Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 01:47

Poekkie schreef:
Ja dat klopt. Ik heb alleen nog maar pensionklanten voor het financiële aspect. De liefde voor paarden houden is met al dat gezeur tegenwoordig wel beperkt tot mijn eigen paarden, maar daarvoor heb ik die habbekrats van de stal wel nodig.
Dat is een keuze maar ook geen keuze…. Mijn fulltime job is ook een keuze maar het alternatief is geen geld hebben.

Maar dan nog is dit een ergernissentopic. Lijkt mij de ideale plaats om te zeggen dat ik mij verschrikkelijk erger aan de attitude van de huidige pensionklant. Dat heeft verder niets te maken met hoe ik de dieren verzorg of mijn stal run.

Ik bedoel het niet rot en je mag het hier ook schrijven, maar wat je hier schrijft, is wel ook een deel van jouw probleem.
Je hebt er geen liefde meer voor en je ergert je. Dat maakt echt wel degelijk uit.

Net als ik zei, dat er heel veel verschillende soorten stallen zijn en verschillende type stalhouders en je echt ziet dat die allemaal een ander type klanten trekken, tegen bepaalde problemen aanlopen die passen bij het type bedrijf etc.

Kinke schreef:
iedere paardeneigenaar zou eens een jaartje hun paard aan huis moeten hebben. Dan pas weet je wat paarden houden betekent.

Wij deden ze altijd al zelf en hebben ze ruim 3jr aan huis, maar hebben er geen enkel nadeel van en ik ben heel blij dat we die stap gezet hebben. Juist omdat ik in pension staan of op een huurplek staan echt vreselijk vond.
Ik ga never nooit meer in pension. Misschien ooit als we 1 paard overhouden dat we daar een plek voor zouden moeten zoeken, maar ik vind het juist puur gemak dat ze aan huis staan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 01:53

@imaudy: vroeger had ik een pensionklantje die elke dag kwam. Ik vond dat erg fijn, meisje hielp ook hier en daar mee en deed ook veel met haar paard. Paard is verkocht en meisje is nog steeds op stal als bijrijder.
Ook twee andere klanten kwamen vroeger een 3-4 keer per week. Ik vond dat fijner dan hoe het nu is. Hun paarden staan hier nog steeds, dat wel. Soms zit er wel eens een zeurpiet of roddeltante tussen die je liever ontloopt, maar dat leer je ook wel snel.

Als echt iedereen dagelijks komt rijden is het wss wat druk. Ik weet niet of ik dan zelf nog aan rijden toe kom of alleen maar pistes sleep dan. Maar ik vond het fijn om wat aanspraak te hebben op stal en wat wandelmaatjes in de buurt te hebben. Mijn ideale situatie is als ze zo’n 2-4x per week zouden komen waarvan ook af en toe gaan wandelen. Maarja dromen mag he :D

Paarden binnenzetten van anderen vind ik ook altijd moeilijk. Ik weet niet hoe het zit met aansprakelijkheid als er iets gebeurt. En heb gemerkt dat paarden die bij mij braaf zijn zich soms misdragen als ik eens ziek ben en mama of vriend ze buiten zet. Dus tricky…

SophievdV

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 07:15

Zelf paarden aan huis hebben is inderdaad heel anders dan in pension. Heb ze 10 jaar aan huis gehad. Het 'probleem' nu is dat ik allemaal beren op de weg zie bij hoe anderen hun paarden houden. En dat kunnen ogenschijnlijk simpele dingen zijn.

Ze staan nu in vol pension en ik weet zeker dat er goed voor gezorgd wordt. Je houdt alleen altijd dingen waarvan je weet dat je ze zelf anders zou doen. Dat blijft en daar heb ik me bij neer gelegd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:59

Poekkie schreef:
@imaudy: vroeger had ik een pensionklantje die elke dag kwam. Ik vond dat erg fijn, meisje hielp ook hier en daar mee en deed ook veel met haar paard. Paard is verkocht en meisje is nog steeds op stal als bijrijder.
Ook twee andere klanten kwamen vroeger een 3-4 keer per week. Ik vond dat fijner dan hoe het nu is. Hun paarden staan hier nog steeds, dat wel. Soms zit er wel eens een zeurpiet of roddeltante tussen die je liever ontloopt, maar dat leer je ook wel snel.

