De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 12:49

Vandaag gaat het al een heel stuk beter met veel meer ontspanning bij alle 3 en dat ondanks het weer met veel wind en buien. Ze zijn uiteraard nog lang niet op elkaar ingespeeld maar ik ben echt al blij met hoe het nu gaat.
Hier een paar foto's van vanmorgen.
Lucy
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lars
Afbeelding
Afbeelding

Lucy zocht Lars op
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sally vond het allemaal prima
Afbeelding
Afbeelding
En zoals van ouds, wilt Lucy Sally's eten hebben want het gras is altijd groener bij de buren, aldus Lucy. Ondanks dat 6 maanden gescheiden zijn geweest is er niets veranderd.
Afbeelding

Na een bui gezamelijk weer richting het gras
Afbeelding
Afbeelding

Punz

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:04

Oh, heerlijke foto's!
Ziet er heel relaxed uit, echt een fijne kudde zo!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:34

Dat ziet er heel chill uit.. blij voor jullie allemaal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:52

Wat mooi om die onderlinge dynamiek te zien!
Lucy en Sally gelijk weer helemaal samengeklit. Dat zag er wel even sneu uit voor remi staande derde wiel aan de wagen - Lars. Maar Lucy trekt nu ook naar hem toe, hartstikke fijn.
Mooi clubje zo! Lekker op de wei, echt goed voor elkaar hoor!
En gelukkig Lars na al die troubles nu gezond en wel, hij ziet er ook goed uit, bijna wat aan de dikke kant zou ik zelfs zeggen.
En wat fijn dat Sally toch beetje bij beetje ontspant. Het is een mooie pony.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 19:13

Bedankt voor de lieve reacties.

Het gaat echt super goed tussen Sally, Lucy en Lars. Echt zo bijzonder hoe snel het gaat en hoe fijn het onderling gaat.
Afbeelding
Afbeelding

Ik was een beetje bang dat Lars een buitenstaander zou kunnen worden maar inmiddels zijn ze al aardig een kudde aan het vormen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo staan ze geregeld dichtbij elkaar met zijn drietjes, staan ze wisselend met tweeën te grazen. Ik zie dat Lucy wat meer achter Sally aan loopt maar loopt ook alleen rond of voorop. Lars loopt vaak naast Sally als ze met zijn drietjes op en neer wandelen van de schuilstal naar het gras.
Afbeelding
Afbeelding
Ik zie inmiddels geen grote verschillen meer zolang er niets te "halen" is. Sally is en zal altijd als eerst een voerbak willen en bij aandacht geven aan Lars of Lucy staat ze er ook snel erbij. Maar alles wat ze onderling doen (grazen, hooi eten, wandelen van punt A naar punt B, slapen/rusten enz) gaat het ontspannen en zonder problemen gemoedelijk tussen alle drie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 16:46

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik had een heel verhaal geschreven voor een leuke update maar door een foutje plof alles weg. Omdat ik nu niet zoveel tijd heb voor een nieuw verhaal te typen doe ik alleen de foto's posten, want die waren al geupload dus dat is zo gepiept. Het gaat echt super goed tussen alle 3 onderling. Het word echt een eenheid samen.

Het grote nieuws was.... dat zal ik toch even vertellen. Lucy is sinds vandaag een pony puber en echt helemaal veulen af.
Ze is namelijk vandaag voor het eerst hengstig geworden. Een grote verandering en hopelijk blijft het onderling, ondanks deze nieuwe situatie van gierende hormonen, het ontspannen gaan _/-\o_
Ik hou ze maar even extra goed in de gaten en ik zal snel weer een wat uitgebreider verhaal schrijven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze staan vandaag nog heerlijk ontspannen te knabbelen
Afbeelding

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:23

Ach gos, kleine meisjes worden groot!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:02

Idd Lucy is flink gegroeid.. prachtige dame wordt het.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:54

Ik was het topic een tijdje uit het oog verloren, maar wat doen ze het goed!!! Wat positief om te zien <3

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:25

Hoe gaat het nu met ze? :)

