Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:58

Ineke2 schreef:
Een simpel papier met naam verkoper, naam koper. Datum
Naam paard
Koop prijs …. Voldaan
Handtekening van beide partijen.

Dit voldoet al.

Ja daar dacht ik aan. :j

Phonix

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:04

Ik heb ook niet contract van mijn Merrie. Wel haar passport en stamboek papieren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:15

anjali schreef:
Fly_high schreef:
Gebonk en getrek is een ding, daar mag een gevoelig paard best een mening over hebben :o
Maar zover is het dit keer niet gekomen, paard had zijn emmertje vol al in stap zonder dat ik teugels op maat had noch been gaf, het was maar een lange zijde mee passagieren en klaar. In paniek onafgebroken zo heftig mogelijk bokken totdat de ruiter weg was. Zo'n paard is naar mijn idee gewoon niet correct zadelmak gemaakt.

Of hij heeft ergens last van.Hoe dan ook zou ik zo een niet kopen uiteraard.

Dat kan ook, ik neem het hoe dan ook het paard absoluut niet kwalijk :) hij was oprecht 200% in paniek, of het nou pijn was of gewoon angst door onvoldoende kunnen wennen aan de ruiter op zijn rug.

Het grappige vind ik dat het een Gelderse was, horen die niet juist rustige karakters te hebben...? Ik heb best veel jonge paarden gereden, KWPN'ers, volbloeden, anglo-arabieren, noem maar op, en die Gelderse is tot nu toe een van de meest spannende geweest, niet exact wat ik zou verwachten :=

sandyjorgen schreef:
Als er hier nog mensen zijn die opzoek zijn laat dan nog even je “zoekertje” achter.

Bij deze :)

Ik zoek een toekomstige allrounder voor in de basissport, B-L springen en eventing, hoeft dus geen wereldtalent te zijn.
Hoeft ook niet meteen op dat niveau te lopen, mag een jong dier zijn of eentje waar aardig wat werk aan zit. Wel graag zadelmak.
Ervaring op wedstrijd / oefenspringen / oefencross / welk vreemd terrein dan ook is een grote pre
Wat meer ongebruikelijke rassen (volbloeden, tuigers, you name it) zijn ook van harte welkom mits ze een sprongetje wagen ;)
3-13 jaar
Goed te laden, of in ieder geval geen trailer trauma
Groter dan 165cm, 162-165 is eventueel acceptabel mits rond gebouwd. Redelijk robuuste bouw heeft sowieso mijn voorkeur ivm beenlengte.
Merrie of ruin, geschikt om in de wei in de kudde te lopen. (Pis)merries hebben stiekem mijn voorkeur :=
Graag aan de voorwaartse kant, pittige karakters zijn meer dan welkom :)
Gezond genoeg voor het werk dat ik voor de ogen heb / gekeurd voor de sport

Ik hoop iets binnen 10K te vinden, vooral gezien ik echt niet kieskeurig ben wat karakters betreft en met alle liefde met een druk maar kwalitatief niet bijzonder paard aan de slag ga. Ik wil namelijk absoluut niet meedoen aan het grote gevecht om brave, bomproof paarden voor onzekere ruiters :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:15

Phonix schreef:
Ik heb ook niet contract van mijn Merrie. Wel haar paspoort en stamboek papieren.

Dat is geen eigendomsbewijs.

Anderzijds: Als je kunt aantonen dat je maandelijks de kosten voor het onderhoud van het paard betaald gedurende een langere periode, dan zal een rechter dat niet zomaar naast zich neerleggen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:16

Altijd koopcontract. Paspoort en stamboekpapieren zijn geen eigendomsbewijzen, anders was je stalbaas ineens eigenaar van je paard.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:38

Hier ook altijd een koopcontract, ook voor verborgen gebreken in te dekken.

Hier moeten we gelukkig ook geen paspoorten/stamboeken afgeven op stal. Enkel informatie zoals chipnummer, volledige naam paard, geboortedatum en adres moesten wij hier doorgeven op stal. Dat is normaal gezien wettelijk genoeg.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:41

Ineke2 schreef:
Phonix schreef:
Ik heb ook niet contract van mijn Merrie. Wel haar paspoort en stamboek papieren.

Dat is geen eigendomsbewijs.

Anderzijds: Als je kunt aantonen dat je maandelijks de kosten voor het onderhoud van het paard betaald gedurende een langere periode, dan zal een rechter dat niet zomaar naast zich neerleggen.

Ja precies.

Ik heb nooit een contract getekend voor een van mijn paarden en ook weinig in mijn omgeving hebben dat gedaan.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat veel van de contracten niet eens legal zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:48

Wat bedoel je met legaal?
Een notaris heb je niet nodig voor het kopen of verkopen van een paard om het alsnog wel legaal te doen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:54

Ineke2 schreef:
Wat bedoel je met legaal?
Een notaris heb je niet nodig voor het kopen of verkopen van een paard om het alsnog wel legaal te doen.

