[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:57

Wat knap! Heb het filmpje bekeken en wat kan die man veel bereiken! Echt een omslagpunt voor jullie volgens mij! En idd een superlieve vriend die jullie zo helpt met alles!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:25

Lieve Monique.
Ik heb respect en bewwondering voor je. Hoe jij met je paard om gaat.
en wat heb je een lef en een doorzettingsvermogen.
Wat een naar ongeluk :(:)
Geef je gelijk dat je hulp hebt ingeschakeld.
Zelf heb ik ook een 8 jarige Tinker, met 6 jaar gekregen. lief dier. Maar ook kopstuk.
Lieve vriend heb je trouwens
Laatst bijgewerkt door OleJon op 31-08-17 19:29, in het totaal 2 keer bewerkt

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:27

ook ik volg

een leeftijdgenoot,nog een paar jaar ouder :o

Ik kan niet anders zeggen dat ik heel veel respect voor je heb,en voor je vriend natuurlijk,echt geweldig.

Ook ik ben ooit op het goede pad gekomen door zo iemand als Bruno,diegene heeft me in 4 uur zoveel geleerd ons en de ijslander waar het om ging.
Daar pluk in nu nog steeds de vruchten van,ik hoop zo dat het bij en callas ook een eyeopener is geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:44

Monique terugwerkend :(:) wat een naar ongeluk..........enne moest zo lachen dat je schreef : "dat je de gelukkigste persoon van de planeet bent vanwege hulp van Bruno". Dat kan ik me goed voorstellen. Het filmpje vind ik erg interessant en ook wat hij erbij vertelt. Ik kan niet alles verstaan vanwege het geluid van de wind etc. Top dat je dit allemaal post.

IMJ

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:24

Wauw Monique!
Dát is niet niks!!

Meis je bent een kanjer en een doorzetter!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:40

OMG |(

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:01

Oké oké oké...ik MOET reageren. Ik volg dit vanaf het begin, en ben vanaf het begin volledig in je verhaal gesleurd. Wat heb je een goede schrijfstijl, wat heb je belachelijk veel vertrouwen in de medemens ( das positief bedoeld, gewoon vasthouden) een enorm groot hart! En mens...wat heb jij een prachtig karakter. Ik neem mijn cap af, en maak hier een diepe buiging !
Ik heb op mijn 33ste mijn eerste paard gekocht. Had wel op een mange gereden..maar later realiseerde ik me...daar leer je niets ( hobbelen op je paard, maar niet je eigen paard compleet van a-z verzorgen) ik wilde een volwassen paard, want ik moest leren, dat wist ik. Ik eindig door mijn gevoel met een 3,5 jarige. Zat een stuur, drie versnellingen en rem op. Gelukkig was mijn gevoel juist, mijn paard is er een met het karakter waarbij, groen ( ruiter- ik dus) met groen ( puppy paard) wel goed ging.
Ik zeg het je eerlijk...ik hou van mijn beest, maar als ik het karakter had gekocht wat jouw paard heeft...had ie op marktplaats gegaan.
Ik prijs me nu nog gelukkiger met mijn lieve paard, na het lezen van je verhaal. En prijs jou , om jou. Allemachtig zeg....

Ik ben benieuwd naar het volgende deel.
( enne : hou vast dat karakter! )

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:20

Potver.. .. Wat een breuk :oo
Ondanks de "fouten" toch een dikke vette _/-\o_ bent doorgegaan !

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:34

Sodeju wat een nietjes had je in je been zitten.
En inderdaad je hebt een lieve vriend.
Hij steunt je met Callas,al had hij aangegeven dat hij het liever anders had gewild .

Ik ben nu wel erg nieuwsgierig hoe de maand is verlopen.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:44

Sodejuu had ik nu de spoiler maar niet aangeklikt....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 21:47

Goeienavond allemaal en fijn dat jullie er ook bij zijn Mara2000, Sica, Basic21, Lukka63 en Buuk,

Dank allemaal voor jullie hartelijke reacties. Ik kan niet op iedereen persoonlijk ingaan, maar van sommige reacties moest ik toch ook een brok wegslikken en andere reacties moest ik om lachen, zoals van de nietjes.

Ik heb hier een transcript van het filmpje gemaakt van de eerste tien minuten. Omdat er geen NLse ondertiteling bij zat.

Bruno verteld:

Ik loop naar het midden want de chef staat altijd in het midden

Een paard is als een tennisballetje, en mijn aanwijsstokje is mijn tennisracket. Als ik wil dat ze van
richting verandert, neem ik het racket in de andere hand.

Ik geef niet teveel druk

Als ze langzamer gaat geef ik weer wat meer druk

ze komt naar me kijken dus ga ik naar haar kijken

De moeilijkheid is nu, dat ze niet mag eten.

