Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:11

Die van mij is al 7,en ooit al zadel opgelegd en eens op gezeten. Nu weer helemaal opnieuw begonnen maar hij pakt het zo goed op dat het dus best snel gaat!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:52

Ja, dat is heel anders natuurlijk. En als je dan ook nog een binnenbak hebt, zou ik ook niet wachten :D.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:34

We gaan inderdaad super hard! Ik blijf me verbazen over hoe braaf ze allemaal zijn, zo leuk om te zien! Meestal blijven de horror verhalen toch wat beter hangen, dus heel leuk en fijn om te lezen dat dat zeker niet de norm is. Dit is dan meteen een reactie op iedereen aangezien reageren op iedereen een dagtaak is geworden :')

@Cheyenne, heel veel beterschap!

Nimbus is afgelopen vrijdag verhuisd. Door de lockdown niet meer kunnen oefenen met het trailer laden, maar wat denk je? Ik heb meneer zelf in één keer kunnen laden in alle rust *\%/* Zoo enorm gaaf om te zien hoeveel vertrouwen hij al in mij heeft na 3 maanden.

De afgelopen dagen nog 'simpel' over het erf gelopen en nog wat geoefend met vast staan en de borstelroutine. Voorzichtig ook wat klitten uit zijn manen geknipt en daar reageerde hij helemaal niet op dus meteen alles ook een beetje netjes op lengte geknipt. Vandaag ga ik er ook een balkje bij pakken, ben heel benieuwd wat hij daarvan vind :D Ik ben me ook aan het oriënteren op een grondwerk les. Ik heb al wat ervaring met de klassieke rijkunst maar aanleren is toch een vak apart.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:39

Jullie gaan als een speer zeg, wat goed! Het topic wordt ook al goed druk. Leuk om iedereens voortgang te lezen.

Hier zitten we in een klein dipje. Mevrouw is lekker tegendraads, wilt alles op haar manier doen. Gaat zitten drammen als ik aangeef dat iets niet mag. Vind het ook wel iets hebben hoor, ze voelt zich steeds meer thuis op stal en begint echt uit haar schulp te komen. Ze wordt in april 4 en heeft bij de fokker nooit meer gedaan dan meelopen aan een halstertje. Toen ik haar kreeg deed ze alles zo ontzettend braaf, keek nergens van op, onderging het maar. Maar ze sloot zich daarbij ook vaak af. Nou ze staat open hoor, haha!

Vind het vaak wel lastig om het in goede banen te leiden. Ze kan zo ontzettend veel spanning opbouwen. Vanmiddag hebben we onze eerste grondwerkles. We maken dan ook meteen een trainingsschema. Dat zal ook veel helpen met onze motivatie. Afwisseling is bij Mascha heel belangrijk merk ik, ze is zo snel verveeld. Dus een duidelijke lijn in training en daarbij wat inspiratie voor oefeningen komt als gelegen.

Het op en neer springen langs haar vindt ze nu oké, dus stapje verder gegaan met op haar hangen. Ik wil nog niet helemaal op haar rug hangen want dan hang ik letterlijk op haar ruggengraat met heel mijn gewicht, dat lijkt me niet bevorderlijk. Dus veel spieren trainen, dan komt dat later wel.

En ze was helemaal gefascineerd door het lint. Geen idee wat ze hier dacht, maar zo schattig <3

Het blijft een knap dier

Afbeelding

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:56

oeoe ja leuk al die updates.
mensen die nu niet starten snap ik heel goed.

mijn paardje kwam uit de opfok, dus had nog wat in te halen.
en ik wil hem de zomer weer het land in hebben.
voor de zomer e.e.a. in zijn koppie alvast geprent hebben (gehoorzaamheid)
en zadel en hoofdstel alvast. gewicht nog niet.

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:04

Leuk om van iedereen de updates te lezen! Feliz is tussen kerst en oud en nieuw verhuisd naar een nieuwe stal, waar ze 's nachts op stal staat en we een binnenbak en prachtige uitrijdmogelijkheden tot onze beschikking hebben. Ze sloot zich in het begin totaal af en is ook wat afgevallen door de stress.

Inmiddels is ze gelukkig al wat meer gewend en begint ze haar streken weer wat terug te krijgen gelukkig. Ik ben rustig wat aan het wandelen geweest en ben met mijn instructrice begonnen aan de verticale balans oefenen.

We zijn wel naar de nieuwe stal gelopen (gelukkig was het in hetzelfde dorp, dus niet heel ver), omdat Fé zich niet laat laden. Ons doel voor dit voorjaar wordt dan ook dat ik haar zelfstandig en in rust kan laden. 19 februari komt iemand ons daarmee helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:13

Ik reageer later even op de rest, ik wil eventjes verslag doen van onze eerste les. Wat ik eigenlijk al dacht is bevestigd. Lady is veel te rustig voor haar leeftijd en haar ogen stralen bezorgdheid uit. Ze kijkt altijd wel met dr oortjes naar voren maar de ogen stralen wat anders uit. Waarschijnlijk iets meegemaakt (verwaalozing op vorige stal??). Ze sluit zich iniedergeval voor alles af en laat alles maar over zich heen komen. Vandaar dat het zadeltje opdoen etc ook zo makkelijk ging. Ze laat alles over zich heen komen en zonderd zich af van de buitenwereld. Ook heeft ze een hele zwakke achterhand en zit haar schoft vast. Wel een hele boel handvaten gekregen om met haar aan de slag te gaan. Het verder beleren met zadel laat ik nu voor wat het was. Het kon zeker geen kwaad maar ik wil eerst een happy paard. Arme Lady :(:)

Ga er eens een nachtje over slapen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:44

Ah wat vervelend :(

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:16

Ah Laura dat is geen leuk gevoel om in bevestigd te worden. Ik herken het wel met hoe Mascha was in het begin. Vond alles wel prima, maar zag dat ze zich afsloot. Woensdag komt voor Massie een fysio, eentje die ook luistert naar wat het paard aangeeft nodig te hebben. Klinkt zweverig, maar ken al veel mensen die er een heel ander paard aan over hebben gehouden. Mocht je willen, kan ik je haar naam geven.

Geef haar vooral veel tijd om echt te acclimatiseren. En luister naar je paard, als ze zich gehoord voelen zal ze zich ook durven laten zien :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:45

Jaa dat afsluiten inderdaad. Dat doet ze dus. Diegene waar ik vandaag les van had doet inderdaad ook zo iets. Ik wil kijken of ik wekelijks les van haar kan nemen en dat ze Lady enkele keren behandeld. Ze zit ook op meerdere plekken in de rug vast. Ik had fotos laten zien van afgelopen maart (toen de vorige eigenaar haar net had gekocht) en daarop zag ze dat ze toen al vast zat.

Ik heb wel echt medelijden met haar. T is zon lief dier. Net zo lief als ze groot is.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:22

Jawel komt vast goed! Je bent ermee bezig. Zoiets gaat niet over één dag ijs. Kost gewoon even wat tijd, maar jullie komen er wel!

Mascha en ik hebben gister onze eerste grondwerkles gehad op de nieuwe stal. Voor mensen die het interessant vinden, ik heb het uitgeschreven in ons volgtopic (zie link in mijn bijschrift). Het is nogal een lang verhaal geworden dus wil niet dit topic ermee volspammen haha!

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:43

He bah Laura, vervelen om te horen! Maar wel goed om te weten, dan kan je er echt iets mee :) lekker veel mee doen als in knuffelen en er zijn voor haar, dan krijgt ze al het vertrouwen in jou!

Wauw wat een verhaal Liesje in je volg topic! Heel bijzonder en op die manier heb ik echt nog nooit getraind. Ik volg dat topic ook en ben benieuwd hoe je komende lessen er uit gaan zien!

Hier vandaag weer gelongeerd. Ik merk dat ik nu wel veranderd ben in m’n houding naar Nena toe, waar ik eerst haar uit liet razen als ze ging bokken en rennen was het nu heel simpel luisteren en weer terug komen, dan gecontroleerd de hogere snelheids overgang doen om de energie eruit te kunnen lopen. Ik ben ook wel echt een stuk voorzichter en vertrouw dat lieve koppie niet volledig als ze vrolijk op me af komt lopen in de bak, ik denk dan teveel ‘hou die achterbeentjes maar daar’. Maar goed ik ben al blij dat ik dit in ieder geval zonder echte angst durfde en na even de overtollige energie eruit liep ze als een zonnetje en luisterde ze braaf. Ik ga even niet teveel nieuwe dingen doen zolang mijn hoofd nog niet 100% in orde is. Lekker rustig aan en herhalen wat we al veel gedaan hebben.

Oh en 2 tandjes aan de voorkant gewisseld, fietsenrekkie :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:03

Wauw Liesje heb je verhaal gelezen in je topic en lijkt mij inderdaad voor jou ook echt een hele omschakeling om nu op die manier met het paard te werken!

@Cheyenne: gelukkig dat je zonder angst weer bij je paard kon zijn. Dat je wat alert bent op de achterbenen is normaal! Heb je geen last meer van de trap?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:36

Leuk topic! Ik heb in oktober een paard gered uit portugal. Ze is met een groep andere paarden, allemaal broodmager naar Nederland gekomen en ik heb Raiza gekocht. Ze zat helemaal vol met wormen en moest flink aankomen. Dit is een foto van toen ze er 1 dag was:
Afbeelding
En dit is ze een week geleden:

Afbeelding
Ik heb er nu al 2x op gezeten en ze was super braaf! Vandaag hebben we voor het eerst een stukje gewandeld.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:02

Wat is die mooi opgeknapt zeg ! Hoe oud is ze ?

