Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:15

Het begint een beetje uit verband te komen geloof ik. Mijn man is zeker te vertrouwen hoor, hij is alleen extra voorzichtig als het om mij en de paarden gaat.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:58

Kimmsel schreef:
Retjethorse schreef:
Gaaf zeg fransje! :D Wat doet Joya dat goed! Die challenge wil ik ook eens doen met Aliaa. :))

Haha, wat grappig dat iedereen liever geen man/vriend geeft om te helpen met beleren! :P Bij Aliaa en mij was het de bedoeling om er ook iemand bij te hebben (mijn moeder) maar die is er amper bij als ik bij Aliaa ben. :') Op stal is er ook zelden volk aanwezig, dus ik heb zowat alles alleen gedaan. _O-
Gelukkig luistert Aliaa heel goed en is ze heel nuchter qua karakter. Tot nu toe heeft ze geen enkele kik geven tijdens het beleren/inrijden.

Ook op dit weer reageert ze totaal niet. Ik kan met Aliaa aan een los touwtje gaan wandelen terwijl er buiten veel wind is. Ze was hyper maar vreemd genoeg is ze net aangenamer om mee te werken wanneer ze lekker fris staat. :')
[ [url=m/gj7oAD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha, ja, ik doe het zeker liever zonder. Enkele echt fijne paardenmensen, die ik vertrouw, mogen me helpen, maar anders doe ik het nog liever alleen. En die mensen zijn op 1 hand te tellen. :+

Maar zo ben ik uberhaupt naar mijn paarden. Ik laat niet zomaar iemand met mijn paard weglopen, tenzij ik erbij ben of diegene vertrouw.

Je hebt toch ook al een aantal keer op Aliaa gezeten, of vergis ik me? Jij doet het ook vrijwel alleen dus?
Dat heb ik ook, ik laat niet zomaar anderen aan mijn paard zitten zonder dat ik erbij ben. Enkel mijn moeder springt bij met verzorgen als ik niet kan. :j Nu ik werk is het 1x mijn moeder die langsgaat ('s ochtends of 's avonds afhankelijk van mijn shift) en ik de andere keer. Ik sta op een stal waar we alles zelf moeten doen, behalve 's ochtends voeren, dus als ik mijn paard buiten wil, moet er 2 keer per dag gegaan worden.
Ik moet ook toegeven dat ik liever alles zelf doe, dan kan ik mijn paard helemaal naar mijn hand zetten. Ik ben meer richting natural horsemanship bezig met Aliaa en in mijn omgeving zie je deze manier van omgaan en paarden iets leren nog heel weinig helaas. :=

Ik ben al vanaf begin dit jaar met Aliaa bezig. :)) Ik geloof dat ik november/december 2018 begonnen met te longeren met zadelmak te maken, 1 keer per week wandelen of longeren met het zadel erop. En in januari dit jaar zat ik er voor het eerst (ongepland) op. Daarna is het even wat sneller moeten gaan omdat ik in februari (iets vroeger dan ik van plan was), iemand heb laten langskomen om zadels te passen. Dat was dan ook mijn eerste keer dat ik erop zat met zadel. En ook onze eerste pasjes draf (mijn moeder moest wel meelopen haha }> ). Sindsdien ben ik regelmatig (lees max 1x/week) kort opgestapt zodat Aliaa meer vertrouwen kon krijgen. We doen het erg rustig aan. Mijn maximum is nog steeds 30 minuten per rit en vaak deden we er zelfs zo lang niet over. :j
Ondertussen heb ik mijn eerste twee korte buitenritjes alleen met Aliaa erop zitten. We kunnen stappen, links, rechts en stoppen. Draven doen we ook korte stukjes. Hier heeft Aliaa het nog erg moeilijk met balans (en bijgevolg ik ook) waardoor we vaak stil vallen, maar de laatste keer ging dit al een stukje beter.
Momenteel heb ik er voor gekozen om even niet te rijden, omdat Aliaa haar kont weer een stuk hoger staat dan haar schoft en ze door het koudere weer ook gevoeliger lijkt op haar rug. Vorige winter had ze dat overigens ook en dat verdwijnt weer wanneer het warmer wordt. Momenteel ben ik aan het experimenteren met dekens... :=

