[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:41

Haha, altijd beter dan bonuskind :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:42

Evamarie schreef:

Houd je mond, dadelijk zien ze ons nog als "bonus-ouders" :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 21:45

ikke schreef:
Evamarie schreef:

Houd je mond, dadelijk zien ze ons nog als "bonus-ouders" :')

Die term irriteert me. Net als bonusmoeder. Serieus joh, wat een onzin.

Ik snap de negatieve connotatie met stiefkind wel, noem het gewoon je kind.

Off topic :')

lor1_1984 schreef:
Ik schat overigens ook in dat jij je paard niet zou laten dekken voordat paard op zijn minst stabiel en bijgedraaid zou zijn ipv juist in de instabiliteit ermee fokken want dat helpt de merrie te kalmeren.

Ik heb sowieso geen plannen in die richting. Sowieso omdat ik vrij moet blijven van Jazz en Negro, en dan eigenlijk ook geen leuke hengst weet. Plus dat ze al perfect is en niet verbeterd hoeft te worden :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:49

Avalanche81 schreef:
Die term irriteert me. Net als bonusmoeder. Serieus joh, wat een onzin.

Ik snap de negatieve connotatie met stiefkind wel, noem het gewoon je kind.

Off topic :')

lor1_1984 schreef:
Ik schat overigens ook in dat jij je paard niet zou laten dekken voordat paard op zijn minst stabiel en bijgedraaid zou zijn ipv juist in de instabiliteit ermee fokken want dat helpt de merrie te kalmeren.

Ik heb sowieso geen plannen in die richting. Sowieso omdat ik vrij moet blijven van Jazz en Negro, en dan eigenlijk ook geen leuke hengst weet. Plus dat ze al perfect is en niet verbeterd hoeft te worden :D

Iets minder iebelig karakter?

En nee hoor, ik ben heel blij met mijn leasekinderen :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:59

lor1_1984 schreef:
Dat was mijn gedachte ook en ik heb het ook weleens botweg gezegd tegen de eigenaar.
Maar die had 'm weggehaald uit een slechte situatie en iedereen moest daar maar begrip voor hebben.
Op dat punt heb ik ook gewoon aangegeven dat als ik die stal moest uitmesten ze ervoor moesten zorgen dat 'ie eruit was want anders deed ik het niet.
Ik zorgde ervoor dat zodra ze 'm eruit hadden ik de stal ook (vrijwel) direct deed, dan had 'ie een schone stal en hoefde later niet weer verplaatst te worden.
Paard stond later in een stalgang, gelukkig achter tralies en helemaal achterin want alles wat langsliep werd naar gebeten, gillebd naar uitgevallen of paard stond rechtop in de stal. :=

Dit klinkt als een bijzonder ongelukkig paard.

Ik heb nu een aantal verhalen voorbij zien komen van paarden die gevaarlijk en/of agressief gedrag laten zien. Mijn ervaring is dat dit gedrag meestal komt van een ongelukkig paard en/of met pijn, niet van een verwend paard dat manieren bijgebracht moet worden met een maat xx.

Mijn lieve, echt ontzettend brave ruin, die nooit ook zelfs maar een oor de verkeerde kant op had gehad, veranderde in een paar weken tijd in een sjagrijnig, bijtend en dreigend paard toen hij vanuit een stal bij een boer met hele dagen weidegang in een kudde op een groot weiland, naar een stal met kleine (15 x 15m) paddock waar hij alleen in stond. Na verhuizing naar een ander adres was dit gedrag weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Paarden willen soms gewoon zeggen dat ze niet gelukkig zijn met de situaie maar zie die boodschap maar eens over te krijgen bij de gemiddelde paardeneigenaar.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:02

Avalanche81 schreef:
lor1_1984 schreef:

Snap ik, maar bedoelde ook niet dat jij ermee moet fokken. :D
Enkel dat áls je ermee zou besluiten te fokken je dat wsl pas doet als je paard terug op de rit is ipv om te helpen bij het herstel.
Al is het maar omdat je moet kunnen ingrijpen als er iets niet goed gaat bij de bevalling of met het veulen zonder gevaar voor eigen leven ofzo.

