Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nonna1984

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 07:10

@ac_tion uiteindelijk via mp maar sluit sporthorses ook niet uit hoor in je zoektocht. Ook niet bang zijn om bij prijs nader overeen te komen of op aanvraag contact op te nemen :) dat was mijn struikelblok maar soms valt t toch mee

_Barbara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:36

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen, omdat ik langzaamaan weer op zoek ben naar een nieuw paard. Nadat mijn paard lang gekwakkeld heeft, vaak naar de kliniek is geweest en vorig jaar is ingeslapen, zit de angst voor problemen er bij mij goed in.

Nu kwam ik het perfecte paard tegen. Dit paard heeft alles wat ik zoek, maar nou twijfel ik wat te doen…

Dit paard heeft een chip/OCD bij 1 halswervel. Verder helemaal goedgekeurd en ook goedgekeurd voor de sport.

Nou vraag ik me af of dit een groot risico kan vormen voor problemen. Weet iemand hier meer van af?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:56

Als de OCD/ chip ingekapseld is dan geldt hetzelfde als voor de benen, kan geen kwaad.

Als ik jou was zou ik dit overleggen met je eigen DA en de foto's overleggen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:40

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels in de openingspost.
Laatst bijgewerkt door Sica op 03-06-24 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels in de openingspost

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:13

MyWishMax schreef:
Zonnetje81 schreef:
Veel paarden vinden de kleine harde volte niet prettig. Ik vind het sowieso tenenkrommend om naar te kijken.

Dus wat de rest zegt het is best afhankelijk hoe erg en anders inderdaad later overkeuren.

Er zit nogal een verschil tussen niet prettig en niet goed lopen. Een normale volte op het harde zouden ze toch gewoon zuiver moeten lopen.

Ik kan Dravers noemen die niet zuiver rond kwamen op een volte maar wel koersen wonnen. Het is ook wel hoe een paard getraind en gebouw is of hij makkelijker door de volte komt. Een goed getraind en rijtypisch gebouwde kwpner met artrose in de voorvoet hoepelt zichzelf toch wel die volte door.

Een scheve draver of niet bikiniproof zijnde Fjord kan dat gewoon moeilijker. Kunnen dezelfde artrose hebben maar de rest werkt ook mee.

Ik durf daar zelf wel een inschatting in te maken, dus mijn gebruiksdoel afwegen tegen hoe een paard eruit ziet en hoe hij een keuring door komt. Maar daarom keur ik niet. En ik denk dat de mensen die wel keuren zo'n afweging niet goed durven maken en daarom keuren.

Ik snap dan niet zo goed waarom je dan bij een negatief advies toch wil kopen, waarom heb je dan laten keuren :o

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:15

Ac_tion schreef:
Hallo allemaal,
Ik lees al een poosje mee maar kom me nu dan toch ook (eindelijk :D ) melden!
Mijn 10 jarige dochter en ik zijn rustig aan op zoek naar een leuke pony om te delen samen. Ik vind het wel spannend, je hoort zoveel horror verhalen over handelaren e.d.

Dezelfde zoektocht heb ik gehad, nu staat er een superleuke pony op stal. Ik heb er drie geprobeerd, twee via marktplaats en een via een Facebook groep (paarden / pony’s zoeken nieuwe stal). Zelf uiteindelijk via particulier gekocht, dat is mij goed bevallen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:17

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels in de openingspost.
Laatst bijgewerkt door Sica op 03-06-24 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de topicregels.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:30

ruitje schreef:
MyWishMax schreef:

Er zit nogal een verschil tussen niet prettig en niet goed lopen. Een normale volte op het harde zouden ze toch gewoon zuiver moeten lopen.

Ik kan Dravers noemen die niet zuiver rond kwamen op een volte maar wel koersen wonnen. Het is ook wel hoe een paard getraind en gebouw is of hij makkelijker door de volte komt. Een goed getraind en rijtypisch gebouwde kwpner met artrose in de voorvoet hoepelt zichzelf toch wel die volte door.