Als echt iedereen dagelijks komt rijden is het wss wat druk. Ik weet niet of ik dan zelf nog aan rijden toe kom of alleen maar pistes sleep dan. Maar ik vond het fijn om wat aanspraak te hebben op stal en wat wandelmaatjes in de buurt te hebben. Mijn ideale situatie is als ze zo’n 2-4x per week zouden komen waarvan ook af en toe gaan wandelen. Maarja dromen mag he :D

Paarden binnenzetten van anderen vind ik ook altijd moeilijk. Ik weet niet hoe het zit met aansprakelijkheid als er iets gebeurt. En heb gemerkt dat paarden die bij mij braaf zijn zich soms misdragen als ik eens ziek ben en mama of vriend ze buiten zet. Dus tricky…

Ik kom tegenwoordig ook niet meer dagelijks bij mijn paard. De reden is dat ik dus hiervoor op een volpensionstal stond, maar niet de baas was over m'n eigen paard en afspraken niet nagekomen werden. Dus toen was het: ik verhuis nog 1 keer mijn paarden en bevalt dat ook niet, dan gaan ze weg. Wegens de financien is 1 weggegaan, maar de andere is er nog steeds. Het is en blijft ook echt mijn paard hoor, ze herkent mijn auto, als ik aan kom lopen herkent ze mij (zelfs in een groep), maar ik heb nu veel meer rust. Ja, ik weet dat wondjes niet altijd opgemerkt worden, maar in de natuur hebben ze ook wel eens wat moet ik maar denken.
En ik heb nu dus gewoon nog een paard van de stalhouder er bij te rijden, daarmee rij ik ook weer een jong paard. En ik heb een bijrijder die af en toe komt. Maar vaker dan 4 keer wordt er niet gereden, dat zijn uitzonderingen. Bakonderhoud doe ik overigens nu zelf. Alleen de omheining niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:05

Ik ben niet zo bezig met hoe vaak een klant komt eigenlijk :) . Maakt voor ons niet uit.

Ik kan mij wel voorstellen dat het uitmaakt als je bijv. De verwachting hebt dat mensen elke dag meehelpen. Of juist andersom: dat je weinig stalgeld vraagt met het idee ik neem wat opfok of pensioenpaarden, want dat is lekker rustig, en eigenaren komen wel elke dag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:49

Ik verbaas me over de opmerkingen dat een stalhouder van alles moet en anders maar geen stalhouder had moeten worden.

Dat vind ik echt dikke onzin.

Een stalhouder biedt plek en bepaalt wat hij/zij aan diensten aan wil bieden. Zo lang duidelijk is qat iemand doet en niet doet en wat inclusief of exclusief is, dan is het aan de paardeneigebaar om te bepalen of de stal passend is.

Eerlijkheid en communicatie is belangrijk. En als omstandigheden veranderen, dan kan het zijn dat de service ook verandert. Dat kan vervelend zijn, maar wederom heb je dan de keuze om te blijven of om je paard te verhuizen.

Ik heb privéstal met 2 eigen en nu nog 3 pension. Ook wel 5 in pension gehad. Ik heb regelmatig dingen aan moeten passen. Ik bied ook echt bewust geen volpension meer maar doe het samen en hamer op een eerlijke verdeling van het werk en hulp bij het klussen.

Mensen die niet vaak bij hun paard komen, altijd wat mankeren of te weinig tijd hebben om te helpen komen er dus niet in.

Als er ziejte is of er wat verandert in iemands situatie wil ik best meedenken, maar ik ga niet alles overnemen.

En als ik eens weg ben, of op vakantie... ja, dan mogen ze de verzorging onderling regelen.
Ik krijg geen uurloon, dus kan ook niet iemand inhuren van hun stalgeld.

Met elkaar moeten we het oplossen.

Verder vind ik dat ook bij volpension mensen zelf naar hun paard moeten komen. Of een verzorgster moeten regelen. Vol pension betekent meestal niet dat een paard zijn hoeven worden uitgekrabt en gecheckt op beginnende rotstraal, of de deken er af wordt gehaald om er onder te kijken, of de benen geborsteld en gecheckt op mok. Stappen met een kreupel paard, benen koelen etc.

Behalve misschien bij een pensioen stal.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 16:07

Nou sommige pensionhouders verwachten wel het onmogelijke of ze doen het onmogelijke. Dat geldt ook voor pensionklanten. Het is niet zwart wit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 16:11

Er is ook niet iets zoals een reglement voor pensionhouders of klanten. Iedere pensionhouder heeft en maakt zijn eigen regels.
Als je ergens gaat kijken voor pension is het een goed ding het daarover te hebben, en dan te kijken of het wel of niet bij je past.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 02:20

joyce B schreef:
Ik verbaas me over de opmerkingen dat een stalhouder van alles moet en anders maar geen stalhouder had moeten worden.

Dat vind ik echt dikke onzin.

Een stalhouder biedt plek en bepaalt wat hij/zij aan diensten aan wil bieden. Zo lang duidelijk is qat iemand doet en niet doet en wat inclusief of exclusief is, dan is het aan de paardeneigebaar om te bepalen of de stal passend is.

