Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:02

Dat zie ik hier in het noorden helaas ook steeds meer ... paarden op een postzegeltje wei of paddock en het liefst allemaal apart, want stel je voor dat je kuddedieren bij elkaar zet en dat er een wondje komt. -O-

Waar ik 33 jaar geleden begon met rijden (Randstad, Bollenstreek) hadden ze stands, boxen, een grote loopstal met paddock en weilanden. Het was 11 gulden voor een kinderles en 15 voor de volwassenen en zover ik weet liepen de pony's (het waren vooral pony's en een handvol paarden) 3 uur per dag in de les. Ik geloof dat ze alleen in de stands stonden tussen de lessen door, ze stonden meestal in de "ark" (= paddock met grote inloopstal). In de nacht op de weide (geloof ik?) en in de zomer ook een paar weken als de pony's/paarden vakantie hadden.
Ik was zelf nog maar 11 jaar, dus weet ook niet meer alle ins en outs, maar volgens mij kregen ze genoeg te eten (veel hooi ook). Ik kan me geen magere pony's herinneren.
Alsnog is het niet mijn manier van pony's houden, vandaar dat ik alleen eigen pony's wilde als ik ze thuis kon houden. En vandaar de verhuizing naar het noorden van het land. :)

Ik ben trouwens erg benieuwd naar een filmpje van Kareltje. Ik ben helemaal verliefd geworden op dat mannetje, en dat zonder hem ooit in het echt gezien te hebben. <3

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:19

Ik heb geen enkele goede ervaring met maneges in de buurt.. Ik heb op verschillende maneges gezeten als kind, en vond veel dingen daardoor normaal, die niet normaal waren. Gelukkig heb ik als volwassene beter geleerd.

Manege Knollegruun is zo'n slechte manege. Paard dat wondjes had in de mond, door het bit. Werd gewoon gereden.. Elk paard had wel drukplekken vanwege niet passende zadels. Eén paard ging tijdens een les in protest en toen moest ik afstappen en zou de eigenaar hem wel even mores leren. Hij nam het beest naar buiten om hem een paar trappen te geven uit het oog van iedereen en gaf hem toen terug. Elke ouder aan de kant wist precies hoe of wat, maar niemand keek er raar van op.

Nu zitten er nieuwe eigenaren op, en hoewel de plek beter is qua uiterlijk is het voor de paarden nog niet vooruit gegaan. De lessen zijn nog steeds slecht "Spelen met die teugels!" aka zaag hem omlaag, de zadels passen nog niet (ze schuiven en klapperen allemaal) en meer dan de helft van de paarden in de les lopen kreupel of stijf.

Maar hé, er zijn hier genoeg bokkers die op die manege zitten en het 'oh zo goed vinden', maar die sluiten gewoon de ogen voor de realiteit.. Want vertel me, wat is er goed aan om een pony in een stal van 1x2 te hebben. Er zijn echt twee stallen aan het einde die meer op stands lijken qua ruimte. Ze kunnen de kont haast niet keren.

Dan heb je nog de twee maneges in Vries. Net zo slecht. Ik kan niet aan de rand staan en een lijs bekijken, dan raak ik steeds bozer. Rosworld in Zijen was ook niet veel beter, maar die is gelukkig failliet. Daar moesten de lesklanten, toen ik naar een les keek, stil staan met de paarden en zoveel mogelijk druk op de teugels zetten, desnoods zagen om ze aan de teugel te krijgen. En dan vooruit stappen, terwijl je de druk niet liet gaan, zodat paard omlaag bleef. Natuurlijk gingen die beesten allemaal in protest, maar daar heb je het zweepje toch voor...

Echt, de eerste manege waar het in orde is, waar er geen kreupele paarden in de les lopen of paarden met niet-passend tuig en waar de lessen oké zijn, moet ik nog meemaken.

Kennis van mij heeft ook een paard van een manege gekocht, van RCA in Appelscha. Die was oud en die schudde al jaren met zijn hoofd in de les. Dat was natuurlijk 'opstandig', dus dat gedrag werd eruit geslagen. Uiteindelijk heeft zij hem op oudere leeftijd gekocht. Tandarts erbij en het arme dier liep al jaren met pijn in zijn mond. Hij is bij haar ook helemaal opgeleefd.

Kinke

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:58

Die in Vries ken ik ook, als kind iets van 20 lessen gehad bij J.D. Nou was dat voor ons vrij duur en een heel eind fietsen voor mij en pa en ma gingen echt niet mee, dus daar was ik al snel klaar mee. Als kind zag ik al dat het daar echt niet goed was.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:16

Dat vind ik ook een groot nadeel van veel maneges. Het rukken en trekken, de zweepslagen, het "aanpakken" van de dieren, want ze moeten "gewoon gehoorzamen".

