop geld kost, wat we niet allemaal hebben. En we hebben ook niet allemaal competitie drang. en inzicht hoeft niet met ervaring te komen. sommige ervaren ruiters weten minder dan minder ervaren ruiters... Het gaat niet altijd evenredig, kennis en in de ring getoonde rijkunst.
Er zijn ook mensen die zich bezig houden met perfectioneren van van alles en met de opleiding van het paard, en wars zijn van wedstrijddressuur, waar vriendjespolitiek ook een rol speelt (daar ga ik nog eens een smeuïg boek over schrijven). Wedstrijddressuur staat nu eenmaal los van dressuur. Het is ook dressuur maar waar prestatiedrang in verweven is. Dan heb je andere doelen.
Ik breng best respect op voor ruiters in de ring, maar ook voor heel veel die nooit de ring zullen betreden omdat ze het niet willen.
Of anders met dressuur bezig zijn, als op de hoge school van de rijkunst om maar wat te noemen. wil je beweren dat die niet kunnen rijden omdat geen wedstrijden rijden?
Ik ken trouwens ook springruiters die geweldig dressuur kunnen rijden, maar dat niet in wedstrijdverband doen omdat ze nu eenmaal al elk weekeinde een springconcours hebben... zijn dat slechte ruiters, omdat ze zich niet bewijzen in de dresuurring?
En wie is de betere ruiter, eentje die een heet paard gewoon voorwaarts rijdt, of eentje die een heet paard met de kin op de borst rijdt? Los van namen, los van systemen.
Rijkunst staat echt wel los van wedstrijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:34

Yvonnelind, ik denk dat je geen ster ruiter moet zijn om te zien wat er foet gaat.Ik zag laatst zelf een zeer pijnlijk voorbeeld.

Ik sta aan de rand van de bak te kijken naar de les van mijn dochtertje.Onder tussen komt er een man met een grote pony de bak binnen , ik doe de deur open en zeg ; goh wat een mooie pony ,zo mooi wit.De man zegt ook vriendelijk ja,hij is van zus en zo afstamming.
Affijn meisje komt er aan.De man zegt ; we gaan maar even trainen ,hij moet zo geschoren worden en mag niet nat worden.
Meisje stapt op ,pakt haar teugels aan,pakt slof op.Stapt een volte.Pak de slof maarwat strakker, zegt hij.Slof gaat strakker pony zijn neusje op de borst en ze draven aan.de pony loopt zo onregelmatig als iets.Ik wilde net mijn klep open trekken toen er iemand aan kwam die ik kende.Dus ik vraag,loopt die pony nu zo slecht.Ja, zegt ze.Ik zeg nog , zal hij dat niet zien.Nee zegt ze, dat is zijn manier van trainen,hij is één van belgische bekendste ruiters geeft clinics in australie en amerika.ik heb dus mijn mond maar gehouden.

Dit verhaal heeft niks met LDR te maken ,want dat waren ze absoluut niet aan het doen.Dit was gewoon, trek zijn neus maar op de borstverhaal.

Maar ik vind wel ,dat het niet is omdat je zelf geen wedstrijden rijd ,dat je daarom niet ziet wat er wel fout gaat.

Die kloppende onder benen viel mij ook op bij Paard en koets.Bijna alle ruiters die daar reden zaten te kloppen met hun benen.Terwijl ik leer - been=reactie en weer stil.Ik weet dat dat ook één van mij sterke punten is,ik heb danook wel het voordeel een vlot paard onder mijnkont te hebben

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:37

Lusitana schreef:
Ik ga niet uit van alleen de hoofd halshouding, ik bracht naar voren wat mensen het zielige vinden aan LDR en dat is die hoofd-hals houding.
Ik blijf erbij dat daarbij spieren getrained worden die niet nodig zijn voor dressuur, wat los staat van het feit dat dressuur natuurlijk is om spieren te trainen, maar wel die het paard nodig heeft... en in dressuur wordt gevraagd wat het paard van nature doet, dus wil je spieren ontwikkelen die hij van nature gebruikt en de spieren om een hoofd onderste boven te houden horen daar niet bij.

Ik nu wel benieuwd of je ook de spieren kunt benoemen die bij LDR onnodig ontwikkeld/getraint worden. Wat de functie is van deze spier en waarom deze niet gebruikt hoeft te worden?

Ik kan dat zelf ook niet speciferen hoor. Daarom ben ik van plan om ooit nog eens een cursus te doen waarbij de inwendige paard en dan met name de spieren en functie wordt beschreven.

Immers... een sportleraar moet ook een dergelijke achtergrond hebben. Waarom heeft het gros van de ruiters/trainers hier dan eigenlijk geen inzicht in? Maar dat is natuurlijk een ander verhaal

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:38

zo hoort elk paard te reageren, niet alleen vlotte paarden.

tuurlijk hoef je geen hoog niveau te rijden om fouten te zien, waarom zou dat? zeker basisruiters die vaak enkel de pure basis kennen zien het juist in de basis fout gaan. en de basis zou er bij een GP'er toch wel erg goed mogen inzitten...
er mag best commentaar op worden gegeven, leer je ook van.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:39

Tyrza schreef:
Lusitana schreef:

Ik nu wel benieuwd of je ook de spieren kunt benoemen die bij LDR onnodig ontwikkeld/getraint worden. Wat de functie is van deze spier en waarom deze niet gebruikt hoeft te worden?

Ik kan dat zelf ook niet speciferen hoor. Daarom ben ik van plan om ooit nog eens een cursus te doen waarbij de inwendige paard en dan met name de spieren en functie wordt beschreven.

Immers... een sportleraar moet ook een dergelijke achtergrond hebben. Waarom heeft het gros van de ruiters/trainers hier dan eigenlijk geen inzicht in? Maar dat is natuurlijk een ander verhaal

www.sustainabledressage.com die zou eigenlijk elke dressuurruiter moeten kennen, al was het maar om te weten hoe een paard anatomisch in elkaar zit en welke spieren,... er mee spelen in het nageeflijk zijn.