Boett-Deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Boett-Deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:56

Uponastar schreef:
2 vraagjes aan jullie:
-kunnen dazen door deze deken heen steken ?
-vinden jullie dat ie goed zit....zit ie op z'n borst niet te strak ? (ik twijfel)
Bvd voor jullie reacties

Ik probeer even of ik ze er op krijg voor je:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind hem wel netjes zitten hoor!
Dazen steken ook door mijn rijbroek heen, dus door de Boett ook wellijkt me.
Gelukkig zijn dazen niet de eczeem-veroorzakers! Maar wel erg irri!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:08

Ze doen het al niet meer

Kiara, heb even een vraagje over die hoofdkap van de vorige pagina, is die ook in kleine maat te krijgen en waar heb je 'm vandaan? Of anders iemand anders misschien nog tips?

Ik heb nl. gister de boett- hoofdkap gehaald bij Divoza, maat 1 was de kleinste die er was, maar die is Jewel véélste groot. Blijft niet goed zitten, ik moet dus wat anders gaan verzinnen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:31

Welke maat heb je nodig?
Bij ons in het dorp heb ik die van mij gekocht.
Ik kan eens kijken of ze ook mini-maatjes hebben?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:45

Heel graag

Ik denk de kleinste die er is, ze heeft ook kleinste maat hoofdstel (shetland) en altijd mini halsters
Ik heb geen haast hoor, maar als het zou willen doen, zou ik super vinden!

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:06

Zo, zal ik het topic maar weer even omhoog halen . Alle dekens nog heel en de paarden jeukvrij?
Mijn Haflinger is gelukkig nog steeds jeukvrij. Ze had eerst een Bucas maar die heeft ze onherstelbaar vernield (gaan rennen op de wei, uitgegleden, bij het opstaan op de deken gaan staan). Gelukkig was ik al aan het sparen voor een andere deken, want ze had nogal wat schuurplekjes van de Bucas. Via Bokt toen een eczeemdeken gekocht. Die bevalt op zich wel goed, maar ook hier krijgt ze ondanks de superzachte stof en ondanks dat de deken goed past, schuurplekjes van. Het zal ook wel aan mijn paard liggen, ze heeft nogal een gevoelig huidje . Maar nu kwam ik toevallig dit tegen op een Duitse site:

http://www.einhorn-versand.info/html_b_ ... sch_on.htm

en vroeg me af wat jullie hier van vinden? Zou het goed blijven zitten en kan die staartbeschermer wel 24/7 omblijven omdat het best wel strak lijkt te zitten? Mijn Haf heeft nl echt puur staart- en maneneczeem. Tot nu toe wel steeds voor een hele deken gekozen omdat hier in NL bij mijn weten wel halsdekens te koop zijn, maar geen staartbeschermers. Het lijkt me dat zoiets minder snel gaat schuren dan een hele deken, dus misschien is het wel iets voor m'n Haf...

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:09

Ik heb dus sinds 2 maanden mijn boett. En ze heeft m nu al stuk! Ik vind dit toch wel slecht eigenlijk.
De weide is zonder prikkeldraad, alleen met lint. Ze staat nog even alleen dus er is geen schade van andere paarden.

Het enige wat ze met regelmaat doen is haar manenkam met de tanden bewerken waardoor de stof erg broos is geworden en ze er al een winkelhaak en een aantal kleine gaatjes in heeft gemaakt.

Ik vind dat de deken het eigenlijk langer had moeten uithouden....

Wat vinden jullie?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:36

Wat vreemd..

Jewel heeft haar deken nu non-stop op vanaf half maart. Ik heb nog geen beschadigingen, gaatjes, or what-so-ever, is nog helemaal heel!

Ook hier gaat het heel goed, ik heb ook een jeukvrij paard die een stuk rustiger is dan vorig jaar.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:52

...bij mij is het net ook een lappendeken hoor!...ik wist niet dat ik zo goed met naald en draad kon omgaan, nu ga ik hem er morgenochtend afhalen en voor de schemer gewassen gestikt weer terug op paardlief hangen...maar de kwaliteit valt tot nu toe erg tegen, zeker voor dat geld!!..volgend jaar ga ik het maar eens met een namaakkie proberen, ik verslijt er zo toch 1 per seizoen....