(hij loopt nu naar haar toe en aait haar op 2:06 en zegt) ze kauwt. (dat is overgave)

Hij drijft haar weer weg, en zegt, het lukt nog niet (join up), dus doen we het nog een keer.

Ze is niet tevreden (daar waar hij haar wegjaagt met handenklappen als ze wil gaan eten)

Hij roept wat aanmoedigingen en laat haar nog in de rondte werken

Ik laat mijn "racket" zakken, ze kauwde en keek me aan.

(Hij maakt de join up en zegt,) we zijn nu verbonden.

Het is belangrijk dat ze niet graast. onverstaanbaar. Dus nu is de connectie gemaakt (hij aait haar over

het hoofd) Het is niet meer hetzelfde paard als tevoren, en daarbij weet ze nu dat ze een leider heeft

(hij loopt weer weg en Callas volgt)

Hetzelfde met halthouden, zegt hij (weten dat ze een leider heeft)

Zie je, ik ken haar nog geen 5 minuten en we zijn verbonden en ze reageert erg goed. Ik ben tevreden. Ze wil nu niet grazen en ze denkt nu: Volgen! Want ik ben nu beter dan het gras. En mij gaat ze niet opeten. Hahaha

Ik doe een pas, zij doet een pas, ik doe een pas zij doet een pas.

Dus zodra je een verbinding hebt, kun je dit doen voor je opstijgt, voor je op een rit gaat,

onverstaanbaar.

Als we dit (join up) gedaan hebben, beginnen we met grondwerk in het soepel maken. onverstaanbaar, in veiligheid

4:43 nu gaan we het grondwerk doen. In het paard hebben we 3 onderdelen. Hoofd, heupen en schouders. Of je er nu op zit of ernaast loopt, je werkt altijd in dezelfde volgorde. 1 het hoofd dat is het stuur, 2 de heupen de motor en de remmen, 3 de schouder voor de richting. Vaak werkt men niet goed op de schouder en het paard valt daarop (naar binnen) Dit (deze techniek) staat ons toe het wel te doen.

We beginnen met het hoofd te vragen, dat is het belangrijkste. Ze wilde niet. (Callas volgt niet zijn
aanwijzing om haar hoofd te buigen maar draait haar hele lichaam weg)

Ik zeg: Ik heb dat nog nooit gedaan. Ze heeft nog nooit hoeven inbuigen of flexen of laterale bewegingen gedaan.

Bruno: dat is wel belangrijk voor haar soepelheid. Ze moet haar hoofd buigen zonder weg te willen. Je kunt haar helpen met xxx (ik dacht beloning)

Ik: ik kan het ook doen, als ik haar kont tegen het hek zet

ja.
Als ik het hoofd heb (ingebogen) dan ga ik de achterhand vragen. En dat moet je meteen doen. Er zijn veel paardengedragsdeskundigen die het hoofd vragen, maar die het paard een rondje laten draaien. Dat is een grote fout, want het paard krijgt daarvan pijn in zijn schouders. Dus de meeste ethologen doen dat, maar ik doe hoofd, heup, schouders, maar tijdens een lopende beweging. Als je dat niet doet, valt ze naar binnen. (Hij gaat haar nu lopend wegduwen, bijzonder bizar vind ik dat overigens)
Dus wat ik nu gedaan heb, is haar net als daarstraks dat IK haar heb gevraagd te bewegen, dus ik ben haar leider.

(hij loopt te klooien met de longeerlijn op haar rug te leggen en zegt,) ik controleer of ik nog steeds haar
leider ben door te lopen en ze volgt mij.
Hetzelfde gaan we doen aan de andere kant. Als je het gaat doen, doe het dan met een kortere longe (met musketons) want nu heb ik het vastgebonden (is niet handig)

Ik: een leadrope.

ja dat is voldoende, het ding dat je daarstraks had (lange leadrope van 3 m), die maak je aan de ene of aan de andere kant vast

Hij gaat haar nu de andere kant op werken op 7:31.
Hoofd, heupen en schouder.
Nu daar omdat ze onevenwichtig is gaat ze versnellen (Callas is gaan draven)
Ik vervolg mijn oefening tot alles in evenwicht is.
Ik neem en ik duw, zie je?
Ze is daar teveel op haar schouder.

En daar hop is ze op de goede schouder 7:52 en dit is alleen maar door mijn energie. Dus dit is grondwerk dat je kunt doen om haar te versoepelen, maar dit kun je nog niet doen omdat je ook niet kunt opstijgen, (doelend op mijn gebroken pootje)
Ze kauwt. Ik probeer nog even of ze volgt, ja, het is nog altijd hetzelfde, ze volgt mij.