Aliaa is dus zadel- en ruitermak, maar er is nog heel veel werk aan het inrijden. :D En inderdaad bijna alles alleen gedaan. Mijn eerste keer erop, was ik alleen. De aller eerste keer hangen was wel met mijn moeder erbij, maar ik merk dat ik zelf meer gespannen ben met mijn moeder erbij dan wanneer ik alleen ben. Onze eerste pasjes stap waren ook alleen denk ik. Ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik het met Aliaa alleen gedaan heb, maar of ik het met een ander paard opnieuw op deze manier zou kunnen/durven doen, dat weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:43

Ik lees wel mee, maar heb niets nieuws te melden. Voorlopig doe ik even niets met mijn uk. Hij krijgt even rust tot zijn training begint. 4 februari vertrekt hij. Gaat nog spannend worden. Hij heeft op de trailer gestaan toen hij van de fokker in Duitsland kwam, maar sindsdien niet meer. En ik ken helaas niemand die me kan komen helpen met oefenen, heb zelf geen trailer. Maar goed, hij is er als jaarling opgegaan, dan moet het nu met wat geduld ook wel lukken. Hij gaat met een 3 paards vervoerd worden, dus lekker veel ruimte.

Ik lees hier dat veel partners een afstand houden van de paarden. De mijne helpt me niet veel, maar neemt wel de zorg over als ik niet kan. En hij gaat soms met ze knuffelen. Heb hem dit jaar zelfs op mijn jonkie gekregen.

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:47

Retjethorse, ja doe ook mee! **\O/**

Joya is van nature een koele kikker en inmiddels ook wel wat gewend. Dus heb geen moment gedacht dat ze het eng zou vinden.

Ik doe ook vrijwel alles in mijn eentje. :j Soms vraag ik hulp aan stalgenoten zoals met de dubbele lijnen of een foto.
Ben best vaak alleen op stal en ga vaak alleen op pad dus alles alleen kunnen is dan wel erg handig.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:08

Ik lees mee, reageer heel soms, maar ook ik doe nog weinig, hij staat nl nog in de opfok tot en met mei.

Maar ik kan mij nu al inwendig beetje druk maken om het trailer laden.
Hij ging er met 6 maanden in zijn eentje zo op, zonder aarzelen.
Maar ja sindsdien niet meer gedaan.
Maar de staleigenaar is heel kundig dus zal vast goedkomen.

Moet alleen wel zorgen voor een xl trailer, als hij nu zijn hoofd stoot of iets dergelijks ben ik verder van huis.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:20

Iriscope schreef:
Het begint een beetje uit verband te komen geloof ik. Mijn man is zeker te vertrouwen hoor, hij is alleen extra voorzichtig als het om mij en de paarden gaat.

Ja je bent helemaal onverantwoord en je man is levensgevaarlijk! _O-
Welnee, iedereen verteld gewoon hoe ze het het liefst doen, ik snap ook wel dat je man gewoon bezorgd om jou is. :D

Zelf doe ik het ook het liefst alleen, dan is je paard gefocust op jou en dat heeft wel veel voordelen. :j
Maar ieder doet het gewoon zoals ie wil en ook wat mogelijk is, en wat bij jezelf en je paard past.

Fransje, wat mooi ingepakt en mooi gedaan met de manen en staart!
Brave merrie! <3

Silly, als je zelf rustig blijft heb je de helft al bereikt, verdiep je er nog even in, er is zat te vinden over trailerladen en het lukt altijd wel als je het rustig aanpakt.

Svrl, komt bij jou ook vast goed met de trailerrit!
Wat leuk dat hij erop ging!
Mijn man en vorige paard waren een slechte combi, maar met Malik kan hij het goed vinden en ze knuffelen heel veel.
En hij voert smorgens altijd en leegt elke week de mestkar (ik mest elke dag, gooi het op de kar en dat brengen we elke week weg) en hij helpt ook wel met Malik, in het begin toen ik met Malik naar buiten ging om te wandelen enzo.
Maar hij kan er nooit op rijden want Malik is veel te klein voor hem. :=

Retjet, ook zo fijn bezig met Aliaa, die vertrouwensband is het beste om alles in goede banen te leiden.
Fijn dat ze zo rustig blijft!

Vientje, Pinda geniet nog fftjes van het jeugdige leven. :))
Ik denk ook altijd maar, ach, drie is nog niks en ze moeten nog veel leren.
Fijn dat het beter gaat met het pootje!