Djahil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:07

Dascha schreef:
Maar nu kwam ik toevallig dit tegen op een Duitse site:

http://www.einhorn-versand.info/html_b_ ... sch_on.htm

en vroeg me af wat jullie hier van vinden? Zou het goed blijven zitten en kan die staartbeschermer wel 24/7 omblijven omdat het best wel strak lijkt te zitten? Mijn Haf heeft nl echt puur staart- en maneneczeem. Tot nu toe wel steeds voor een hele deken gekozen omdat hier in NL bij mijn weten wel halsdekens te koop zijn, maar geen staartbeschermers. Het lijkt me dat zoiets minder snel gaat schuren dan een hele deken, dus misschien is het wel iets voor m'n Haf...

Ja, ik ben ook wel benieuwd of mensen hier ervaringen mee hebben, en dus alleen een staart en halsdeken gebruiken?

Volgens mij maakt het niet uit waar het vliegje prikt, de reactie uit zich in de huid van de staart en manen, maar als het vliegje nu alleen daar prikt, is dan zoiets niet voldoende? (er even van uitgaande dat het vliegje de oorzaak is)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:53

JewelFamke schreef:
Wat vreemd..

Jewel heeft haar deken nu non-stop op vanaf half maart. Ik heb nog geen beschadigingen, gaatjes, or what-so-ever, is nog helemaal heel!

Ook hier gaat het heel goed, ik heb ook een jeukvrij paard die een stuk rustiger is dan vorig jaar.

Voor mij geld hetzelfde, ook mijn deken is nog in perfecte staat (allen wat stoffie ) maar nergens scheuren ed. En ook de pony is nog super blij zonder die jeuk

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:00

JewelFamke schreef:
Wat vreemd..

Die van mij is inmiddels ook nog in goede staat, uitgezonderd de staartflap die wel helemaal kapot is. Ze heeft ondertussen wel last van jeuk aan de staart dus ik moet dat maar eens gaan maken.

Wel is Twister inderdaad een stuk rustiger dan andere jaren en heb ik het idee dat het haar goed bevalt.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:15

Wat ik even niet snap;

Verschillen jullie paarden dan zo met die van mij en b.v. van pinky_girl? Of hebben ze weide-maatjes die de boel slopen?
Ik weet dat er deken-slopers zijn, maar naar mijn idee is de boett toch behoorlijk sterk..Jewel haar maatje staat regelmatig erin te bijten of krabben en dat gaat prima.
Ik ben óntzettend tevreden met de boett (dat was volgens mij al wel duidelijk ) en ookal was het een grote uitgaaf, ik vind het wel waar voor mijn geld.

Wat er op die Duitse site staat, is natuurlijk ideaal voor paarden met alleen staart en maneneczeem. Geloof best dat het zou werken, maar voor mijn pony niet. Die heeft (had) ook jeuk onder haar buik, op haar rug en in de maantop. Voor mij zou zoiets dus niks zijn.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:17

JewelFamke schreef:
Wat ik even niet snap;

Verschillen jullie paarden dan zo met die van mij en b.v. van pinky_girl? Of hebben ze weide-maatjes die de boel slopen?

Ik denk dat het begonnen is met ergens achter blijven haken en dat het gat gewoon uitgescheurd is doordat ze is gaan schuren. Naar mijn idee heeft haar weidemaatje hier niks mee te maken...

De deken is inderdaad vrij sterk maar als hij eenmaal is gescheurd dan is er geen houwen meer aan...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:23

JewelFamke schreef:
Wat ik even niet snap;

Ik weet dat er deken-slopers zijn, maar naar mijn idee is de boett toch behoorlijk sterk..Jewel haar maatje staat regelmatig erin te bijten of krabben en dat gaat prima.
Ik ben óntzettend tevreden met de boett (dat was volgens mij al wel duidelijk )

Misschien de omstandigheden in de weide ed?
Pinky heeft niets waar hij zich aan kan schuren (hoewel hij geregeld even in het 'voorpadockje' kan waar een stal staat, die hij vroeger adoreerde ) dat scheeld natuurlijk al veel voor de deken. Hij staat overdag samen met Marjon (zijn mamma ) maar die is niet zo sloperig volgensmij. Krabben doen ze wel wat bij elkaar maar tot nu toe is de deken in perfecte staat.
Of hij ECHT sterk is zou ik niet weten, denk dat je er toch behoorlijk snel een scheurtje in kan krijgen (sneller dan bv een regendeken hoewel deze wat elastischer lijkt). Maar goed, ook ik ben tevreden (goh, echt? ).