Dus hier heb je twee eerste stappen, het werken in vrijheid (dus waar hij de joinup maakte) en het werken te voet (grondwerk). En als je dát goed kunt, dan ga je onder het zadel werken. Dat gaan we vandaag niet doen, dus dat kan ik je niet laten zien, maar daarom gaan we werken aan de lange longe.
Werken aan de lange longe is hetzelfde alsof je erop zit. Dus je gaat erachter staan. Het enige geheim dat je moet kennen, (in het begin is het moeilijk maar dat is normaal) is dat je maar met 1 teugel/kant
tegelijk werkt. Net als onder het zadel (in een manege) is de buitenteugel niet nodig. Je werkt altijd met de binnenteugel. Ik zal het een beetje laten zien. 8:48
Als ik met twee teugels tegelijk werk, gaan ze over het paard en glijden. Dus wat ik hier ga doen, rustig, (maakt zijn zin niet af) deze hand (de buitenteugel) dient nu nergens voor. (om aan te tonen dat hij alleen de binnenteugel gebruikt) Als ik van hand wil veranderen, dan verander ik mijn hand en neem ik deze weer in. op 9:18, (Interessante move inderdaad) Dit helpt om haar de gewoonte te laten ontwikkelen, haar hoofd naar binnen te laten kijken.
Ik loop naar haar achterhand om haar achterhand te laten bewegen. En ik laat haar van hand veranderen, hop hop. Op deze manier krijg je een soepel paard en ik houd het alleen hier vast. En ik laat haar weer van hand veranderen. Zie je het werkt bij paarden met een harde mond en zelfs als je geen bit in hebt om ze zo te manipuleren.

Fade out fade in (hier heeft hij enorm lang de techniek staan uitleggen)

In ieder geval (onverstaanbaar iets met mond). Dus hier laat ik haar vertrekken op de linkerhand, ik laat mijn rechterhand los, laat het glijden, ze geeft me haar hoofd, ze buigt en de achterhand volgt automatisch. Het is een uitstekende oefening. En je doet hetzelfde als je in het zadel zit. Onverstaanbaar door de wind.
Toen jij je ongeluk had (onverstaanbaar maar Komt erop neer): Je laat het paard even een paar meter vertrekken tot ze niet bang meer is, maar je begint dan pompend te trekken aan 1 kant, dat noemen we de noodstop. En als ze vertrokken is van het gevaar, kun je dit doen. Als je te vroeg begint met de noodstop dan is ze heel bang want dan drukt het (die noodstop) op het bit en dan rent ze weg.

10:40, goed er is niet meer zoveel te laten zien, ze leert snel, we gaan een wandeling maken.

Einde transcript. Ik hoop dat het pannekoekenNederlands niet te erg is, want het is maar haastig vertaald.

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:57

Ik ben echt zo erg... Ik ben op werk vol spanning mee aan het lezen en ik ben nog maar bij pagina 3.. Wat kun je leuk schrijven en wat een verhaal tot nu toe (ik ben nog maar bij pagina 3 dus ik heb de hele avond nog!)

Ik ga straks als ik om 22:00u van werk kom mijn Belg even wat hooi geven en snel naar bed om verder te lezen haha! Je hebt er een nieuwe volger bij..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 22:09

Knuffel aan je Belg en welkom in het topic VKM.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:19

Sodetureluur die fotos van je voet.... my god!
Wat onwijs super dat je hulp gevonden hebt. En dikke dikke pluim voor jouw vriend. Tig keer mee wandelen en op de fiets, een roundpen bouwen.... topgozert!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:54

Holymoly die foto van je voet met nietjes en van de breuk.
Nu voel ik me toch maar een mietje want vergeleken met dit was mijn breuk niks...

Nu ben ik trouwens wel nieuwsgierig.
Gaat de platen en pennen er nog weer uit? Of blijft het lekker zitten?

Ik heb zelf ook platen en pennen (toevallig precies een jaar geleden geopereerd hahaha) en moet volgende week vrijdag onder het mes om het er uit te laten halen. Maar ben ook wel een stuk jonger dan jou, dat zal ook wel verschil maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:58

Die breuken waren niet mis en de operatie om de boel te repareren ook niet :wow: :(:)
Wat die Bruno doet is wel herkenbaar, ja. Dat lijkt voor Callas een goede aanpak. Fijn dat je het even een stuk hebt vertaald, want ik maak er weinig van, Frans was niet mijn beste vak, zeg maar 8)7

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 23:02

Esaqar wat rot dat jij ook je pootje gebroken had, ook te paard? In febr is alles bij mij eruitgehaald en dat is een megaverbetering. De diepe pijn die ik bleef voelen is weg. Ik had het mogen laten zitten, want ze zeiden dat die diepe pijn niet van het ijzerwerk kon komen, maar ik heb het er toch uit laten halen, zo van baadt het niet schaadt het niet. En het baatte wel, dus erg blij.