Nee, inderdaad.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:55

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:56

Ik heb bij koop van mijn pony wel een mini briefje met handtekeningen gedaan. Met verkoop van 1 veulen ook een contract van Google erbij op aanvraag van de kopers. En de rest zonder contract verkocht.
De gesprekken zijn vaak ook zwart op wit in de e-mail of app oid te vinden. Maar als iemand een contract erbij wilt is dat een kleine moeite.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:59

Hoi :wave: mag ik hier ook mee komen kletsen?

Ik ben voorzichtig aan ook weer aan het rondkijken voor een nieuw paard maar het valt me nog niet mee. Ik heb de afgelopen 26 en 17 jaar 2 paarden gehad maar die zijn in oktober vorig jaar en februari dit jaar overleden op 24 en 32 jarige leeftijd. Ik ben nu 52 en heb stallen aan huis, ik voel me nog te jong om helemaal met de paarden te stoppen, en ook zonde, we hebben zo'n mooie plek voor ze. Maar het valt me nog niet mee om wat geschikts te vinden, vooral met de huidige prijzen :=

Wat ik zoek:
KWPNer
leeftijd tussen de 12 en 18 jaar
merrie of ruin
niet ril of heel sensibel maar mag wel voorwaarts of goed aan de hulpen zijn
Stokmaat 1.65 tot 1.75
Braaf gereden en geschikt voor wat licht dressuurwerk en af en toe een bosritje
Moet ook gewoon een paar dagen stil kunnen staan en dan weer op kunnen stappen

Ik heb mijn vorige paarden naar de L2 gereden maar door diverse kwaaltjes (hko, ppid en hoefbevangenheid) heb ik de laatste 8 jaar niet meer gereden. Dus ik moet er ook weer helemaal in komen, daarom zoek ik een gezellige goedzak die ook nog plezier heeft aan een paar ritjes per week. Het is de bedoeling dat het paard gewoon weer mag blijven, dus ook als hij met pensioen gaat.

Omdat ik het geen optie vind om een paard alleen te hebben staan zoek ik er dan ook nog een weidemaatje bij maar omdat ik daarvoor niet zoveel eisen heb verwacht ik die snel te hebben gevonden. En anders heb ik altijd nog de optie om het paard van een kennis er tijdelijk bij te zetten ter overbrugging.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:16

Bij uni en jam kreeg ik een officieel koopcontract, ook bij knhs/kwpn op mijn naam gezet.

Bij Warina niet, maar ik reed haar toen al 5 jaar en de officiële eigenaar was overleden. Heb haar toen van zijn zoon gekocht. Bleef daar verder ook op stal staan en kende hem al 20 jaar, ooit bij hem begonnen met mijn ponylessen. Dus toen niet gedaan, de koop van Warientje was ook meer symbolisch. Voor 500 eurie :')

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:32

Kymalin schreef:
Hoi :wave: mag ik hier ook mee komen kletsen?

Ik ben voorzichtig aan ook weer aan het rondkijken voor een nieuw paard maar het valt me nog niet mee. Ik heb de afgelopen 26 en 17 jaar 2 paarden gehad maar die zijn in oktober vorig jaar en februari dit jaar overleden op 24 en 32 jarige leeftijd. Ik ben nu 52 en heb stallen aan huis, ik voel me nog te jong om helemaal met de paarden te stoppen, en ook zonde, we hebben zo'n mooie plek voor ze. Maar het valt me nog niet mee om wat geschikts te vinden, vooral met de huidige prijzen :=

Wat ik zoek:
KWPNer
leeftijd tussen de 12 en 18 jaar
merrie of ruin
niet ril of heel sensibel maar mag wel voorwaarts of goed aan de hulpen zijn
Stokmaat 1.65 tot 1.75
Braaf gereden en geschikt voor wat licht dressuurwerk en af en toe een bosritje
Moet ook gewoon een paar dagen stil kunnen staan en dan weer op kunnen stappen

Ik heb mijn vorige paarden naar de L2 gereden maar door diverse kwaaltjes (hko, ppid en hoefbevangenheid) heb ik de laatste 8 jaar niet meer gereden. Dus ik moet er ook weer helemaal in komen, daarom zoek ik een gezellige goedzak die ook nog plezier heeft aan een paar ritjes per week. Het is de bedoeling dat het paard gewoon weer mag blijven, dus ook als hij met pensioen gaat.

