Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 18:44

Ja vond ik ook. Daarom wilde ik er voor de zekerheid graag achter rijden. Maar het ging heel goed. Ze was ook niet bezweet of zo toen we over waren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:46

Mijn veulen heb ik toen ze bijna 8 maanden oud was opgehaald en dat was ook het moment van spenen. Haar hebben we met wat mankracht (armpje achter de kont) in de trailer gezet, klep dicht en rijden. Was ook een tweepaardstrailer met alles eruit en haar er gewoon los in.
Rit ging prima, ze stond rustig en ze kwam niet eens bezweet van de trailer af.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:09

Zijn hier nog meer hengsten die (nog) klophengst zijn? Ik hoop dat de tweede bal nog indaalt maar heb er steeds minder vertrouwen in dat het nog gaat gebeuren.

Zimba is nu 14 maanden oud.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:33

Kan de dierenarts niet voelen of er een tweede bal zit? Bij Konfetti voelde hij ze al voordat ik ze kon zien. Begin ze nu pas te zien met 11 maanden oud

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:59

Vervoeren van Lars was een eitje. Hij had al 2x erop gestaan met mams dus hij kende het wel al. Hij liep zo mee. Heb hem wel vast gezet omdat hij dit ook al gewend was. Hij was toen 6 maanden oud. Flink hooinet erin en hij heeft zich voorbeeldig gedragen terwijl het wel wel echt een flinke rit was van Zeeland naar de kop van Noord Holland.

Was wel een 1,5 paardstrailer en gewoon alle stangen erin. Heb hem geladen zoals ik een volwassen paard ook zou laden.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:53

Wij hebben een vrachtwagentje gehuurd en het tussenschot zo ver mogelijk open gezet (waren wel twee veulens) en lekker wat hooi er in gelegd voor te knabbelen. Ze hebben zich super gedragen en het was een lange reis (3,5 uur ongeveer) maar ze waren niet bezweet of onrustig gelukkig. Het fijne was dat we onderweg ook alles konden volgen op de camera :)

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:45

Bedankt voor jullie reacties allemaal:) en ik weet dat ik geen veulen uit 2015 heb maar vind het super intressant om jullie te volgen :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:19

carika schreef:
Zijn hier nog meer hengsten die (nog) klophengst zijn? Ik hoop dat de tweede bal nog indaalt maar heb er steeds minder vertrouwen in dat het nog gaat gebeuren.

Zimba is nu 14 maanden oud.

Ik heb nog helemaal niet opgelet of ik ze uberhoud zie eigelijk..
Hij is net 1, zal de volgende x eens kijken als ik het niet vergeet..

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:07

Hier hebben we stro in de trailer gedaan, hooinet er in en tussenschot enz. Er uit. Ik heb mijn pony verhuisd samen met zijn halfbroertje (1 maand jonger, en van een vriendin) dus ze stonden heel rustig samen op de trailer. Liepen er ook meteen op! Nou hadden we al een paar weken geoefend met wandelen, vreemde stal in lopen enz. Dus het er op zetten ging heel makkelijk! (Er uit was wat lastiger :+ )

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:47

Hallo

Ik lees al vanaf het begin mee en vond het nu leuk om zelf eens wat te plaatsen.
Ik heb een jaarling geboren in feb'15 en vanaf okt in mijn bezit.
Het is een Groninger hengst met de naam Lamar.
Afbeelding

Hij staat in de opfok met een leuke groep andere jaarlingen vlakbij en bezoek hem wel een paar keer per week.
Meestal gewoon voor een knuffel maar soms als hij achter in het land staat dan leidt ik hem naar voren met een halstertouw naar het hek zodat mijn dochters ook even kunnen knuffelen en soms haal ik er eens een borstel door. Hij vind alles prima (zelfs erg lekker) en laat alles rustig toe.
Afbeelding

Ik ben dol gelukkig met hem en kijk uit naar alle avonturen die we zullen mee maken.

Ik vind het erg leuk om jullie verhalen te lezen!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 12:53

Mooi hoor.

Vraagje hoe ontwormen jullie je veulen/jaarling?