Eerlijkheid en communicatie is belangrijk. En als omstandigheden veranderen, dan kan het zijn dat de service ook verandert. Dat kan vervelend zijn, maar wederom heb je dan de keuze om te blijven of om je paard te verhuizen.

Ik heb privéstal met 2 eigen en nu nog 3 pension. Ook wel 5 in pension gehad. Ik heb regelmatig dingen aan moeten passen. Ik bied ook echt bewust geen volpension meer maar doe het samen en hamer op een eerlijke verdeling van het werk en hulp bij het klussen.

Mensen die niet vaak bij hun paard komen, altijd wat mankeren of te weinig tijd hebben om te helpen komen er dus niet in.

Als er ziejte is of er wat verandert in iemands situatie wil ik best meedenken, maar ik ga niet alles overnemen.

En als ik eens weg ben, of op vakantie... ja, dan mogen ze de verzorging onderling regelen.
Ik krijg geen uurloon, dus kan ook niet iemand inhuren van hun stalgeld.

Met elkaar moeten we het oplossen.

Verder vind ik dat ook bij volpension mensen zelf naar hun paard moeten komen. Of een verzorgster moeten regelen. Vol pension betekent meestal niet dat een paard zijn hoeven worden uitgekrabt en gecheckt op beginnende rotstraal, of de deken er af wordt gehaald om er onder te kijken, of de benen geborsteld en gecheckt op mok. Stappen met een kreupel paard, benen koelen etc.

Behalve misschien bij een pensioen stal.

Je betrekt het teveel op jezelf.

Elke stal is anders. Als een stal dingen aanbiedt en daar een prijs bij stelt, mag je als klant verwachten dat die dingen gebeuren. En anders is inderdaad goede communicatie wel heel belangrijk.

Er zijn stalhouders die absoluut niet of heel slecht communiceren. En zoals je op bokt wel leest, zeuren pensionhouders nogal eens. Het kan zo zijn dat dit geheel terecht is, maar heel veel weet je echt van tevoren.
Met een beleid, kan je dingen voorkomen die niet bij je stal passen. Voor de een is dat iets meegaand zijn en voor de ander is dat dus heel streng zijn.

Als iemand heel specifiek schrijft waarom hij/zij pension paarden erbij heeft of dat het eigenlijk allemaal lastig en teveel extra werk is, kan je verwachten dat mensen daarop reageren. Dat straal je uit en krijg je een bepaalde reactie op van klanten.

Daarom schreef ik eerder al; je ziet heel erg het verschil als je op een stal komt hoe het beleid en de omgang vormen zijn met andere stallen waar het weer anders is. Vrij consequent gaan dezelfde dingen mis bij een zelfde type stallen.

En ja, dat ligt uiteraard ook aan de klanten. Je ziet ook vaak mensen snel vertrekken als ze ergens echt niet passen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:55

Kijk, als ik de afspraak maak met de stalhouder dat er voor 10 dagen afwezigheid (was echt een uitzonderig) van mijn kant, mijn merrie met veulen elke dag even 1.5 uur buiten gezet wordt (was in de winter, kerstveulen), op het moment dat ze toch hun loopje via de stallen naar de kippenschuur maken om de eieren te rapen wat 1.5 uur duurt en om dan even mijn paard met veulen in de bak te zetten, en ik kom na 10 dagen terug en de dieren zijn NIET 1 keer buiten geweest en er wordt gezegd dat ze het vergeten zijn, de stal is niet uitgemest is en mijn paard 2 dikke hakken heeft omdat ze uit frustratie de slijmbeurs kapot getrapt heeft, tja, dan kan ik wel even goed balen lijkt mij.

Of je staat op een stal met onbeperkt hooi en strogebruik volgens contract en je vindt elke dag alleen maar stront zonder ook maar 1 strootje meer in de stal terug, dan ga je vragen of ze meer hooi mogen, want dat is de oorzaak van stro vreten. Als er dan gezegd wordt dat mijn paarden van 1.72 wel erg groot zijnen als hij die normaal gaat voeren dat hij niet uitkomt met het hooi en stro voor de winter, dan doe je wat fout in mijn ogen. Onbeperkt hooi en stro gebruik is in mijn ogen normaal voeren en een normale bodembedekking. Verspilling mag je wat van zeggen, maar je kunt niet omdat een paard net wat meer eet dan de gemidddelde pony die er staat dan zo'n paard dan maar ponyhoeveelheden geven. Dan moet je niet een contract laten ondertekenen waarin genoeg hooi en stro beschreven staat.

