Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:25

oji schreef:
Leuk om te lezen allemaal.
Ik ga mijn paard zadelmak laten maken bij een professional. Natuurlijk is het leuk om zelf te doen, maar ik ben ook geen 25 meer en heb inmiddels aardig wat "metal parts" in mijn lijf, dat ik dat risico gewoon niet meer ga nemen. 30-35 jaar geleden wel eens gedaan, met name ponies en dravers toen, maar ik ben daar al zo lang uit. Vind het naar paard toe ook fijner dat hij dan die eerste basis krijgt van iemand die precies weet wat ze doet en er tientallen per jaar doet ipv 1 in de tientallen jaren (zoals ikzelf) :+

Omdat mijn paard nog echt helemaal groen is, dus ook geen dingen kent als longeren, dekjes op rug, singeltje etc etc, zal het zadelmak maken waarschijnlijk zo'n week of 6 in beslag gaan nemen. Dan is de verwachting dat ze netjes met opstappen stil staan bij krukje en er een stuur rem en gas op zit in alle drie de gangen. Dan ga ik er een paar keer zelf onder begeleiding van de zadelmak maakster op en daarna ga ik het doorrijden volledig zelf doen. Waarschijnlijk kan ik hem de eerste helft van februari naar de zadelmakmaker brengen, is gelukkig wat dichter bij huis als waar ie nu staat en dan kan ik ook wat vaker heen en kijken en kroelen. Zo'n zin in!


Ik heb dezelfde keuze gemaakt hoor! Mijn merrie gaat ook naar een professional. Voor twee maanden iig.

Maar ik ben wel al begonnen met grondwerk omdat mijn merrie zoooo bang is en vlakbij huis staat

Mandarijn
Berichten: 9074
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:37

Welkom!

Ik doe het eerste zitten en rijden ook niet zelf hoor, vind dat zo'n vak apart en besteed dat liever uit aan iemand die dat dagelijks doet (en dat doe ik niet :D ).
Ik heb dan wel gekozen voor iemand die op locatie komt, vind dat persoonlijk net fijner. Maar ligt ook aan het paard natuurlijk.
Uiteraard nog geen afspraken staan, maar wel vast ter oriëntatie contact gehad.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:02

Als de mijne dichterbij had gestaan dan had ik ook al wel in ieder geval bezig geweest met opvoeden, gewenning aan harnachement en longeren. Maar hij staat ver weg en bij een boer in een kudde die niet graag wil dat je een paard uit de kudde haalt om daarmee aan de slag te gaan. Was niet wat ik zelf uitgezocht zou hebben, maar het is een stabiele rustige kudde met kleuters, ze zien er allemaal prima uit en hij stond daar al toen ik hem kocht eind vorig jaar. Vond verhuizen voor een paar maanden naar een andere opfok (los van of dat überhaupt zou lukken om in oktober nog een opfok te vinden die een 3-jarige in wil scharen) een onnodig extra risico, dus heb geaccepteerd dat ik hem dus helemaal groen houd tot ie naar de trainingsstal gaat. Daar gaat ie dus hopelijk binnen 1-3 weken nu naartoe en vanaf circa april kan ik terecht (als ie klaar is, dat ga ik niet overhaasten) op de plek waar ie komt te staan.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:05

Ik heb inderdaad ook iemand die op locatie komt. Vind het toch wel fijn om er zelf bij te zijn en de overige dagen mee kan prutsen :') ik ga er zelf pas op als ze echt bevestigd is.

Jaimy_Liam

Berichten: 202
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:15

Vandaag weer een heerlijk lesje gehad!
Ik heb naast Liam staan springen (ook op het krukje) en weer heerlijk op hem geleund met een stapje vooruit, en toen er langzaam afgegleden. Hij pakt dit onwijs goed op. Ook nog ff met zo’n handjeklapper/klapperhandje dit vond hij niet zo leuk
Nog een zeiltje gepakt, meneer loopt er zonder problemen overheen en het zeil over hem heen word hij ook niet warm van!
In maart wordt hij beleerd, dus ben enorm benieuwd hoe lang dat duurt voordat hij alles goed onder de knie heeft. Denk dat ik er voor maart al wel op zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:27

Wat een braverd, op die laatste foto’s ook!

