Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:07

Telpeva schreef:
Een verschil met o.a. rensport, rodeo, springen (maar ook dressuur, huisvesting, en zo door) is dat 'we' daar bij ons in het westen regels voor hebben om dierenleed zoveel mogelijk te beperken. Tuurlijk, het komt alsnog voor, echter wanneer het gebeurd dan heeft dit consequenties, consequenties die hier niet lijken te zijn.

Om wat voorbeelden te noemen die ik tot nu toe o.a. heb gezien in de MD, niet zozeer per sport, maar over de regels die dierenwelzijn bevorderen waar ik mijn vraagtekens bij heb:

Toegestane tuigage zoals bitten
Westen: scherp, gemeen enz. Is niet toegestaan. De consequenties daarvan weet ik eigenlijk niet, ik ga uit van diskwalificatie. Sommige uitzonderingen voor de verfijning (en dus niet voor dwang) zijn in hogere klassen toegestaan.
MD: dunne scherpe bitjes zie ik regelmatig door de mond getrokken worden op foto's, ook heb ik een paard gezien met touw om de bovenkaak (over de neus, door de mond) om het dier tot meewerken te dwingen.
In het westen zou zoiets consequenties hebben op het wedstrijdterrein, ik zou diskwalficatie en een (tijdelijk) verbod op deelname aan soortgelijke wedstrijden verwachten voor de betrokken ruiter. Wat is de consequentie voor de ruiter wanneer dit gebeurd in de MD?

Bloedende paarden
Westen: diskwalificatie van de wedstrijd en onderzoek naar wat er is gebeurd. Dan denk ik o.a. aan bloedende paardenmonden, die worden direct uitgebeld.
MD: ik heb hier bloedende monden gezien, wat is hiervoor de consequentie van de ruiter? mag deze verder rijden.

Valpartijen van de ruiter:
Westen: x aantal valpartijen mag geloof ik, maar er zit een max aan. Eigenlijk zie ik zo zelden mensen vallen dat ik de details dus echt niet weet :+
MD: ik heb al meerdere ruiters naast hun paard zien liggen, wat is hiervan de consequentie?

Valpartijen van het paard:
Westen: de wedstrijd is direct over voor de ruiter/combinatie
MD: volgens mij heb ik paarden steigerend achterover zien vallen, op hun kont zien vallen, op de grond zien liggen spartelen, die vervolgens TOCH nog werden ingezet. Klopt dit? Zijn deze dieren na die valpartijen direct nagekeken door een aanwezige DA, hoe is de nazorg voor deze dieren?

Uitlenen van paarden voor de sport:
Westen: sinds de vijfkamp met Annika schleu zijn dacht ik de regels aangepast zodat het uitlenen van paarden aan afraggende ruiters niet meer zou moeten gebeuren, want dit vonden we met zijn allen echt heel zielig hoe deze mevrouw haar geleende paard met dominantie en geweld haar wil wou opleggen.
MD: hoeveel paarden krijgen hier te maken met eigenlijk dezelfde vormen van domineren met geweld om medewerking af te dwingen. Als ik kijk naar de hoeveelheid foto's van paarden die compleet over de zeik lijken te zijn wanneer een westerse ruiters opstapt, dan denk ik dat hier niet om wordt gegeven. Sterker nog, de hoeveelheid foto's met daarop ook lachende mensen, vind ik vooral over komen alsof hier geen ruimte is voor begrip voor de uitingen van paniek, mogelijke pijn, en andere ongemakken waardoor het paard zo ontzettend van streek is.

Te grote ruiters op kleine leenpaarden/huurpaarden
Westen: ponyparkcity heeft de deuren gesloten, veel maneges hebben regels over de max gewicht wat ruiters mogen hebben, de maneges die ik ken die houden 80 of 90 of aan voor grote getrainde gespierde paarden die dit ook aan kunnen (zulke ruiters met hoger gewicht worden niet ingedeeld op pony's of magere paarden).
MD: hoeveel was het ook alweer, minimaal 70kg tot 95kg op... pony's?