Ik heb 1 keer met een contract gestaan en daar was het eigenlijk minder goed dan met mondelinge afspraken. Als de faciliteiten niet exclusief tot uw beschikking staan en iemand vindt dat het ineens wel zo is, dan moet je niet zeuren als ik toch gewoon ga rijden. Ik heb immers dat contract ondertekend. Les of niet, er mag dan altijd gereden worden, punt. Er stonden in mijn contract en in die van alle pensiongasten GEEN uitzonderingen. Als dan een moeder van een ponymeisje vraagt waarom ik wel ga rijden en haar dochter niet mag, en ik leg uit dat zij ook mag rijden en vervolgens komt zij ook gewoon rijden terwijl er les is van een ander, tja, dat meisje of ik doe niets fout. Maar ik werd er op aangekeken. Echter, als je ineens 2 avonden, 2 gehele avonden een bak voor lessen wilt gebruiken, dan dien je daar wel een oplossing voor te vinden voor de mensen die geen les willen en wel dienen te trainen op die tijdstippen. Want elke pensionklant heeft hetzelfde contact en niet elke pensionklant wil les. Maar iedereen betaalt wel voor hetzelfde aantal uren bakgebruik. Het door mij voorgestelde stuk korting (5 euro per paard per avond, dus 2 paarden per avond zodat ik 10km verderop kon gaan rijden, plus wat brandstofvergoeding, totaal 100 euro per maand, en om het dan gelijk te houden met de lessers op 2 andere avonden de bak voor mezelf een uur alleen) werd dus niet geaccepteerd. Nou, dan was het simpel, dan rij ik gewoon. Ik heb dat contract, dus ik betaal er voor en iemand die wel les wil nemen heeft niet meer rechten dan iemand die volgens hetzelfde contract geen les wil nemen.

Waar ik nu sta zijn eigenlijk helemaal geen afspraken, het is gewoon zo gelopen en het gaat goed. Zaterdag heb ik 3 stallen uitgemest, heb ik de paarden buiten gezet, overal water neergezet omdat alles bevroren was, bij de oude merrie de deken gecontroleerd (dus vooral de schoft onder de deken), enz. En op andere dagen voeren zij weer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:08

Jij wou én tijdscompensatie (2x een uur) én financiële compensatie aan elke pensionklant omdat de staleigenaar haar eigen bak zelf wou gebruiken? :')

100 euro winst wordt er niet eens gemaakt op een box…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:35

Poekkie schreef:
Jij wou én tijdscompensatie (2x een uur) én financiële compensatie aan elke pensionklant omdat de staleigenaar haar eigen bak zelf wou gebruiken? :')

100 euro winst wordt er niet eens gemaakt op een box…

Je lijkt je steeds te verwonderen over vanalles. Maar communicatie is de key. Je kan niet zonder overleg je bak ineens 2 avonden per week bezetten.

Hier is dat ook zo avonden per week is er les kan je niet bij in. Maar dat is gezegd toen ik kwam en staat in het contract.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:36

Poekkie schreef:

Nee, dat staat er ook niet, ik heb het niet gehad over staleigenaar die zelf ineens wil rijden, maar ook dat kan niet zomaar als je mensen onbeperkt toegang geeft tot faciliteiten tijdens openingsuren volgens contract zonder uitzonderingen (tja, als je het anders wilt, moet je uitzonderingen opnemen in het contract).
Er waren geen lessen toegestaan, je mocht de bak nooit voor jezelf reserveren (allemaal vastgelegd in contract), en toen opeens wel omdat de stalhouder zelf lessen wilde. Maar ineens waren er 2 avonden lessen, want je mocht dus opeens als je les wilde ook de bak voor jezelf alleen. En als je mensen dan de bak alleen laat gebruiken, dan heeft een pensionklant die toevallig geen les wil net zo veel rechten immers. Dat betekent op een ander moment voor die personen de bak alleen, les of geen les doet er niet toe. En als je ineens door zo'n actie minder uren gebruik kunt maken van de accommodatie, dan zal je ook een contract aan moeten passen. Dit ging van de 1 op de andere week, dus ergens op inspelen kon niet. Het ging niet om een eenmalige actie, maar ineens was het structureel, terwijl iedereen toch echt tijdens openingstijden altijd toegang tot de bak had. Op papier was er niets veranderd, maar in de praktijk wel. Dus als je dan opeens 2 avonden per week (let wel, dat is 2 van de 7 he), dan mag je daar zeker wel wat van zeggen, dan mag je de stalhouder in gebreke stellen (er was geen sprake van overmacht), niet meer en niet minder. Elke jurist geeft dan de pensionklant gelijk. Wil je dingen veranderen, dan geldt een aankondigingstermijn e.d.
Dit was geen privestal, maar echt een officiële pensionstal waarbij iemand z'n volledige inkomen hier uit moest halen. En overdag had de pensionhouder genoeg tijd om de bak alleen te gebruiken omdat er niemand was. Er was ook nooit gezeur als dat een keer niet kon, of als de pensionhouder toch 's avonds moest rijden (de bak was nooit voller dan 3 ruiters overigens, dus dan kun je prima een priveles rijden, er waren maar een paar ruiters waaronder ik gebonden aan de avonduren wegens overdag werken). Allemaal dus prima, maar met contract is dus echt niet altijd beter dan een mondelinge overeenkomst. Overigens was ik er nooit gaan staan als ik van te voren wist dat ik 2 avonden per week niet zou kunnen rijden.