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:59

voor de paarden die echt heel erg last hebben van eczeem is het volgende misschien het proberen waard.
Zoek (of plant voor volgend jaar) een hederaplant,vooral bekend als de gewone klimop.

Afbeelding

voer iedere dag vanaf februari een handje hederabladeren door het voer. De meeste paarden vinden het zelfs lekker dus dat is geen probleem. Het liefst zo vers mogelijk, geen takken, alleen de blaadjes. Eventueel met wat knoflook. It works like a charm! Ik heb een arabische merrie van 24 verzorgd, die al haar hele leven zware eczeemklachten had, tot bloedens toe schuurde, en die nadat ik hiermee begon de hele zomer zonder deken in een wei aan een bosrand gestaan heeft, waarbij de manen zelfs doorgroeide in de zomer. Het is allicht het proberen waard, ik ben er superpositief over.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:13

Van die klimop, dat ga ik zeker eens verder opvolgen.

Wat het BOETT-deken betreft: het is nu zo'n 3 maanden oud en er zitten al kleine en grote gaten in.
- 1 gat op haar bil van 5 cm doorsnee is al met een lapje bijgeleverd stof gemaakt. Hoe dat komt, geen idee.
- Dan nog kleine gaatjes aan haar billen en schouders. Ik denk van het spelen met de andere paarden.
- En ja, haar oor steekt ook al door de stof heen. Ze staat wel met 3 andere pony's samen op een wei en een een klein stuk van de wei is met prikkeldraad afgezet (van de buurman) en daar moet ze altijd met haar hoofd door om buurmans gras op te eten.
En het is best een sterke stof, maar er zijn sterkere stoffen...

Positief: ze schuurt helemaal niet meer. Enkel wanneer we het deken afhalen (dat vindt ze nog altijd eng), komt er een berg haren onderuit dat ik eigenlijk vermoed dat dat toch ook moet jeuken.

Verder heeft ze nog enkele leuke bijnamen, zoals Zorro, Robin Hood, kabouter plop en Luna de Verschrikkelijke. Voorbijkomende paarden zijn echt bang van haar (en ze wil gewoon gedag zeggen).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:52

Mijn dekens hielden het vorige jaren best lang uit, maar sinds Andrew een weidemaatje heeft met scherpe haaktanden (een andere ruin dus ) was ik wel drie keer per week aan het naaien. Er liggen er nu weer twee die hersteld moeten de worden. De laatste ligt nu op.
Ik heb nu anti-bijt spul gehaald en hoop dat dat voldoende werkt om de stoeilust en slooppartijen van de andere ruin wat te temperen. Merries zijn blijkbaar toch deken-vriendelijker...

Andrew heeft wel een kaal plekje op de staartwortel gekregen, het plekje onder de maantop en bij het hoofdstel is goed hersteld en verder gaat het redelijk goed met de eczeem. Ben begonnen met een homeopatisch "drainagecomplex" (druppeltjes), om te kijken of dat de allergische klachten helpt te laten afnemen als de afvalstoffen beter afgevoerd worden, en fenonolf i.p.v. eczema balm. Afwachten hoe hij de laatste 2/3 maanden door komt dus... en hopen dat ze de dekens nu verder met rust laten, want ik wil die naaimachine wel weer eens opruimen!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:41

ik zou het inderdaad zeker eens proberen, het is gratis als je zelf een plantje of 2 in de tuin zet (en nog mooi ook) en veel beter voor je paard dan allerlei chemische producten. Het is super dat er Boettdekens zijn, maar ik denk dat heel veel paarden baat zouden hebben van het gebruik van hedera, maar het is heel erg onbekend. Misschien moet ik er een apart topic over openen?

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:53

kjoetie schreef:
ik zou het inderdaad zeker eens proberen, het is gratis als je zelf een plantje of 2 in de tuin zet (en nog mooi ook) en veel beter voor je paard dan allerlei chemische producten. Het is super dat er Boettdekens zijn, maar ik denk dat heel veel paarden baat zouden hebben van het gebruik van hedera, maar het is heel erg onbekend. Misschien moet ik er een apart topic over openen?

Ja, gewoon doen. Ik zou graag reacties hebben van anderen die het gebruiken. En natuurlijk wil ik weten dat het zeker!! niet giftig is op langer termijn (leverbeschadiging e.d.).
BTW: in onze tuin op de achtermuur groeit al zo'n klimop van 14 meter breed en 4 meter hoog (en groeit al verder bij de buren). Dus zeker voldoende verse voorraad .

