Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maflinger_S schreef:Toppers zijn jullie, alle 4. Doet me denken aan de uitspraak die iemand hier jaren geleden had laten tattoo-eren: Feel the fear and do it anyway.
Mooi voorbeeld van hoe je door jezelf te managen, je paard kunt managen.
Bij mijn arabierig typje werkt het net zo: hoe losser ik haar laat, hoe beter het gaat. Zeker als ze wil gaan hipsen.
Confession schreef:Zara zegt dat ik haar soms niet op een goede manier kalmeer en dat ze het fijn vindt als ik tegen haar praat, want dat vindt ze wel kalmerend.
YellowLemon schreef:Even een volgje!Wat heerlijk om jullie avontuur te lezen en hoe jullie elkaar meer en meer vertrouwen.
Maflinger_S schreef:Sanghita ken ik wel. Daar heb ik bij gelest toen zij nog les gaf in Voorschoten, een aantal jaar geleden. Ik was toen na een pauze van 20 jaar weer begonnen met rijden, op een westernmanege. Ik reed daar vaak op Oma, een quarter van 17, en op mafje, die was toen 4. Mafje was toen een privépaard dat in de lessen gebruikt werd. De eigenaren gingen verhuizen naar het buitenland dus toen mafje te koop kwam, heb ik haar gekocht. Mafje bleef daar wonen en ik ben nog ongeveer een jaar verder blijven lessen bij Sanghita.
Cera_D schreef:Misschien worteltjes/appeltjes erin?
Vind het wel echt heel goed van je dat je zo veel rekening met haar houdt, daar kunnen nog veel andere mensen wat van leren![]()
Hopelijk gaat het deze winter minder impact hebben op haar, die 'stress' is natuurlijk ook niet fijn voor haar
Jessica_K schreef:Het helpt al enorm dat je jezelf geen druk oplegt dat je "moet" rijden dit najaar! Dat neemt vaak al veel spanning weg. Wie weet wat voor fijne momenten zich nog voordoen, en ook als het er niet van komt gaan jullie je zo te lezen prima vermaken!
Confession schreef:Ik heb trouwens nog een vraag aan jullie!
Het weideseizoen komt bij onze stal nu helaas langzaamaan tot een einde. Dit betekent dat Zara binnenkort weer heel de dag op stal staat, aangezien ik echt geen zin meer heb om Zara te verhuizen (wat eerst wel het plan was om na het weideseizoen te doen). Zara doet het goed nu en ze lijkt op haar plek en ik kom al 7 jaar bij deze stal en ik voel me gewoon erg op mijn gemak hier. Maar het stalseizoen bij deze stal betekent wel dat ze slechts 3 uur buiten in de paddock komen per dag. Verder is er geen onbeperkt ruwvoer, maar krijgen ze 3x per dag kuil gevoerd (op de grond, niet in netten, dus Zara heeft het vrij snel op) en 2x krachtvoer. Niet echt helemaal ideaal voor Zara dus. Ik ben dus een "Zara Entertainment Plan" aan het bedenken om het winterseizoen in stal zo aangenaam mogelijk voor haar te maken, maar ik kan hiervoor nog best wel jullie input gebruiken.
Wat ik tot nu toe heb bedacht:
- Ik koop zelf een baal hooi en voer nog 3-5 kg hooi elke dag zelf bij in een net met hele fijne mazen in de avond, zodat ze in ieder geval in de nacht wat te doen heeft.
- Liksteen ophangen
- Ik wil een voerbal kopen (zo een die je op de grond legt met 1 klein gat erin) waar ik dan voor ik weg ga muesli, stukjes wortel, ed. in kan doen zodat ze daar ook nog even mee bezig kan zijn als ik weg ben
- Ik koop Pavo HayChunks en gooi die ook in hooinet of doe ze in een apart klein hooinet (die zijn wat lastiger uit elkaar te halen)
Dit is dus denk ik vooral voor de nacht, want ik denk dat Zara dit alles (behalve de liksteen natuurlijk) tegen de tijd dat het ochtend is wel weer op heeft, maar dan krijgt ze weer kuil gevoerd en haar eigen krachtvoer door de staleigenaresse, dus dan heeft ze ook weer even een uurtje wat te doen. Dan kan ze hopelijk overdag tot 15 uur (wanneer ze de paddock in gaat tot 18 uur) nog een beetje aan haar stro knabbelen en afleiding zoeken bij wat er overdag op het erf gebeurd (ze krijgt een hoekstal bij de deur met zicht op het erf). En dan na 18 uur kom ik natuurlijk om haar beweging te geven en nog heel even in de paddock te zetten.
Maar mijn vraag is:
Hebben jullie nog meer creatieve ideeën waarmee ik Zara deze winter in stal kan entertainen?
Als het trouwens echt niet goed gaat op stal en Zaar wordt ongelukkig, zal ik alsnog naar een andere stal moeten gaan zoeken, maar ik wil echt zo graag blijven waar ik nu sta.
herr_balou schreef:Relax, jullie kunnen dit.