irmaz schreef:
lor1_1984 schreef:
Dat was mijn gedachte ook en ik heb het ook weleens botweg gezegd tegen de eigenaar.
Maar die had 'm weggehaald uit een slechte situatie en iedereen moest daar maar begrip voor hebben.
Op dat punt heb ik ook gewoon aangegeven dat als ik die stal moest uitmesten ze ervoor moesten zorgen dat 'ie eruit was want anders deed ik het niet.
Ik zorgde ervoor dat zodra ze 'm eruit hadden ik de stal ook (vrijwel) direct deed, dan had 'ie een schone stal en hoefde later niet weer verplaatst te worden.
Paard stond later in een stalgang, gelukkig achter tralies en helemaal achterin want alles wat langsliep werd naar gebeten, gillebd naar uitgevallen of paard stond rechtop in de stal. :=

Ik heb nu een aantal verhalen voorbij zien komen van paarden die gevaarlijk en/of agressief gedrag laten zien. Mijn ervaring is dat dit gedrag meestal komt van een ongelukkig paard en/of met pijn, niet van een verwend paard dat manieren bijgebracht moet worden met een maat xx.

Mijn lieve, echt ontzettend brave ruin, die nooit ook zelfs maar een oor de verkeerde kant op had gehad, veranderde in een paar weken tijd in een sjagrijnig, bijtend en dreigend paard toen hij vanuit een stal bij een boer met hele dagen weidegang in een kudde op een groot weiland, naar een stal met kleine (15 x 15m) paddock waar hij alleen in stond. Na verhuizing naar een ander adres was dit gedrag weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Paarden willen soms gewoon zeggen dat ze niet gelukkig zijn met de situaie maar zie die boodschap maar eens over te krijgen bij de gemiddelde paardeneigenaar.

Ik had ook niet het idee dat paard gelukkig was.
Maar ook zeker niet dat paard met een skup onder de kont gecorrigeerd moest worden, wel dat paard meer duidelijkheid nodig had (wat prima met een rustig 'nee' kan icm beloning bij gewenst gedrag) ipv oetsjiekoetsjie toegesproken te worden en de losse voetjes onbeperkt te mogen laten zwaaien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:05

irmaz schreef:
lor1_1984 schreef:

Het is nogal een verschil of je een fijn paard ziet veranderen in een kreng dan dat je een jarenlang genegeerd kreng weer netjes op de rails moet zetten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 22:22

ikke schreef:

Ja, dat, maar aan de andere kant, aan wie verkoop je het veulen dan weer? Het is niet alsof je een recreatiepaard fokt, he :D

lor1_1984 schreef:
Snap ik, maar bedoelde ook niet dat jij ermee moet fokken.
Enkel dat áls je ermee zou besluiten te fokken je dat wsl pas doet als je paard terug op de rit is ipv om te helpen bij het herstel.
Al is het maar omdat je moet kunnen ingrijpen als er iets niet goed gaat bij de bevalling of met het veulen zonder gevaar voor eigen leven ofzo.

Absoluut, dan moet ze stabiel zijn :j plus ze moet zelf een veulen willen, en die indruk heb ik helemaal niet. Dat merk je ook wel aan een merrie, dat ze zelf een kind willen, maar als ze niet wil doen we het niet.

irmaz schreef:

Ik ben er van overtuigd dat de Theemuts diep ongelukkig was, en zij had nooit manieren geleerd. Maar naar mijn hoofd uithalen is iets wat ik echt, echt, echt niet tolereer. En die klap is ook de enige die ze ooit van mij heeft gehad. Het was nooit meer nodig.

En begrijp me goed. Ik ben er van overtuigt dat 100% van alle agressief gedrag voorkomen kan worden. Ik ben een groot voorstander van geweldloos werken. Zoals ik al eerder zei: ik werk niet force free, wel zoveel mogelijk geweldloos. Ik kies ervoor, zoveel mogelijk zonder enige wapens aan het werk te gaan.

Maar. Ik ben niet degene die dat patroon veroorzaakt heeft, ik ben ook niet degene die haar mishandel. Ik ben wel degene die zegt: En hier is de grens, en op het moment dat ik in gevaar kom, ga ik absoluut uithalen. Ik sla ook maar 1 keer. Ik blijf niet slaan, en ik heb haar ook nooit meer geslagen. Maar ik ben niet levensmoe.

irmaz schreef:

Maar vervolgens komt zo'n paard bij mij, met ingesleten negatief gedrag, en hoewel ik het management prima op orde heb, moet ik ze vaak nog wel even uitleggen dat ze naar mij wel beleefd moeten zijn. En ik krijg dat 99 van de 100 keer voor elkaar zonder geweld he. Gewoon door mijn houding en consequent zijn. En heel veel mensen willen echt wel beter hoor, dat geloof ik echt, maar snappen het gewoon niet.

