Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 14:22

Uiterste dek datum is 20 februari maar dat geeft alleen een globale indicatie. Overdragen schijnt niet uitzonderlijk te zijn in de winter dus we zijn nog wel even zoet :o
Vandaag is de hoefsmid geweest wat Skyla heel braaf deed. Hij vond haar in iedergeval absoluut niet te dik maar ook niet hoogdrachtig tonen. Maar haar hangbuikje vond hij ook wel opvallend. Skyla staat er gelukkig weer relaxt en tevreden bij op haar stukje dus we wachten maar rustig af.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:26

Skyla houd de spanning er in!
En ach gut. De foto's bij het hekje. Ze ziet er daar inderdaad nogal moe uit :knuffel: . Geef ze maar een extra knuffel van mij!

Ja mijn ruin is helemaal happy dat hij mijn veulen heeft om op te voeden en vriendjes mee te zijn! Die twee zijn echt gek met elkaar. Helaas wilt mijn ruin nog niet echt spelen, maar hij heeft sinds begin september nog best wat te verwerken gehad. Dus dat komt vanzelf wanneer die weer echt goed in zijn vel zit.
Leuk dat je Haflinger ruin ook zo gek was met je Tinker veulen en nu nog zo gek zijn met elkaar!

En op niveau spelen? Dat kennen ze hier niet hoor. Aantal jaar terug hadden we een hengstveulen in de kudde. Isaac. Nou... echt. Je had mijn ruin en Isaac moeten zien. Die speelden niet op niveau hoor. Nope. Dat ging gewoon hard tegen hard en kaarsrecht steigeren. Vonden ze alleen maar helemaal geweldig om te doen. Genoeg foto's van gemaakt toen de tijd. Kudde vond het wel best dat Asfaloth altijd het speel slachtoffer was voor de veulens en Asfaloth vond dat helemaal niet erg.
Ik weet ook zeker dat als mijn ruin Asfaloth dit jaar niet (chronisch) bevangen was geraakt hij en Gimli ook net zo hard hadden gespeeld. Gimli heeft hem vaak genoeg uitgedaagd toen ze beiden nog in de kudde op de wei stonden, maar ik heb zo'n gevoel dat dat spelen vanzelf wel weer komt dus daar vertrouw ik maar op :j . En wie weet spelen ze al samen, maar zie ik het nooit want ik ben natuurlijk niet de hele dag op stal. Alleen 's ochtends en 's avonds met buiten en binnen zetten.

Swift

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 17:35

Ja ze was ook echt moe en onder de indruk xYaartje... Gelukkig is ze vandaag weer een stuk meer zichzelf!
Ik hoop dat Asfaloth weer voldoende opknapt om weer lekker te gaan spelen! Onze Haflinger was 3 jaar terug zwaar hoefbevangen, de dierenarts zag er weinig heil in en had het over inslapen. We hebben hem (naast de reguliere behandeling) laten behandelen met bloedzuigers en hij heeft acupunctuur gehad, we hebben het idee dat dat erg goed heeft gedaan. Hij heeft nog wel echt hersteltijd nodig gehad maar na ongeveer een jaar was hij weer volop aan het spelen. Hij is nu 20 en nog steeds fit en heel fanatiek aan het spelen gelukkig! Asfaloth zal vast ook wel weer fit genoeg worden om lekker te kunnen spelen. Herstellen kost ook veel energie, het duurt ongeveer een jaar voordat de hele hoef vernieuwd is.

Skyla geeft wat gemixte signalen, ik vind haar buik wel steeds opvallender qua vorm maar ik zag haar vandaag knipogen na het plassen :oo Nou doet mijn Tinker dit ook wel standaard (even afknijpen zeg maar) maar Skyla deed het behoorlijk vaak. Ze plast ook veel kleine beetjes (vaak na het mesten) dat herkende ik ook wel van zelf zwanger zijn maar dit leek dus ook wel wat op hengstigheid al toont ze verder helemaal niet hengstig.
Heb haar vandaag voor de zekerheid nog maar een wormenkuur gegeven en zal morgen ook maar weer met een zandkuur starten (laatste was precies een maand geleden gestart).

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:39

Heb je ze nu weer naast elkaar staan?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 18:44

Ja zo had ik ze in de oud en nieuw nacht alweer neergezet. Ze kunnen beide in en uit lopen; Skyla naar haar eigen stukje en Sterra naar de paddock waar de kudde ook staat. Maar zo met een schot ertussen vinden ze elkaar wel oké, heel gek...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:25

Ik zie daar toch wel een veulenbuikje in, hoor, nog even en Silly Belly ligt in het stro!
Letterlijk en/of figuurlijk :')

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:31

Voor een niet-drachtige pony die weinig eet heeft ze toch best wel een behoorlijke hangbuik.
Zie/voel je nog weleens wat beweging?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:35

Als daar geen veulen in zit eet ik mijn sokken op!

