Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Arabesk schreef:Zolang je je paard genoeg beweging geeft zijn dekens verder niet schadelijk, maar mijn protest gaat vooral uit naar 23/7 stal-paardjes.

. Zweten en nog eens zweten, en nooit meer droog te krijgen.Citaat:Dekens, waar zijn ze goed voor?
Winterdekens
Zoals hierboven beschreven, paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan.
! Leg je in de herfst een deken op je paard dan zal het paard zich acclimatiseren aan de deken, en helpt de deken niet om het paard in de winter warm te houden!
Enkele nadelen van dekens zijn:
Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard calculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.
Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Ze vinden een wintervacht niet zo mooi, zijn bang dat een ondeskundige dressuur-jury bij gebrek aan inzicht minpunten in rekening brengt omdat hun paard een gezonde vacht heeft of ze vinden de wintervacht lastig omdat het paard tijdens intensief rijden bezweet raakt. Dit laatste argument hebben we echter al afdoende bestreden: aangezien het geen kwaad kan dat het paard bezweet rondloopt hoef je ook niks te doen om het zweten tegen te gaan.
! In de praktijk blijkt: Paarden met dekens om zijn sneller ziek en hebben minder weerstand. Er is zelfs een verband tussen dekens en slechte hoeven. Om die reden zijn natuurlijke bekappers tegen het gebruik van dekens!
Fasel schreef:Ik begrijp best dat mensen geen dekens gebruiken. Vind ik prima. Als iemand echt alleen maar een uurtje licht recreatief rijdt dan kan ik me daar ook prima in vinden. Alleen in de sport is dat gewoon niet mogelijk.
. shadow0 schreef:Toch ben ik eigenlijk alleen maar de PN-site tegengekomen ivm dekens. En echte cijfers kan ik daar niet vinden (bv onderzoek naar verband tussen weestand en dekens, of weerstand en bezweet op de wei).
De 2 'echte' nadelen (direkte weerslag op de gezondheid van het paard) worden slechts gestaafd met een 'in de praktijk'. Maar in dit topic worden al net zoveel voorbeelden genoemd uit de praktijk die het tegendeel aangeven.
Ik vraag me daarom af of er misschien onderzoek is gedaan op grotere schaal (liefst ook met meerdere rassen)?
Fasel schreef:Arabesk. In de endurance zou ik mijn paarden te kort doen als ik geen dekens zou gebruiken. Als ik mijn paarden niet in de winter onder deken zet en we trainen dan drogen ze niet op. En hoezeer PN dan mag beweren dat dat goed is, ik doe er niet aan mee.
Je eigen vrije keus en nog steeds welkom op PN hoor.
Mijn paarden behoren gewoon droog op stal/paddock te gaan. Geheel ge cooling downed en geheel droog. Nu hebben ze een beetje een bontvachtje maar niet zo erg dat het niet meer droogt.
Dan tijdens de wedstrijden. Moet je je voorstellen dat je paard, en jij ook, inmiddels zo'n 20 km erop hebben zitten en bij p/a, groompunt of vetgate aankomen. Het is een dag zoals vandaag. Koud, guur en verraderlijk. Als ik geen deken over de achterhand heen zou leggen dan doe je je paard schade aan. Die spieren koelen in een keer af met als gevolg stijfheid.
Er is niemand op de PN site die je dit zou verbieden hoor.
Er zijn wel mensen op de PN site die OOK een deken gebruiken, ikzlef bijvoorbeeld , heb dat enige berichten terug nog geschreven?
Om diverse redenen dus...
Ik begrijp best dat mensen geen dekens gebruiken. Vind ik prima. Als iemand echt alleen maar een uurtje licht recreatief rijdt dan kan ik me daar ook prima in vinden. Alleen in de sport is dat gewoon niet mogelijk.
shadow0 schreef:Toch ben ik eigenlijk alleen maar de PN-site tegengekomen ivm dekens. En echte cijfers kan ik daar niet vinden (bv onderzoek naar verband tussen weestand en dekens, of weerstand en bezweet op de wei).
De 2 'echte' nadelen (direkte weerslag op de gezondheid van het paard) worden slechts gestaafd met een 'in de praktijk'. Maar in dit topic worden al net zoveel voorbeelden genoemd uit de praktijk die het tegendeel aangeven.
Ik vraag me daarom af of er misschien onderzoek is gedaan op grotere schaal (liefst ook met meerdere rassen)?
silvana schreef:Ik ging vanavond de paarden binnenzetten kwam ik aanrijden ,zag ik tot mijn grote schrik dat mijn paard bij het hek stond te weven.
Dat is iets wat ze doet als ze gespannen is bv.als ze op stal staat en ik ben met een ander paard bezig.Of als we willen gaan rijden de andere zitten er al op en ik nog niet.Eigenlijk weeft ze alleen in stressituatie's.Nu zag ik wel dat er bij de boerderij er naast een paard ontsnapt was ,en dat ging als een gek te keer(die staat dus wel 24/7 op stal).Of het daar nu van was.Of zou ze nu echt al naar binnen willen en de wei voorgezien houden.Ze staat trouwens op een grote wei met vriendjes en nog gras.
Ik weet met dat gekke beest nu ook niet meer wat ik moet doen.Ben wel gelijk gaan rondvragen of er mensen zijn die haar dit vaker zien doen.Maar niemand heeft het nog gezien..
Anya schreef:Kun je mij aangeven welk medisch onderzoek je hier aanhaalt NickAltena. Want dit klinkt mij eerlijk gezegd als eh... sorry dat ik het zeg...onzin in de oren. lozen van afvalstoffen via hoeven...