Ik heb maar op 3 plekken gestaan, en bij de pensionstal zonder contract waar het een deelinkomen was gingen dingen in overleg en was het rijden nooit een probleem.

Maar kennelijk heb je als pensionklant het volgende te accepteren:
-Hindernismateriaal van pensionklanten wat in overleg door de andere klanten gebruikt mag worden, mag de pensionhouder verhuren zonder overleg met de eigenaar van het materiaal om er geld mee te verdienen. (toen ik een keer op een middag op stal kwam zag ik dit bij aankomst en heb direct de les beeindigd, jammer van de mensen van buitenaf, maar mijn materiaal wordt niet commercieel zonder overleg gebruikt, de les kon doorgang blijven vinden mits de stalhouder zelf ook hindernissen zou hebben. En ja, die middag zijn er echt mensen van buitenaf voor niets gekomen of hebben direct kunnen stoppen met springen. Maar het is feitelijk niet anders dan dat je auto of je paard zonder overleg verhuurd wordt).
-onbeperkt hooi en strogebruik volgens contract mag toch een minimale hoeveelheid in de praktijk betekenen waar slechts een pony genoeg aan heeft.
-Tijdens openingstijden altijd de faciliteiten mogen gebruiken zonder uitzonderingen mag ineens toch een eenzijdige structurele wijziging worden zonder contract aanpassing en zonder vooraankondiging. (feitelijk is het zo dat als je dit wilt als pensionhouder dat je bij IEDEREEN het contract moet aanpassen en het van te voren moet aankondigen).

Maar zoals ik het lees mag en kan je dus nooit een pensionhouder in gebreke stellen. Overigens is er eerst geprobeerd om er netjes mondeling over te praten. Maar als je direct je maar aan moet passen, dan kun je ook een weerwoord verwachten. In gebreke stellen klinkt heel zwaar, maar zwaarder geschut pak je pas als het niet op een normale manier kan.

En wat denk je dan van een bordje: paddock niet schoon=15 euro boete. En dat schoonmaken moest in zijn ogen schoon genoeg zijn, maar verlichting is er niet 's avonds en dan gaat hij 's morgens met een hark door het zand om te kijken of er nog ergens onder het zand een klein beetje mest is achtergebleven. Ook dat schoonmaken van de paddocks stond niet in een contract, kwam er ook opeens even bij. Ja, daar was ineens enorm veel verloop.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:03

Maar andersom ook, een contract betekent niet ineens dat een stal slechter is. Dat contract is het probleem niet, diezelfde problemen had je ook gehad zonder contract want die stal paste niet bij jou.

Bij ons mag je er bij privélessen altijd bij rijden, maar degene die les heeft heeft wel voorrang tijdens het rijden. Dat vinden sommige mensen(op andere stallen, hier niet gelukkig) ook maar lastig, die willen zich niet aanpassen aan een ander. Tot ze zelf les hebben, dan moest het wel. Dan kan je echt amper les rijden, want die mensen reden altijd precies zo dat volgens normale bakregels zij voorrang hadden en je tijdens les dus continu opzij moest en niet kon werken aan de dingen die je wilde. Als diegene dan tijdens jouw les continu op de andere hand gaat rijden, maar je tijdens hun les verplicht op dezelfde hand moet rijden is dat echt wel vervelend. Of diegene steeds op de volte rond jouw instructie komt, waar je zelf bezig was... Soms moet je gewoon in overleg wat doen en een compromis sluiten, altijd maar vast houden aan een afspraak kan juist heel veel frustratie opleveren. Een beetje flexibel met elkaar omgaan kan zoveel relaxer zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:15

Klopt. Ik wil alleen maar zeggen dat een contrat niet altijd heilig is. De eerste maanden was het op die stal dus wel goed. Maar ja, toen niet meer. Als ik dat van te voren geweten had was ik er niet naartoe gegaan overigens. Maar het contract zag er dus goed uit.