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:52

oji schreef:
Leuk om te lezen allemaal.
Ik ga mijn paard zadelmak laten maken bij een professional. Natuurlijk is het leuk om zelf te doen, maar ik ben ook geen 25 meer en heb inmiddels aardig wat "metal parts" in mijn lijf, dat ik dat risico gewoon niet meer ga nemen. 30-35 jaar geleden wel eens gedaan, met name ponies en dravers toen, maar ik ben daar al zo lang uit. Vind het naar paard toe ook fijner dat hij dan die eerste basis krijgt van iemand die precies weet wat ze doet en er tientallen per jaar doet ipv 1 in de tientallen jaren (zoals ikzelf) :+

Omdat mijn paard nog echt helemaal groen is, dus ook geen dingen kent als longeren, dekjes op rug, singeltje etc etc, zal het zadelmak maken waarschijnlijk zo'n week of 6 in beslag gaan nemen. Dan is de verwachting dat ze netjes met opstappen stil staan bij krukje en er een stuur rem en gas op zit in alle drie de gangen. Dan ga ik er een paar keer zelf onder begeleiding van de zadelmak maakster op en daarna ga ik het doorrijden volledig zelf doen. Waarschijnlijk kan ik hem de eerste helft van februari naar de zadelmakmaker brengen, is gelukkig wat dichter bij huis als waar ie nu staat en dan kan ik ook wat vaker heen en kijken en kroelen. Zo'n zin in!


Mijne kent ook compleet niks als die eind april uit de opfok komt. Ik ben benieuwd.
Het plan is wel om het zelf te doen maar als ik me er niet goed bij voel, zal hij snel bij een professional staan. :D

Met de halfbroer was het vorig jaar ook niet de bedoeling om het zelf te doen. Absoluut niet. Had eigenlijk al halvelings een plekje gereserveerd bij iemand om zadelmak te maken. Het was dat het zo goed voelde en hij alles super goed aanpakte en onze staleigenaar ooit zelf al meer dan 400 paarden zadelmak heeft gemaakt en mijn grondpersoon was. Anders amme nooit niet zelf aan begonnen :+ .

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:54

Wat jammer Maartje dat het zadel die je hebt niet past. Maar gelukkig kun je nu wel op zoek naar iets wat wel passend te krijgen is :) .

Wat super braaf zeg Jaimy, daar kan die van mij nog wat van leren :evaw: .

Ik ga er ook niet direct zelf op, ik heb ook hulp ingeschakeld wel op locatie dat vind ik voor ons beiden prettiger.

Vandaag voor het eerst de dubbele longe aan het bit gehad. Rechtsom ging super goed was echt mega trots. Toen had ik moeten stoppen want linksom ging 3x bagger, die kant vindt ze toch nog een stuk moeilijker. Binnenkort weer eens proberen, hopelijk heeft ze iets onthouden van vandaag :D

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:22

oji schreef:
Als de mijne dichterbij had gestaan dan had ik ook al wel in ieder geval bezig geweest met opvoeden, gewenning aan harnachement en longeren. Maar hij staat ver weg en bij een boer in een kudde die niet graag wil dat je een paard uit de kudde haalt om daarmee aan de slag te gaan. Was niet wat ik zelf uitgezocht zou hebben, maar het is een stabiele rustige kudde met kleuters, ze zien er allemaal prima uit en hij stond daar al toen ik hem kocht eind vorig jaar. Vond verhuizen voor een paar maanden naar een andere opfok (los van of dat überhaupt zou lukken om in oktober nog een opfok te vinden die een 3-jarige in wil scharen) een onnodig extra risico, dus heb geaccepteerd dat ik hem dus helemaal groen houd tot ie naar de trainingsstal gaat. Daar gaat ie dus hopelijk binnen 1-3 weken nu naartoe en vanaf circa april kan ik terecht (als ie klaar is, dat ga ik niet overhaasten) op de plek waar ie komt te staan.