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 19:17

Het is alweer heel lang geleden dat ik iets gepost heb. Maar het gaat super met het 3 tal. Binnenkort staat de verhuizing weer voor de deur want ook dit jaar heb ik besloten dat we gaan overwinteren op de pension stal met alle 3. Eerlijk gezegd vind ik het voor Sally niet zo ideaal aangezien zij enorm geniet hier op de wei. Haar zou ik het allerliefst gewoon lekker laten staan. Maar mijn weide heeft gewoon nadelen om te overwinteren. Zo heb ik o.a. geen stroom, dus ook geen verlichting, ik heb geen verhard pad naar de weide toe wat ik minder fijn vind mocht er stel op sprong iets gebeuren dat je straks niet met een trailer er op kan door de modder en op straat moet laden. En ja oud en nieuw vind ik echt een zorg periode aangezien er geen (toe)zicht op de weide is maar wel tegen een woonwijk aan ligt en er hier nu al dagelijks flink geknalt word (gelukkig nog ver weg en reageren ze er nu niet op). En rijden, grondwerk enz is niet te doen op de wei op het moment dat er alleen maar dikke modder staat. Zomaar een paar puntjes waarvan ik denk het is beter om een paar maanden te overwinteren. Maar het voelt wel heel erg dubbel. De afgelopen maanden heb ik alles zelf gedaan (vooral alleen en bij sommige klusjes gelukkig hulp van mijn partner en kinderen) elke dag met liefde en plezier gezorgd dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben.... om dat nu weer voor een deeltje voor paar maanden los te laten is toch best lastig. Maar ik gun mijn paardjes veiligheid in de december maand, ik gun ze een stal als het echt heel slecht weer zou worden, ik gun mijn weide rust zodat het in voorjaar weer optimaal genieten word en ik gun ons een rijbak zodat we bezig kunnen blijven. Dus ja dat betekend boeltje straks inpakken.

Gelukkig is het maar tijdelijk en kan ik zo ook de weide weer rust geven, bijwerken en onderhouden zodat het straks weer klaar is voor een nieuw seizoen.

Hier even een filmpje van vandaag
Lol voor de knol met herfst in de bol.

https://youtu.be/50p-80mSXK8?feature=shared

En een paar foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:38

Wat een leuke update!
En wat ziet Sally er gezond en relaxed uit zeg!
Lukt het nu ook om haar te bekappen?

Wat een vrolijke boel bij jullie, heerlijk!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:26

Ze zien er goed uit TS en ik snap jouw overwegingen helemaal.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 09:14

@marigold, bedankt voor je reactie :) . Sally gaat echt wel vooruit en ontspant steeds makkelijker. Haar hoefjes zullen echt nog een langere tijd vragen voor we zover zijn. Daar leg ik nu ook nog helemaal geen druk op. Ik kan haar nu aaien, wat borstelen, een halster aan doen, aan het touwtje wandelen, haar staart knippen, ontwormen. De kleine basis verzorging noem ik het maar zonder echte spanning opbouw bij Sally in alle rust doen terwijl ze in vrijheid los staat. Ik vind dat echt hele fijne stappen vooruit en ben echt al trots dat ik zonder zorgen met haar op deze manier om kan gaan. Ze is eigenlijk de meest betrouwbare/voorspelbare in deze kudde voor mij. Lars is trouwens ook super braaf en betrouwbaar hoor maar hij is erg zelfstandig en minder aanhankelijk dan bijv Sally. Sally komt echt altijd naar me toe, houdt me oplettend en nieuwsgierig in de gaten als ik op de wei bezig ben en loopt altijd met me mee waar Lars meer zijn eigen plan trekt. Al met al blijf ik het gevoel hebben dat Sally en ik er wel uit komen samen, ze heeft in de afgelopen maanden werkelijk geen stap "fout" gezet en ja haar hoefjes zijn belangrijk maar dat kost gewoon nog meer stapjes in het vertrouwen vanuit Sally. Dus haar hoeven houden we goed in de gaten samen met mijn bekapper (die komt gewoon periodiek ook voor Lars en Lucy en checkt Sally altijd wel mee) en als het nodig is zullen we die zeker weer aanpakken desnoods weer met een roesje.

@sjonniez
Bedankt voor je reactie :)

Er volgt zometeen weer update

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 10:10

Een update want gisteren zijn Sally Lucy en Lars eerder verhuist dan gepland stond naar de pensionstal. Maar met de weersverandering en vooral de voorspelling van veel regen in de komende weken hebben we de verhuizing toch vervroegd. Dus zo was het ineens gisteren al zover.