Tip: Mongol Derby post ook op X.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:07

Elisa2 schreef:
Cer schreef:
Nou ja dat weet ik dan weer niet, ik weet dat er aparte topics zijn voor aparte onderwerpen, in het boeren topic is het ook niet de bedoeling dat men boeren komt afkammen, of in het kindertopic dat men komt vertellen hoe poedersuiker men kinderen vind, er zijn meer van dat soort voorbeelden toch?
daarom is er bijv een kindertopic en een kinderloos topic.

Qua paardenleed belanden we dan weer in de oeverloze discussie 'wat is paardenleed'? Want nu met de MD lijkt het duidelijk, maar er zijn ook mensen die rensport, rodeo, springen, reining etc paardenleed vinden. Dan moet je als paardenforum alleen nog maar topics over paarden in de wei (maar dan niet alleen, en met een droge ligplek en schuilstal en water etc) toestaan.
Want voor de ene is dit onderwerp overduidelijk dierenleed, en voor de andere een ander onderwerp. Hoe ga je dat onderscheid maken dan?

Precies, en ik bedoel het niet banketstaaf maar er zitten ook wel echt drammers bij. :o

Ik zou dus niet naar Bokt gaan wijzen, die volgen gewoon hun beleid.

Peta zou ik zelf echt nooit benaderen, vind het zo'n vervelende organisatie maar goed. Wellicht kunnen ze toch een keer iets goed doen.

Ik denk als iemand dierenleed aan wil kaarten dan begint het met bewustwording. Dus niet mensen zwart maken die aan die race mee doen. Maar ze bereiken en laten nadenken, dat kan alleen als zaken op een intelligente manier gebracht worden. Meestal houdt dat in, vooral veel vragen stellen. Niet zwartmaken, geen verwijten maken, oordeelloos vragen stellen ondanks het eigen idee er bij.

De organisatie staat niet open voor vragen, die worden verwijderd van de socials/genegeerd. Wat moet je dan?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:09

Ik vind het apart dat sommige mensen ook beginnen over de cultuur in dit land en het de manier is zoals ze het daar doen. Dat zal allemaal prima, maar al die westerlingen horen dan niet in dat beeld. Dit is gewoon ordinair ponies afraggen die niet altijd in de beste staat van gezondheid zijn, om de eigen dromen waar te maken, egoisme ten top. Alle welzijnsregels omtrent paardenwelzijn mogen schijnbaar overboord, ook bokkers die elders anderen op de vingers tikken over paardenwelzijn, kijken hier zelfs weg, vanwege cultuur of onder het mom van dat de paardjes zo sterk zijn, hypocriet noem ik het. Als je dit soort evenementen leuk vind ben je imo geen paardenliefhebber, maar zie je de ponies aldaar niet meer als een voorwerp om een doel te bereiken. Ik zal ook een mail sturen naar PETA.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:12

Klopt Telpeva in het westen gelden bepaalde regels. Het ergste is: dat weten de deelnemers heel goed want een groot deel ervan is al bekend met endurance en andere wedstrijdsport. Velen ervan hebben eigen paarden. Zouden ze zelf op hun paard stappen als deze wonden van het bit heeft of een bloedende wond zoals het schimmeltje op de foto? Of stoppen ze dan en komt er een DA bij?
De eigen arabier krijgt een gewichtslimiet van 75 kilo, op een MD pony stappen ze op met dat gewicht +5kg bepakking, plus zadel plus water. Waarom daar wel?

Overigens is er een organisatie die zich wel heeft proberen in te zetten om de MD tegen te houden ij de start in 2009.
http://www.thelongridersguild.com/mongolia.htm
Staan wat interessante linkjes op, hoewel verouderd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:12

G*dverd*mme. Had een hele tekst geschreven, klik ik per ongeluk op de zijkant van mijn muis (schijnbaar zitten daar ook nog twee knopjes...) en is mijn hele tekst foetsie. Kan ik weer opnieuw beginnen. -:(-

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 09:24

Mars schreef:
Overigens is er een organisatie die zich wel heeft proberen in te zetten om de MD tegen te houden ij de start in 2009.

Zo waarom ben ik niet verbaasd :')

Citaat:
The Adventurists were seeking input from the LRG regarding a 1,000 kilometer endurance race. Because the company had no previous equestrian experience, and bragged about putting their clients’ lives at risk, Long Riders with extensive Mongolian travel experience urged the company to proceed cautiously.

Citaat:
The UAE government was revealed to be the financial benefactor on Thursday, 21st July.