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:13

Pfff, die Boett deken van mij is ook 1 grote lappendeken. De ellende begon met het feit dat ie zijn hoofd uit de kap wist te krijgen (vraag me niet hoe...), die ging over de grond slepen maar meneer eet gewoon door. Gevolg --> hoofdkap kompleet naar de filistijnen. Die weer in elkaar gezet. Toen zaten er weer gaten in van een gevecht met andere paard. Toen kreeg meneer het voor elkaar om het kontgedeelte af te laten zakken zonder dat de bilkoorden los zijn (ik heb zo'n halve uitvoering, zonder buikflap, van de boett deken). Dit is al herhadelijk gebeurd met allerlei scheuren tot gevolg. De jeuk is wel minder maar niet voorbij...hij kan in de wei nergens aan schuren dus zijn manen en staart zitten er nog aan. Ik denk dat ik volgend jaar voor een hele uitvoering ga om zodat de kans dat ie hem op wat voor manier dan ook uit kan krijgen kleiner is.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:54

[quote="Lunas"][quote="kjoetie"]

Ja, gewoon doen. Ik zou graag reacties hebben van anderen die het gebruiken. En natuurlijk wil ik weten dat het zeker!! niet giftig is op langer termijn (leverbeschadiging e.d.).

Hederabladeren zijn giftig voor de mens, maar dieren zijn er immuun voor. Ik zweer er echt bij!

goed, dan open ik een apart topic hierover!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:33

Guinness houdt haar deken keurig heel (gauw afkloppen!!), tot nu toe nog geen enkele beschadiging, moet alleen aan de hoofdkap even een naadje weer dichtnaaien (mijn moeder komt volgende week met de naaimachine).

Gisteren heb ik de deken overdag afgedaan om hem te laten drogen na die plensbui van vannacht. Maar prompt stond ze gistermiddag al tegen een boom aan met haar manen, dus toch maar gauw de deken weer op met dit warme broeierige weer. Verder groeien haar manen mooi, ze heeft alleen boven bij haar maantop een klein opengeschuurd plekje, dus ik denk dat ze de hoofdkap toch maar wat meer op moet (nu alleen 's avonds en 's nachts)

Hoe doen jullie dat als het flink geregent heeft, toch even een paar uur af om te laten drogen, of de deken gewoon op laten liggen ? Op de een of andere manier lijkt Guinness zelf niet zeiknat, terwijl de deken wel echt nat is.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:47

Ik laat 'm eigenlijk altijd op, of het nou plenst of niet. Jewel lijkt er helemaal geen last van te hebben, of niet koud of wat dan ook.
Deken is ook zo weer droog, dus dat scheelt.
Ik moet eerlijk zeggen, ben alweer dagen af aan het tellen dat ie af mag. Jeweltje weer lekker "naakt" rond kan lopen en manen mooi kunnen groeien en wat voller kunnen worden. Het is nu één platgedrukte zooi, maar ja, ik ben allang blij dat ze manen heeft!

Ik heb schuurplekjes ontdekt trouwens, op de schouder beide kanten en op de borst. Het stelt niet veel voor, maar moet niet erger worden.
Daarnaast is het stukje manen achter de maantop een puinhoop. Ik had daar al een stukje weggeknipt voor het hoofdstel, maar daar "schuren" ook steeds meer manen weg.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:39

Jullie ookal de nieuwe ontwikkelingen omtrend de boett gezien? Een halsstuk, verbinding via de rug, en staartstuk ipv een hele deken?
Denk dat ik er die volgende periode 1 bij ga bestellen. Is ook een stuk goedkoper (varierend van 70 tot 110 afhangkelijk van de maat) en lijkt me ideaal voor de warmere zomerdagen en als de complete boett eens in de was moet of gerepareerd moet worden (tot nu toe nog niet gehoeven, afkloppen )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 00:11

ik heb gewoon drie dekens liggen inmiddels Andrew wordt ook gek van andere muggen en dazen, dus buikbescherming en iets over zijn rug zorgt dat hij een stuk hanteerbaarder is... Nu nog een deken die over het zadel past Had al eens het idee een stuk dichte vitrage te gaan verknippen Maar nog niet de moed gehad...