Berdien, is wel weer een goede oefening, als er niks gebeurd hebben ze ook niet veel te leren.

Super Puddle!

Janntjuh, mooi uitzicht!

Granouk, haha, hij vindt je maar een dom blondje.. _O-
Dat omkijken heb ik Malik expres geleerd, als ik ga hangen, dan weten ze wat er aan de hand is en schrikken ze niet dat er iets aan de andere kant en bovenkant gebeurd.
Snoep is altijd goed. :9

Kimmsel, een eigen hobby is ook wel lekker hoor.
Fijn dat je wel de tijd kan nemen, soms gaat het heel snel, maar sommige paarden hebben echt wat meer tijd nodig, dat vind ik vaak jammer bij het professionele inrijden, dat het zo snel moet.

Malik heeft zijn kogel opengehaald toen hij lamgs het hek racete dus die staat met een dik pootje, bloedde wel lekker.
Geen koorts dus maar even afwachten.
Wel ook alweer een hele vooruitgang want in het begin was temperaturen nog niet zo makkelijk, kneep hij zijn staart vast.
Nu gaat het gewoon makkelijk al kijkt hij er wel altijd bij alsof hij onzedelijk betast wordt. :')

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:04

Wat leuk dat jullie allemaal al zo bezig zijn met de jonkies , komen ook leuke paarden voorbij.
Ik lees vooral veel mee maar probeer wel te volgen :j .

Met Rafa(ella) doen we ook rustig voort, wat grondwerk, trailerladen, wandelen aan de hand (hoewel mijn man dat meestal doet omdat ik zwakke polsen heb), en vooral veel poetsen .
Eigenlijk pikt ze alles wel vlot op, vind ze alles tot nu toe leuk en heeft me altijd gezien als ik in de buurt ben <3
Soms is ze wat fris als we de piste ingaan maar ze blijft braaf zolang de koord eraan is, zodra ze los mag, begint ze rond te crossen met een geweldig pretkopje . Na 5 min komt ze ons dan weer de hele tijd opzoeken. :D
Vorige week ook een hoofdstel gekocht, kon m niet laten hangen, bit enzo is voor volgend jaar.
We gaan haar niet zelf ruitermak maken maar ik heb wel iemand gevonden die dat hier aan huis komt doen.
Kijk er echt naar uit om met haar aan de slag te gaan tegen de zomer :))

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:07

Ergens heeft hij een punt toch }> :=
Ik zou dat zelf ook niet zo prettig vinden haha. Maar stoer dat hij het nu zo goed toe laat!

@nayla wat een leukerd zeg, mooi hoofdstel ook! En dat koppie op de foto met dat zeil over haar heen heerlijk!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:23

Ik heb mijn jonkie vandaag lastig gevallen voor kerstfoto's :+ worden ze makkelijk van toch? :D
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:37

Ja, hoe meer gekkigheid je op hun lijf hangt hoe makkelijker ze worden :j
Staat erg charmant die slinger!

Mooi hoofdstel, Nayla!

Hahaha ik snap Malik wel :D Hopelijk is het snel weer genezen!

Het grootste geheim bij trailerladen is om geen tijdsdruk te hebben. Zodra er druk op komt is het m.i. de goden verzoeken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 21:40

Ja dat laatste kan ik beamen :+ is hetzelfde als met printers, die ruiken ook als je haast hebt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:47

Het zeggen van de woorden: "ff snel" laat ook een bel rinkelen boven bij de onheilsgoden!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 21:49

Oh ja! Effe snel paarden om zetten! Mijn vriend schiet mij als ik het nog maar denk haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:53

Ben sowieso al grensoverschrijdend bezig want de shet had een vieze piem dus die moest ik ook oppoetsen, gelukkig vindt hij dat heerlijk en tilt zelfs zijn achterbeen op.. _O-

Mooi Anouk onherkenbaar ook. :D

Leuk Nayla dat het allemaal zo goed gaat.
Mooi hoofdstel!
En worteldoek is natuurlijk wel makkelijker, paarden houden van wortels! :D

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:56

Coopertje heeft zijn nieuwe hoofdstel gepast, moet nog wel wat gaatjes worden geprikt hier en daar, toch een wat kleiner hoofd dan gedacht :') . Baal wel echt van het weer, de bak hier is net een zwembad als het even heeft geregend dus nog niet de kans gehad er een keertje op te zitten -O- . Kan niet wachten op het voorjaar. Nou vind ik het wachten niet super erg, ik doe toch alles rustig aan, maar hij is o zo dik, dat moet ik er een deze dagen toch echt af trainen en ik kan nu ook niet longeren ect _-:( .
Afbeelding
(Let niet op zijn mohawk, hij heeft helaas al zijn manen er af geschuurd : )

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:04

Wauw dat is een mooie side pull!

