Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:28

Unseen schreef:
Paard draagt een bruin Engels hoofdstel met platte hoge neusriem, bruin oud stubben zadel

Klinkt inderdaad zoals het tuig uit Black Beauty (de jaren 70 serie hè) :D
Die boze buurman Armstrong op die vos, en BB zelf natuurlijk.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:30

Die jute zak had ik ook!!! Aaaah, ik moet hem nog ergens op zolder hebben :D

Dit was in mijn 5e paardrijles, als tweede, haha mét trui met paardehoofd erop natuurlijk
Afbeelding

Afbeelding

En mijn lieve Rudy
Afbeelding

Regenboogjes halster mét vliegengordijntje :+

Afbeelding

Toen ook een valkje als verzorgpony

Afbeelding

En mijn poetskist annex gereedschapskist, die ik gewonnen had als eerste prijs met dressuurwedstrijd :D
Afbeelding
Afbeelding

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:43

Vroeger had je ook altijd op wedstrijd wel iemand die geen lusjes met plakband had maar van de manen een soort netje vlocht ook met het welbekende electratape bij elkaar gebonden.

En elke week naar de clubles en dan allemaal in een rijtje achter mekaar aanrijden. Instructeurs schreeuwden toen ook altijd. Privelessen kwamen pas in de 90er jaren. Dat werd toen echt hip. En bruin tuig was toen een gruwel geworden. Ik deed een zwart dekje onder mijn bruine zadel en poetste met zwart vet in de hoop dat mijn bruine zadel vanzelf zwart werd. Not dus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:03

Bootsiebob had ook al de zelfde stickers als ik :')

En zo'n halster zocht ik laatst! Nog steeds eigenlijk... zo eentje met verschillende kleurtjes onder elkaar. Nérgens meer te vinden en het zou zo leuk staan op mijn pony. De regenbooghalsters van nu vind ik lang zo leuk niet. Van die neonachtige kleurtjes die niet in lijntjes onder elkaar lopen maar een beetje soort van geblend in elkaar over gaan.

Als iemand nog weet waar die halsters zoals op de foto van Bootsiebob te vinden zijn? O:)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:11

Oh wat een heerlijk topic..... naar de slobbertruien, het isolatietape om de (bij voorkeur zo veel mogelijk knotjes -hoe lelijk om er 44 te vlechten :Y) ) en de onmogelijk wit te houden koordsingels verlang ik niet terug.....
Maar hoe leuk was het inderdaad om een parade mee te rijden, met die flapperende springschoenen rond te gaan en met 6ponies in een veewagen een hele dag op pad te gaan......
Veel dingen waren ronduit lelijk, maar wel praktisch en doordacht. Ook ik krijg prikkende ogen van alle bling en passende sets waarmee we tegenwoordig rondrijden..... Liever (iets :D ) meer terug naar basic!

In mijn profiel (bijna onderaan / pony "Amber") toont: de slobbertrui, bandages met vilten onderleggers, flapperende springschoenen, platte neusriem -zonder opvallende frontriem, bruin zadel, cap met tuigje, knotjes met tape èn stoffen teugels :D Dat is ergens in de periode 1993-1996 geweest.....

Oh, en piezze; volgens mij bedoel je die afschuwelijke matjes!
http://img.photobucket.com/albums/v288/ ... /matje.jpg

Nimby

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:26

Haha die matjes, top foto!
Die heb ik nog vaak gevlochten voor een vriendinnetje met een afwijkende pony (kruising fjord-arabier) waarvan de manen te lang waren voor gewone lusvlechten. Had ik op een plaatje gezien :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:35

Idd werd dit vaak gedaan bij rassen die lange manen hadden. Ik vond dat stom, want ik wilde een heuse sportpony. Daar hoorde een korte (stekel-) coupe bij - zo vond ik...... Net als ik het brandmerk van mijn NRPS-er enorm mooi vond.... een heuse molen op z'n puntige kont! >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:38

Ik heb de matjes ook nog eens gevlochten als experiment bij de pony's van de buren...
Ik had zelf geen pony's dus was ik maar wat blij dat ik jarenlang vier keer per week de pony's van de buren mocht poetsen als die naar wedstrijd of de ponyclub moesten (de kinderen zelf vonden dat ook ideaal want dan hoefden zij dat niet te doen 8-) ). Als ik lang genoeg bleef rondhangen om de overblijvende pony's te poetsen mocht ik de terugkomende pony's ook nog droogwandelen. Dat waren de beste dagen. :j
Ik had dat matje ergens in de Penny gezien en had dus gevraagd of ik dat bij een van de pony's mocht doen in plaats van de knotjes met tape. Manen netjes natgemaakt en na tientallen elastiekjes en meters witte tape zat het eindelijk goed. Pony in de trailer naar wedstrijd en wat bleek: in de trailer droogden de manen op en toen de wedstrijd begon stond het matje stijf omhoog. :') Dus maakte ik vanaf toen weer gewoon knotjes.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 02:05

Veel gelijke knotjes vind ik nog steeds mooi. Soms heb ik weleens een uitspatting dat ik de pony van mijn dochter als Hunter vlecht voor een spring wedstrijd. Krijg er ook altijd complimenten voor

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 02:14

Geniaal verhaal over dat rechtopstaande matje xyzutu2....... _/-\o_
Anne: nee, ik ben er van teruggekomen, van die ontelbare knotjes.... Haha.... Wel maak ik er bij een paard met een korte hals wat meer dan bij een paard met een lange hals.... Optische trucage! :j

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 06:07

WoW wat is het allemaal herkenbaar! Begonnen in '91
Bij ons waren die happy Vally jassen ook helemaal hip, die hadden wel alleen mensen met eigen paarden, zo'n jas was een droom toen.