Gisterenmorgen hebben we met 2 trailers naar de wei gereden maar door het vele regenval was het pad voor een auto en 2 paardentrailer combinatie niet meer begaanbaar. Dus gekozen om beide trailers binnen de poort te parkeren op de beton platen en de paarden bij de wei op te halen en naar voren te wandelen.

Ik vond dat best spannend want het waaide hard, ze waren alle 3 erg fris al 2 dagen en ineens staan we dan met 4 mensen in hun wei om ze aan te lijnen en mee te nemen over glad, lang waterige zandpad langs kerstbomen die allemaal rood/witte lange linten erin hebben hangen welke dit jaar eruit mogen voor verkoop.

Maar mijn zorgen waren echt helemaal nergens voor nodig. Het hele gebeuren van aanlijnen, het pad aflopen en in laden en wegrijden heeft in totaal 15 minuten geduurd. Het ging volkomen vlekkeloos, waanzinnig braaf en alsof we dit elke dag doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lucy liep zomaar dapper voorop, het is altijd al haantje de voorste en dit deed ze echt super cool, liep ook met een klein beetje aanmoediging zo te 2 paardstrailer in. Sally liep in het midden onder mijn begeleiding, wat fris snuiven door haar neus begon ze elke stap enthousiaster te worden, wat vond ze dit leuk om te doen. Ik kon haar gewoon aaien en aan een ontspannen touwtje begeleiden terwijl ze vrolijk om haar heen keek op welk avontuur we gingen. Bij de trailer moest ze even wachten op Lucy en stond ze vriendelijk te schooien om een worteltje en beloning. Gewoon gezellig en ontspannen om vervolgens in 1 lijn zo de trailer in te stappen naast Lucy.

Lars liep achter en zou in 1,5 paardstrailer gaan. Hij was ook wat fris en durfde in eerste instantie niet zo langs het smalle paadje tussen de bomen en de auto met 2 paardstrailer. Maar met wat aanmoediging liep hij braaf erlangs. Van Lars wist ik al dat hij een trailer in stappen wat spannend vind dus met een wortel, wat aanmoediging en klein zetje aan de achterkant liep hij er dapper in. Alles geladen en klaar om te vertrekken.

De rit ging goed, al kwamen we bij weg afsluiting en moest er een stukje omgereden worden. Bij aankomst bij de pensionstal hebben we besloten het plan een beetje aan te passen. Lucy gaat niet bij Lars en Sally op de paddock maar mocht even op stal. Dus Lucy op stal gezet en Lars en Sally lekker naar daar paddock gebracht.

Ze leken alle 3 meteen op hun gemak en met de hoofden in het klaargezette hooi aan knabbelen. Al is het wel wennen van een weiland naar een zandpaddock.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Huh waarom Lucy apart op stal.
Afbeelding
Lucy gaat mogelijk dit weekend of maandag nog een kleine verhuizing maken. We gaan haar koppelen aan een (reuze) veulen van dit jaar die nu afgespeend word. Ze staan nu naast elkaar op stal om aan elkaar te wennen en verhuizen dus snel naar een groot met volop gras weiland. Daar komen ze samen na gewenning van een paar dagen in een kudde te staan met 3 andere paarden (2 volwassenene en een 2,5 jarige). Deze paarden en weiland zijn ook van de pensionstalhouder/pensionklant en worden uiteraard dagelijk verzorgd door de pensionstal houder. Het lijkt mij een super fijne kans voor Lucy om lekker 24/7 buiten te staan met speelmaatjes en andere opvoeders dan haar mama. Zo kan ze lekker groeien en bloeien op eigen beentjes. Ze staan ook dichtbij dus voor mij goed te combineren tussen de 2 plekken en kan ik met Sally en Lars gewoon lekker aan de gang op deze lokatie waar de rijbak en binnen stallen bij zitten. Ik denk dat we het zo toch allemaal goed voor elkaar hebben voor de komende periode en kunnen we gewoon verder gaan met ontdekken en leren.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 11:36

Aha weer mooie ontwikkelingen TS. Fijn dat jouw band met Sally zo goed is, die is met de neus in de boter gevallen bij jou en dat voelt ze.
Leuk voor Lucy dat ze lekker in een kudde de winter door mag.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 22:12

Wat een mooie update! Mooie plek voor Lucy met ander paarden en toch dichtbij en wat fijn dat Sally het zo goed doet. Goede keus om naar de pensionstal te gaan in de winter, het is nu ook al erg nat aan het worden. Top dat zo zo vlug op de trailer stonden, dat is dan voor Sally ook wel erg knap gezien ze weinig lijkt te kennen. Zou er ooit op gereden zijn denk je? Hoe gaat het met je zoontje en met Lars, zijn ze nog steeds zo goed met elkaar?