Ik vraag me af hoeveel afvalstoffen ik via mijn nagels loos opeens ????
Sjuimpje schreef:Ik heb net nog een extra onderdeken op de Friezen gegooid en daarbij vroeg ik mij af:
Wat is nou vriendelijker?
Het paard een flinke wintervacht laten kweken en hiermee te rijden en het dier bezweet in de wei te zetten? Of het vachtje in toom houden dmv de deken die je tenminste af kan gooien op het moment dat het dier in het werk komt zodat het paard nu tenminste zijn warmte kwijt kan.
Het lijkt mij namelijk logisch dat een paard zich in de 2e situatie lekkerder moet voelen.
Apple schreef:Dat 'vachtstukje en zweetdekenstukje' heb ik gelezen.
even tussen de regels door getypt , weet nog niet hoe ik dat in stukjes moet knippen hier..
In onze situatie (24/7 stal) werkt dat niet
24/7 stal ??? Dus echt niet buiten??
Ik hoop dat dit dus een typfoutje is want dit is dus iets waar ik dan triest van wordt, wetende dat deze dieren toch echt wel meer beweging nodig hebben dan dat lesuurtje.
Een normaal gezond buitenlevend paard eet 18 van de 24 uur. In deze tijd loopt hij van pol naar pol.
De overige tijd dus 6 uur van die 24 uur komt hij/zij door door te spelen met de vrienden , uitleven dus , staren naar de omgeving, doezelen, slapen enz..
En dan heb ik het dus nu niet over de in het wild levende paarden in de toendra´s maar de gewone huis tuin en keuken paarden zoals we die allemaal hebben...dit doen alle paarden van nature.
Dat kun je er niet uitfokken of op andere wijze uitkrijgen.
Ik zie nu onderin dat je de zelfde 24/7 stal aanwijzing zet en hoop dat je over bovenstaande toch echt serieus wilt gaan nadenken en op zijn minst wilt gaan proberen om hier iets in te kunnen veranderen...
D´r zal op die manege bijv. toch wel eens een uurtje zijn dat er niet gereden wordt zodat de paarden dan vrij in de bak kunnen lopen??
(en ik denk dat dit voor meer mensen telt die een vergelijkbare situatie hebben).
Namelijk: bezweet paard, droogt op. Droogt echter op met 'aangekoekte' haartjes omdat hij op stal staat en dus niet kan rollen in het zand.
Er ligt toch wel zand in de bak waar je rijd?
Het is ook de bedoeling van het rollen om dit direct na het afzadelen te doen. Na opdroging helpt het niet meer, das simpel.
'Aangekoekte' haartjes hebben het mechanisme niet meer zoals beschreven op de site: kunnen immers niet meer omhoog gaan staan om warmte vast te houden.
Door hem dus direct te laten rollen na afzadelen neemt de op dat moment erg natte haren een hoop zand op.
Ook zand heeft een zuigende werking en zal dus het zweet opnemen, sneller zelfs dan de zweet deken.
Zo verkort je dus de tijd dat een paard nat is doordat het vocht al in de buitenlaag trekt waar het kan verdampen.
Als dit gebeurd is is het zand droog en valt er uit.
Het kleine beetje zand dat er tussen zou vallen is niet zo erg dat dit een nadelige invloed zou hebben.
Met deken: minder vacht. Dus na laten rollen en daarna half uurtje koffie drinken in de kantine is het paard droog genoeg om te borstelen. Haartjes weer los, vacht weer prima. Deken kan op en niets aan de hand. Het alternatief is zweetdeken op en na een uur of 2/3 deken verwisselen (en ook borstelen omdat anders de haartjes vasgekoekt blijven zitten).
Sneller dus met rollen door zand.
Zonder deken in deze stal situatie: meer vacht, duurt het dus nog langer voordat hij droog is. Aangezien hij op stal staat is een borstelbeurt altijd noodzakelijk omdat hij niet zelf kan besluiten om extra te gaan rollen. Ik kan dan niet meer 's avonds gaan rijden aangezien ik hem dan niet zonder 'aangekoekte' haartjes krijg voordat de stal gaat sluiten.
Het rollen in het zand verhaal geld dus ook voor een langere vacht.
Dit is echt niet alleen voorbehouden voor kortharige paarden, het zand is en blijft zand dat dezelfde functie blijft doen...
Mocht ik hem dus zonder deken willen gaan houden dan kan dat alleen als hij niet meer op stal staat of als hij vrije uitloop naar buiten heeft. Op die manier kan hij nl zelf voorkomen dat zn vacht aan elkaar kleeft na flink zweten.
Voor ons is het dus een soort 'koppelverkoop'. Door het paard 24/7 op stal te hebben en doordat ik vrij intensief met hem rij ben ik ook min of meer 'gedwongen' een deken te gebruiken.
NickAltena schreef:Ook dit staat ergens op het forum nog niet eens zolang geleden gemeld door Frans of Egon als ik het goed heb.
Ik had deze vraag nml. naar aanleiding van hier al gesteld op PN.
Gr. Nick Altena
shadow0 schreef:Toch ben ik eigenlijk alleen maar de PN-site tegengekomen ivm dekens.
promptertje schreef:Dit stukje van Frans Veldman heb ik nu al een paar keer op bokt voorbij zien komen. Danny heeft haar hele leven al dekens op en is nooit ziek.
En dat verband tussen dekens en slechte hoeven zou ik graag gestaafd zien met wat wetenschappelijke bewijzen.
.