Meer mensen die ponyclub de bokkensprong lazen? Of jill van Ruby Ferguson

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:50

Ik ben een ramp in dotjes maken. Lusvlechten is ook niks. Paard heeft dik haar (en veel) en dat valt voor een deel in een dubbele manenkam. Dotjes zijn golfballen en lusvlechten staan de ene helft rechtop en de andere plat. Roosjes kan ik niet.
enige wat wel lukt is een henstenvlecht maar daar zijn de manen nu nog te kort voor :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:13

Ik vind juist een paar mooie grote gelijke knotten mooi. Kom eigenlijk altijd op 9 knotten uit als ik ons paard vlecht. Ik reed vroeger geen wedstrijden (manegeruiter en daarna alleen boscrossen met verzorgpony) dus haal nu in wat ik vroeger gemist heb. Maar de gezelligheid die ik hier teruglees van vinden wij alleen als we naar een eventingwedstrijd zijn. Dressuurwedstrijden zijn best saai, meeste mensen schrikken zich kapot als ik een praatje aanknoop tijdens het losrijden. Bij een SGW is het een stuk gezelliger.

Ik heb vroeger de boeken van Bianca stuk gelezen. Meer mensen die die boeken nog kennen?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:15

Bianca boeken, zo goed als allemaal gelezen. Toen kwamen ze bij ons uit de bibliotheek.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:49

Ik heb de Bianca boeken ook eindeloos veel gelezen, inderdaad ook uit de bieb. Ik vond haar avonturen fantastisch!! Stiekem was Bianca mijn grote voorbeeld :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:51

Hier niet alleen stiekem hoor, ik wilde ook zoals Bianca zijn :j

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:15

Z'n matje zag ik onlangs nog op n pony wedstrijd echt foei lelijk :+
Was trouwens een gewone warmbloed gok iets paard gefokt maar klein gebleven (was n e pony) met gewoon de manen iets langer dan handbreedte en niet te dik ofzo had je prima kunnen knotten
Jongetje die d'r op reed heeft normaal ook knotten dus waar deze ingeving vanaf kwam?!?!

Idd Bianca en ramano en ragebol die heb ik hier nog steeds liggen geloof nooit veel gelezen want ik vond ze saai haha

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:23

Bianca boekjes uit de bibliotheek <3 Romana en Ragebol vond ik niet zoveel aan. Donder en bliksem uit de penny weer wel :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:13

Wat een leuke foto's komen er voorbij.

Ponyclub heb ik ook gelezen.

Bianca en zo vond ik niets aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:12

Bianca boeken las ik ook, had ze bijna allemaal (of wellicht wel allemaal). Follyfoot heb ik ook veel gelezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:25

Vroeger toen bitloos nog niet bestond, de boer één paard had in een hoek van de schuur. Trens was voor rijden in de wei, de stang voor als je ging buitenrijden. Rijbroek had ik nog niet.

Afbeelding
En je caploos voltige deed

Afbeelding

En je een stinkend vilten dekje had, koordsingel, en een gaar zadel dat op elk paard paste :+ . M'n eerste echte rijbroek met bijpassende plastic zweet laarzen. In de winter stervenskoud. Je ging naar de paarden in de OUDE kleren, niet in een setje :')

Afbeelding

En je kamer vol paarden posters, Bianca boekjes en stapels penny's :D

Afbeelding
:')

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:12

Ik vond nog een oud fotootje van ons Hanomag-paardenwagentje op concours. Was luxe hoor, de meesten gingen gewoon met de grote veewagen. Mijn paard ging trouwens ook meestal gewoon aan het touw met de rest bij de algemene ponystalling en onze wagen was stalling voor zadels en hoofdstellen van de hele club.

Gezellig was het wel!

Ik ben trouwens degene die pony vasthoudt (mijn pony Beauty, hoe afgezaagd, die naam).

Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:18

Ik heb ook 'de zwarte hengst' boekjes versleten. Ze lagen toen bij de Slegte in oude druk en werden opnieuw uitgegeven. Ik heb ze allemaal nog en dus diverse uitvoeringen doorelkaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:38

De zwarte hengst vond ik gaaf :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:40

Ohja, Bianca, maar ook de zwarte hengst! Ging dat niet over het paard dat geen zadel dulde? er zijn verschillende verhalen in omloop nl