Overigens heeft Madammeke nooit 1 tik van me gehad, werkelijk nooit, en ik vrees dat ze een zielig hoopje zou zijn als ik het ooit doe, dat poppie :(:) en dat verdient ze ook helemaal niet.

En dat is het verschil ook. Heel veel paarden willen best lief zijn, maar snappen gewoon niet hoe, en die krijgen nooit een tik. Die hou ik op een manier waarop ze happy zijn, en ik leg ze uit hoe ze lief moeten zijn. En er zijn ook verwende nesten zoals de Theemuts. En daar moet je soms echt duidelijker zijn, want die laten het niet bij dreigen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:31

Avalanche81 schreef:
ikke schreef:

Ja, dat, maar aan de andere kant, aan wie verkoop je het veulen dan weer? Het is niet alsof je een recreatiepaard fokt, he :D

Nee, maar voor dat niveau weet je ook wel bij wie je moet zijn.
Avalanche81 schreef:
lor1_1984 schreef:
Snap ik, maar bedoelde ook niet dat jij ermee moet fokken.

Absoluut, dan moet ze stabiel zijn :j plus ze moet zelf een veulen willen, en die indruk heb ik helemaal niet. Dat merk je ook wel aan een merrie, dat ze zelf een kind willen, maar als ze niet wil doen we het niet.

Dat is iets wat ik me afvraag.
Mijn ene zie ik geen veulen willen maar bij mijn incognito-bonte vraag ik het me soms wel af.

Maar ik heb niet zoveel opties voor haar om het duidelijk te maken.
Hoe zou Madamme dat vertellen, denk je?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:58

ikke schreef:
Het is nogal een verschil of je een fijn paard ziet veranderen in een kreng dan dat je een jarenlang genegeerd kreng weer netjes op de rails moet zetten.

Dat was niet het punt dat ik wilde maken, maar ieder agressief paard is ooit eens begonnen.

Wat ik bedoel is dat ik om me heen veel stoer gedrag zie en hoor van paarden aanpakken en lesjes leren. Minder ervaren paardeneigenaren kunnen niet het verschil zien tussen een 'cry for help' of een ongehoorzaam paard. Ik vond de balans hier een beetje kwijtraken. Avalanche en ikke jullie kun je niet onervaren noemen dus ik geloof jullie meteen dat wanneer je een paard een keer aanpakt dit waarschijnlijk op dat moment de juiste aanpak was.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 23:14

Fat ben ik wel met je eens en met corrigeren op de cry for help zie je learned helplessness ontstaan. Balans is zo belangrijk en ook met agressieve paarden moet je soms inkomen, maar de gedragsverandering gebeurt door goed management en slim trainen. Die klap is alleen maar een rem. En zo moet je het ook zien denk ik. Je leert ze er geen respect mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:17

TS, nee western is niet zo vlak mogelijk jog en lope. Wel als je pleasure wilt rijden maar niet met die bewegingen die jouw paard laat zien, die zie je in de pleasure liever niet :D

Ik had laatst een projectje met een onzeker en daardoor gevaarlijk enigszins mishandeld Spaans paardje. Je mocht niet aan dr neus zitten dan werd ze link. En wat deed nou net iedereen als ze dr uit de wei wilde halen, het halster bij dr neus pakken.
Ze had al paar mensen gebeten en wat hoeven naast oren laten zien toen ik erbij werd gehaald.
Paard was via handelaar gekocht met als verhaal: braaf en geschikt als manegepaard.
Dat was ze duidelijk niet en ze is waarschijnlijk gedrogeerd bij proefrijden en toen ze gebracht is. Toen was ze wel braaf ja.

Strijd geweest om dat paard weer naar handelaar terug te laten gaan maar dat is gelukkig gelukt. (Met dank aan FloortjeM)

Paard was bij mij braaf en netjes, maar bij een onzeker iemand, of iemand die haar niet begreep, echt link.
Ik kon er alles mee en heb maar 1 keer een ferme tik op dr wang hoeven uitdelen toen ze dacht dat ze me bijten moest, (nee ik zat toen niet aan dr neus, ik wilde voetje krabben) geen last meer gehad verder.