Ik ben er een tijdje niet meer geweest. Mijn pony is helaas overleden op 32 jarige leeftijd.
Mijn 2.5 jarige heeft erg veel met mij gewandeld en dit gaat heel goed. Grond werk lessen gaan ook door. Sinds een week een 2 jarige grote shet erbij voor haar gezelschap. Helaas is die alles behalve mak en kan ik haar nog niet eens aaien.

Nu heb ik dus 2 projectjes, Zal van de week wat foto's erbij zetten !

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:03

_lauraaa_ schreef:
Wauw Liesje heb je verhaal gelezen in je topic en lijkt mij inderdaad voor jou ook echt een hele omschakeling om nu op die manier met het paard te werken!

@Cheyenne: gelukkig dat je zonder angst weer bij je paard kon zijn. Dat je wat alert bent op de achterbenen is normaal! Heb je geen last meer van de trap?

Qua m’n hoofd is werken nog wel een drama, weinig concentratie en heb m’n schermtijd flink moeten verminderen. Maar positief puntje: het gaat iedere dag beter!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:06

Sow, die is goed opgeknapt! Hoe lang heb je haar nu?

@Cheyenne: helemaal niet gek hoor dat je even wat meer voorzichtig bent. Blijf een jong paard natuurlijk.

finnyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:35

hey hoi, even een update van ons.

langs de weg stappen gaat aardig braaf, ik moet zeggen dat ze me echt verbaasd .
wel merk ik dat ik echt een moeke ben tegenover mn dochter..kijk uit..niet daar staan pas op :D ik ben zo blij dat mijn eigen moeder niets met paarden had :j

dit moet ik dus zelf een beetje indimmen :D

na een paar keer longeren en wat hangen en rond stappen is Iris gaan zitten.
we hebben afgesproken dat ze het alleen even doet wanneer het voor haar goed voelt .
lynn was super braaf!
we pakken langzaam door..zaterdag een zadelmaker met een ander zadel en dan maar even kijken hoever we komen deze winten.

jullie allemaal heel erg veel plezier! ziet er super uit allemaal.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:37

loyce_ schreef:
Wat is die mooi opgeknapt zeg ! Hoe oud is ze ?

Ik ben er een tijdje niet meer geweest. Mijn pony is helaas overleden op 32 jarige leeftijd.
Mijn 2.5 jarige heeft erg veel met mij gewandeld en dit gaat heel goed. Grond werk lessen gaan ook door. Sinds een week een 2 jarige grote shet erbij voor haar gezelschap. Helaas is die alles behalve mak en kan ik haar nog niet eens aaien.

Nu heb ik dus 2 projectjes, Zal van de week wat foto's erbij zetten !

Ze is 6, maar omdat ze in het wild stond is ze nooit ingereden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:50

Afbeelding

Fietsenrekkie *D

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:10

Wat een charmante foto! :p

Hier mist ze twee onder tandjes, ziet er niet uit _O-

Voor het eerst een sprongetje gemaakt, twijfel of het een dressuurpaard is en geen springpaard. Ze werd er zo enthousiast van := Afbeelding

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:10

Qimm wat een fantastische foto haha! :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:26

Wow die springt al heel netjes zeg, springen is ook vet leuk natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:52

Wauw die is goed opgeknapt yarkayunda!

Leuk dat wisselen van die tandjes!

@Cheyenne ze springt toch best netjes hoor :D

Ik heb Lady gisteren weer gelongeerd na onze les van maandag. Het ging echt super goed! Ze pakte zelfs uit zichzelf de galop mee. Vorige week zakte ze met aangalopperen nog door haar achterhand omdat ze zo zwak was. Nu galoppeerde ze zelf aan en ging eigenlijk best goed!

Zaterdag ga ik haar ontwormen. Ik denk dat ze wel een flinke wormbesmetting heeft gezien ze minimaal een jaar niet is ontwormd en op de wei heeft gelopen met paarden die niet ontwormd worden.

Ook wordt morgen een hoefsmid gebeld zodat alle achterstallig onderhoud weggewerkt kan worden. De dierenarts moet wel nog komen omdat handelaar de enting heeft laten verlopen _-:( de smid is voor het laatst in augustus er aan geweest hoorde ik.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:24

@ Yarkayunda, Wat een verschil! Fijn dat het zo goed gaat

@ Cheyenne, Ze maakt een mooie sprong hoor

@ Laura, Wat fijn dat je het zo goed hebt kunnen oppakken na je les! Altijd leuk als ze nieuwe dingen uit zich zelf oppakken. Hopelijk valt het mee met de wormen, kan soms hardnekkig zijn -O-

Wij hebben gisteren voor het eerst het longeren opgepakt. Het rondje om mij heen stappen pakte hij aardig op. Vervolgens afstand nemen vond meneer niet nodig. Meneer is totaal niet onder de indruk van zweep en zal er ook geen pas harder om gaan lopen :') Toch even doorgepakt tot een paar passen draf en toen ging het eigenlijk wel goed! Waar we nu tegenaan lopen is dat hij zich nog niet kan focussen, binnen één rondje is hij eigenlijk al weer afgeleid, dus daar gaan we nu vooral mee aan de slag :D