Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:08

Pfoe wat is het bij sommige een natte boel, hebben de paarden geen mok? Of andere ‘problemen’ door de nattigheid?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:11

Nee tot nog toe niet bij mijn paarden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:51

Al die natte foto's. En het regent hier weer -O-

Hier geen mok, paard staat voornamelijk op het harde.

Iemand de tip hoe je kan opmeten welke maat (lengte) een paard nodig heeft qua bit? Ik heb wat onderzoek gedaan en weet wat ik graag wil proberen. Alleen nu de maat nog...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:01

Heel eerlijk zou ik mijn paard zelf niet in die blubber zetten :o :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:05

Libera, als het eens 3 dagen droog wil blijven is die blubber ook zo weer weg. En er zijn genoeg stukken waar ze niet in de blub staan.
Ik ga mijn jonge 2 jarige en oudje van 22 geen hele winter opstallen.
Mijn draver staat wel op stal, maar dat heeft een geheel andere reden.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:10

Bij ons is het ook zo erg, helaas. Mijn stal heeft totaal geen modder management dus afgezien van de verharde schuilstal/eetplek is het echt een grote bende. Ik ben er ook niet blij mee, maar ik zou ook niet weten wat ik er anders mee aan moet. Ik ga zaterdag bij een andere stal kijken maar ik verwacht dat het daar even erg is (plus, dan moet ze voor de tweede keer per jaar verhuizen). Mud season noemen ze dat hier, normaal is dat na de winter maar nou begint het nu al.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:07

Hier volledig gedraineerde paddocks, dus zelfs na de vele regenval staan ze nog lekker droog buiten.

Kost wat centen maar dan heb je ook wat haha

Mijn jonkie heeft geen mok, mijn andere wel nog van de vorige stal maar dat is nu goed aan het weg trekken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:34

Er schijnt drainage in mijn paddock te liggen. Die moet opgegraven / opgezocht en schoongemaakt worden.

Daarnaast ligt er geel zand in de paddock, 100 jaar geleden gestort denk ik, deels is er al klei doorheen gekomen. Dus ook hier bagger.

Dat aanpakken staat hoog op de agenda. Echter moet er eerst een schuur geplaatst worden, en daarna de rijbak / paddock - eindelijk.

De hoeveelheid regen die we gehad hebben is geloof ik ook wel ietwat overdreven...

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:49

Ik zou er mijn linker nier voor geven dat ze bij ons ook wat aan die paddocks zouden doen. Als je weet dat het ieder jaar bagger wordt dan probeer je toch een oplossing te vinden, lijkt me zo. Ik denk echter dat ze daar geen budget voor hebben. Zaterdag maar eens kijken hoe die andere stal er bij staat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 00:04

Ik sta pas 2de winter op deze weide. Maar zoals eerder gezegd vorige winter was het zo erg niet eens.

Volgend voorjaar wil ik wel wat aanpassingen gaan doen. Maar niet met die dure mudcontrol. Ik gebruik liever gras/grindtegels die heb ik in de schuilstal ook liggen met daarop rubber tegels en dat werkt prima. En zijn lichter in gewicht.
Ik kan ze ook aan 2,60€/plaat krijgen dus 10,40€/m2 da's een pak goedkoper dan mudcontrol. Maar voor nu even sparen. En met de modder nu valt het toch niet egaal te leggen.

Of als mijn vriend die varkensroosters kan krijgen zou dat ideaal zijn voor rond de hooibak.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 00:34

Thirza schreef:
Pfoe wat is het bij sommige een natte boel, hebben de paarden geen mok? Of andere ‘problemen’ door de nattigheid?

Nee hier niet. Ondanks dat ze er blijkbaar graag in staan, want een droge stal, zand tracks en een verhard stuk heeft de modder de voorkeur. :+

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 00:35

Libera schreef:
Heel eerlijk zou ik mijn paard zelf niet in die blubber zetten :o :o

Heb je het over mij?
Mijn paarden hebben ook beschikking over een 7 x 3 uitloopstal met matten en een 3 x 3 uitloopstal met matten en een 2,5 x 3 uitloopstal op droog zand. Zand tracks zonder modder en een verhard gedeelte van 20 m2.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 01:57

Bij ons is de paddock een dikke blubberbende, maar de rijbak is gelukkig prima begaanbaar (de paddock en rijbak zijn verbonden met elkaar). Maar omdat de hooibakken in de paddock stonden en ze daarom (te)veel in de blub moesten staan hebben we een stuk van onze oprit opgeofferd. We hebben daar voor elk paard een hooinet opgehangen met als resultaat dat we eigenlijk de paddock en rijbak wel kunnen opdoeken :D Ze staan continu op de oprit. :=

Afbeelding

Ze vinden het ook geweldig dat ze nu gezellig in de schuur kunnen meekijken wat wij daar allemaal aan het doen zijn en het fijnste van dit alles, droge voeten en daardoor geen mok of andere problemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:37

Mok is een weerstandsprobleem, niet alleen door modder. Rotstraal is een ander verhaal. Door de weke hoeven is daar wel een grotere kans op.

