Het lijkt er op dat hij met zijn tong te veel met het bit speelt, waardoor die over de ruintand linksboven wordt gedrukt. Links zit die inderdaad maar een centimeter voor het bit zodra ik de teugels aan neem en bijvoorbeeld de noodrem er op zet, dan komt het bit tegen zijn kiezen.
Een flexibel bit (en zelfs het dubbel gebroken bit) is gewoon niet ideaal voor de ruimte die beschikbaar is tussen zijn ruintanden en kiezen in.
Zijn ruintandjes zijn door de tandarts flink kort geslepen, daar kan het bit niet meer achter blijven haken en de eerste kiezen vooraan afgerond om zo meer ruimte voor het bit te creëren.
Ik krijg de Micklem in bruikleen, waardoor hij straks toch een sperriem voor het bit heeft, zodat hij het bit niet meer naar voren kan werken. Als de Micklem niet voldoende werkt zal hij toch naar een wat minder flexibel bit moeten, bijvoorbeeld een harder kunststof ongebroken bit met tongboog. Dubbelgebroken zorgt voor hetzelfde probleem in de mond, te beweeglijk voor de beperkt beschikbare ruimte.
Ik heb bij Winnie (mijn vorige bijrijpaard) een dubbelgebroken bit gehad die bij het aannemen van de teugels (bijvoorbeeld bij de noodrem) maar tot een bepaald punt kon buigen een daarna een soort van gebogen stang werd, ik weet alleen niet meer van welk merk dat was.
Ik ben bang dat ik toch een bitfitter zal moeten laten komen voor de beste oplossing.
Ik weet alleen geen goede bitfitter, niemand die ik ken heeft er mee gewerkt.
Duke had van de tandarts net genoeg verdoving voor een pony gehad, nou hij stond al snel te wankelen op de benen, gelukkig werd hij wel weer wat alerter van de behandeling, want ik was even bang dat hij van zijn stokkie zou gaan.

Hieronder nog de beelden van de tandarts aan het werk.