Wormenkuur voor moeders is slim, met Ivermectine of Moxidectine (Equest) voorkom je grotendeels de besmettingen met veulenworm via de moedermelk.
Hoe staat ze met haar vaccinaties? Als die ouder zijn dan 6 maanden kan je die het best herhalen voor de bevalling zodat er meer antistoffen in de biest komen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 19:46

Ik las wel dat merries aan het eind van de dracht wel vaker hengstig worden maar dat voelt dan ook wel wat als zoeken... Ik vind haar wel flauw hoor momenteel :') Ze vindt zo'n twijfelend mens wel grappig volgens mij >;)

Fijn dat jij nog vertrouwen hebt Shirley! Ik hoop nu maar dat het een veulen buikje is en geen buikje door wormen want de buikvorm is nu wel echt opvallend inderdaad. Skyla is bij aankomst ontwormt en einde weideseizoen is mestonderzoek gedaan maar die mestonderzoeken zijn ook niet waterdicht naar mijn idee. Nu dus voor de zekerheid nog maar een keer ontwormt. Maar ze toont voor mij absoluut niet als een pony die vol zit met wormen qua vacht, bovenlijn, energie en fitheid. Maar ook voor een eventueel veulen moest ze nog een keer ontwormt dus het is sowieso goed.

Ja die hangbuik is ook heel opvallend, onze hoefsmid is altijd goud eerlijk over de voedingsconditie van onze paarden en hij vond Skyla absoluut niet te vet (wist ik zelf ook wel maar bevestiging is wel fijn). De buik komt niet van teveel eten, blijft over wormen, zand of veulen (of verder gezochte en zeldzame aandoeningen zoals een tumor maar ik heb echt geen ziek paard staan). Ik zie en voel van alles bewegen thequeensmum ook wel opvallende bewegingen die ik niet ken van de andere paarden maar ook niet de overtuigende schoppen die ik ken van onze drachtige Tinker...

Fijn dat jij onverminderd overtuigd blijft tiwi1969! Ik hoop op een veulentje dat is een stuk beter dan opgegeten sokken :+ Skyla is begin maart gevaccineerd dus dan zou ze inderdaad nog een keer moeten, ik ga er achteraan!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:29

tiwi1969 schreef:
Als daar geen veulen in zit eet ik mijn sokken op!

Je zou ze wat mij betreft een poosje mogen stoven hoor. Of lijkt gefrituurd je lekkerder?
Maar hopelijk niet nodig

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:26

Ik vind het nog steeds geen overtuigende buik, maar 1 van mijn merries die ongeveer even ver zou zijn is ook niet super dik. Het blijft spannend!

Shetten hebben ook wel vaak een buikbaard die een raar beeld kan geven _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:30

Schone of zweetsokken tiwi? Dat laatste geeft misschien wat meer smaak?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:51

Koper schreef:

Dan wel na een week India’s eten, veel specerijen en knoflook voor het aroma

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 23:47

Arme tiwi1969 ik hoop maar dat Skyla humor heeft, mij voor de gek houdt en er gewoon een veulentje komt!

Ik heb al lopen voelen wat haar is en wat buik Knolselder. Het zelfs met mijn arm lopen meten hoe laag haar buik nog echt hangt zonder het pak haar :') Het laaghangende stuk is wel voornamelijk buik maar ze oogt echt nog niet hoogdrachtig in mijn ogen. En nu met het knipogen erbij lijkt de kans mij steeds minder aannemelijk maar we zullen zien...

Er waait hier alweer een dikke storm, gelukkig staan de dames (na een knokpartij over/tegen het schot eerder vanavond) nu weer gemoedelijk samen binnen de storm uit te zingen. Skyla wisselt tussen eten en naar buiten kijken:

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:50

Een buikbaard. _O-

Daar heeft mijn pony er ook eentje van. Hij wordt altijd moddervet bestempeld maar er zit een hele hand aan haar onder haha. Heb wel eens mid winter gelongeerd met zo'n elastische band niet om de benen maar om de buik en dan zie je pas goed hoeveel haar er zit. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:02

tiwi1969 schreef:
Koper schreef:

Dan wel na een week India’s eten, veel specerijen en knoflook voor het aroma

En elke dag fitnessen en uitmesten in de modder met die sokken :9

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:11

Dat knipogen na plassen doen eigenlijk alle merries. pas als ze knipogen zonder echt plassen…
Ik blijf mee hopen op een veulentje voor jullie alleszins!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 10:49

Ja dat haar kan echt flink vertekenen Celebi! Skyla heeft ook wel een dikke vacht maar niet zo mega als sommige Shetlanders kunnen hebben (of één van onze IJslanders heeft). Maar de buik is bij Skyla ook wel echt buik en niet alleen haar.