De lesser voorrang geven was ook geen probleem. Zo heb ik ook wel gereden. Dat is geen probleem. Ik heb nu gewoon echt luxe dat ik de bak nooit hoef te delen omdat er verder niemand rijdt. Maar ik moet nu wel het onderhoud aan de bak zelf doen qua bodem.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:57

@ germie: ik ben benieuwd wat er uiteindelijk overeengekomen was qua compensatie. Had je het anders aangepakt of minder erg gevonden als het wel een maand op voorhand werd aangekondigd dat de bak gebruikt zou worden voor lessen?
Overigens vind ik wel dat als een stalhouder de bak eist, dat dat niet automatisch dezelfde rechten geeft aan de pensionklanten.

(Hier die regel overigens niet, maar zowel hier als op de stallen waar ik vroeger zelf stond was er wel altijd het fatsoen naar elkaar om de lessen zoveel mogelijk te mijden)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:09

Heeft niet eens zoveel met fatsoen te maken. Als je afhankelijk bent van de avonden en je hebt alleen fatsoen als je niet bij een les rijdt zou het hier al een paar avonden niet rijden betekenen. Het fatsoen is juist overleggen met elkaar en rekening houden met elkaar. Niet iemand verbieden erbij te rijden als er geen uitwijkmogelijkheid is. En niet degene die les heeft in de weg rijden.

Dus meer zorgen dat degene die lest geen last van je heeft. Dus bij de beginner ga ik niet erbij rijden met fris paard, bij de gevorderde rijd ik erbij maar ga aan de kant voor hen ookal heb ik voorrang volgens bakregels. Dan heeft lesser gewoon voorrang. Bij springlessen ga ik er niet bij, omdat je nog sneller in de weg rijdt (en ik dat rampzalig vind rijden haha). Fatsoen vind ik ook overleg, dus bij net ingereden paard wil ik rustig wachten of op dezelfde hand blijven. En als er aangegeven wordt dat ze een proefje gaan oefenen ook even de bak uit of daarna pas rijden.

Maar helemaal niet bij een les rijden is voor mij niet de enige manier om fatsoen te hebben. Dat vind ik op sommige stallen juist een kwestie van geen fatsoen. Helemaal afhankelijk van de stal dus.

Maar! Je moet het toch samen doen en soms betekent dat afwijken van regels of die juist aanpassen. Samen en niet alleen aan jezelf denken en alles precies zo willen als het ooit afgesproken is als aanpassing voor iedereen beter is en voor jou geen verschil bijvoorbeeld. Als je met weinig mensen bent is niet bij een les rijden veel makkelijker af te spreken en kan het idd niet fatsoenlijk zijn om er perse boj te rijden.

Alleen de vraag of het nou verschil gemaakt had als het een maand van te voren gemeld was snap ik ook. De situatie zou niet veranderen en een financiële compensatie vind ik wel weer erg ver gaan. 2 avonden ruil ik qua trainingsschema dan wel gewoon om met 2 andere dagen die normaal vrij waren voor paard.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:19

Ik ben ook weleens op zo'n stal geweest. Ik mocht kijken bij de manege paarden, harstikke mager. Ik wilde ook kijken bij de bak, ik stond bij de bakdeur er stond op: niet kijken, gevaarlijk.
De manegestallen waren erg lelijk, toen wilde ik kijken bij de pensionstallen. Dat mocht uiteraard niet, uiteindelijk kon ik ze wel zien en die waren best wel mooi.
Een manegepony had hoefkanker, en die stond bij ezels in de wei _-:( !
Ik ben blij dat ik daar niet rij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:14

Bak gebruik is op zoveel stallen ene groot probleem. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel goed bruikbare rijbakken zijn er? Hoeveel klanten zijn er? Wat zijn de openingstijden?

Wij hebben bijv ergens gestaan waar de binnenbak niet zo geweldig was en ik heel snel in de buitenbak ging rijden als er les was.
Maar ook gehad dat we alleen een binnenbak hadden en er niet veel lessen waren, maar mensen wel dramatisch slecht stuurden.
En dat laatste is vaak vervelend. Net als dat mensen met 2 of 3 naast elkaar gaan uitstappen en uren blijven kletsen, maar niet meer om zich heen kijken.
Of als je de gehele bak wil gebruiken en dan wordt afgerekend dat je western ruiter bent. Mensen raken compleet van slag als je niet alleen op de hoefslag wil hobbelen. Je mag geen overgangen rijden, want dan schrikken hun paarden etc. Heb de gekste dingen wel meegemaakt en dan deden wij echt niks spannends.

Op een gegeven moment ga je je in zoveel bochten wringen om met iedereen rekening te houden. Openingstijden zijn dan ook echt belangrijk. Ik rij dan net zo makkelijk heel laat bijv een paar keer pw, maar dan moet je nog wel toegang hebben. Heel veel stallen zijn echt te beperkt open voor werkende mensen.