Hier overigens geen probleem, maar wij hebben dus minimaal modder. De slechte voerplaatsen gebruik ik nu niet, blijft alleen de doorloop naar stal over. Maar die is 1,5 meter breed, dus zijn ze met 3 stappen doorheen.
Gisteren nog een nieuwe voerplaats gemaakt om weer wat meer te kunnen spreiden.
Hier ligt puin onder en heeft een berg zand op gelegen. Dus dat is mooi droog en blijft ook wel goed.
Afbeelding

Vanmorgen zag ik ze zo liggen. Dit is overigens ook een hoog en droog stuk. Maar de stal die er naast staat is toch echt droger :+
Dit doen ze ook gerust in de regen.
Afbeelding

Overigens liggen ze ook echt wel in stal. Maar veel vaker gewoon buiten. Ook als het regent.
Afbeelding

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:49

Er is ook wel extreem veel water gevallen. Hier zijn stukken van de track echt drama maar ook stukken goed droog. 's Ochtends kan ik aan het vlas danwel modder aan de vacht zien waar ze geslapen hebben :'-)
Het enige wat ik minder vind is dat ze minder rennen en gek doen door alle modder. Heb ze gisteren even in onze "voortuin" gezet. Dat is een flink grasveld wat eigenlijk geen weiland is, maar met wat afzetlint wel een uurtje twee hongerige paarden binnenhoudt. Liepen te rennen en te bokken als koeien die de hele winter binnen gestaan hebben, terwijl ze op de track gewoon altijd vrij kunnen bewegen. Dus dat zei mij ook wel iets, dat ze van een uurtje op een nieuw stuk met grasjes in plaats van modder toch wel érg blij werden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:52

Ja, dat ken ik wel. Ik zet elke dag een weitje open. Dan rennen en bokken ze ook wel even. Behalve de shet. Die heeft andere prioriteiten :Y)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:56

Ik mag trouwens geen zand storten voor een drogere plek te creëren. Gemeente staat dat niet toe. Van de weide verpachter mag ik wel alles doen wat ik wil.
Maar zand of beton storten zijn niet toegestaan via de gemeente. Dat weet ik van andere mensen die hun stal moesten afbreken omdat ze betonnen vloer gestort hadden én afsluitbare boxen en dot niet aangevraagd hadden. De vergunning kregen ze ook niet dus stal afbreken en opnieuw bouwen zonder de betonvloer en deuren.

Mijn gras is tevens nog goed begaanbaar. Maar ik durf ze niet erop laten. Mijn oudste had een ietswat verbrede witte lijn toen de smid kwam. Ik ben bang dat hij hoefbevangen raakt als ik hem toegang tot het gras geef (kort gras dus hoger fructraan gehalte en zeker nu met de koudere nachten).
Het gras waar ze op stonden voor Baron uitbrak was lang uitgebloeid gras.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:43

nick_en_ik schreef:
jitskenienke schreef:
Ik zie op insta ook vaak allemaal mensen lekker wandelen met hun jonge paard en dan denk ik echt,, Hoe dan?? Of denk ik te moeilijk ofzo :+

Toen ik Nicky nog maar net had, als jaarling, heb ik zo ontzettend veel gewandeld met haar! Het scheelde enorm dat ze aan het eind van een doodlopende weg gestald stond, dichtbij een bosrand, dus het was een rustige plek waar we heerlijk kon wandelen.
Ik deed wel vaak korte stukjes, maar verrassend genoeg ging ik ook gerust haar laten galopperen tijdens een wandeling. Geweldig was dat! Toch een beetje penny meisje gevoel dan hoor :))
Ik kon haar makkelijk op stem weer naar stap krijgen.
Stemhulpen leken er prima op te zitten.
Helaas zijn we sindsdien meerdere keren van stallen verhuisd naar plekken waar je toch moeilijker een stukje kan wandelen, dus ik deed dat ook een stuk minder of gewoon helemaal niet meer. Nu staat ze gestald aan een weg waar sommige mensen echt belachelijk hard rijden, dus fijn is het niet, maar ik kan daar wel wandelen opzich. Maar met moeite. We gaan niet zomaar meer een galopje nemen.
Ook ging de kudde een keertje zelf op stap, en sindsdien is Nicky ook wat huiveriger, schrikachtiger tijdens het wandelen.
Soms voelt het dan echt alsof we weer van 0 beginnen. Waarschijnlijk ligt het deels ook aan mezelf, 3 jaar geleden was ik duidelijk een stuk onvoorzichtiger dan nu. Nu denk ik soms veel te veel na :')