Omdat ik het geen optie vind om een paard alleen te hebben staan zoek ik er dan ook nog een weidemaatje bij maar omdat ik daarvoor niet zoveel eisen heb verwacht ik die snel te hebben gevonden. En anders heb ik altijd nog de optie om het paard van een kennis er tijdelijk bij te zetten ter overbrugging.

Ik stuur je even een pb

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:31

Ik heb bij beide paarden een koopcontract en Mona staat ook op mijn naam bij het KWPN. :)

De fries van vriendinlief staat ook op haar naam, als je het KFPS niet betaalt worden ze uitgeschreven bij het stamboek.. :=

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:43

Hoi! Ik plaats ook hier graag mn zoekertje

Ik ben opzoek naar een menpaard
Van 148 tot 170cm
Vanaf jaar of 10
Kleur geen voorkeur
Geslacht geen voorkeur
Paard die eigenlijk alles gezien en gedaan heeft
Verkeersmak
Geen ambitie voor ohz
Geen gebreken

Wie weet heeft/weet iemand iets!
Mocht iemand bij een friese ster sport merrie van 2009 gaan kijken, mennen z+17 dan hoor ik t graag
Mogelijkheid tot keuren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:57

upendo schreef:
De fries van vriendinlief staat ook op haar naam, als je het KFPS niet betaalt worden ze uitgeschreven bij het stamboek.. :=

Gelukkig niet... :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:05

Brainless schreef:
upendo schreef:

Gelukkig niet... :+

Jawel. :)
Stamboekregistratie. Kijk maar;
https://www.kfps.nl/HetKFPS/Reglementen ... 20gebracht)%20geretourneerd

Zie punt 7.
Citaat:
Stamboekregistratie vindt alleen dan plaats als de (nieuwe) eigenaar lid is van het KFPS.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:23

Het paard wordt niet ineens een stamboekloos paard zonder waarde omdat een nieuwe eigenaar niet lid wilt worden van het stamboek.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:32

Hatsikidee89 schreef:
Hoi! Ik plaats ook hier graag mn zoekertje

Ik ben opzoek naar een menpaard
Van 148 tot 170cm
Vanaf jaar of 10
Kleur geen voorkeur
Geslacht geen voorkeur
Paard die eigenlijk alles gezien en gedaan heeft
Verkeersmak
Geen ambitie voor ohz
Geen gebreken

Wie weet heeft/weet iemand iets!
Mocht iemand bij een friese ster sport merrie van 2009 gaan kijken, mennen z+17 dan hoor ik t graag
Mogelijkheid tot keuren

Er staat er 1 op facebook (niet van mij). Staat wel hogere prijsklasse bij.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:54

xRivaldo schreef:
stitchlover schreef:

Ja dat heb ik wel gedaan, paspoort is namelijk geen eigendomsbewijs.

Precies! De eigenaresse van het paard dat ik graag wil kopen ziet het papiertje waarop de afstamming staat als eigendomsbewijs. Maar da is nie.. :x

Bij mijn merrie met Duits paspoort zat een apart inlegvel dat de eigendomsoorkonde zou zijn. De keurende dierenarts vertelde me om die thuis te bewaren, apart van het paspoort omdat het wel degelijk het eigendomsbewijs was. Geen idee of dat wettelijk daadwerkelijk zo is in Nederland maar baat het niet dan schaadt het niet :+
Ik heb daarnaast ook een standaard koopcontract opgesteld en laten tekenen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:16

Brainless schreef:
Het paard wordt niet ineens een stamboekloos paard zonder waarde omdat een nieuwe eigenaar niet lid wilt worden van het stamboek.

Wat jij zegt is iets anders.

Het paard behoudt zijn waarde maar is dus officieel niet meer ingeschreven in het stamboek.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:29

CalipsoLover schreef:
Hier ook altijd een koopcontract, ook voor verborgen gebreken in te dekken.

Hier moeten we gelukkig ook geen paspoorten/stamboeken afgeven op stal. Enkel informatie zoals chipnummer, volledige naam paard, geboortedatum en adres moesten wij hier doorgeven op stal. Dat is normaal gezien wettelijk genoeg.

Dat laatste is niet juist:
‘Het paardenpaspoort moet altijd in de buurt van het paard zijn. Een kopie volstaat niet. Tijdens een controle moet het paspoort direct getoond kunnen worden. De houder van het paard (degene die het paard verzorgt, bijv. pensionhouder of staleigenaar) is verantwoordelijk voor het tonen van het paspoort. Als de houder van het paard het paspoort niet kan tonen, krijgt die een waarschuwing of proces-verbaal op naam (en niet de eigenaar).’

Bovenstaande geldt in Nederland. Te vinden op de site van de NVWA en het RVO.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:27

Evamarie, kwam je nieuwe pony niet vandaag? :):)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:36

Ik zat al op mijn handen :D