En toen het net gebeurd was het ongeluk, vroeg ik, wanneer kan ik weer lopen, of paardrijden. Zei die verpleegster, nou als u nog 25 was geweest met een maand, maar gezien uw leeftijd...

Ja dank u laat maar zitten...

En Waratje, fijn dat je wat aan de vertaling hebt, het is wel erg letterlijk vertaald, maar ik wilde het ff snel doen voor jullie.

Ik ga zo de eerste dag aldaar updaten.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:05

Ik lees ook mee. Vind het heel fijn geschreven en kijk telkens uit naar de volgende update.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 23:44

Kenyada ook welkom.

(Ik heb besloten om een maand lang van huis te gaan met Callas om samen in een heropvoedingsprogramma te gaan van Bruno Marchal. Hij heeft zelf geen manege, dus zijn paarden en zijn cliënten kunnen op een bevriende manege tegen 200 euro per maand staan. Dat is niet zo veel geld, maar er is ook niet veel dus dat is niet zo verwonderlijk. Dit is zonder Bruno's uren. Een eerste cold turkey impressie:)

Dinsdag 5 juli 2016, aankomstdag zonder sessie.

Asbest kan toch alleen geen kwaad als het niet gebroken wordt? Dat weet iedereen. Stéphane de manege eigenaar rookt al, dus die zal in de toekomst zijn longkanker aan het roken wijten, maar de paarden lopen hier over met honderden stukjes asbest bestrooide paden. Tja, je moet toch wat met je asbestafval als je niet voor afvoeren ervan wilt betalen.

Maar dit is peanuts vergeleken bij de enorme bende die dit bedrijf kent. Vorige keer tijdens de eerste kennismaking zagen we al door de bende de paarden niet meer, van dichtbij is het nog erger. Het is dan wel weer gesorteerde bende dat wel. Alle kapotte auto's en machines zijn bij elkaar gezet en gelukkig liggen er overal kapotte en nog ongebruikte bouwmaterialen, dat is handig gelijk ter plekke bij de tientallen projecten die nooit zijn afgemaakt. Oude banden en oud ijzer liggen “netjes gescheiden” naast de camper gedonderd in een aanhanger die door zijn voegen is gezakt. Iedere keer wordt er weer wat bij gegooid en de moeite om naar de sloop te rijden en de oude banden af te voeren is te veel.

Net als met de paardenmest, niet echt reclame voor je bedrijf als je als klant bij binnenkomst op het terrein een enorme hoop mest ziet, die zijn verplichte betonnen vloer met rand allang is uitgegroeid.

Als ik het moet schatten staan hier zo'n veertig paarden in dertig paddockjes van 5m bij 10m, waarvan denk ik dertig paarden in pensionstalling staan. Vette winst. 200 euro per maand per paard is 72.000 euro per jaar. Wat men ervoor doet is slechts: water geven een maal per dag, want automatische drinkbakken zal ongetwijfeld een te grote investering zijn. En hooi geven twee maal per dag. Nou ja, hooi. Slim gemixt met veel stro, het lijkt veel wat de paarden krijgen maar in feite is het maar weinig en van slechte kwaliteit. De mest uit de paddocks halen moeten de klanten zelf doen. Stéphane kan het niet doen, hij heeft zelf een overwerkte arm. Hij heeft drie meidjes rondlopen. Eentje een roodharig meiske, Fanny, loopt hier stage vanaf het Lyceum voor vijf weken (gratis kracht dus) want ze wil later ook zo'n bedrijf als dit. Eh, zie je dan de bende ellende niet? Dat gaat hem dan niet worden. Ik zie in haar mezelf van zo'n 37 jaar geleden. Grote dromen en veel te hard werken voor je leeftijd op een manege die je misbruikt.

Maar Stéphane werkt dus niet. Het is nu kwart voor zes in de avond en deze Stéphane is nu voor het eerst buiten iets aan het doen met zijn tractor. Iets wat niet lukt want hij krijgt iets niet aangekoppeld zo te horen. Aan het einde van de dag om 20.25 staat het nog steeds half aangekoppeld te wezen en er is niets mee gedaan.

Bloedje heet hier in superzuid-Frankrijk! De eerste fles bronwater is er al doorheen. In de camper alle ramen tegen elkaar open, ventilatoren aan en alle zonkanten de blindering dicht. Naast me wolken wierrookslingertjes want in het verlate hoekje waar ik sta met de camper, ligt denk ik ook slachtafval van de kippen, of zo, want het meurt verschrikkelijk naar dood. Bah. Wel hadden we vanmiddag een verfrissend buitje.