Goed om te weten Knolselder, ik ben er nooit zo bewust bezig geweest. Dat is ook het lastige als je ineens zo intensief op het gedrag van een pony gefocust bent, je ziet van alles maar hebt eigenlijk niet echt een referentie kader. Ik hoop ook op een veulentje maar krijg er inmiddels wel een beetje een hard hoofd in....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:13

Swift schreef:
Ik hoop ook op een veulentje maar krijg er inmiddels wel een beetje een hard hoofd in....

Maar wat was dan die geheimzinnige bobbel op 2 seconden ...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:25

Ik volg al een tijdje mee. Of jouw merrie drachtig is of niet durf ik niet te zeggen. Ze heeft wel een hangbuikje maar tot je of beweging voelt of tot ze uier aanmaakt is het koffie dik kijken vaak.
Wel wil ik even zeggen dat hoeveelheid buik niet altijd iets zegt. Als voorbeeld deze merrie. Zij is op deze foto's 240 dagen drachtig. Dus nog 100 tot Uitgerekend. Veulen is erg actief dus zeker drachtig.
Afbeelding

Diezelfde merrie in 2022, 8 dagen voor ze beviel van een gezond merrie veulen. Niet elke merrie wordt breed of toont echt drachtig. Zoals deze merrie heb ik er nog 2-3 die weinig buik hebben eigenlijk tijdens de dracht.
Afbeelding

Knipperen doet idd elke merrie na het plassen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 11:35

Daar heb je een goed punt Monique1963, dat weet ik dan ook niet zo goed... Het was wel een opvallende beweging maar ik had zoiets duidelijks dan zo graag vaker gezien. Er zijn verder niet echt hele duidelijke veranderderingen en dat zou je toch wel verwachten bij een hoogdrachtige merrie... Maar goed we passen nog steeds op haar alsof ze wel drachtig is, we gaan geen risico's nemen.

Bedankt voor je reactie en de foto's nieky1993! Zo zie je inderdaad dat een buik niet alles zegt!
Ik lees ook wel dat er paarden zijn met weinig buik, paarden waarbij de uier pas volschiet tijdens de bevalling, paarden waarbij je weinig tot geen beweging ziet/voelt in de buik en paarden die hengstig tonen tijdens de laatste fase van de dracht maar het zou wel bijzonder zijn als Skyla precies al die uitzonderingen combineert :') Ik wil ook niet zo iemand zijn die vanuit hoop op een veulen blijft zoeken naar signalen die in dat straatje passen en de rest negeert... Dat neemt niet weg dat we alsnog goed op Skyla blijven letten want dat is natuurlijk ook onze verantwoordelijkheid. Ik sluit het ook nog niet helemaal uit hoor want haar buikvorm en de beweging die we hebben gezien is wel opvallend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:31

Ik blijf (voor jullie) hopen.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:44

Stille meelezer :wave:

Ik ben kamp drachtig (zonder enige hinder van ervaring) :)

Want als de gedragsverandering gewoon een winterblues is... dat zou erg raar zijn. Of dat Skyla plots besloot de rest van haar leven alleen te willen staan (behalve als er vuurwerk is :Y) ).

In het ergste geval dus nog 6 weken billen knijpen. Goed voor de kont, dat wel. :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 13:09

Dank je Monique1963, wie weet helpt het :D

Leuk dat je nu van je laat horen Ponytante! Leuk dat jij wel kamp drachtig bent! De gedragsverandering is inderdaad wel opvallend... Voor mij billenknijpen inderdaad, Skyla moet juist haar billen lekker slap laten worden :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 17:54

Vandaag heb ik een hele tijd bij Skyla in de stal gezeten maar niks meer gezien qua eventuele hengstigheid, misschien dan toch vals alarm. Wel weer allerlei beweging gezien/gevoeld maar geen overtuigende schopjes. Had wel het idee dat haar buik op een gegeven moment wat uitpuilde. Uiers doen (nog) niks en de kling is minder veelbelovend dan laatst. Ze toont wel dikker maar was vandaag eindelijk ook weer eens echt lekker aan het eten dus daar kan het ook door komen. Tot nu toe gelukkig geen wormen in de mest aangetroffen dus dat scheelt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding