Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 01:11

Mijn jonge paard is al behoorlijk bomproof en verkeersmak doordat ik vanaf zijn twee buiten ben gaan wandelen. Groot verkeer en honden doen hem bijvoorbeeld niets meer. Alleen bijtende brievenbussen is blijven een ding. Ik gooide van jongsaf ook af en toe ook iets op zijn rug, handdoek, barebackpad, gewoon om alvast te wennen aan dingen op zijn rug.

Hij is nogal mensgericht, dus dat helpt wel om hem bij me te houden. Hij mag gewoon schrikken, stilstaan, snuiven, wat dan ook, alleen niet wegrennen. Ik ga hem dan ook niet bemoederen, maar laat hem rustig zelf ontdekken dat het enge ding eigenlijk best ok is. Werkt 9/10 keer prima.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:51

Die van mij heeft in weilanden langs de snelweg en het spoor gestaan. Geen idee of dat helpt bij het bomproof maken :D Hij staat nu op een stal een een drukke 80 km weg met fietspad ernaast. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst een stukje daar gewandeld, maar het is eigenlijk te druk. Hij was wel braaf

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:03

Hoi allemaal! Mag ik hier nog mee komen lezen/kletsen? :D
Ik heb een bijna 4 jarige Iberische ruin, hij komt van de stichting in Spanje en is gevonden op straat. Zijn leeftijd is geschat, in zijn paspoort staat dat hij van november 2017 is maar dat geloof ik niet helemaal. Dus ga er gewoon vanuit dat hij dit jaar 4 wordt :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:30

Welkom EdkingEnzo, leuk dat je meedoet!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:32

Ik ben vanaf het moment dat hij bij mij kwam al gelijk gaan wandelen met hem. Ook heb ik hem geleerd dat hij naar enge dingen toe moet lopen. Dus als hij iets eng vindt mag hij best even snuiven en kijken, maar we gaan er daarna wel naar toe. Als hij het enge ding aanraakt krijgt hij ook nog iets lekkers. :D Werkt super!

Leuke stippel heb je trouwens. :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:40

Captain schreef:
Ik ben vanaf het moment dat hij bij mij kwam al gelijk gaan wandelen met hem. Ook heb ik hem geleerd dat hij naar enge dingen toe moet lopen. Dus als hij iets eng vindt mag hij best even snuiven en kijken, maar we gaan er daarna wel naar toe. Als hij het enge ding aanraakt krijgt hij ook nog iets lekkers. :D Werkt super!

Leuke stippel heb je trouwens. :D

Ja ik ben op de nieuwe stal nu 1x buiten de poort geweest, hij is wat druk met name springen met de voorkant dus dan moet ik soms benen ontwijken :+
Ga dan wel met paarden die echt mak zijn zodat hij ze kan volgen. Wellicht iets meer gaan doen :)

Goede tip, op dingen aflopen! Bedankt :)

Haha ja hij is leuk he, alhoewel ik heel lang getwijfeld heb om hem te verkopen hoor :')

Welkom EdkingEnzo.

Miereneter, groot verkeer is hij wel aardig gewend maar geen idee hoe dit buiten is. Zijn nog niet echt iets tegen gekomen, ja een fietser en dat was wel spannend :Y)

Moska, denk dat het ongemerkt toch wel iets scheelt hoor :) Fijn dat hij braaf was ondanks de drukte.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:45

En ind wandelen met en ervaren paard erbij. nu heb ik nog een 23 jarige haflinger (die in zijn eentje alles spannerder vind dat mijn gup van 4 maar komt meer door zijn verlatingangst dan dat hij het echt eng vind)

Ik neem vaak dan ind mijn bomproof haflinger mee. Op mn vorige stal zelf keer naar bos gewandeld. is zo 20 min wandelen door drukke woonwijk.. Maar mijn jonky gaf er niks om, nu was wel mijn oudere haf mee die dan ook bomproof is want tja hij is dan niet alleen. haha

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:17

Ik heb het geluk dat Odin eigenlijk nergens van op kijkt en idd vanaf jongs af aan al gekke dingen met hem gedaan. Scheelt ook een boel.
Hij wordt volgende week geruind, ben benieuwd :D

Hee wat leuk Floor! Nieuwe aanwinst dus? :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:34

Bedankt! :D

Diertjec schreef:

Nee, hij is al bij mij vanaf juli 2019! <3

Het was wel de bedoeling om hem te verkopen, hij is een paar maanden van mijn stalgenootje geweest (stond nog wel in dezelfde kudde bij mij) maar zij voelde toch geen klik met hem. Ik wel, dus heb hem toen terug genomen.

Mijn andere paard heb ik ook al vanaf veulen en zelf beleerd, hij is nu 8 maar staat helaas sinds een jaar stil in verband met een blessure aan zijn SI-gewricht + astma :(

Dit is Ben nog in Spanje bij de stichting
Afbeelding

Dag van aankomst
Afbeelding

Afgelopen zomer
Afbeelding

En afgelopen week <3
Afbeelding

Hij heeft af en toe een zadeltje op, verder wandel/fiets ik veel en werk ik volgens de Academische Rijkunst veel vanaf de grond. Hiermee heb ik mijn andere ruin ook mee opgeleid. :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:50

Wat een leuk paard EdkingEnzo. Zo'n verschil tussen zomer- en wintervacht. Klinkt als een goede voorbereiding.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:23

Hé ik volg jou op Instagram :D

Ik hoop deze week weer een beetje op te kunnen pakken, het zat hier afgelopen weken allemaal even niet mee. Ik wil weer lekker gaan wandelen om haar mak te maken en langzaam aan de hand werken wat meer uitbreiden. En vast oefenen met het krukje haha
Overigens is mijn ervaring dat in een weide/paddock naast een drukke plek staan heeeeeel anders is dan diezelfde dingen 'in het wild' tegen komen := Mijn paarden staan naast een druk bevaren kanaal, maar als ik met mijn andere merrie op pad ben en er komt een boot langs, vindt ze het wel heel eng

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:39

Wennen aan verkeer vind ik wel een uitdaging. Enerzijds ben ik van het, hup gewoon aan de wandel gaan want met op het erf blijven leert ie niks. Maar het moet wel veilig blijven natuurlijk

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:49

lletam schreef:
Wennen aan verkeer vind ik wel een uitdaging. Enerzijds ben ik van het, hup gewoon aan de wandel gaan want met op het erf blijven leert ie niks. Maar het moet wel veilig blijven natuurlijk

Dat is ook zo. Je kunt altijd iemand vragen om mee te gaan, met of zonder paard. Kan ook voor de mens een geruststelling zijn. En beginnen met hele kleine stukjes. Als het goed gaat, direct omkeren en goed afsluiten. Zo telkens de afstand (of uitdaging) groter maken. Dan gaat het bijna ongemerkt.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:03

Ja goed afsluiten vind ik ook belangrijk. Verkeer wat van voren komt gaat al best oké alleen achterop komend verkeer is nog spannend. En wat van voren komt, kun je nog seinen om rustig te rijden

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:19

Arme Luuk, je moet eraan geloven! Kartraining! Afbeelding

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:02

Mijn vorige pony was bomproof geboren. Bij hem kon je echt alles doen en laten. Nadat ik hem had konden we ook al meteen alleen buiten wandelen. En ook hij was toen 2,5 en volledig onbeleerd.

Dametje ging echter op twee benen staan toen we voor haar idee te ver van het erf af gingen. Dus dat wil ik echt eerst samen met iemand anders en een paard wat ze kent oefenen. Deuren van bestelbusjes die dichtslaan naast haar of een grote vrachtwagen met grijper die de mesthoop leeg schept; geen probleem!

Het grote verschil hier tussen is meer verlatingsangst dan angst voor onbekende dingen en ook anders op te lossen. Schriktraining waarin je je paard leert te blijven nadenken is nooit mis:)

Verlatingsangst nog weinig ervaring mee, rustig opbouwen en goede ervaringen creëren denk ik.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:29

Hallotjes!
Ik meld mij ook.
Ik heb een (nu nog) 2 jarige BP ruin, Syoux! Al vanaf dat hij 4 maanden was is hij bij mij. Vandaar dat ik hem ook zelf wil inrijden en we hebben al wat eerste stapjes gemaakt. Hij is voor 90% verkeersmak, kent het longeren, kent het zadel en hebben al een keer gehangen en heeft al een baby op zn rug gehad hahah.
In mei wordt hij pas 3 en dan gaat het ‘echte’ werk pas beginnen.
Afbeelding
Afbeelding

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:10

EdkingEnzo schreef:
Bedankt! :D

Diertjec schreef:

Nee, hij is al bij mij vanaf juli 2019! <3

Het was wel de bedoeling om hem te verkopen, hij is een paar maanden van mijn stalgenootje geweest (stond nog wel in dezelfde kudde bij mij) maar zij voelde toch geen klik met hem. Ik wel, dus heb hem toen terug genomen.

