Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:19

Tsja je kan natuurlijk een paar weken vakantie nemen in Ierland en daar een paar sportstallen bezoeken ;) even het nuttige met het aangename combineren :D

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:47

Hij is goeeeeeeeed!! Oooh zo leuk :D binnenkort heb ik gewoon mijn eerste paardje!
Ik ga denk ik ook een volg topic maken, ookal duurt het nog 2,5 weekjes voor ie er is haha.

Op de terugweg alleen wel bijna verongelukt. Kreeg een kusje van een vrachtwagen. Ik stond ineens van de 2e rijbaan op de eerste rijbaan (en gelukkig niet tussen de vangrail en de vrachtwagen!)

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:01

Aurelia schreef:
Hij is goeeeeeeeed!! Oooh zo leuk :D binnenkort heb ik gewoon mijn eerste paardje!
Ik ga denk ik ook een volg topic maken, ookal duurt het nog 2,5 weekjes voor ie er is haha.

Op de terugweg alleen wel bijna verongelukt. Kreeg een kusje van een vrachtwagen. Ik stond ineens van de 2e rijbaan op de eerste rijbaan (en gelukkig niet tussen de vangrail en de vrachtwagen!)

Gefeliciteerd! *\o/*

Oef, gelukkig is het toch net goed gegaan op de weg!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:09

Aurelia schreef:

O gelukkig dat alles goed is gegaan en ontzettend gefeliciteerd zeg. Leuk! Heb je toevallig al een foto die je kan showen. Ben wel heel nieuwsgierig! <<)

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:28

Leuk! Nummer 2 in dit topic! Op naar de 3e.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:41

Gefeliciteerd Aurelia! :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:47

Gefeliciteerd aurelia!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:17

Gefeliciteerd aurelia!

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:38

Ahh leuk gefeliciteerd Aurelia!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:27

Gefeliciteerd!! Ook ik ben heel benieuwd naar een foto! :D

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:21

Gefeliciteerd!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:25

Dank je :D Ik zal morgen een foto posten! Geen prachtige foto haha maar dat komt wel als ie hier is.

Nordic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:57

Wat leuk! Gefeliciteerd Aurelia! :D

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 00:11

Toch maar een topic aangemaakt gelijk :D Dus voor de mensen die het leuk vinden hem te volgen! Lijkt me ook wel leuk voor mezelf om bij te houden, gezien die nog maar jong is. Ben heel benieuwd hoe hij opdroogt.
Volg topic: [PP] [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

En hier nog een foto van de bezichtiging. Zoals gezegd, geen prachtige foto haha. Met de telefoon even gauw gemaakt. Als hij hier is komen er vast betere foto's <3
Afbeelding

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 01:39

Superleuk! Gefeliciteerd :D

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:51

wat leuk zeg. gefeliciteerd. Ik heb mijn verzorgpaard aangeboden gekregen en al een week slapeloze nachten. Ik durf het gewoon nu niet op dit moment. Ik wil hem voor mij en mijn dochter. 6 jarige e pony maar met een pittig karakter en alle knoppen moeten er nog op... Momenteel rijd ik 6 a 7 dn p week 2 x p dag op en neer en merk dat het me nu na een maand al behoorlijk opbreekt. Wat vergt dat veel tijd zeg. Ook heeft mijn dochter erop gereden en die vond hem leuk maar in de box waste een draak... over der heen lopen en loeisterk.
Omdat hij nog jong is en buiten superbraaf twijfel ik.. ik heb een klik met hem..een paar maanden/ jaar goed investeren en ik denk dat het een heel leuke pony kan worden... maar man.. dat op en neer blijven rijden naar stal is echt niet te doen.. 20 min heen 20 min terug daar nog 2 uur gemiddeld p dag bezig.. al met al elke dag 3 uur van huis.. en dan thuis nog een baan, 2 kinderen een hond en een huishouden... momenteel bestaat mijn leven alleen maar uit racen... en ik weet niet of ik dat nog 20 jaar wil...

Mijn man heeft gezegd. zolang je twijfelt moet je het niet doen... gelukkig heeft de eigenaar geen haast en geeft me nog wat tijd.. Bij de gedachte dat hij weg gaat breekt mijn hart maar ik moet wel eerlijk zijn en hem niet kopen omdat ik eigenlijk niet wil dat hij weggaat.. ik moet hem kopen als ik er echt 100% achtersta

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:58

Aurelia: gefeliciteerd, een leuke PRE zo te zien en die gaat helemaal wit worden gok ik zo! Dat wordt poetsen straks!!!!