Helaas voor paard is ze terug gegaan en stond ze met een week alweer als braaf te koop. Ik hoop serieus dat ze bij een capabele eigenaar terecht is gekomen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:33

Ik merkte bij veel zure/chagrijnige paarden die ik kende dat een tikje bij bijten (en dan echt gemeen bijten, niet even rustig vastpakken/voelen) ze ervan bewust maakte dat dat een overschreden grens was.
Voor dat punt lette ik oa op de oortjes en blik, als ik daarin dingen zag die niet positief waren nam ik een stap terug of ik vertelde ze dmv een rustig 'úhúh' of 'nee' wat niet mocht en een brááááf (evt icm een koekje) wat goed was.
De meest zure rotbokken (zoals ze bekend stonden) waren na 1-2x vaak ontzettend ontspannen, vrolijke paarden met de oortjes naar voren en aaibaar.
Maar dit waren paarden die met veel streken weg waren gekomen en doorhadden hoe ze onervaren ruitertjes schrik aan konden jagen zodat ze met rust gelaten werden.

Laatste paard waar ik mee bezig was was een zure oude ruin.
Veel mensen hadden problemen met hem omdat hij dreigde en zelfs beet als hij voelde dat je onzeker was.
Bij mij probeerde hij het in het begin ook, ik sprak hem streng toe dat dat niet mocht, hing er een halster om en ging gewoon poetsen.
Wanneer hij zijn oortjes naar voren deed of vriendelijk met zijn lippen over mijn armen ging beloonde ik hem, beet hij dan corrigeerde ik hem verbaal, beet hij door dan kreeg hij een tikje erbij, niet hard maar wel duidelijk dat bijten niet mocht.
En juist door hem de stal uit te halen, poetsen, etc maar niet op te zadelen oid doorbrak ik het 'interactie = moeten werken' wat hij overduidelijk waardeerde.
Was op zich een heerlijk dier ook, hier en daar wat streken en verder bomproof, je kon er een kind mee het bos in sturen en je wist dat ze beiden veilig terugkwamen. :)
Ik heb een paar van zijn vaste ruiters ook wat tips meegegeven qua omgang en eigen houding bij hem en hoorde later dat ze daarna ook bijna probleemloos bij hem in de stal konden etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:52

lor1_1984 schreef:
Ik merkte bij veel zure/chagrijnige paarden die ik kende dat een tikje bij bijten (en dan echt gemeen bijten, niet even rustig vastpakken/voelen) ze ervan bewust maakte dat dat een overschreden grens was.
Voor dat punt lette ik oa op de oortjes en blik, als ik daarin dingen zag die niet positief waren nam ik een stap terug of ik vertelde ze dmv een rustig 'úhúh' of 'nee' wat niet mocht en een brááááf (evt icm een koekje) wat goed was.
De meest zure rotbokken (zoals ze bekend stonden) waren na 1-2x vaak ontzettend ontspannen, vrolijke paarden met de oortjes naar voren en aaibaar.
Maar dit waren paarden die met veel streken weg waren gekomen en doorhadden hoe ze onervaren ruitertjes schrik aan konden jagen zodat ze met rust gelaten werden.

Laatste paard waar ik mee bezig was was een zure oude ruin.
Veel mensen hadden problemen met hem omdat hij dreigde en zelfs beet als hij voelde dat je onzeker was.
Bij mij probeerde hij het in het begin ook, ik sprak hem streng toe dat dat niet mocht, hing er een halster om en ging gewoon poetsen.
Wanneer hij zijn oortjes naar voren deed of vriendelijk met zijn lippen over mijn armen ging beloonde ik hem, beet hij dan corrigeerde ik hem verbaal, beet hij door dan kreeg hij een tikje erbij, niet hard maar wel duidelijk dat bijten niet mocht.
En juist door hem de stal uit te halen, poetsen, etc maar niet op te zadelen oid doorbrak ik het 'interactie = moeten werken' wat hij overduidelijk waardeerde.
Was op zich een heerlijk dier ook, hier en daar wat streken en verder bomproof, je kon er een kind mee het bos in sturen en je wist dat ze beiden veilig terugkwamen. :)
Ik heb een paar van zijn vaste ruiters ook wat tips meegegeven qua omgang en eigen houding bij hem en hoorde later dat ze daarna ook bijna probleemloos bij hem in de stal konden etc.