Een scheve draver of niet bikiniproof zijnde Fjord kan dat gewoon moeilijker. Kunnen dezelfde artrose hebben maar de rest werkt ook mee.

Ik durf daar zelf wel een inschatting in te maken, dus mijn gebruiksdoel afwegen tegen hoe een paard eruit ziet en hoe hij een keuring door komt. Maar daarom keur ik niet. En ik denk dat de mensen die wel keuren zo'n afweging niet goed durven maken en daarom keuren.

Ik snap dan niet zo goed waarom je dan bij een negatief advies toch wil kopen, waarom heb je dan laten keuren :o

Het is een advies, hè }>

Maar ja, ik heb weleens iemand het advies gegeven om bedenkingen van de dierenarts over de gezondheid van het paard terzijde te schuiven. Maar dat was op meer zaken gebaseerd dan de kale opmerking van die dierenarts.
Paard is vervolgens twee keer naar het Z gereden, mooi veulen gegeven en best wat ellende mee gehad maar dat had die keuring niet kunnen voorkomen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:38

ruitje schreef:
MyWishMax schreef:

Als ik een prijs betaal voor een 'gezond' paard (röntgen en klinisch) dan wil ik ook dat deze gezond is, daarom laat ik keuren. Komt die niet door de keuring kan er nog een reden zijn dat ik het risico wel durf te nemen, maar dan niet voor de prijs van een gezond paard. Overigens is het niet de bedoeling dat het paard afgekeurd wordt, want als ik een gezond paard laat keuren dan hoop ik natuurlijk ook dat die echt wel gezond is en het betekent ook zeker niet dat het paard dan ineens de helft maar mag kosten natuurlijk. En als ze dan niet willen verkopen is dat hun goed recht natuurlijk. Even goede vrienden.

Maar goed. Ik koop ook prima een paard met een schoonheidsfoutje of minimaal stalgebrek als dit niet belemmerend is voor de sport. Die ik ook zou laten keuren overigens, zodat je weet hoe het er nu voor staat in vergelijking met wat je al weet.

Mijn standpunt is dus kort samengevat: als verkoper beweert een 100% gezond paard te verkopen dan moet die ook 100% gezond zijn, want daar is de prijs als het goed is ook naar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:58

Geen idee bij dravers, maar de fjorden, Haflingers en alle type paarden waarvan ik weet dat ze niet goed waren op de harde volte, dus weer niet gewoon voorzichtig of wat gevoelig, maar echt niet goed en dus duidelijk negatief advies waardig, was ook echt iets mis mee wat voor beperkingen zorgde. Want ook zat van die fjorden enzovoorts die er wel simpel doorheen komen en kwamen.

Wel even de aantekening erbij dat zowel de plaats als de da uitmaken. Niet elke stal heeft een geschikte plek om op harde volte te longeren en door sommige da's zou ik geen keuring laten uitvoeren.
Wij deden het stuk op harde en zachte grond rechtuit en volte zelf al en hebben ook aantal dieren niet eens laten keuren, omdat het bij ons al twijfelachtig was.

Maar ja, eens, je laat keuren voor dat advies. De meeste mensen dan. Dan moet je dat advies ook volgen. Als je het gebruikt als 0 punt ligt het wat anders, maar vaak is het na zo'n advies het gevoel wat het overneemt van het verstand, omdat ze een klik hadden met het dier en eigenlijk vergeten waarom ze die keuring vooraf belangrijk vonden.

Ik kan die afweging prima maken, maar ik wil alsnog een keuring voor meer zaken die niemand vanaf de buitenkant kan zien. Maar ik heb ook maar 1 persoonlijk/privé paard die ik voor de rest van zijn of haar leven wil hebben. En dat liever een heel stuk langer als een paar jaar en zonder alle zorgen die bij bepaalde bemerkingen horen. Die dingen wil ik absoluut niet meer door het verdriet. En daarvoor is een uitgebreide keuring nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:39

Je laat keuren om de staat van het paard vast te stellen, voor zover dat redelijkerwijs vast te stellen is.
Dan heb je, als het goed is, vooraf de voorwaarden afgesproken en dan krijg je een nuttig advies.