Snap ik helemaal ja :j

Ik heb echt bijzonder veel geluk met het plekje zo vlakbij huis. Het is nog geen 5 minuten fietsen

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:22

Jaimy_Liam schreef:
Vandaag weer een heerlijk lesje gehad!
Ik heb naast Liam staan springen (ook op het krukje) en weer heerlijk op hem geleund met een stapje vooruit, en toen er langzaam afgegleden. Hij pakt dit onwijs goed op. Ook nog ff met zo’n handjeklapper/klapperhandje dit vond hij niet zo leuk
Nog een zeiltje gepakt, meneer loopt er zonder problemen overheen en het zeil over hem heen word hij ook niet warm van!
In maart wordt hij beleerd, dus ben enorm benieuwd hoe lang dat duurt voordat hij alles goed onder de knie heeft. Denk dat ik er voor maart al wel op zit.

[ [url=m/45K4Es.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iZr5TV.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FA1Fxa.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dZW8J3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kDN4rQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw goed zeg!! Heel leuk

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:27

Wat knap zeg ElinaSK
Lekker om zo bezig te zijn. Jammer van de linker kant >;)

Zonde idd van je zadel Maartje

Ik heb ook een oude VZH Wintec gekocht voor €250 ofzo :+
Moet wel nagekeken worden tegen die tijd maar dat komt wel goed

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:29

Wij doen het onder begeleiding van een professional, maar wel gewoon zelf op stal. :j

Hij groeit zo hard!
Afbeelding

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:37

Leuk alle updates weer!

Ik vind 6 weken vrij rap overigens vanuit helemaal groen. Ik als hij geen vervoer gewend is het liefst een vrachtwagen nemen, maar dat is ook weer zo wat :o

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:49

Wat leuk om alle verschillen te lezen.
Ik wil sowieso alles tot het “ in t zadel gaan zitten” zelf doen.. over dat laatste stapje twijfel ik nog..
Beleren hier meer mensen Bitloos?

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:01

Ik! Tot nu toe alles met kaptoom gedaan en dat blijft voorlopig nog even zo

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:34

Muze schreef:
Wat leuk om alle verschillen te lezen.
Ik wil sowieso alles tot het “ in t zadel gaan zitten” zelf doen.. over dat laatste stapje twijfel ik nog..
Beleren hier meer mensen Bitloos?


Ik ook grotendeels maar wil wel ook met bit. Dus hoop op beide

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:35

AlwaysH schreef:
Wij doen het onder begeleiding van een professional, maar wel gewoon zelf op stal. :j

Hij groeit zo hard!
[ [url=m/2EErqj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zeker! Hoe groot is hij nu 8-)

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:37

QueenBeeBee schreef:
Muze schreef:
Wat leuk om alle verschillen te lezen.
Ik wil sowieso alles tot het “ in t zadel gaan zitten” zelf doen.. over dat laatste stapje twijfel ik nog..
Beleren hier meer mensen Bitloos?


Ik ook grotendeels maar wil wel ook met bit. Dus hoop op beide


Mijne kan mogelijk geen bit in wegens zeer beperkt ruimte. Van de week even een heel dun bitje ingelegd en hij vond het echt verschrikkelijk.. ben verder wel bezig met kaptoom. Twijfel nu om t stukje “bit”
Maar gewoon te laten zitten.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:12

ruitje schreef:
Leuk alle updates weer!

Ik vind 6 weken vrij rap overigens vanuit helemaal groen. Ik als hij geen vervoer gewend is het liefst een vrachtwagen nemen, maar dat is ook weer zo wat :o

Oh ze mag van mij ook langer over doen hoor, ik heb geen haast. Liever goed met rust als snel. Maar dat was was zij aangaf als het een makkelijke is en hij lijkt tot nu toe heel makkelijk.

Net te horen gekregen dat ik hem over een week mag komen brengen...whoop whoop!!!! Vervoer denk ik nog even over na. Heb zelf een fijne trailer maar misschien huur ik een vrachtwagentje. Heb ik alleen zelf nog nooit mee gereden dus of dat wijsheid is....