Toen ik klein was wist ik niet beter, maar was "te lief" om ze zo aan te pakken. Een zweepslag doet pijn, óók voor paarden. Ik hou er niet van om dingen met geweld op te lossen. :( Duidelijkheid is prima, maar dat hoeft niet met een zweepslag, sporen of een ruk in de mond. Al zal ik als kind zijnde best fouten hebben gemaakt.

Met mijn eigen pony's praatte ik heel veel en reed vaak met losse teugel. Ik reed nooit met sporen, maar had wel altijd een zweep bij me, uit gewoonte eigenlijk en meer om vliegen weg te jagen, haha.
Goed losstappen en lekker lang uitstappen, dat zie ik ook steeds minder. Steeds vaker is het direct aan de teugel en na de les 5 minuutjes uitstappen en dan weer op stal.

Plezier voor mens en dier stond bij mij toch wel voorop. :) Maar ja, niet iedereen denkt zo, helaas. Daarom vind ik de paarden"sport" ook steeds minder leuk. Oke ... beetje teveel off-topic. :+ Ik zal er over ophouden. :x

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:25

Nou vraag me toch wel af op wat voor maneges jullie komen :oo
Ik ken ook zat maneges maar gewoon goed voor paarden gezorgd wordt! Ja inderdaad krijgen ze wel eens een tik, maar verder is er echt weinig te mopperen met hun max 2 uur per dag lopen en los staan

Terug naar Kareltje! Jeetje wat top dit! Ben erg benieuwd hoe hij er over een jaar uit zal zien :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:33

Die ponies waren echt bang voor de eigenaar. Soms kregen we les van hem, ze waren dan allemaal op hun hoede. Hij leende ooit ook een zweepje van me, ik liep toevallig langs de bak. Zweepje werd kapot geslagen :(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 18:36

Sorry, geen filmpje, maar wel een foto zonder deken, ik zie geen verandering, althans niet echt, misschien iets gevulder bij zijn heupbotten ?. Staat er niet echt happy bij zo, vermoed iets teveel gegeten (mijn schuld dus :( ) het is zo moeilijk om daar een juiste balans in te vinden. Hij hinnekt nu al als ik mijn achterdeur opendoe dus geprobeerd iets meer te geven, niet doen dus.
Hij is nu al een stuk happier, maar ik geef hem nog even niets, behalve het hooi wat nu in zijn stal ligt.

Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:39

Geef het de tijd.
Dat hij al gelukkiger is, is al veel meer waard dan de vetjes op zijn lijf.
Die komen wel. Beter wat langzamer dan te snel.
Dat hij nu minder pijn in zijn mondje heeft, geen lesje meer in hoeft en gewoon jou liefde al voelt, dat is alles voor hem <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:48

Heeft hij nou een drukplek op zijn schoft?

Arme karel z o hard werken en er zo uitzien

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:51

Je moet niet te snel willen. Hoe kort staat hij nou bij je?
Te snel zou ook niet goed zijn. Dit soort schrijnende gevallen moeten juist heel rustig aankomen ipv te snel.
Voor je het weet is hij hoefbevangen en dan ben je nog veel verder van huis..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-01-17 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:53

mijn ervaring is dat je er moeilijk kilo s bij krijgt, hoe hard je je best ook doet, je kan je ook nog afvragen of de leeftijd in t paspoort wel klopt natuurlijk, veel oudjes kregen een paspoort toen dat verplicht werd de leeftijd is dan een beetje gokken .

als paardje zich zichtbaar beter voelt ben je al een heel eind

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:56

Ik schrik ook van jullie ervaringen met maneges.
Op mijn manege werd mij vanaf kleins aan geleerd dat het nooit de schuld van het paard is.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:09

Pff ik ben erg blij met de manege waar ik rijdals ik dit zo hoor. Oké het ziet er niet tip top uit, maar de paarden worden erg goed verzorgd. Eigenaresse heeft al meerdere paarden van de markt opgeknapt waaronder een fjord met de ziekte van chusing (ik weet niet precies hoe je het schrijft, ik ben nog maar een penny meisje :P ) hij krijgt ook altijd gewoon zijn medicijnen en heeft zijn laatste jaartje voorzichtig in de lessen meelopen bij de allerkleinste, afgerond. Nee, ik klaag niet over 'mijn' manege. Wel is er ooit een instructrice geweest die een pony gewoon echt beet heeft gepakt aan de teugels en een flinke trap in zijn borst heeft gegeven. Er zat nog iemand op ook. Nou zij kon die dag nog haar spullen pakken en is er ook (gelukkig) nooit meer terug gekomen. Maar inderdaad een beetje off topic. Sorry.