De "fout" die daarbij ook gemaakt wordt is om het in emotie te doen en vooral; daarin iets te lang blijven zitten.

Je mag best een terechte straf uitdelen met de emotie erbij, maar je moet daar niet in blijven hangen.

Iemand heeft daar ooit de term "emotieloos" aan gehangen maar dat vind ik bij nader inzien niet helemaal terecht. Je mag prima je emotie/boosheid laten merken op het moment, maar als het paard een correcte reactie geeft, moet je ook dat positief kunnen waarderen. Die omschakeling gaat nog weleens mis.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:10

Niet alleen dat, wat ik ook veel.zie is dat ze onzeker worden in hun handelen want 'paard deed lelijk' waardoor voor het paard bevestigd wordt: als ik lelijk doe trekken ze zich terug, even kijken wat ze doen als ik dit vol houd'. }:)
Ik adviseerde degene die mij vroegen hoe ik paard zo goed aan het luisteren kreeg om even goed door te ademen, rug recht, jezelf groot maken en 'aarden'.
Vanuit die meer zelfzekere houding ga je de interactie aan, zeg gerust 'foei!' als hij dreigt en beloon goed gedrag.
Maar let wel, dit was geen 'gevaarlijk' paard of een traumaklantje oid. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 00:33

Sorry voor de weinige en korte berichtjes.
Ik was op stal. Dat heeft een reden: ipv alleen afvoeren moet ik nu 's avonds ook drollen scheppen. Sinds Madame veel meer buiten komt, vindt zij het niet meer nodig haar box schoon te houden :+

Ik ben namelijk slim geweest, maar heb mezelf in de vingers gesneden. Zij hield de mest en de plas op als ze buiten was, en deed het dan in de box. Ik heb haar zolang buiten gezet, dat ze het niet meer kop ophouden, en tot haar grote vreugde kwam ze erachter dat ze kan mesten en plassen wanneer zij maar wil.

En dus moet Ava 's avonds drollen gaan scheppen, want anders is de box 's ochtends een bende.

Wat ook tof is: ze heeft veel betere en meer mest. En ze drinkt goed. Ze eet ook echt goed, in het begin ging de slobber er echt heel langzaam in, nu likt ze de emmer leeg, maar ook de emmer van de Fiberforce. Kan ze groot en sterk worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:36

Fijn voor haar! Een paard dat lekker eet is heerlijk om naar te kijken! Mijn merrie hield altijd haar plas op totdat ik kwam. Dan was het ah..daar is ze.. eerst plassen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 00:37

Ja, en ik ben zo blij dat ik van die gewone updates kan doen :D ze is zo onwijs veranderd in die 2 maanden al :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:39

lor1_1984 schreef:
Niet alleen dat, wat ik ook veel.zie is dat ze onzeker worden in hun handelen want 'paard deed lelijk' waardoor voor het paard bevestigd wordt: als ik lelijk doe trekken ze zich terug, even kijken wat ze doen als ik dit vol houd'. }:)

Dat heeft mijn merrie heel goed geleerd in haar eerste 3 jaar, het resultaat: ze werd weer verkocht aan een volgend slachtoffer. Ze kon bijzonder goed een grote bek opzetten en was heel blij met een keer een maat 38 die haar vertelde dat daar een grens was (eerste paar dagen bij ons). Maar wat ik het meest sneu vond bij haar was het ongeloof op een "goed zo" in diezelfde eerste week.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 00:41

Dat is heftig he....... dat is zo rot.........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:44

Yep, ik stond toen echt even met een dichte strot.
Maar ze heeft bijgeleerd en kan ondertussen gruwelijk arrogant zelfingenomen kijken als ze iets goed doet :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 00:48

Hahahaha ik moest hardop lachen :')

Heerlijk <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 01:04

Waratje schreef:
lor1_1984 schreef:

Dat heeft mijn merrie heel goed geleerd in haar eerste 3 jaar, het resultaat: ze werd weer verkocht aan een volgend slachtoffer. Ze kon bijzonder goed een grote bek opzetten en was heel blij met een keer een maat 38 die haar vertelde dat daar een grens was (eerste paar dagen bij ons). Maar wat ik het meest sneu vond bij haar was het ongeloof op een "goed zo" in diezelfde eerste week.

