Telpeva schreef:Een verschil met o.a. rensport, rodeo, springen (maar ook dressuur, huisvesting, en zo door) is dat 'we' daar bij ons in het westen regels voor hebben om dierenleed zoveel mogelijk te beperken. Tuurlijk, het komt alsnog voor, echter wanneer het gebeurd dan heeft dit consequenties, consequenties die hier niet lijken te zijn.
Om wat voorbeelden te noemen die ik tot nu toe o.a. heb gezien in de MD, niet zozeer per sport, maar over de regels die dierenwelzijn bevorderen waar ik mijn vraagtekens bij heb:
Toegestane tuigage zoals bitten
Westen: scherp, gemeen enz. Is niet toegestaan. De consequenties daarvan weet ik eigenlijk niet, ik ga uit van diskwalificatie. Sommige uitzonderingen voor de verfijning (en dus niet voor dwang) zijn in hogere klassen toegestaan.
MD: dunne scherpe bitjes zie ik regelmatig door de mond getrokken worden op foto's, ook heb ik een paard gezien met touw om de bovenkaak (over de neus, door de mond) om het dier tot meewerken te dwingen.
In het westen zou zoiets consequenties hebben op het wedstrijdterrein, ik zou diskwalficatie en een (tijdelijk) verbod op deelname aan soortgelijke wedstrijden verwachten voor de betrokken ruiter. Wat is de consequentie voor de ruiter wanneer dit gebeurd in de MD?
Bloedende paarden
Westen: diskwalificatie van de wedstrijd en onderzoek naar wat er is gebeurd. Dan denk ik o.a. aan bloedende paardenmonden, die worden direct uitgebeld.
MD: ik heb hier bloedende monden gezien, wat is hiervoor de consequentie van de ruiter? mag deze verder rijden.
Valpartijen van de ruiter:
Westen: x aantal valpartijen mag geloof ik, maar er zit een max aan. Eigenlijk zie ik zo zelden mensen vallen dat ik de details dus echt niet weet![]()
MD: ik heb al meerdere ruiters naast hun paard zien liggen, wat is hiervan de consequentie?
Valpartijen van het paard:
Westen: de wedstrijd is direct over voor de ruiter/combinatie
MD: volgens mij heb ik paarden steigerend achterover zien vallen, op hun kont zien vallen, op de grond zien liggen spartelen, die vervolgens TOCH nog werden ingezet. Klopt dit? Zijn deze dieren na die valpartijen direct nagekeken door een aanwezige DA, hoe is de nazorg voor deze dieren?
Uitlenen van paarden voor de sport:
Westen: sinds de vijfkamp met Annika schleu zijn dacht ik de regels aangepast zodat het uitlenen van paarden aan afraggende ruiters niet meer zou moeten gebeuren, want dit vonden we met zijn allen echt heel zielig hoe deze mevrouw haar geleende paard met dominantie en geweld haar wil wou opleggen.
MD: hoeveel paarden krijgen hier te maken met eigenlijk dezelfde vormen van domineren met geweld om medewerking af te dwingen. Als ik kijk naar de hoeveelheid foto's van paarden die compleet over de zeik lijken te zijn wanneer een westerse ruiters opstapt, dan denk ik dat hier niet om wordt gegeven. Sterker nog, de hoeveelheid foto's met daarop ook lachende mensen, vind ik vooral over komen alsof hier geen ruimte is voor begrip voor de uitingen van paniek, mogelijke pijn, en andere ongemakken waardoor het paard zo ontzettend van streek is.
Te grote ruiters op kleine leenpaarden/huurpaarden
Westen: ponyparkcity heeft de deuren gesloten, veel maneges hebben regels over de max gewicht wat ruiters mogen hebben, de maneges die ik ken die houden 80 of 90 of aan voor grote getrainde gespierde paarden die dit ook aan kunnen (zulke ruiters met hoger gewicht worden niet ingedeeld op pony's of magere paarden).
MD: hoeveel was het ook alweer, minimaal 70kg tot 95kg op... pony's?
Tip: Mongol Derby post ook op X.