[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:58

Prachtige foto's weer! Ze wordt zo mooi <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 12:13

Dankjewel. Ze doet het leuk. Heeft deze winter vooral lengte gekregen en gaat nu weer de hoogte in. :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:26

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:40

<3 echt weer prachtig van de dames!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:43

Voor het eerst dat ik Manari zie en de blik van Muzanna in haar herken.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 19:41

Hannanas schreef:
<3 echt weer prachtig van de dames!

<3

silverdapple schreef:
Voor het eerst dat ik Manari zie en de blik van Muzanna in haar herken.

Grappig dat je dat zegt. Ze heeft in veel opzichten echt het vuur van haar vader, maar idd als ze ff lekker om haar heen tuurt zie je toch ook echt haar moeder terug. <3 <3 In omgang is het een heel ander paardje dan als het fototijd is, want dan zit er zo ontzettend veel power in. Muzanna is altijd al veel relaxter geweest. Die knalt alleen als het écht moet. :Y) Haar vader is op stal ook heel fijn en als het tijd is om wat te ondernemen komt het vuur naar boven en verandert de oogopslag ook. Muzanna is veel afwachtender, echt een damespaard. :D
Wat wel heel fijn is, is dat ze ondanks dat vuur heel precies weet waar we zijn en daar rekening mee houdt. Het is een draak, maar wel een met veel respect voor mensen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:31

Mooie foto's zijn het geworden!
Welk artikel was dat, wat je gelezen hebt over het ras?
Ja je hoort echt van zo veel mensen zo veel verschillende dingen, maar geloof je zeker dat kleinschalige fokkers de paarden meer in handen hebben, en goede kwaliteit hebben.
Vind het jammer dat Matsie zo weinig in handen is geweest als veulen, snap ik ook wel als je 50 paarden hebt, ga je niet met een jaaring hengst aan de slag. Maar daar zou ik nu niet meer voor gaan, kost zo veel tijd en energie.
Daria en Karan zijn bijna op mijn schoot geboren, en daar heb ik nog nooit energie in een vertrouwensband hoeven steken, dat maakt echt wel veel verschil.
Ik was laatst in Zuid Limburg en kwam daar de eerste fokker van akhal-teke's in Nederland tegen.
Hij heeft in de jaren 60 paarden uit Rusland gehaald, maar vertelde dat de verkoop toen helemaal niet liep in Nederland. Hij heeft zijn paarden toen verkocht aan een circus, en aan Tito, die nu in Texas woont.
Hij is daarna overgestapt op arabieren, en fokt die nu nog.
Dan weet jij zeker wel wie ik bedoel hè!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 21:01

Artikel van My Akhal Teke. Titel zou ik ff moeten kijken.

En ik weet idd wie je bedoelt. :D
Ook geen onbekende in de Arabierenwereld en met een goed oog voor paarden. Hij is eigenlijk een belangrijke schakel geweest in de in- en doorvoer van Tekes in het Westen destijds. Veel zijn uiteindelijk geveild. Een gemiste kans dat men hier de voorkeur gaf aan Arabieren. Er zijn uiteindelijk van de paarden die hij heeft ingevoerd volgens mij echt maar enkele in NL blijven plakken en geen enkele voor de raszuivere fokkerij.
Hoezo kwam je hem tegen dan?

Overigens is niet elke grote stoeterij van het paarden zo blanco houden. Muzanna had een uitmuntende basis en kwam van een van de grootste Teke stoeterijen ter wereld. En wellicht is voor sommige fokkers een onderliggende reden dat ze zich dan niet hechten aan een mens. Maar garantie op kwaliteit bij een grote fokker? Onzin, als je het mij vraagt.

Oh, en deel 2. Omdat ik het niet kan laten. :=

JoSav @ [ITP] Goudvalk Manari Nur 2 jaar!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:55

Ze is ook zo schitterend . Je zou denken dat ze al ouder is.
Ze ziet er al zo " wijs" uit vind ik. Een echte volwassen look al.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 14:14

Dankjewel. Ben het met je eens. :o
Is ook wel een beetje Teke eigen. Ik vergeet soms echt dat ze nog “maar” 2 is.

Wat een “makkelijk” paard vergeleken met de jonge warmbloeden hier op stal. :j

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:33

Mooi is ze zeker hoor, wat een prachtige glans heeft ze, en mamma mag er ook wezen, echt een wijze blik heeft ze.

Ik had export papieren nodig voor Guli, en de n.v.w.a keurde niet meer aan huis ivm corona.
Er was een locatie in Echt waar je met je paard naar toe kon voor die papieren, en daar was die man ook met een Arabische hengst voor export.
Hij stond een paar stallen verder dan Guli, en toevallig kwamen we met elkaar aan de praat, toen hij hoorde dat Guli een akhal-teke was, vertelde hij zijn verhaal.
Ja mooie man die geen blad voor de mond neemt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 12:48

Voor diegenen die geen genoeg van ze krijgen: JoSav @ [ITP] Goudvalk Manari Nur 2 jaar!

Het is jullie gelukt het topic op 3 pagina’s te krijgen dus een nieuwe reeks foto’s nog van vorige week. :D

ieris schreef:
Mooi is ze zeker hoor, wat een prachtige glans heeft ze, en mamma mag er ook wezen, echt een wijze blik heeft ze.