Ik vindt het knap dat je zo doorzet met Kareltje. Super gewoon. Zo zouden er meer moeten Denken en zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:18

De echt zichtbare verandering zal nog wel even duren. Te snel is nooit goed, en al zeker niet in zo'n gevalletje.
Als hij nu een groot deel van zijn hooi al wegkrijgt, komt er misschien wel al meer dan het dubbele binnen van de tijd dat hij nog op die manege/bij die handelaar stond. De vertering zal zich hier ook weer moeten aanpassen gok ik zo :j
Hij boft maar met zijn gouden stalletje ( en gouden personeel :D ) !

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:32

Ik ken één manege in regio Amsterdam die proberen het beste er van te maken; Dwz de paarden af en toe naar buiten in de paddock (weiland is er niet), de ruiters leren niet te schoppen en te trekken, sporen en andere hulpmiddelen verboden, zweepje in overleg. In de zomer gaan de paarden een aantal weken op vakantie (elders) de wei op. Paarden/pony's lopen ter afwisseling regelmatig bosritjes.

Bodembedekking en ruwvoer houdt niet over. Passend harnachement ook niet.

Ik ken ook een manege waar de eigenaar het paard dat in een les drie keer dezelfde ruiter eraf gooide (vrouw kon gewoon echt niet rijden) hard bij de teugels greep en een paar keer vol op zijn hoofd sloeg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:34

Nu Kareltjes kiezen al veel beter zijn, komt dat gewicht vanzelf wel goed. Beter nu rustig aan met voeren, dan koliek of hoefbevangen... Hij zal al dolblij zijn dat hij zijn hooi pijnloos kan kauwen en een goed tehuis heeft.

Maar ik kan me goed voorstellen dat zo'n hinnikend snoetje heel verleidelijk is om wat extra's te geven. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:45

Je zult vast heel goed advies van de DA hebben gehad qua voer, maar wie weet. :o
Mijn oudje is ooit heel goed aangekomen met lijnzaadolie, moet je opbouwen, maar uiteindelijk gaf ik 250 ml per dag aan een b pony. Daar krijgen ze echt vetjes van. Weinig volume, veel resultaat. Niet zo veel kans op hb.
Negeer dit maar als je dit al doet of als 't niet in het plan past. :o

Ik vind het echt prachtig om te zien hoe alles nu goedkomt voor dit arme kereltje. Zo'n mooie ruime box met zoveel stro, en zoveel liefde. Mooi nieuw dekentje... Heerlijk!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:05

In de winter is het altijd moeilijker om paarden dikker te krijgen. Geduld en liefde, de rest komt vanzelf!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:08

Is de deken die hij op heeft wel warm genoeg? Misschien kost het hem toch nog te veel moeite om op temperatuur te blijven?

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:21

Wat is het toch een lief mannetje! <3
Naarmate de tijd vordert, zullen er zeker en vast wel vetjes op komen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:24

jee,hij is nog wel dun....ik heb geen idee hoelang het duurt voordat je bij hem verschil ziet.Ik heb ooit een uitgemergelt paard onder mijn hoede genomen daar zag je na twee weken duidelijk verschil.Maar die was 10 en werd dus niet gevoerd,ik bedoel dan is het verschil groot,van geen voer naar voer.
Kareltje heeft vermoedelijk wel te eten gehad,maar door zijn tanden verteerde het niet lekker.Ik hoop toch niet dat hij cushing heeft

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:28

Mijn paard van 23 voerde ik in de winter wat maismeel bij om hem goed op gewicht te houden.
Dat hielp echt super. Wel heel rustig opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:29

Jij kan het ook niet zien Mist, je staat jezelf er elke dag scheel op te staren vermoed ik... ;)

Maar ik durf toch wel heel voorzichtig te zeggen dat ik de ribben wat minder scherp vind tonen.

Heb er hier laatst ook 1 gehad die echt te mager was en keek mijzelf er ook scheel op, dus heb toen elke 2 weken foto's gemaakt en toen ging ik het gelukkig wel zien, want dan kan je vergelijken en dan snap je niet meer waarom je het dan niet ziet als je er naar staat te kijken... :x

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:35

Ik zie zelf nog geen verschil.
Maar je bent ook nog aan het opbouwen.
Over 2 a 3 maanden ben ik heel benieuwd hoe hij erbij staat!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 20:46

@minimelona; idd, ik staar me er letterlijk blind op :D
@Cayenne; de deken is warm genoeg, 300gr en hij voelt er goed warm aan onder. Maismeel durf ik niet juist ivm HB

Verder, cushings zal getest worden, over een paar mnd.

Trieste verhalen over maneges die hier verteld worden. Ik heb zelf nooit op een "echte" manege gereden. Mijn eerste paardrijlessen, als je het zo wil noemen waren in Nieuw Zeeland waar wij toen woonden, een manege alleen buitenritten deed (western) wij reden altijd zonder zadel en een halstertje, vaak zelfs maar met 1 halstertouw :D Was altijd het hele weekend daar. De eigenaar was een echte cowboy, en onvriendelijk zijn tegen een paard was er niet bij, dergelijke mensen werden direct naar huis gestuurd.