Citaat:
The 2009 Mongol Derby was scheduled to raise $113,000 from the twenty-five foreign contestants, each of whom was required to pay $4550 in fees. Race organizers are now attempting to enlist 35 contestants for the 2010 Mongol Derby. With an estimated $332,500 in contestant fees alone, and with an estimated fee of only $1750 being paid to the Mongolian herders who will supply the horses, it looks to be another profitable venture for the Adventurists.

Tot zover al die goed doelen... Is overduidelijk bedoeld puur als een leuk feestje voor rijke idioten die zelfs het lakse beleid van FEI m.b.t. paardenwelzijn te veel gedoe vinden. In Mongolie mag je wel random paarden lekker naar de paasei racen, wat gezellig!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:34

Gelukt! Ik heb zowel Engeland als Nederland aangeschreven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:03

Mars schreef:
Klopt Telpeva in het westen gelden bepaalde regels. Het ergste is: dat weten de deelnemers heel goed want een groot deel ervan is al bekend met endurance en andere wedstrijdsport. Velen ervan hebben eigen paarden. Zouden ze zelf op hun paard stappen als deze wonden van het bit heeft of een bloedende wond zoals het schimmeltje op de foto? Of stoppen ze dan en komt er een DA bij?
De eigen arabier krijgt een gewichtslimiet van 75 kilo, op een MD pony stappen ze op met dat gewicht +5kg bepakking, plus zadel plus water. Waarom daar wel?

Zeker interessant!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:40

Fly_high schreef:
Tot zover al die goed doelen... Is overduidelijk bedoeld puur als een leuk feestje voor rijke idioten die zelfs het lakse beleid van FEI m.b.t. paardenwelzijn te veel gedoe vinden. In Mongolie mag je wel random paarden lekker naar de paasei racen, wat gezellig!

Het is een soort Dakar rally, maar dan met paarden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:50

Pff ja idd net zoiets als Dakar.
Vanuit je westerse veiligheid en in westerse goede conditie en gezondheid beetje stom door een oeroud landschap sjezen, dwars door, maar totaal los van het normale, trage, vaak arme (over)leven daar.

Max zoveel kilo mee dus eventjes ‘ervaren hoe het is om te overleven’. Nou woehoe.
Je weet dat als je de escape knop hebt, dat als er wat is je gewoon een helicopter of wat dan ook belt en dan wordt je weer naar je veilige leventje terug geteleporteerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:37

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Precies, en ik bedoel het niet banketstaaf maar er zitten ook wel echt drammers bij. :o

Ik zou dus niet naar Bokt gaan wijzen, die volgen gewoon hun beleid.

Peta zou ik zelf echt nooit benaderen, vind het zo'n vervelende organisatie maar goed. Wellicht kunnen ze toch een keer iets goed doen.

Ik denk als iemand dierenleed aan wil kaarten dan begint het met bewustwording. Dus niet mensen zwart maken die aan die race mee doen. Maar ze bereiken en laten nadenken, dat kan alleen als zaken op een intelligente manier gebracht worden. Meestal houdt dat in, vooral veel vragen stellen. Niet zwartmaken, geen verwijten maken, oordeelloos vragen stellen ondanks het eigen idee er bij.

De organisatie staat niet open voor vragen, die worden verwijderd van de socials/genegeerd. Wat moet je dan?

Ik denk de mensen bereiken die er aan mee doen/ willen doen. Zoals nu al gebeurd met dit topic en als dit bewustzijn wat meer op gang komt wordt het al wat meer verspreid. Kijken of er nog meer deelnemers of mogelijke deelnemers te bereiken zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:37

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk de mensen bereiken die er aan mee doen/ willen doen. Zoals nu al gebeurd met dit topic en als dit bewustzijn wat meer op gang komt wordt het al wat meer verspreid. Kijken of er nog meer deelnemers of mogelijke deelnemers te bereiken zijn.

Hoe zie je dat voor je? Deelnemers opzoeken op social media, oid?

Serieuze vraag. Want de echte liefhebbers van de Mongol Derby zie je hier niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:48

prompter schreef:
Je zegt het al: de lokale bevolking heeft deze paarden echt nog als werkpaarden. Het is noodzaak voor die mensen.