Ik had export papieren nodig voor Guli, en de n.v.w.a keurde niet meer aan huis ivm corona.
Er was een locatie in Echt waar je met je paard naar toe kon voor die papieren, en daar was die man ook met een Arabische hengst voor export.
Hij stond een paar stallen verder dan Guli, en toevallig kwamen we met elkaar aan de praat, toen hij hoorde dat Guli een akhal-teke was, vertelde hij zijn verhaal.
Ja mooie man die geen blad voor de mond neemt.
Ah, toevallig zeg! Een fijn huisje voor Guli gevonden, neem ik aan?
Ze is dus toch naar een van de buitenlandse geïnteresseerden gegaan, begrijp ik.
Oh, enne, Echt is Midden-Limburg hoor. :Y)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 20:21

Even een hele korte update... maar wel een beetje een bombshell...

Muzanna staat sinds vanavond bij de hengst. :oo
Ging een beetje hals over kop met knoop doorhakken eigenlijk. We wilden dit weekend bij de hengst gaan kijken en daarna brengen, maar madame bleek bij het scannen vanochtend al hengstig. :x Heel overleg, discussie... wat is wijsheid...
Op basis van het mooie papier en de mooie nakomelingen toch de sprong in het diepe gewaagd.

Later meer.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:22

Zo dat is wel even een verrassing ja :D ik ben heeeel benieuwd nu! Ik duim dat alles goed gaat!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:23

Nu maak je ons wel heel erg nieuwsgierig zeg!
Kom maar op met Muzka 2.0. *\o/*

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:23

Dat is oprecht een vluggertje! Go muzanna! Misschien een knappe Muzko <3 ik ben gek op hengsten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:37

Zo haha, dat is niet een update die ik zag aankomen :D
Ben heel benieuwd!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:39

Spannend! Gaaf!

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:43

Oh, spannend!!!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:51

Oh wat leuk! Spannend!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 20:55

Moirin schreef:
Zo dat is wel even een verrassing ja :D ik ben heeeel benieuwd nu! Ik duim dat alles goed gaat!

:Y) Ja, voor mij ook. Ben zowat de hele dag in overleg geweest en aan het regelen en nadenken geweest. :+ Dit is al out of my comfort zone... maar meer en een merrie verder weg brengen doen we sowieso niet meer. Er is iig een heel gedachteproces aan vooraf gegaan met waarom wel of niet... kom ik nog wel op terug.

Retjethorse schreef:
Nu maak je ons wel heel erg nieuwsgierig zeg!
Kom maar op met Muzka 2.0. *\o/*

Ik hoop ook heel erg dat het meteen pakt, want ik weet niet of ik haar voor een tweede ronde zou durven wegbrengen. :+

Hannanas schreef:
Dat is oprecht een vluggertje! Go muzanna! Misschien een knappe Muzko <3 ik ben gek op hengsten.

:+ Nou idd. En in het Russisch gaat ie gewoon met een “a” hoor. Dima, Nikita, Sasha... jongensnamen. :D :D

MarliesR schreef:
Zo haha, dat is niet een update die ik zag aankomen :D
Ben heel benieuwd!

Nee ik ook niet. We zouden haar niet meer uit handen geven. Maar ze staat echt om de hoek. En hoewel ik ook dat echt vreselijk spannend en eng vind sta je binnen een uur daar al op de stoep incl. omkleden, tanken enz. Heel wat anders dan half Europa door. :j

Mri schreef:
Spannend! Gaaf!

Beetje te spannend. Ik kruip denk ik even onder een denkbeeldige steen, me eventjes begraven in het werk zodat ik hier niet teveel bij stil kan staan. Mijn lieve merrie die momenteel zo heerlijk in haar vel zit...
Bij de DA vanochtend een engel. Echt ongelooflijk braaf... dat wil je niet weer beschadigen met rare fratsen. Het scheelt dat ze nu staat bij “de hengst van de buren”...
Al komt ie ook oorspronkelijk uit Rusland. :+

Dido2316 schreef:
Oh, spannend!!!

:x

Saintelette schreef:
Oh wat leuk! Spannend!

:= ja... vooral spannend op dit moment hoor. De horror van vorig jaar zit er nog goed in. ;(
Maar heel andere situatie eigenlijk, maar na alles wat er is gebeurd spookt het toch een beetje in je hoofd van “ze is zo terughoudend naar vreemden geworden... gaat dat wel...?” En “ze was zo ziek, kan dit wel...?”

Dus ja, steen... ik kruip er even onder. :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:58

Ojee, geen nagels meer over dus straks. Maar wat ik zo van je gelezen heb zal het vast een goed doordachte actie zijn, ook al kwam ie misschien uiteindelijk sneller dan je dacht.

Sterkte de komende tijd dat je meisje er even niet is :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 21:07

Jazeker, het is absoluut niet iets dat we vandaag uit het niets hebben bedacht. :D Maar dat er al zo’n mooi ei zat en ze hartstikke hengstig was had ik niet verwacht. Ze is nl. het hele jaar al zo fantastisch in de omgang dat ik zelfs geen “eisprong dag” eruit heb kunnen halen, geen staart opzij met borstelen, niks, gewoon als een ruin zo constant. := (Maar na de kalender erbij te hebben gepakt logisch, want ze is elk jaar rond dezelfde datum voor het eerst hengstig... en dan als een klokje zo precies...)

En dankje... ik probeer er maar niet teveel bij na te denken.
Dus in dat opzicht is deze “op stel en sprong” actie wel goed voor me, kan ik niet overdenken en er weken tegenaan gaan hikken van dan en dan en oh oh oh... nee hup, vandaag, dit weekend dekken en daarna gelijk weer ophalen. :oo

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:09

Zo dan ! Van een bom gesproken. :')
Veel succes ! Hopelijk staat ze snel weer veilig en gezond bij jullie !

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:09

Je hebt dus eigenlijk gewoon heel veel geluk :D

Ik kijk alvast uit naar het volgende volg topic, ok? ;)