Mijn Rosie heeft eergisteren de staart van mijn merrie half opgegeten. In een ander forum groep zeiden ze dat het met wormen te maken kan hebben.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:19

Bij ons gebeurt dat na mestonderzoek die 2 x per jaar plaats vind.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:22

Hier ontworm ik 2 keer per jaar standaard (zonder mestonderzoek). Mocht ik het idee hebben dat er tussendoor een kuur nodig is, dan krijgen ze die.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 13:38

En wat geven jullie dan? Ik hoor steeds vaker dat je tot 3 jaar beter gewoon kunt ontwormen en daarna met mest onderzoek.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:55

Excuus ze krijgen het hier ook standaard en dan 2 x per jaar :-)
De stal regelt het bij mij dus geen idee wat.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:05

Ook ik ontworm gebaseerd op de resultaten van het mestonderzoek. Ik laat wel vaker dan standaard een mestonderzoek doen, omdat mijn merrie er erg vatbaar voor is (om de 2 a 3 maanden is zeker geen overbodige luxe). Gelukkig op de nieuwe stal een beter mestbeleid als op de vorige stal ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:52

Jorie is volgens mestonderzoek nog niet wormenvrij geweest, ze krijgen maandag nog een spuit en dan weer even wachten tot eind augustus en dan laat ik t weer onderzoeken.

Hij heeft z'n ballen wel ergens hangen, maar nog niet eronder nu, meer in de flank, in ieder geval als ik hem koud afspoel haha. Dan trekt ie ze op naar daar gok ik. Maar zijn zakjes zijn nog leeg :j
Hij is nu bijna 14 maanden en staat inmiddels weer met een overbouwde kont xD

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:21

Overbouwd heb ik hier ook een... En de staart is gewoon nog op veulen lengte.

Ik ga binnenkort mestonderzoek laten doen, tot nu toe regelmatig ontwormt en hoop nu over te kunnen slaan tot november/december en dan meteen weer de equest pramox.
Afbeelding
Afbeelding

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:26

wij zijn druk aan het oefenen met rennen naast baby lief voor de keuring volgende week. weet toch een ding zeker, mijn vriend mag rennen met hem want die kan harder lopen dan ik haha
Baby vind het wel leuk allemaal dat rennen maar galop is veel leuker dan draven dus nog even door oefenen :D

Wij ontwormen normaal 2x per jr en al mijn paarden zien er goed gezond uit. als ik het idee zou hebben dat er iets mis is laat ik uiteraard wel onderzoeken doen

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:48

Rustig hier, gaat het bij iedereen nog goed? Ik weet eigenlijk nog niet wat ik met zijn ontwormingsbeleid wil doen, maar hij is pas nog aan de beurt geweest.

Ik heb vandaag voor het eerst met m'n 14 maanden oude paard gefietst (wel met een ander paard erbij) en hij is nog nooit zo braaf geweest. Spoorwegovergang wat hij niet kende was niet eng, motors waren niet eng, vrachtwagens en aanhangers waren niet eng. Eigenlijk was niks eng en liep hij de hele weg op z'n dooie gemakje mee. Voorop of achterop lopen maakt hem ook niet uit. Ik had niet gedacht dat ik al zo snel zo'n braan paard zou hebben. Ben benieuwd of hij zo braaf blijft.

Zijn er meer die gewoon nergens van op kijken? Want dit ben ik niet gewend, haha.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 08:57

Oh wauw wat goed.

Mijn Rosie Tinker. Is ook nergens bang voor. Maar door de drukke weg zijn we nog niet echt van het erf af geweest. Nu komt een periode dat ze de weg gedeeltelijk gaan afsluiten. En ik hoop dat het dan wat rustiger is en dan ga ik het zeker proberen.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:47

Knap dat ie zo braaf is!
Dex is ook super braaf, maar ik durf echt niet met hem de weg op.
Heb hem wel eens buiten de wei laten grazen, en dan is hij ook super braaf.
Waar die andere twee super erg van schrikken, staat hij er gewoon bij te kijken haha.

Nee maar ik heb met m'n vorige paard zoiets ergs meegemaakt met het wandelen :(
Ik durf dat echt niet meer, al zou ik het wel graag willen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:12

Wij hebben een weitje aan de weg liggen. Niet druk hoor. Paar autos per dag. Maar bij onze buren komen ze twee of drie keer per dag frambozen laden, en die staat dan voor dat weitje. Fflur reageert daar heel goed op. Echt over een andere weg loop ik niet. Alleen die straat en het 'bospaadje'.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:22

Ik heb een filmpje gemaakt van Dex z'n leven tot nu toe :D

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:13

Wat leuke film om zo z'n groei te zien:)