Er zijn ook stallen waar lessen op het bord werden gezet. Dat moest dan ruim van tevoren 24/48u minimaal. En toch zetten mensen er nog een les tussen. Dan spraken we af dat er tussen elke les een uur moet zijn, maar dat werkte ook niet altijd als een les weer eens te laat begon en of uitliep.

Ik ken er een paar die nu online een agenda delen, maar dan proberen mensen nog steeds met excuses een les ertussen te proppen.

Toen ik zelf lesgaf wisselde het of de bak gereserveerd was of gedeeld moest worden. Als er mensen bij in reden, zag ik vaak dat er meer spanning was bij de klant, terwijl het vaak niet nodig is. Maar je ziet wel vaak dat samen in 1 bak rijden al een probleem is. Daar komt dan veel aandacht op, terwijl het niet altijd nodig zou hoeven te zijn.

Als een stal zelf de bak erg vaak gebruikt en anderen er niet bij in mogen, kan dat natuurlijk wel een ding worden voor klanten. Als je er ruim omheen wel kan rijden, kan iedereen vast wel een gaatje vinden, maar als het veel, vaak en lang is, wordt het echt vervelend en dat zie je ook gebeuren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:40

Poekkie schreef:
@ germie: ik ben benieuwd wat er uiteindelijk overeengekomen was qua compensatie. Had je het anders aangepakt of minder erg gevonden als het wel een maand op voorhand werd aangekondigd dat de bak gebruikt zou worden voor lessen?
Overigens vind ik wel dat als een stalhouder de bak eist, dat dat niet automatisch dezelfde rechten geeft aan de pensionklanten.

(Hier die regel overigens niet, maar zowel hier als op de stallen waar ik vroeger zelf stond was er wel altijd het fatsoen naar elkaar om de lessen zoveel mogelijk te mijden)

Het was niet de pensionhouder die de bak eist, dat was maar 1 uurtje, maar de overige van die 2 avonden (van 7-10) was door andere pensiongasten die ook wel les wilden van die instructeur.
En als je dat toe gaat staan, dan heeft iemand zonder les ook recht op de bak op een ander moment alleen natuurlijk, en als bekend was voordat ik er zou komen was ik er niet naartoe gegaan. Want ik ben afhankelijk van de avonden en wil dan ook kunnen rijden. Zeker toen ik nog 2 paarden had.
Mensen die afhankelijk zijn van de avonden en opeens voor een voldongen feit gezet worden wat niet aangekondigd is en niet volgens contract gaat, tja, wie heeft er dan geen fatsoen?
Degene die alleen op bepaalde tijdstippen kan en ook gewoon stalgeld betaalt heeft natuurlijk ook gewoon rechten. Als iemand een proefje gaat rijden, dan blijf ik wel even stappen en zorg dat de lijnen die gereden worden vrij zijn. Springen deed ik nooit op avonden, alleen op zaterdagochtend vroeg zodat mensen er zo min mogelijk last van hadden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:03

Dat beantwoordt toch geen van mijn beide vragen? :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:27

Poekkie schreef:
Dat beantwoordt toch geen van mijn beide vragen? :)

Jij gaat er van uit dat de stalhouder de bak eist, maar dat was dus niet zo. Het ging om veranderen de regels en het beantwoordt wel degelijk je vragen. Ik schrijf ook dat als ik het van te voren zou weten er niet was gaan staan. Dus wel of geen aankondiging, van mijn kant zou er sowieso commentaar gekomen zijn, eerst wel in de vorm van overleg, en dat kan dus ook gewoon netjes. Maar ook een maand is niet lang van te voren natuurlijk, want je hebt ook een maand opzegtermijn (hoewel die natuurlijk niet geldt als er ineens sprake is van een ander contract, dan mag je per direct weg, maar iets anders vinden lukt niet altijd direct). Er is sprake van contractbreuk en in gebreke blijven, want er was geen contractwijziging.

Over de eventuele compensatie, ook daar heb ik al over geschreven dat ik wel ging rijden omdat het volgens contract mocht ondanks commentaar. Er is in dit geval totaal geen compensatie overeen gekomen. Er was geen wijziging in het contract, dus ik heb de stalhouder gewezen op het feit dat de faciliteiten niet exclusief tot de beschikking staan en ben gaan rijden wanneer het mij uitkwam. Daar kon hij juridisch niets tegenin brengen. Dus ook op die avonden en ja, soms ook beide paarden achter elkaar waarbij je dan soms halverwege een les de bak binnen kwam. En die andere pensionklant die er niet tegenin durfde te gaan heb ik ook meegenomen in de bak, want die had dezelfde rechten. Ik werd er op aan gekeken, maar ik heb nooit iets verkeerds gedaan. Ik heb niemand opgestookt of wat dan ook. Ik heb alleen het contract gevolgd. Daar kon de stalhouder dan boos om worden, maar ik stond volledig in mijn recht.

