Haha, Katyatje, dat kun je wel stellen ja. Als ik hem in drie woorden moet omschrijven is Santos een gevoelig doch koele clown.
Hij kan van iets schrikken en het direct laten gaan, maar als er in zijn ogen iets niet gerechtvaardigd is, dan ben je klaar. En tja, hij is net 5 geworden, dus dan ben je als ruin per definitie nog een clown 
Flubberboot, eigenlijk heb je mooie doelen behaald, alleen andere dan verwacht! Superleuk dat je met Pedro buiten het erf bent geweest. Wat je al zegt, de eerste stappen zijn gezet. Die drempel zijn jullie in ieder geval over.
Vanmorgen ging het grondwerken stukken beter. Ik kon nu direct de lijn aanklikken en hem meenemen in een loopje, en er naast blijven, waardoor het voor hem ook direct makkelijker was om het goed te doen. Het stilstaan is dan nog verschrikkelijk moeilijk voor hem, maar gaat ook al steeds een beetje beter. Hij zet ook zijn schouder al beter opzij als ik daarom vraag.
Het longeren zelf geeft eigenlijk geen echte problemen, en het van hand veranderen ging vandaag ook lekker. Het duurde af en toe even voor hij het ook echt deed, maar hij is niet één keer door mijn grenzen heen gegaan en dat is voor mij het belangrijkste.
En toen was februari alweer voorbij?!
februari schreef:✅ Longeerles nemen
✅ Trailerladen oefenen
❌ Nog meer wandelen
❌ Werken aan spanning laten afvloeien tijdens het wandelen, zodat we niet iedere keer gelijk terug hoeven.
Het wandelen laat ik even voor wat het is. Pas als ik hem goed voor elkaar heb met het grondwerk, vind ik het verantwoord genoeg om met hem op pad te gaan. Tot dan blijven we lekker op het erf.
Trailerladen oefenen we nu systematisch op maandag, dus dat zit lekker vast in ons schema. Ik heb ook twee keer les gehad, welke beide heel waardevol waren.
maart schreef:- Weer vanuit het midden van de cirkel bij zijn schouder kunnen komen tijdens het grondwerken/longeren.
- Meer momentjes van 'niks' creëren. Gewoon even samen zijn.
- Drie hoeven op de trailerklep.
- In ieder geval één keer mijn camera mee naar stal om San leuk op de plaat te zetten.
- Twee rondes lekker door het lijf lopend/zelf dragend op de cirkel tijdens het longeren.
De drie hoeven is misschien een te klein doel, maar ik doe het liever zo en stel het bij naar een hoger doel dan dat ik het moet terugschroeven.