Maar laat ik bij het begin beginnen. We stonden om 6 uur op. Ik was erg nerveus voor het inladen met Callas (toch een beetje een trauma van het ongeluk met Thor die in de trailer stond en over de klep weer naar buiten kwam, terwijl ik onder de klep terechtkwam) en ook voor de rit met de camper die ik zou rijden. Erwin zou de auto met trailer doen.
Met goed overleg ging Callas gelukkig netjes in de trailer, wel wat aarzelend, maar die emmer bix die vooruit liep was niet te versmaden. Tien over zeven waren we op weg, de grote hitte vooruit.

Het rijden met de camper bleek een eitje te zijn. Ik keek alleen maar naar Callas haar kont of ze wel goed bleef staan en haar evenwicht kon bewaren. Zodoende reed ik automatisch in het spoor van Erwin en nam alle bochten goed. De reis ging zeer voorspoedig behalve een kleine hik waar de tomtom ons verkeerd liet rijden en we aan de achterkant van de manege uitkwamen, waar je niet met je auto naar binnen kunt.

Aangekomen wilde Callas niet uit de trailer. Erwin en ik beiden te ongeduldig, bang dat je te veel tijd van een ander in beslag neemt, kregen het niet voor elkaar en vreemde ogen dwingen, Stéphane liep haar superrustig uit de trailer. Stapje voor stapje, geen haast. Zie daar de grote pré van Stéphane hij heeft geen haast, dat was al duidelijk en is erg lief voor dieren. Meteen kreeg Callas een douche van hem om af te koelen, want ze was doorweekt van het zweet. Zijn kundige tip van de dag, volgende keer het middenschot scheef laten staan dan heeft ze meer ruimte om haar evenwicht te bewaren en is ze minder gestrest.
Maar Callas had helemaal eigenlijk geen last van stress! Ongelooflijk. Ze leek het totaal niet gek te vinden dat haar kudde weg was! En later hoorde ik van Erwin dat de kudde haar ook niet mist. Afscheid van Erwin genomen, maar over maximaal 5 dagen is hij weer hier, dan zijn we 28 jaar bij elkaar en dat gaan we natuurlijk vieren!

In de camper mijn draai gevonden door wat dingen te reorganiseren en ik heb me in de computerhoek geïnstalleerd. De lange bank is precies heerlijk voor mij om te zitten en ik kan zelfs mijn zere pootje omhoog leggen op de tafel.

Deze maand wil ik ook gebruiken om de overtollige kilo's, die er door de verplichte rustperiode van morgen 13 weken, eraan gevlogen zijn er weer af te eten. Onze camper ligt vol met gezonde dingen en zelfs fruit en geen suikerdingen. Overigens is de koelkast gewoon open zetten en ervoor gaan zitten een heerlijke gewaarwording in het superhete Montpellier.

Ik heb een verkenningsrondje over het terrein gelopen en alle paarden een aaitje gegeven als ze dat wilden. Er staan een paar superoudjes bij zo te zien, maar ook eentje van twee jaar schat ik. Ik heb ook de koe geaaid die op een gevaarlijke zwarte stier lijkt, maar een enorme knuffel is en de balkende ezel geaaid. Hoop niet dat die om 5 uur in de ochtend gaat balken.
Ik tel denk ik 5 hengsten waarvan er twee camarque zijn, twee espagnol en eentje weet ik niet wat het is. De camarque paarden zijn klein. Max 140 schat ik, maar hun manen zijn wel superwit. Er staat ook een schimmel camarque en die vind ik het mooist. Maar ze zijn te klein naar mijn smaak. Callas is wel het enige zwarte paard. Je wilt in deze hitte geen zwart paard hebben!

Ondertussen heb ik Laura ontmoet de dochter van Stéphane. Ze ging de lusitaner van een klant longeren. Even gekeken, maar ik ben niet onder de indruk. Maar ja, ik kan helemaal niets op dit moment en ben ook nog eens van mijn paard gelazerd 13 wkn geleden, dus wat is mijn recht van spreken.

Morgen ga ik Callas weer in de anti mijt/luis spul zetten, want itt vorige keer staat ze nu vandaag nog wel te bijten naar de mijten. Echt enorm jammer want haar rechter voor en achterbeen hebben geen sok meer aan de voorkant.

Inmiddels is Bruno gearriveerd om zijn hengst te rijden. Even bijgekletst en naar de hengst gegaan. Ik ben overal meegelopen en heb gekeken. Eerst even afspuiten, doet iedereen hier voordat ze beginnen met rijden. Ik weet in ieder geval dat ik nooit een hengst wil. Wat een ellende lijkt me dat. Ieder paard moet naar gehinnikt worden en merries natuurlijk helemaal. Callas vond hem wel leuk toen hij langs kwam lopen. Bruno heeft hem eerst in de roundpen laten werken zonder longe, maar de join up lukte niet helemaal overtuigend. Daarna heeft hij in de bak gereden, wat een power heeft dat dier. Indrukwekkend. Hij rijdt vooral veel overgangen op kleine cirkels, achtjes etc om te voorkomen dat hij te veel vaart kan maken. Bruno rijdt overigens op een Spaans zadeldekje zonder beugels. Je moet het maar durven ook nog eens zonder cap op een hengst gaan zitten. Hij heeft changementen gereden en Spaanse pas laten doen en piafferen. Hij had er wel een scherp schaarbit in hangen, maar dat snap ik wel met een hengst. Hij heeft hem voor de doorverkoop gekocht.