En wat de voerbal betreft, maakt het in eerste instantie super makkelijk. En ga dan combineren met moeilijker, kleine stapjes. Komt vast goed.
Jessica_K schreef:Misschien heb ik het gemist, maar wat is eigenlijk de reden dat ze op stal staan? Is het echt 24/7 of komen ze ook een paar uur buiten nog? 24/7 op stal is voor geen enkel paard ideaal, en al helemaal niet voor een stressgevoelig paardje...
Het is niet mijn bedoeling je je nog rottiger te laten voelen en hoop dat mijn bericht niet dat effect heeft. Maar vraag me wel af wat de reden is van deze keuze, zeker gezien je het op alle andere vlakken zo goed geregeld hebt voor je pony.
Jet schreef:Even gequote van Confession, ze komen dus zo'n 3 uur buiten per dag door de stal, Jessica_K. Ze zullen op stal komen omdat het gras te kort wordt, de wei te nat wordt of omdat het te vroeg donker wordt en mensen 's avonds nog wat met hun paard willen doen en ze daarna niet meer naar de wei willen brengen ( omdat het donker is of omdat ze te warm zijn na het rijden).
Hier gaan ze vanaf maandag allemaal weer op stal, maar dan kunnen ze voorlopig gelukkig nog wel overdag op het weiland.
Confession, probeer je maar niet te druk te maken over de stalperiode, als jij je rustig weet te houden, zal dat op Zara ook inwerken denk ik zo. Dat druk zijn als ze haar baasje ziet heeft Elvee ook vaak als ze op stal staat, ook omdat ze weet dat ze dan voer van me krijgt, zo kan dat met Zaar ook zijn hoor.
Stomme vraag hoor en je hoeft er niet op te antwoorden: Heb je in je verder leven momenteel ook meer stress of alleen om Zara?
Confession schreef:Ja, ik vind het lastig los te laten, gister at ze weer ineens heel snel en dan maak ik me toch weer zorgen. Vandaag komt dan Zara's verzorgster en ik vind het echt heel lastig dat ik vandaag Zara niet zelf kan controleren. Naja ik kan natuurlijk gewoon naar stal gaan, maar ik vind dat voor de verzorgster niet leuk, want dan komt het over alsof ik haar niet vertrouw en ik vertrouw haar echt wel. Ben gewoon een gigantische control freak.Maarja dit is ook een goede mentale training voor mij, mezelf verplichten om het los te laten.
Humpiedumpie schreef:Confession schreef:Ja, ik vind het lastig los te laten, gister at ze weer ineens heel snel en dan maak ik me toch weer zorgen. Vandaag komt dan Zara's verzorgster en ik vind het echt heel lastig dat ik vandaag Zara niet zelf kan controleren. Naja ik kan natuurlijk gewoon naar stal gaan, maar ik vind dat voor de verzorgster niet leuk, want dan komt het over alsof ik haar niet vertrouw en ik vertrouw haar echt wel. Ben gewoon een gigantische control freak.Maarja dit is ook een goede mentale training voor mij, mezelf verplichten om het los te laten.
Ik herken dit en dacht er eerst ook zo over. Met als gevolg de hele dag een onrustig gevoel. Daarom heb ik mijn weidegenootje op het Hart gedrukt dat het niet mijn bedoeling is haar te controleren, maar dat ik gewoon een controlfreak ben en mn paardjes graag zelf ook zie en me anders onrustig voel. Ik vertrouw haar volledig, het is mijn eigen ding.
Zodra ik me onrustig voel, ga ik gewoon bij ze kijken. Ik krijg elke keer de bevestiging dat het gewoon goed is. Waardoor het steeds een beetje makkelijker wordt om los te laten.
Doe vooral waar je je zelf fijn bij voelt, maar wilde dit toch even met je delen. Je hoeft jezelf niet hard aan te pakken, je mag het ook in kleine stapjes doen!
Maflinger_S schreef:Eigenlijk gaat het dus best goed allemaal, alleen kan jij dat nog niet helemaal geloven?
In loslaten wordt je vanzelf makkelijker naarmate je vaker een positieve ervaring hebt. Met de wisseling van het weer, zie je dat veel paarden weer even moeten wennen. En als het dan waait en er rent een koe mee, dan is dat voldoende reden voor een klein gedoetje. Doet die van mij ook. Gewoon zelf rustig blijven en wat ook goed helpt om spanning af te vloeien is een graasmomentje inlassen.
Mijn arabierig typje had het gisteren ook: door de wind waaide er af en toe iets over het erf bij de buren. Dat kan je niet zien maar wel horen. Dan kan ik mijn paard willen gaan longeren maar dat wordt rennen omdat ze dan te ver van mij af is. Dat doe ik dan dus niet. Dan gaan we met wat balkjes oefenen zodat de focus bij mij is. En er lag wat water in de bak, dus we hebben geoefend met netjes met me meelopen, ook als dat betekent dat we door een plas gaan. Ik pas mijn training aan de omstandigheden aan.