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 05:22

Ik doe een met bit en een bitloos. Mijn volwassen merrie heb ik bitloos beleerd en rij inmiddels met bit. Kortom, ervaring met beide, het maakt voor mij geen verschil.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:01

Fijn Oji, soms gaat het juist ook sneller als ze helemaal groen zijn, dat is makkelijker dan wanneer er iets fout aangeleerd is :+ . 2 paards rijd super fijn, heb er wel eens 1 gehad die de hele boel afbrak maar ik zat gewoon lekker. Bij een trailer is dat echt kak.

Ik zag trouwens als ik het goed zag hierboven ergens iemand hangen zonder cap, ik zal echt een zeiksnor zijn en teveel gezien hebben: maar pas echt op hoor, want ik zie het juist vaak mis gaan bij de 'oh dit doe ik ff momentjes' zeg maar, waarbij je je niet echt bewust bent van de smakker die je kunt maken :o

Ik beleer altijd met bit en stap daarna eventueel over op bitloos als dat beter lijkt te passen. Ik vind echter dat een paard met bit gereden moet kunnen worden :)

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:06

Ik ben met grondwerken eerst met kaptoom begonnen en langzaam eens een bit in gedaan. Mijn merrie bleek een kaptoom dus echt heel stom te vinden zodra er druk op kwam. Prima, gaan we verder met bit :D

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:20

Even de intro van Pyp afmaken:


Dit was vorig jaar tot hoever ik zelf ben gegaan. Ze was toen 3. We hebben haar toen naar de hengst gebracht en gevraagd daar meteen te beleren voor de vierwieler, die heb ik namelijk niet :+. Dat hebben ze daar echt super gedaan dus einde van de zomer kreeg ik daar dit filmpje



Thuis nog een keer of 4 zelf 15 minuten voor de tweewieler gezet. De eerste keer wilde ze nog uitbreken bij de uitgang. Ik moet zo om haar lachen, vooral haar reactie na het tikje :')


Maar daarna 4 keer heerlijk gereden op het drafbaantje. Ik vind zo'n reactie ook niet erg, ze mogen van mij een keer de grens opzoeken zeg maar. Heb eigenlijk best graag want nu weet ik wat het 'maximale' is wat ze doet. En dat valt mee( maar misschien komt dat omdat Dravers harder rennen en mijn referentiekader anders is :') )

Toen hebben we haar in september( ik zeg we, maar ik film hier, dus we is in dit geval 2 vriendinnen) nog een keer of 5 gepakt aan de longeerlijn onder het zadel. Heb niet van alles filmpjes, was niet overal bij ivm een kleine en bekkeninstabiliteit. We waren denk ik ook steeds maximaal 10/15 minuten bezig.

Eerste keer hangen:



Eerste keer zitten:


Eerste keer zitten en lopen:


Ik vind dat je ziet dat ze het spannend vind( voorbeen bijv) , dus we zijn niet verder gegaan. Ze doet eigenlijk niks, maar ik vind dat je met dit soort rassen altijd heel lang niks heb en dan ineens een heftige reactie :o . Daarnaast was ze natuurlijk 3 en ik vind dan dat als je in het najaar kan zeggen ze is 'karmak' en 'zadelmak' het best zat is.

Nu heeft ze vanaf oktober tot haar bevalling eigenlijk vrij. We poetsen wat, ik loop wat met haar op de dijk of doe een schriktrainingsparcour oid. En dan straks als ze bevallen is pakken we het verder op. ( en aangezien we in dezelfde maand bevallen, bedoel ik met we waarschijnlijk weer mijn vriendinnen :') )

Lang verhaal, maar in my defense: verder post ik weinig tot van de zomer dus hebben jullie geen last meer van mij :')

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:26

Ik vind het vooral heel leuk om te zien hoe de verschillende stappen gaan ruitje! Dus blijf vooral posten ookal gebeurd er niet zo veel :))

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:45

Ik vind ook dat een paard een bit “ moet kennen”, maar als het niet lijkt te passen vind ik het wel een ander verhaal.
Leuke filmpjes!