Bruno heeft me voorgesteld aan Anaelle. Een van de drie leerlingen van Bruno die bij zijn evt afwezigheid mij zullen helpen. Ze was niet te toeschietelijk en ze had kennelijk geen zin om even kennis te maken met Callas. Maar wel drie zoenen ten afscheid dat dan weer wel.

Morgen rond zessen in de avond komt Bruno om voor het eerst met Callas te werken en ook met die drie leerlingen als ik het goed begrepen heb. De bedoeling is dat ik Callas gepoetst heb en dat alles klaar is.

Het is nu half negen en nog steeds bloedje heet. Je zou nu pas willen gaan rijden. Maar na 9 uur moet het stil zijn volgens de regels. Wel lekker natuurlijk, maar dat betekent dat je altijd in de hitte moet rijden. Da's nou weer jammer.

Ik ga maar eens kijken of ik vroeg de slaap kan vatten om in te halen wat ik lang gemist heb de laatste tijd.

Afbeelding

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 02:44

TS! Omg ik heb paar uur geleden al bijgelezen, en ik zat echt zwaar in shock toen ik las over je voet. Wat een doorzetter ben jij, wow! Aan die roundpen en aan Bruno ga je ongetwijfeld nog heel veel hebben, ontzettend fijn. Ik kan weer niet wachten op de volgende update.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 03:45

Bruno is een beetje de Franse pat parelli :D
Vond em wat overhaast te werk gaan maar hij lijkt een ingang bij callas gevonden te hebben! Benieuwd of hij ook in jou de leider naar boven krijgt!

Zeer nare wond! Pfff..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:02

Een maand in de bende!

Het fijne is altijd wel dat je het thuis dan weer meer waardeert!

Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 07:37

Woensdag 6 juli, 1e Brunodag

Volgens mij heb ik gisteren 7 honden geteld, 3 jack russels, een laag puppy corkyding en een vullisbak met pluimstaart en een boerbul of hoe schrijf je dat en een Mechelse herder maar dan dikker. Het puppy zit overdag zielig vast aan een ketting met een hokje en hij jankt een beetje overdag. Die mag in wisseldienst met het vuilnisbakje los. Wel gunstig want vanmorgen vroeg zag ik hem in de berm achter de camper wat staan opvreten en het stinkt nu niet meer naar dood. De herder hetzelfde maar dan aan een ketting bij een kennel. De boerbul zit denk ik binnen in het huis, maar de jack russels eentje ervan is een ettertje. Hij bijt in je kuiten als je niet uitkijkt! En iedereen is stil, maar die jack blaft 's nachts! Weg nachtrust. Sliep ik net, blaf blaf waken om niets, verschrikkelijk irritant. Ik hoop dat ik eraan wen en er door heen leer te slapen.

Om 7 uur opgestaan en netjes mijn fysiooefeningen gedaan en toen al mijn spulletjes bij elkaar gezocht.
Callas gaan halen om te poetsen en haar sokken te behandelen met anti-mijt spul en haar hoefzolen in de verharder te zetten en haar nog eens in de antivlieg spray te zetten. Dit is de eerste keer dat ik alleen met haar een stuk liep. Het is een behoorlijk eind wandelen naar de paddock, paard halen naar de poetsplek. Ze liep het eerste stuk over het algemeen netjes achter me, en daar waar ze niet achter me wilde blijven, heb ik haar op de cirkel gezet en laten draaien en gezorgd dat ze haar aandacht bij mij hield. Wat alleen op de cirkel lukte. Zodra we verder liepen het tweede stuk, dat ze dus nog niet kende, was ze erg fanatiek. Met hinniken en ongeduldig zijn. Logisch want je bent jon en je wilt wat en er staan overal niet te versmaden mannen.
Eerst op de spuitplaats gezet en haar sokken natgespoten. Toen ze iets minder stond te stampen en te draaien heb ik haar buiten op de poetsplaats gezet. Ook daar weer erg onrustig en heb ik haar manen gekamd tot ze wat rustiger werd. Toen was het inmiddels zo heet dat ik haar in de overdekte poetsplaats heb gezet waar nog net wat schaduw was zo dat we minder last van die reuzendazen hadden. Hier ook nog steeds was ze ongeduldig maar ik hoop dat dat in de loop van de tijd gaat slijten als ze went. In de mijtenspul gezet en als beloning wat brokjes gegeven. Teruglopen ging beter, ze kwam niet meer langs mij. Het lopen voor mij ging zozo. Het gaat nog steeds goed als ik op platte grond loop, maar er zitten in de route wat verradelijk diepe bandensporen waar ik twee keer mijn zere been lelijk op verstapte.