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 07:46

SjonnieZ schreef:
Aha weer mooie ontwikkelingen TS. Fijn dat jouw band met Sally zo goed is, die is met de neus in de boter gevallen bij jou en dat voelt ze.
Leuk voor Lucy dat ze lekker in een kudde de winter door mag.

Bedankt voor je lieve reactie. Ik ben echt al heel trots op Sally ondanks dat de stapjes misschien klein zijn, veel kleine stapjes word uiteindelijk toch een grote stap. Ik vind het al zo knap van haar hoe het nu gaat en ik verwacht dat we alleen maar vooruit zullen gaan en de band steeds beter word.

Voor Lucy vind ik het ook heel fijn dat ze lekker in een kudde op een graswei mag staan. Ik denk dat het voor haar echt zoveel beter is dan op een zandpaddock staan met Lars en Sally. Hier kan ze lekker spelen, genoeg te ondernemen, heeft ze heerlijk de ruimte, kan ze gras knabbelen en zichzelf ontwikkelen.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 08:19

Paardenfann4 schreef:
Wat een mooie update! Mooie plek voor Lucy met ander paarden en toch dichtbij en wat fijn dat Sally het zo goed doet. Goede keus om naar de pensionstal te gaan in de winter, het is nu ook al erg nat aan het worden. Top dat zo zo vlug op de trailer stonden, dat is dan voor Sally ook wel erg knap gezien ze weinig lijkt te kennen. Zou er ooit op gereden zijn denk je? Hoe gaat het met je zoontje en met Lars, zijn ze nog steeds zo goed met elkaar?

Bedankt voor je lieve reactie. De keuze voor de pensionstal is zeker wel een goede, al vind ik het ook wel jammer om ze weer wat verder weg te hebben staan. Maar het geeft ook rust en minder zorgen. Ik ben ook echt heel blij met deze oplossing voor Lucy. Het zal haar zo goed doen verwacht ik en ook veel fijner voor haar dan met Sally en Lars op een zandpaddock. Nu kan ze lekker gras knabbelen, spelen en verder ontwikkelen op eigen beentjes.

Wat betreft Sally, tot nu toe was trailer laden met Sally nooit een probleem. Eruit vind ze wel echt doodeng. Het achteruit van de klep stappen doet ze echt met enorme trillende en zeer gespannen beentjes (sneu om te zien ook), het liefst draait ze om maar dat lukt uiteraard niet in de trailer. Dus eruit kost wat extra rust, tijd en gaat bijna schuifelend centimeter voor centimeter.

Ik vermoed dat Sally in het verleden wel "gereden" is. De gene bij wie ze inbeslag waren genomen beweerde dat ze met haar gereden hadden (niet zijzelf maar iemand anders) ze had er alleen geen fotos of filmpjes meer van. Maar heel betrouwbaar in haar verhalen was ze niet. Ze heeft haar +/- 1 jaar gehad waarvan ze een veulen aan de voet had toen ze bij haar kwam en vrijwel direct gedekt moet zijn geweest door haar hengst aangezien Lucy daar ook geboren is. Dus als ze er al op haar "gereden" hebben was ze waarschijnlijk al drachtig en mogelijk nog voedend voor het eerste veulen. In de conditie zoals ze was de laatste periode voor ze inbeslag werden genomen, lijkt het me al helemaal niet gezond op te stappen. Ik neem dat "gereden" dus niet heel serieus. Maar ik denk wel dat ze los van haar verhalen, dat er ooit wel iets met haar is gedaan maar dat er ergens ook meerdere dingen flink mis zijn gegaan.