Met name dat laatste gaat nogal eens de mist in, zowel bij de opdrachtgever als de dierenarts en dat maakt dat er best wat paarden onterecht een negatief advies krijgt.

Maar uiteindelijk begint het ermee dat je op die eerste bezichtiging al moet selecteren of het wel zinnig is om aan een keuring te beginnen! Dat is het punt waar de meeste fouten gemaakt worden omdat weinig mensen een idee hebben waar ze naar moeten kijken en op basis van welke info je moet besluiten door te gaan of af te kappen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:54

Er zijn ook best wat paarden die onterecht een positief advies krijgen, helaas. Het paard dat van de ene da een negatief advies kreeg omdat die iets aan de rug zag werd daarna helemaal goed bevonden door de volgende, geen enkele opmerking. Binnen paar maanden bleek die 1e gelijk te hebben en niet zo'n beetje ook. Was klinisch al te zien en met rontgen bevestigd.

Daarom ben ik wel heel stellig in wie ik laat keuren. En die kliniek zal ik altijd als 1e voorstellen, ook al zitten er anderen dichterbij. Daarvan weet ik dat ze gewoon streng maar rechtvaardig zijn. Keur ook absoluut niet op eigen terrein, gewoon naar de kliniek want daar weet je dat alles in orde js voor correcte keuring.
Heb ook nog nooit verkopers gehad die daar problemen mee hadden. Voor mij is alleen op eigen terrein mogen keuren wel een rode vlag bijvoorbeeld. Zowel omdat terrein niet altijd geschikt is, als dat je beperkt bent in da's en ik vind het altijd wel interessant om te zien hoe ze zich gedragen in zonnsetting.

Maar ik verbaas me de laatste jaren ook wel over verkopers die de ochtend voor een keuring paard of pony nog snel naar de hoefsmid doen. Zelfs als ze nooit gevoelig lopen zou ik dat niet doen. De keren dat ik het gehoord heb kregen ze ook allemaal een negatief advies. Zou door hoefsmid kunnen komen, maar dat risico wil je als verkoper toch ook niet lopen. Mijn hoefsmid raadt dat ook af. Maar goed, een aantal van die dieren hadden al weken eerder bekapt of beslagen moeten worden dus sowieso al slechte planning van verkopers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:26

ruitje schreef:

Als een paard een bemerking heeft maar klinisch goed is, dan hangt het van de prognose van de DA af v.w.b. de kans dat het dier er last van gaat krijgen en of er dan nog iets aan te doen is of ik zou kopen of niet.
Dat maakt een goede klinische keuring en rontgenkeuring dus ook wel echt belangrijk.
Het is ook onzin dat een paard dan een appel en een ei waard zou zijn.
Een paard dat op Z niveau of hoger loopt en klinisch goed is maar een bemerking heeft is nog best veel geld waard. Daar zitten veel minder risico's aan dan aan een paard van 3 met dezelfde bemerking.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:01

Eens! Ik las het meer als DA raad af het te doen en nu wil ik het toch.

Zit natuurlijk wel een verschil in of de DA dat afgeraden heeft, of dat er iets niet goed zat waardoor niet goedgekeurd maar wel nog bruikbaar voor het doel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:09

Ik herken dat wel, dat je bij een negatief aankoopadvies van een leuk paard de koop het liefst tóch door wilt laten gaan. Je hebt je zinnen gezet op dat paard, je verheugt je erop om ermee aan de slag te gaan. Maar je hebt de keuring niet voor niets laten doen ...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:28

Lieser schreef:
Ik herken dat wel, dat je bij een negatief aankoopadvies van een leuk paard de koop het liefst tóch door wilt laten gaan. Je hebt je zinnen gezet op dat paard, je verheugt je erop om ermee aan de slag te gaan. Maar je hebt de keuring niet voor niets laten doen ...

Dit was het inderdaad ook. Misschien was de vraag, in welke gevallen zouden jullie het wel doen of wat zou ik eventueel nog kunnen doen beter geweest. Eigenlijk verwacht dit weekend een leuk paard te hebben en nu kan de zoektocht weer opnieuw beginnen.