Heb nog met de eigenaar van Vega gepraat een camarque tegenover mij en met Fanny de stagiaire die alle paarden water kwam geven. Er zijn inmiddels wel zo'n 8 dames met hun paarden bezig op zowat het heetst van de dag. Drie zijn wandelen met hun paarden en 3 zijn een rit aan het maken. Fanny is een paard in de bak aan het rijden. Terug in de camper omkleden, drinken, pootje omhoog met coolpack en ik denk dat ik zo een dutje ga doen.

Dat dutje kwam er niet van want ik ben weer een kruiwagen mest uit de paddock van Callas gaan halen, eigenlijk om haar het klokhuis te geven van mijn appel. Ja echt ik heb een appel gegeten! Ik wil vaak even bij haar zijn. Ik heb even nek-flex-oefeningen gedaan en dat wil goed lukken nu ze weet dat ik een heuptasje met voer heb. Tjonge wat is ze ineens flexibel! Ze moet hier ook naar veel dazen bijten en dan kan ze ook met gemak ombuigen. Wat opvallend is tov thuis is dat ze hier gewoon in de volle zon blijft staan, net als alle andere paarden overigens en geen schaduw in het schuilstalletje zoekt. Thuis moet dat dan toch komen door bubbles die in de uitloopstal gaat staan. Callas hinnikte wel naar haar buurpaard dat een eind verderop met zijn baasje een rit aan het maken was en nog net zichtbaar was toen hij het terrein af ging. Zo snel wennen en herkennen ze dus.

Denk ik net die worteltjes te gaan opeten en wat te drinken te nemen, pak ik mijn beker, vol met mieren! Nachtmerrie! Ik zie ze nergens lopen binnen in de camper. Komen ze via het plafond in de kastjes? Flink gesprayd met anti-insecten troep. Ruikt wel lekker naar citroen.

Ik net Callas weer gehaald en haar staart gewassen. Ook hard nodig. Eerst in de paddock heb ik haar het stalletje laten zien waar ze niet in gaat uit zichzelf. Ik heb haar daar wat voer gegeven. Erin staan is geen probleem maar eruit gaan is een vluchtreactie. Dus een stuk of tien keer geoefend tot ze iets normaler uit het stalletje kon lopen. Daarna lopen over het weggetje naar de poetsplaats. Een camarque hengst staat de hele dag al te gillen en dat vindt ze erg interessant, dus totaal geen aandacht voor mij, alleen maar voor hem. Dus weer rondjes om mij heen laten lopen, linksom rechtsom om te zorgen dat ze op mij let. Mwah. Ik liep langs de camper omdat ik daar mijn poetsdoos klaar had gezet, en de camper was ook eng. Vanavond zal ik dat allemaal vertellen aan Bruno en dan kunnen ze mij vertellen hoe het op te lossen als leider.
Daarna staart wassen in de wasplaats. Ze was weer druk en ongeduldig en schrapen en pas bij de tweede wasbeurt werd ze rustiger. En o ja, schuim dat langsstroomt is best wel eng.

Nu lekker terug op het HQ en er waait ietsjes een verkoelend briesje af en toe door de camper. Alles staat tegen elkaar open en daar waar geen zon staat is helemaal open. Ik heb nu nog een uurtje om uit te rusten tot de Marchal-crew komt en ik Callas om 17.30 klaar moet hebben. Ben benieuwd.

Net nog even voordat het gaat gebeuren haar gewassen staart bijgeknipt. En het is bizar hoe koel haar witte vlekken zijn in vergelijk met de zwarte vlekken! Op de zwarte kun je eigenlijk nauwelijks je hand houden en op de witte wel. Toch gaat ze niet in haar stalletje staan. Nu nog even wat eten en nu maar afwachten wat er gaat gebeuren.

En het gebeurde om 18.07 mijn eerste join up met Callas. Verwarring van taal, een razende trein waardoor ik niets meer verstond wat Bruno zei en Callas was afgeleid, maar toch was er die join up. YES!!!! I did it! Op de eerste dag al! Zou het dan toch nog allemaal goedkomen?
Morgen in mijn eentje ga ik het nog een keer doen en nog vele malen erna natuurlijk, maar zeker morgenochtend nu alles nog vers is. Waar ik aan moet denken, is fluiten is stoppen en dan gelijk belonen met aaien en liefst een brokje. (niet dat fluiten een garantie is voor stoppen, want later op de avond ging zijn hengst er met een leerlingetje vandoor en we floten ons allemaal zere lippen, maar hij liep gewoon door, maar dit terzijde) Ik moet daarbij bij het haar benaderen mijn handen langszij laten hangen, niet vooruit steken, dat is bedreigend. En ze heeft los gesprongen, dat had ik nooit in haar gezocht! Dat vind ik een erg leuke ontwikkeling. Dat wil ik zeker vaker gaan doen.