Jup, één van mijn vroegere verzorgpaarden had er ook een handje van.
Jong, vrij dominant paard met een onervaren, vrij jonge eigenaar en diverse verzorgmeisjes versleten in vrij korte tijd omdat die vliegles kregen.
De eerste keer dat ik ermee bezig ging was het hoofdstel in, longeerlijn eraan, kort zweepje bij de hand en wandelen in de bak: ik bepaalde waar ze mocht lopen en wat ze deed, het zweepje was om aan te wijzen en mijzelf net wat zekerder te maken qua houding.
Vrij simpel hoor; gewoon rondlopen, bochtjes om, stilstaan en achteruit.
Geen geklier, geen driehonderdduizend snoepjes, netjes volgen en als ze het netjes deed dán werd er beloond.
Toen dat bevestigt was ben ik erop gestapt en ook daar: geen geklier maar luisteren en als je iets goed doet beloon ik je met de stem en een aai.
Snoepjes krijg je pas als ik eraf gestapt ben want dat flexen voor een snoepje zogauw ik je stil zet wil ik niet.
Op één of andere manier had ik een enorme klik met dit paard, ontzettend leuk dier met een fikse dosis humor maar je moest wel duidelijk blijven en stevig in je schoenen staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 01:08

Waratje schreef:
lor1_1984 schreef:

Precies dat, 1 x op juiste moment doorkomen en dan weer los laten. Paarden blijven onderling ook niet constant boos, 1x duidelijk en dan weer door.

Maar dat is zo moeilijk om te leren als mens, zeker de van nature controle freaks of de onzekere mensen.

Edit: [VN] Tristan Tucker: hoe reageren op boos kijkende paarden

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 01:47

Dit was voor mijzelf ook een proces. En ik weet niet of Madame bij me had gepast een paar jaar geleden.

Ik heb mijn leven lang paarden gehad, dus het omgaan met paarden en ze opvoeden is zowel iets waar ik mee ben opgegroeid, als ook iets waar ik een soort van talent voor heb, omdat ik sommige dingen intuïtief gewoon weet. En als je me vraagt hoe ik dat weet, kan ik het je niet vertellen, maar ik weet dat het zo is.

Maar ik was ook iemand met PTSS, en daardoor soms een kort lontje, onzekerheid door mijn ex, die alles probeerde te ruïneren wat iets voor mij betekende, waaronder de paarden....... achteraf denk ik dat hij jaloers was dat ik iets beter kon dan hij. Dat heeft me heel erg dwars gezeten, en ik heb het daar echt heel moeilijk mee gehad, omdat ik enorm aan mezelf begon te twijfelen.

Anderzijds is het rijden me altijd heel makkelijk af gegaan, en wist ik op de een of andere manier precies hoe ik moest blijven zitten. Maar nog maar een paar jaar geleden was ikzelf emotioneel heel onstabiel. Deze pandemie heeft me ook geen goed gedaan.
En hoewel ik probeer me zo min mogelijk in de discussies te mengen, merk ik dat het toch ook best eenzaam is geweest, en dat is niet goed voor een mens.

Anderzijds zijn het ook juist de paarden waar ik alles los kan laten. Als ik rijd, is er gewoon niets meer, alleen ik en het paard, en de energie, de synergy, de beweging. Ik vind rijden echt zo fantastisch, en ik weet op zeker moment ook niet meer goed waar ik ophou en het paard begint. Alsof de benen van het paard mijn benen zijn geworden en op de een of andere manier weet ik wat ik moet doen.

Tegelijk heb ik helemaal niets met "rijden op gevoel" dat werkt alleen als je weet wat je moet voelen.
Toen ik leerde lesgeven, moest ik ook aan de instructeur uitleggen wat ik nu precies doe, en dat is leuk.

Je kent: onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam, en onbewust bekwaam? Voor lesgeven moet je een combinatie van de laatste 2 hebben, want je moet het wel overbrengen.

Anyway, al dat bij elkaar, plus dat ik gewoon wéét of iets kan of niet, maakt dat ik niet onzeker ben, en ook controle niet nodig vindt. Die twee dingen gaan wel samen trouwens. Hoe onzekerder je bent, hoe meer je wilt controleren. Het is het moment van compleet vertrouwen, in jezelf en in het paard, waarin je de controle loslaat :j