Mijn andere paard heb ik ook al vanaf veulen en zelf beleerd, hij is nu 8 maar staat helaas sinds een jaar stil in verband met een blessure aan zijn SI-gewricht + astma :(

Dit is Ben nog in Spanje bij de stichting
[ [url=m/ZzXZzC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dag van aankomst
[ [url=m/8810FA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen zomer
[ [url=m/cpikk2.jpg]Afbeelding[/url] ]

En afgelopen week <3
[ [url=m/KtSscA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij heeft af en toe een zadeltje op, verder wandel/fiets ik veel en werk ik volgens de Academische Rijkunst veel vanaf de grond. Hiermee heb ik mijn andere ruin ook mee opgeleid. :D

Oh wat leuk! Deze ken ik wel ja van FB volgens mij. Leuk zeg!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 07:07

Daniquebyoux schreef:
Hallotjes!
Ik meld mij ook.
Ik heb een (nu nog) 2 jarige BP ruin, Syoux! Al vanaf dat hij 4 maanden was is hij bij mij. Vandaar dat ik hem ook zelf wil inrijden en we hebben al wat eerste stapjes gemaakt. Hij is voor 90% verkeersmak, kent het longeren, kent het zadel en hebben al een keer gehangen en heeft al een baby op zn rug gehad hahah.
In mei wordt hij pas 3 en dan gaat het ‘echte’ [***] pas beginnen.
[ [url=m/KNwRfX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kkJppV.png]Afbeelding[/url] ]

Ohhh ik dacht dat Syoux veel ouder was joh!!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:44

Daniquebyoux schreef:
Hallotjes!
Ik meld mij ook.

Wat een leuk paard!

Galeobdolon , ja wellicht dat ik ook wat attributen hier in de bak gooi als zijnde schriktraining. Eens even wat dingen verzamelen. Is sowieso wel leuk om te doen gezien er veel jonge paarden op stal staan.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:05

Captain schreef:
Daniquebyoux schreef:
Hallotjes!
Ik meld mij ook.

Ohhh ik dacht dat Syoux veel ouder was joh!!

Hahah soms lijkt hij dat ook! Op sommige dagen is ie heel wijs en de andere een enorme clown :+ werk neemt ie iig serieus hahahah

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:02

Vanmorgen de tandarts geweest voor Lissy. Wel even wat werk, want de wolfskiesjes moesten er uit. Ik wil bitloos gaan beleren, maar wil niet belemmerd worden door het gebit als ik toch een bit wil. En deze zaten wel echt heel naar in haar mond := ook nog een dop verwijderd die heel los zat, dus ze kan weer een half jaar vooruit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:07

Wat fijn dat het er nu uit is.Bij max heb ik ook wolfkiezen eruit gehaald. Ik weet nog niet of ik bitloos wil of met bit. Nu stopt meneer graag alles in zijn mond dus een bit zal geen probleem zijn om aan te nemen haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:34

Ben ook blij dat ik ze meteen eruit heb laten halen! En ze was weer zooooo braaf! De smid was al geweest en daarna de da voor en de enting en gebitscontrole en toen moesten ook nog die tandjes eruit… heel veel indrukken voor de baby, maar echt stik en stik braaf! Ze ging heel dapper ook even op onderzoek uit. Even kijken wat de da allemaal bij zich had :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:51

Ik heb voor het eerst op Latino gezeten!!! **\O/**
Afbeelding

Hij deed het zo bizar goed. Hij vond het helemaal dikke vette prima! :') Aan het begin wat wiebelig maar aan het einde echt al veel stabieler!

Het was echt heel bijzonder, 10 maanden hard werken en ineens was het zo ver. :oo Werd er zelfs een beetje emotioneel van haha! :')

Eerste video: voor de eerste keer erop.
Tweede video: na drie keer op/afstappen en een rondje stappen. Al veel stabieler!