Ooh heerlijk zeg! wat een lekker pennygevoel inderdaad.. Wij wonen dus ook aan een best wel drukke weg waar mensen GEEN rekening houden met je helaas.. Wat zonde dat ze nu zo schrikkerig is! Maar misschien wel weer veel gaan oefenen dat ze er weer vertrouwen in krijgt dan moet het vast goed komen!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:58

Wat wandelen betreft. Baron is geboren op de stal waar ik begin van het jaar stond met mijn draver. Die is daar nooit buiten het domein geweest. Enkel binnen-buiten zetten kende hij dus.

Ik heb hem in september naar mijn weide verhuisd en daar begonnen met kort blokje om te wandelen
Met de draver erbij als steun. Nu maak ik soms wandelingen met hem alleen. En hij heeft nooit moeilijk gedaan dat hij alleen op pad is.

Situatie op de wei na 2 drogere dagen:
Het grootste droge stuk
Afbeelding

De hooibak. Hier ga ik morgen de mest/drek weghalen. Het hooi rondom laat ik liggen. Dit zorgt namelijk voor een stevige ondergrond, hier kan ik zelfs met kruiwagen overheen
Afbeelding

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:44

Vandaag heeft Dexter voor het eerst een bareback pad opgelegd gekregen en hij gaf er helemaal niets om. Goeie voorbereiding is toch echt het halve werk. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Het weer was dan wel weer heel afschuwelijk
:brr: :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:45

Wat stoer.
Blijft die kaptoom goed zitten bedoel... schuift die neusriem scheef? Als je ermee werkt?
Ik zoek nog een kaptoom maar m'n eerdere ervaring is dat de neusriem altijd schuift en de ring bovenop dan aan de zijkant zit.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:01

Art_Ificious schreef:
Wat stoer.
Blijft die kaptoom goed zitten bedoel... schuift die neusriem scheef? Als je ermee werkt?
Ik zoek nog een kaptoom maar m'n eerdere ervaring is dat de neusriem altijd schuift en de ring bovenop dan aan de zijkant zit.

Ik vermoed dat deze dat ook doet, lijkt een halster?

Zoek een kaptoom van leer, waarvan er ijzer in de neusriem zit wel een platte, niet die harde ronde want die zijn erg scherp.

Die blijven wel goed zitten namelijk!

Agradi verkoopt er 1 die betaalbaar is, die hebben veel van mijn lesklanten en heb ik goede ervaringen mee. :j

Hoor mijn shire was die te klein, dus die heeft er 1 van barefoot, daar zit alleen geen verharding aan de binnenkant, ik moet hem daardoor vrij strak aansnoeren, nou heb ik er bij haar een bontje tussen ivm sarcoid op haar neus, hierdoor blijft hij goed zitten. Maar voor mijn Jonkie wil ik ook die van Agradi halen.

Ik zal hem even opzoeken!

Edit:gevonden

https://www.agradi.nl/kerbl-kaptoom-lee ... t-full.htm

Er zijn ook echt wel hele mooie, maar dan mag je er ook wel 100 of meer bij leggen. :j

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:05

JJ4 schreef:
Vandaag heeft Dexter voor het eerst een bareback pad opgelegd gekregen en hij gaf er helemaal niets om. Goeie voorbereiding is toch echt het halve werk. ;)

[ [url=m/cDovy5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XMdCw0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het weer was dan wel weer heel afschuwelijk
:brr: :D

Super knap van hem, fijn als ze het zo stapsgewijs leuk en makkelijk oppakken! Ik vind hem echt knap <3

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:15

hier kunnen ze gelukkig wel met droge voeten staan eten. Had liever meer voerplekken gehad, maar ja, soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Meerjarenplan dit dus.

Daarnaast staan ze ook vaak binnen in hun (altijd openstaande) boxen. As we speak, staat dikkiedik met de pootjes in de bagger op de kopse kant van de hooibakken te eten (terwijl ze gewoon op betond kan staan).

we waaien hier weg, het is koud en nat en als ik zie hoe vuil de stallen zijn, janken....

En hulde aan iedereen die met dit weer wat met zijn jonkie (of paard in het algemeen) wat doet. Bij mij krijgen ze een schoon hok, hooi, wortels en ga ik weer binnen zitten koukleumen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:44

Wat een prut weer vandaag :brr: hier nog wat foto's hoe het er hier uit ziet -O-
Afbeelding

Afbeelding