Met Lars en mijn zoontje gaat het heel goed. Vrijwel elke vrijdag (soms ook andere dagen) gaan we echt iets samen met Lars doen, dan is zijn begeleidster er ook bij en heb ik daardoor extra handjes. Mijn zoon vind het vooral heerlijk om echt helemaal ontspannen te zitten op een barebackpad en rond te wandelen en met Lars te aaien en te kriebelen. Daar geniet hij enorm van. Maar af en toe vind hij het dressuurzadel erop ook heel leuk en te oefenen met "zelfstandig" rijden met af en toe wat draven erbij (nog aan een touwtje). Lars doet dit ook werkelijk zo ontzettend braaf en zo voorzichtig. Waar Lars in de afgelopen maanden zich heeft ontwikkeld van laag sulletje naar leider met gezonde streken, blijft hij in de omgang met mijn zoon echt heeeeel zacht en uitermate voorzichtig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 08:40

Wat een leuke foto's van Lars en je zoon <3
Zou je zelf ook op Lars willen rijden?

Fantastisch dat de verhuizing zo goed is gegaan!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 21:40

Vandaag even een korte update over Sally. Wat ben ik trots op mijn meisje.
Nu ze weer los staat van Lucy (die staat heerlijk in de kudde op de wei) en ze weer lekker samen staat met alleen Lars kunnen we eindelijk weer zonder het opdondertje met Sally aan de gang. En wat deed ze dat vandaag super.

Samen met de begeleidster van mijn zoon (die elke vrijdag mee gaat) hebben na Lars weer heerlijk met Sally kunnen werken. We hebben haar vandaag van voor tot achter en links en rechts helemaal kunnen poetsen zonder spanning opbouw bij Sally. We hebben geoefend met de barebackpad rond haar heen en een paar keer gezwaaid richting haar rug. Dit gaf een lichte spanning opbouw maar ontspande ook weer erg snel toen ze merkte dat het hierbij bleef voor vandaag (hij heeft dus niet op haar rug gelegen). We hebben lichte druk op haar rug uitgeoefend (nog niet gehangen) zonder spanning opbouw en we hebben wat grondwerk oefeningen gedaan, zonder spanning opbouw. Ik heb wat foto's gemaakt (al was ik bij het merendeel bezig met Sally dus geen fotos kunnen maken) en ik denk dat jullie ook meteen zullen zien waarom ik zo trots ben op Sally. Als je ziet hoeveel ontspanning ze laat zien ondanks dat ze dus ook pas net weer verhuist is en ik vandaag voor het eerst hier op de lokatie met haar aan het werk ben gegaan sinds de verhuizing. Het lijkt er langzaam op dat we echt op de goede weg zijn met haar.
Kijk en geniet een beetje mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 01:42

Dat ziet er idd lekker ontspannen uit.. geniet ervan atS

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 08:05

Wat fijn dat dat zo goed gaat!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 18:36

Ik hou de update even kort maar ik heb alvast 1 filmpje bewerkt en online gezet van Sally's training van vandaag, gefilmd door mijn zoon van 9.

Ik vermoed dat jullie ook de grote stappen die Sally momenteel maakt zullen zien. Het is maar een onderdeeltje van wat we vanmorgen hebben geoefend met Sally. Daarvoor hebben we grondoefeningen gedaan die ze grotendeels al kent, haar geheel geborsteld, halster af en kaptoom om gedaan (voor het eerst, is veel te groot want hij is van Lars) en later weer terug gewisseld.

Ik ben zo mega trots op mijn meisje

https://youtube.com/shorts/uXpbWKiGr48?feature=share

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:14

Is ze nou opgehouden met bijten of dreigen te bijten door om de haverklap de oren in de nek te gooien?
Dat is enorme winst, het maakt een paard of pony veel beter benaderbaar!
Op het eind zwiept ze wel met de staart. Het is altijd belangrijk om niet te ver over de grenzen te gaan, elke keer een klein beetje meer rek, maar ook oog houden op tekenen van spanning, en tijd geven het te verwerken.

Ik zit zelf nu ook met een projectje, en die merrie is ook snel grumpy. Durft gewoon te bijten/ mens de wei uit te jagen, bij twijfel is het gelijk oren plat.
Dat het bij Sally nu zo te zien over is gegaan geeft mij ook weer moed te blijven vertrouwen in verbetering!

Respect voor jullie geduld en het aanhouden van deze merrie. Het zou zo mooi zijn als rijden uiteindelijk lukt en als ik dit filmje zo zie dan zie ik het kansrijk in hoor! Het is ook sowieso een mooi formaat rijpony.
Ze lijkt wel bewust voorzichtig te zijn met je zoon :)