Daarna zijn we in de bak gaan rijden. Bruno hing er wel een veel scherper bit in. Wel zacht rubber, maar wel een hefboom van 10cm. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je handen zijn. Een shank waarmee ik vroegah reed met western kan in verkeerde handen heel scherp zijn en in mijn handen was het zacht. Wat er echter gebeurde en helaas heb ik dat niet op film, is dat Bruno kennelijk scherp inkwam en ze dus ging steigeren. Hij wist niet hoe snel hij zich eraf moest laten glijden want ook dit ging zonder zadel. Daarna deed hij het rustiger na nog wat grondwerk met bit en dat ging beter. Hij is wel goed, wat iedereen al zegt, maar hij is inderdaad ook van dik hout zaagt men planken.

Toen mochten er twee meisjes op Callas rijden. Vond ik wel een beetje gek. Dat was vandaag niet aan mij gevraagd, maar hij legde uit hoe meer verschillende mensen erop rijden hoe beter het voor Callas is. De meisjes zijn Samantha, Sandy en Anaelle. De laatste twee hebben op Callas gereden en rondgestapt en gestuurd. Bij Anaelle schrok Callas en ging er vandoor, maar het liep goed af. Dat meisje kan goed zitten zonder zadel! Dat was mij niet gelukt.

Daarna zijn we 20minuten wezen wandelen met zijn allen. Sandy op Callas. Ook weer zonder zadel. Bruno voorop. Spannende dingen waren een houten brug, een auto die krakend hard tegen een boom geparkeerd werd, grote deuk en grote meterhoge stenen in de berm. Fietsers natuurlijk en een trein. Als ze duidelijk aangaf met haar houding en oren dat het eng was, pakte Bruno haar vast, was het enge overwonnen kreeg ze een brokje. Daarna ging hij ipv voor haar uit, naast haar lopen om haar te leren zelf dingen niet eng te vinden. Het was meteen duidelijk dat ze inderdaad nu zelf beslissen moest want ze vond bakken van plastic in de berm erg eng, maar met een beetje aanmoediging liep ze wel door, zij het met een reuzenboog eromheen. Erg herkenbaar, zo is het van oktober 2015 tot april 2016 gegaan. Ik ben benieuwd of dit deze maand gaat veranderen.

Zijn conclusie, het is een lief paard, maar ze heeft totaal geen opleiding gehad en ik moet gewoon helemaal vanaf de grond af aan beginnen met africhten.

Na het werken met Callas hebben we haar afgespoeld en toen ging Bruno zijn hengst nog rijden. Samantha ging hier wel op rijden ook allemaal zonder zadel alleen met het dekje en helaas ging de hengst ervandoor en viel ze eraf, maar ze had zich gelukkig geen zeer gedaan.

Ik heb Erwin gebeld nadat hij mij al een paar keer gecontact had, maar ik was pas om 20.25 weer terug in de camper. Thuis is alles goed, hier ook en hij vroeg zich af wat dat geluid toch was in de camper was? Eh, dat is een papegaai die rookmelders, autoalarms en fluiten nadoet maar wel 20m hier vandaan zit!

Zo, ik heb op de eerste dag toch wel mooi een join up voor elkaar gekregen! Er lijkt weer een toekomst met het mooie meisje. Met die heerlijke gedachte ga ik naar bed...

Dan is het mijn beurt
https://www.youtube.com/watch?v=VngnJTIDwho

Daarna rijden zijn leerlingen op Callas
https://www.youtube.com/watch?v=ug_EKF-vPXg

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:43

Ik had gelukkig (ik denk gelukkig) niet mijn pootje gebroken maar mijn bovenarm (of nouja, de kop die zegmaar in je andere bot draait, het heet humurus.) Ook een erg nare breuk maar ik kon gelukkig wel lopen! :)

Oe hopen dat de pijn hier ook weg gaat! Dit klinkt hoopvol.
Ik ga nu even je nieuwe stukjes lezen!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:05

Oef die plek klinkt vreselijk haha.. ik had er hard gillend weggerend :+

Ik zou zelf wel moeite hebben met deze methode.. dat bit, en meteen zoveel nieuwe indrukken achter elkaar op 1 dag... ging dat iedere dag zo of was er ook wel tijd voor haar om alles rustig te verwerken? Waarschijnlijk ga ik dat in de volgende updates wel lezen :D