Ach ja en deze was ook leuk, geen opruimwerkzaamheden volgens contract en dan dit ineens schrijven. Tja, hoe ga je vooral niet met mensen om. Ineens was er een lijst zonder overleg met dagen waarop je de paddock moest schoon maken. Ik had toen 2 paarden en iedere klant stond per 2 tal 1 keer per week op de lijst. Ik stond er 2 keer alleen op, want ik had 2 paarden. Dus ik zo, ik doe het voor 4 klanten dan!!!! Die rekensom kon die beste man niet maken. Ook dat er geen overleg was en dat het op een duikavond was en ik dus absoluut niet kon interesseerde hem niet. Ik ben toen dus gaan kijken naar wat anders en was blij dat ik dat vrij snel gevonden had. Ik sta daar dus nu al bijna 12 jaar. Ook andere pensionklanten liepen in die tijd allemaal weg wegens dit soort rare fratsen. De beste man was niet zo sterk in communicatie.

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:49

Ik denk niet dat het juridisch zo werkt dat he een geheel nieuw contract aan elke stalklant moet geven als er een interne regel verandert. Mijn werkgever gaf mij ook niet opeens een ander contract bij veranderende regels (wel/geen thuiswerk) of zelfs verandering van locatie terwijl die dingen ook wel in mijn contract stonden. Dus of je echt juridisch in je recht stond betwijfel ik eig, maar is natuurlijk niemand die geld gaat steken in zoiets uit te laten zoeken.

Overigens lijkt een maand voor wijzigingen mij meer dan schappelijk genoeg, je kan ook té ver gaan in eisen.

Die boetes ben ik zelf over aan het twijfelen om hier in te voeren, al zou het dan wel over de poetsplaats gaan en geen combi met diensten. Zonder overleg opeens inroosteren is idd niet netjes.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:00

Die boete snap ik. Je wordt echt gestoord van de mensen die hun paarden in de paddock flikkeren en dan vergeten te mesten. Of de baan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:20

Avalanche schreef:
Die boete snap ik. Je wordt echt gestoord van de mensen die hun paarden in de paddock flikkeren en dan vergeten te mesten. Of de baan.

Nou, hier was de paddock mesten geen onderdeel van het contract, het was een zgn. all inclusive stalling, alleen de stal uitmesten moesten we zelf doen als je niet bijbetaalde. Dus tja, dan klopt het niet he. Er stond in het contract dat de paarden minstens 4 uur per dag buiten kwamen en dat binnen en buiten zetten door de stalhouder geregeld zou worden.
Met opruimen uit de bak vind ik overigens niet meer dan normaal. Maar wel na het rijden en niet tijdens een training. Hier was de stalhouder allergisch voor mest, iedereen kreeg een paar handschoenen en de stalhouder stond er op dat zodra je paard in de bak mestte dat je het direct op ging ruimen. Een vork was niet genoeg, je moest met je handschoenen elk kruimeltje opruimen. En zo ging het ook over de paddocks, en dan liep hij daarna met een harkje er door om te kijken of er niet 1 kruimeltje was blijven liggen. Je kunt ook te ver gaan natuurlijk. Mijn paarden wisten heel snel dat mesten even rust betekende. Je moest dan echt met je paard in de hand de mest direct opruimen, en dan ook elk kruimeltje. Als je doorreed werd hij enorm boos.

En die bak ineens 2 avonden niet kunnen gebruiken werd niet aangekondigd, het was gewoon ineens zo. Tja, ik heb toch echt een contract wat wat anders zegt en dan hou ik me er ook aan als er geen passende oplossing geboden wordt. Niet exclusief betekent gewoon altijd delen als iemand anders er ook gebruik van wil maken. Als wel exclusief kan, dan kan iemand zonder les het ook gaan doen. En ja, dan is het hek van de dam, maar het gaat wel om het principe.
Ik was daar gaan staan wegens altijd kunnen rijden. Tenminste, dat was beloofd en dat stond in het contract. En tja, dan hou ik een stalhouder er aan. Wel gewoon netjes, maar als die het normaal vindt om ineens 2 avonden per week 'af te pakken' zonder compensatie, zonder aankondiging, zonder contractwijziging, dan hou ik iemand aan het contract, niet meer en niet minder. Dat is dan van mijn kant ook gewoon netjes. En ja, hij hield zich ook wel stil naar mij toe, maar ik kon sindsdien een spanning voelen.