Cas zijn piem maakt ik regelmatig schoon, dus die is dat wel gewend

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 22:24

Hahaha ik heb ook een dikzak met een mohawk _O- we zitten in hetzelfde schuitje. Als ik nu mijn paarden begroet in de wei zeg ik ‘heeeeey Dexter! Heeeey buik van Duke!’

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:30

Ik noem hem ondertussen vaker vetzak dan Cooper :o

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:04

SVRL: Ik ben heel benieuwd hoe Quick het zal doen op zijn training! Het komt al snel dichterbij he... :=
Ik heb hetzelfde probleem met trailerladen, ik heb er geen dus oefenen is niet simpel. :+ Al denk ik niet dat Aliaa er echt problemen van zou maken. Ze is nogal nieuwsgierig aangelegd. Die ene keer dat er eentje stond op stal, duurde het niet lang voor ze er zelf in ging om te onderzoeken wat het was. :')
Ook toen we haar gingen ophalen liep ze er vrijwel meteen op. :j

fransje23: Ik zag het dat jij ook mee deed! :D Ik zag ook dat de deadline 16 december is en die ga ik dus niet meer halen. :')
Het is inderdaad handig als je gewoon bent om alles alleen te doen. :))

Silly1972: Die van jou is een reus he... :D Hoe groot is hij nu?

MirandaFuego: Oh nee, arme Malik. |( Hopelijk geneest het snel en heeft hij er niet teveel last van. :=

nayla: Die is leuk zeg! :D Welk ras is ze?

Anouk_H: Hahaha, zalig! :P

Granoek schreef:
Ja dat laatste kan ik beamen :+ is hetzelfde als met printers, die ruiken ook als je haast hebt
_O- _O- _O-

PowerOfZoef: Balen he het weer... := Onze bak ligt normaal perfect wanneer het veel regent, maar nu is het ook te nat voor onze bak. :\
En troost je, de mijne heeft ook zo'n stoere mohawk. :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:33

Haha ja behoorlijk, hij is nu pakweg 1.72-1.73 aangezien hij net zo groot is als ik.

En hij wordt in maart pas 3

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:37

Wow, dat is erg groot. Zou hij rond 1m80 eindigen denk je? _O-

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:57

Nou dat hoop ik toch niet :+

Ik heb het eerste 1,5 jaar een groeicurve bij gehouden en die zei steeds 1,71.
Hmmmmm gaat niet lukken hahahha

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 01:18

Silly1972 schreef:
Nou dat hoop ik toch niet :+

Ik heb het eerste 1,5 jaar een groeicurve bij gehouden en die zei steeds 1,71.
Hmmmmm gaat niet lukken hahahha

Heb ik ook gedaan haha met anderhalf was ze 1.47 en ze zou dan met 3,5 ongv 1.68 moeten zijn. Ze haalt denk ik nu de 1.60 niet eens Whoehahaha dus helaas ook hier klopt er geen jota van de groeicurve.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:26

Wat leuk om ieders vorderingen te volgen.

Honey is bang voor alles en iedereen. Dus doen we veel met het vertrouwen opbouwen en ontdekken van dingen. Ze ontwikkelt een beetje nieuwsgierigheid, dat moet nog omgezet naar leergierigheid.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:25

Leuk om te lezen wat iedereen doet!

Die van mij staat lekker veel in de paddock en doe wat grondwerk met haar om haar te laten wennen aan het terrein. Is namelijk een lief maar pittig ding. Ook een klein beginnetje gemaakt aan de longe. Van de week bij de hoefsmid geweest (voor het eerst alleen) terwijl ik op een poetsplaats verder een massageklantje had. En ze was superbraaf.

Wat betreft de groeicurve. Ik heb ook wat bijgehouden. En eerst zat ze bovenaan in die groeicurve maar nu net onder het midden. Volgens de groeicurve zou ze tussen de 1.58-1.68m kunnen worden. Ze is nu 1.60m en hoop dat ze meer richting de 1.68m gaat.