Niet een gevalletje stampende voetjes op de grond want ik wil het toch :+ Maar ik ben gewoon een onwijze twijfelaar die het advies en de inzichten van dit topic erg waardeert :D

Paard was overigens ook niet katskreupel, maar een onregelmatigheid op zowel rechtuit als op de volte.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:08

De verkoper is net bij mij komen kijken , wilde een goed plekje en nog welkom zijn ook na verkoop en ze had er een goed gevoel over. Hoop dat woensdag goed nieuws is met de keuring, dan verhuisd hij ivm mijn vakantie een weekje later naar ons. Komende dagen is het dus afwachten en aftellen.
Natuurlijk gaat mijn auto net stuk dus ik hoop dat dat ook meevalt.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:29

Ik ga zaterdag kijken bij een fjordenruin. Álles wat ik zoek! Vind het wel heel spannend :+ . Wel hele eerlijke eigenaresse en de gesprekken zijn ook gezellig tot nu toe, dus goede hoop. Ik mag meerdere keren komen (mijn eis maar toevallig die van haar ook), staat ook in de buurt dus dat is goed haalbaar!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:49

Ik lees steeds best wel wat verkopers die kopers aanraden bij een bepaalde kliniek te keuren. Voor mij is dat eigenlijk altijd een rode vlag geweest, omdat ik dan niet meer vertrouw of de kliniek helemaal zuiver is (vervalsing, foute conclusies, etc.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:51

Oskarrino schreef:
Ik ga zaterdag kijken bij een fjordenruin. Álles wat ik zoek! Vind het wel heel spannend :+ . Wel hele eerlijke eigenaresse en de gesprekken zijn ook gezellig tot nu toe, dus goede hoop. Ik mag meerdere keren komen (mijn eis maar toevallig die van haar ook), staat ook in de buurt dus dat is goed haalbaar!

Superleuk een fjord. Mijn jeugdliefde. Een fjord zal ik altijd wel RX laten keuren omdat het risico op artrose groot is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:58

denisesilver schreef:
Ik lees steeds best wel wat verkopers die kopers aanraden bij een bepaalde kliniek te keuren. Voor mij is dat eigenlijk altijd een rode vlag geweest, omdat ik dan niet meer vertrouw of de kliniek helemaal zuiver is (vervalsing, foute conclusies, etc.)

Lastig. Want je kunt ze als verkoper ook gewoon een kliniek aanraden, omdat het gewoon n goede kliniek is :Y)

Ik zou mijn d.a. ook aanraden, en die gaat echt niets goed- of afkeuren als t niet zo is.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:01

Babootje schreef:
Oskarrino schreef:

Superleuk een fjord. Mijn jeugdliefde. Een fjord zal ik altijd wel RX laten keuren omdat het risico op artrose groot is.

Ja dat sowieso. Zat te denken alleen de benen? Of ook hals/rug?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:05

Getup schreef:
denisesilver schreef:

Lastig. Want je kunt ze als verkoper ook gewoon een kliniek aanraden, omdat het gewoon n goede kliniek is :Y)

Ik zou mijn d.a. ook aanraden, en die gaat echt niets goed- of afkeuren als t niet zo is.

Dit inderdaad! Wij gaan altijd naar 2 verzcnullende klinieken en bij kliniek nummer 3 komen we ook wel eens. Zijn allemaal goede artsen die echt niet een paard gaan goedkeuren omdat ze mij toevallig al ‘kennen’ . :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:15

Babootje schreef:
Oskarrino schreef:

Superleuk een fjord. Mijn jeugdliefde. Een fjord zal ik altijd wel RX laten keuren omdat het risico op artrose groot is.[/
Oskarrino schreef:
Ja dat sowieso. Zat te denken alleen de benen? Of ook hals/rug?

Zeker de benen. Volgens mij zijn het geen KS of evcm gevoelige paarden. Dat zit meer in volbloed maar artrose in de benen is wel bekend bij dat ras. Maar als ne zeker wil zijn doe je alles. Hoe oud is ie?l

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:18

Hij is 9 :)