De Mongol derby is een "speeltje" voor rijke westerlingen die iets van hun bucket list willen afstrepen. Het "moet" niet. Dat heb ik er voornamelijk op tegen, dieren die voor een lolletje belast worden.

Plus dat diezelfde rijke westerlingen hoogstwaarschijnlijk niet op de welsh B pony van hun dochtertje kruipen om hetzelfde te doen als ze wel met de mongoolse pony's doen...
Daarbij kunnen we er veilig vanuit gaan dat sommige paardjes domweg kapotgereden worden... blijven de herders, die afhankelijk zijn van die paardjes, mee achter terwijl de westerlingen lekker naar huis vliegen.

Plus het "ik ik ik ik ik ik ik" wat ik de hele tijd op filmpjes en verslagen tegenkom van deelnemers. Het "gevecht tegen jezelf" terwijl er niets over het paardje wordt gezegd, hooguit als het dier achterovervalt omdat het zich verzet. En waarom verzet het dier zich, zou toch niet hoeven als het zo goed is voorbereid op wat het gaat doen... Of heeft het pijn, en/of is het gewoon niet opgewassen tegen de plotselinge zware belasting...

Mars

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:50

Kijk maar uit wat jullie zeggen, je krijgt een OW als je teveel tegen de MD bent :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:51

Mars schreef:
Kijk maar uit wat jullie zeggen, je krijgt een OW als je teveel tegen de MD bent :')

Pardon := ?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:52

Dat zou helemaal het toppunt zijn - of nee, dieptepunt :\

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:57

_San87_ schreef:
Mars schreef:

Hier schrijft t levende bewijs. Dieptriest he.

Dus wbt de vraag, hoe beëindig je de MD… daar is dus een enorme weg te gaan. Als zelfs een platform dat zegt voor paardenliefhebbers te zijn een plek biedt om deze wreedheid toe te juichen is het slechter gesteld met de paardenwereld dan we dachten.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:57

Mars schreef:

Niet?! :oo :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:01

Mars schreef:
_San87_ schreef:

Hier schrijft t levende bewijs. Dieptriest he.

Dus wbt de vraag, hoe beëindig je de MD… daar is dus een enorme weg te gaan. Als zelfs een platform dat zegt voor paardenliefhebbers te zijn een plek biedt om deze wreedheid toe te juichen is het slechter gesteld met de paardenwereld dan we dachten.

Ja :oo

Ik snap vooral niet hoe je al die gewonde paarden kunt bagatelliseren. Er is gewoon geen excuus om paarden te laten vallen, bloedend te laten lopen en zichzelf kapot te laten lopen. Ik snap niet waarom liefhebbers van deze race dat niet zien :o.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:06

En weer wat beeldmateriaal van deze dag.

Ik begin meteen met het meest ellendige... :n Pony loopt ook niet helemaal lekker en ze is echt veeeeeeels te groot :n
https://www.instagram.com/p/C-pFT89CKFp ... BiNWFlZA==

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kijk als ze allemaal zo rond reden dan was het al een stuk beter...
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die kale rug waar de ruggengraad bovenop ligt...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:07

Mars schreef:

Dat zet mij aan het denken dat wellicht die opmerking over een mod haar vriend/partner klopte? In dat topic dat ook alweer gesloten is omdat geen idee.

Lekkere foto's weer hierboven. Wat hebben die paarden het toch goed, hierna mogen ze weer los lopen! <3

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:08

_San87_ schreef:
Ik snap niet waarom liefhebbers van deze race dat niet zien :o.

Nee ik ook niet, alsof die hele andere foto’s zien ofzo? Of dat zelf ook rondrijden met wonden aan paard zijn mond, bloedingen en waarbij paard zich eerst een paar x laat vallen voor ze weg kunnen rijden. Dan hebben ze gewoon een ander referentiekader.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:16

Er rijdt toch een bokker mee begreep ik?
Ik ben wel benieuwd naar diens visie straks.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:18

Mars schreef:

Wat is een OW? :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:18

Heb je daar een OW voor gekregen... what the fiets.
Ik vraag me echt af waar het beleid van Bokt mee bezig is.. Zo maak je jezelf toch ook niet geloofwaardig meer..

En het vreemd vinden dat steeds meer mensen verdwijnen.