Lnvdh: Oei wat een moeilijke keuze inderdaad, is er geen stalling dichterbij mogelijk waar je maar 1 x per dag heen moet of die ook je pony binnen / buiten kan zetten zodat je bijvoorbeeld maar 5 x per week erheen kan / mag / moet?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:14

Lastig zeg Invdh, kun je hem inderdaad niet dichterbij zetten? Nu ben je aan reistijd al 40 minuten kwijt. Met een volpension stal hoef je er ook niet per se 2x per dag naar toe. Kun je hem en jezelf zelfs een dagje vrij geven. Je moet er inderdaad wel 100% achter staan, succes met je keuze!

Mer1980, hahaaha inderdaad :') Zijn papa en mama stonden er ook. Mama nog een klein beetje grijs en grijze manen, de papa spier wit haha. Hoop dat ie ook spier wit wordt, maar inderdaad wel veel poetswerk _O-

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:19

lnvdh schreef:
wat leuk zeg. gefeliciteerd. Ik heb mijn verzorgpaard aangeboden gekregen en al een week slapeloze nachten. Ik durf het gewoon nu niet op dit moment. Ik wil hem voor mij en mijn dochter. 6 jarige e pony maar met een pittig karakter en alle knoppen moeten er nog op... Momenteel rijd ik 6 a 7 dn p week 2 x p dag op en neer en merk dat het me nu na een maand al behoorlijk opbreekt. Wat vergt dat veel tijd zeg. Ook heeft mijn dochter erop gereden en die vond hem leuk maar in de box waste een draak... over der heen lopen en loeisterk.
Omdat hij nog jong is en buiten superbraaf twijfel ik.. ik heb een klik met hem..een paar maanden/ jaar goed investeren en ik denk dat het een heel leuke pony kan worden... maar man.. dat op en neer blijven rijden naar stal is echt niet te doen.. 20 min heen 20 min terug daar nog 2 uur gemiddeld p dag bezig.. al met al elke dag 3 uur van huis.. en dan thuis nog een baan, 2 kinderen een hond en een huishouden... momenteel bestaat mijn leven alleen maar uit racen... en ik weet niet of ik dat nog 20 jaar wil...

Mijn man heeft gezegd. zolang je twijfelt moet je het niet doen... gelukkig heeft de eigenaar geen haast en geeft me nog wat tijd.. Bij de gedachte dat hij weg gaat breekt mijn hart maar ik moet wel eerlijk zijn en hem niet kopen omdat ik eigenlijk niet wil dat hij weggaat.. ik moet hem kopen als ik er echt 100% achtersta

Hm lastig.. ik heb ook een soort gelijk geval gehad. Alleen het ging om een haflinger. Ik merkte dat ik het in het begin lastig vond om eerlijk te blijven naar mijzelf, want eigenlijk was het niet mijn droompaard. Een vriendin stelde mij de vraag: als je opzoek was naar een paard en je was deze tegen gekomen zou je die overwegen te kopen en dat was in mijn geval niet zo. Dus besloten om het niet te doen. Ook al hield het dan wel in dat ik hem eventueel niet meer zou gaan rijden.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:36

qua karakter is het echt een schat. hij is jong maar superlief en altijd vrolijk. alleen loeisterk en neemt soms de leiderschap van je over dus voor mijn dochter van 13 niet alleen te doen. Bij het rijden is hij echt superbraaf maar echt nog groen.. moet alles nog leren. Buiten is hij fantastisch.. 99% bomproof. Ik merk, nu ik heel actief en vaak bij en met hem ben dat hij met sprongen vooruit gaat. Maar het wordt een investering.. qua tijd. Dus was dit een pony die ik zou uitzoeken?? nee ik zou voor een iets oudere gaan waar de knoppen al op zouden zitten maar qua karakter wel.. misschien iets minder sterk maar goed hij is net 6. Qua stalling is hier weinig knaps als alternatief. de buiten rij mogelijkheden zijn hier echt heerlijk op de huidige en bij anderen hebben ze geen weidegang. iets wat ik echt wel wil. Ik heb hier de mogelijkheid om half pension te gaan staan. dit houdt in buiten binnen zetten en voeren wordt voor je gedaan maar wel moet je het voer en kuil klaar zetten. Nu staat hij dat niet.. daarom 2x p dag op en neer. buiten en binnen en voeren en mesten etcetc.( allemaal zelf) en dat is echt veel werk... ben geen diva maar is echt tijdrovend. als ik hem koop neem ik half pension en komt er een bijrijder voor 1 a 2 x per week met de tijd. ( als hij meer in balans is)
Ja ik twijfel enorm maar goed ik krijg gelukkig de tijd.. we gaan het ervaren....misschien kan ik alvast aanbieden dat hij op half pension komt te staan op mijn kosten zodat ik kan ervaren hoe dat iig is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:45

lnvdh schreef:

Niet doen dan.
Ik heb een reistijd van een half uur heen en ook weer terug, paard staat vol pension ik reken een dagdeel, dus ochtend, middag, avond en ik kom er tussen de 3 en 5 keer per week. Je vindt vanzelf een ritme daarin maar dan heb je wel een paard nodig waar je niet aan twijfelt en waar je met plezier naar toe gaat (ook over een jaar)
Ik werk 2 dagen dus ik kan het goed op mijn vrije dagen verdelen maar ik kom ook al jaren niet toe aan dingen die eigenlijk wel moeten, daar ben ik nu (na 10 jaar) mee bezig. En dus staat ze stil, je kunt niet alles en ik heb ook besloten dat het is zoals het is en ik me daar niet schuldig over ga voelen. Mijn kinderen zaten in groep 6 en 8 toen ik haar kocht, ik redde het net om weer thuis te zijn na schooltijd.
Het is een hele lastige keuze :(:)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:14

Oef kom net deze leukerd tegen:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... =lr&pos=19

Vinden jullie het soms ook lastig in te schatten hoe een paard is van een advertentie. Ik ben een beetje bang aangelegd en daarom opzoek naar een paard die niet sensibel is. Maar soms dan staat er in een advertentie van: wil graag lopen en daarom niet voor beginners. En dan denk ik wat zien ze voor vaardigheden in een paard die geschikt zijn voor beginners en wat niet. Ik hoef geen paard die niet vooruit te branden is, maar een rillerig paard hoef ik ook niet.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:34

Leuk paard is dat, hij heeft niet de typische Spanjaard-uitstraling.

Van een advertentie met een paar foto's kun je nooit het karakter inschatten. Meestal zetten ze er wel een beschrijving bij, maar ik vind dat in de meeste gevallen nog redelijk subjectief :+. Ik denk dat het al scheelt als je gerichte vragen hebt die je de verkoper kan stellen om een beter beeld te krijgen.

Voor beginners/onzekere mensen is het in mijn ogen belangrijk dat het paard zich niet snel laat beïnvloeden door de ruiter (natuurlijk doe je dat altijd wel). Dus wanneer jij even onzeker wordt, het paard dit niet gelijk heel heftig tot zich neemt en het uit in bv. spanning/rennen/schrikken etc. Een paard moet gewoon door kunnen lopen als je angstig bent, je even in het zadel stuitert, je beugel verliest of op een andere manier het paard even in de weg zit. Wanneer dit niet zo is en het paard dus heftig(er) reageert (al kan een paard op veel meer manieren 'niet geschikt voor beginnende/onzekere ruiters' zijn, zoals de mate van dominant/groen/etc gedrag) op jou als ruiter, dan is het in mijn ogen niet geschikt voor zulke ruiters.

Ik ben zelf niet onzeker, maar bij nieuwe paarden moet ik altijd even de kat uit de boom kijken. Je weet immers nooit wat voor paard het is :D Maar ik weet sowieso al wel dat ik geen dominant, die komt er echt niet :Y)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:41

ik kom mezelf ook melden in dit topic. Over een aantal jaar zou als ik er de middelen voor heb, nog een tweede paardje erbij willen.
Voorlopig geen tijd en geld ervoor. Waarbij geld eigenlijk nog de belangrijkste factor is.

Aurelia, gefeliciteerd met je aankoop!!! Bij PRE schimmels moet je wel opletten dat ze geen melanomen ontwikkelen. Heb ik gehoord van een vriendin die er zelf een had. En ze zei ook dat als ze heel snel wit werden je er helemaal alert op moest zijn. Maar dit wist je misschien al wel. Ziet er wel leuk uit zeg!!! Kan mij voorstellen dat je daar voor bent gevallen. Dan duurt wachten nog lang he

Voor het karakter van een paard kijk ik meestal naar de ogen van een paard. Zegt vaak toch al heel wat over het karakter. Hoeft niet alles te zeggen, maar voor mij een belangrijk middel om te controleren of de oogopslag klopt met wat er in de advertentie gezegd wordt.

lnvdh, Lastig als dit de enige plek is die een beetje aan de eisen voldoet. En het is daar niet mogelijk om volpension te kunnen staan? En met het voer klaar zetten, moet je toch alsnog 2x naar stal of kun je meteen alles in een keer klaar zetten? Lijkt me inderdaad veel tijd in zitten als je dit iedere dag moet doen met zo'n lange reistijd. Dan is het alleen ben je bereid om zoveel tijd aan een pony kwijt te zijn?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:11

Ik heb idd even gekeken en zag/voelde (nog) niks zitten. Geen garantie natuurlijk maar het altijd maar afwachten. Hij is nu nog bijna helemaal bruin en totdat hij zijn wintervacht kreeg dit jaar dachten ze nog dat hij bruin bleef haha. Dus ik denk niet dat hij heel snel wit wordt.

Ik kijk ook meestal in de ogen Maar het is lastig. Zo was ik ook verliefd geworden op een paardje op de handelsstal, maar van de foto van de advertentie zou ik daar nooit zijn wezen kijken. Dus ik zou zeggen, gewoon gaan kijken!