Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:27

Even een huishoudelijke vraag; gaat dit topic over hoe je je EIGEN paarden stalt, of over paarden in het algemeen, of waar je werkt?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:30

is dat een steek onder water Pocca? want wat maakt het verschil?

we kunnen van elkaar leren, inspiratie opdoen. Of het nou je Eigen knol is of dat het paarden van je werkgever zijn

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:35

Rocamor schreef:
is dat een steek onder water Pocca? want wat maakt het verschil?

we kunnen van elkaar leren, inspiratie opdoen. Of het nou je Eigen knol is of dat het paarden van je werkgever zijn

Eh... Een steek onder water? Nee. Gewoon een vraag. Als je ergens werkt, hoef je het niet per se helemaal met de manier van stallen eens te zijn, lijkt me.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:44

Afbeelding

Dit is mijn paard zijn stal,
Hij kan lekker naar buiten kijken en krijgt het hooi ook daar bij de opening.
Hij loopt elke dag buiten van 9 tot 4. Vind ik persoonlijk wat weinig. Maar de uitrij mogelijk heden zijn hier wel prefect. Qua voeren 2 keer een flinke portie en een keer kracht voer. En verder wat ik zelf nog bij voer. Verder hebben we een roundpen, 2 buitenbakken (20x40), een binnenbak (20x60), een paddock en 50 meter van het bos. En een halfuurtje van de hei vandaan.

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:19

Ik werk tijdelijk nabij Doetinchem, omdat ik binnenkort afstudeer aldaar. We hebben samen met een aantal paardenbezitters een testcase opgezet over hoe we ongedierte beter kunnen weren en bestrijden zonder risico voor de paarden. Mijn Grote Vrienden staan er dus zeer hygiënisch bij. Nu zelf nog wat meer tijd om te rijden, maar ja..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:58

Fijn dat er snuffelgaten zijn en inderdaad serieus grote stallen. Springen dus inderdaad. Jij hebt ook polo "gedaan" zei je, weet je of het gebruikelijk is om bij polopaarden geen weidegang toe te passen? Het is één van de weinige sporten waar ik eigenlijk echt geen beeld bij heb (los van hun harnachement).

Het is zeker niet mijn manier van houden (waar mijn paard staat worden paarden ingereden en probleemgedrag verholpen, daaronder zitten ook serieus dure paarden maar alle paarden komen buiten in paddock of buitenbak en krijgen onbeperkt hooi uit een slowfeeder, bij de meeste stallen zit er een laag schot).

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:07

-O- Ik heb mijn paard niet gestolen....

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:27

Een paar maanden heb ik op een kleinschalige renstal gewerkt,met Arabieren. Tot eenjarige leeftijd stonden de veulens met hun moeders, 24/7 buiten op de wei(geen schuilstal, wel meer dan genoeg enorme eikenbomen ) Dan de jaarlingen: ook 24/7 buiten; alles kreeg onbeperkt hooi, dan de actieve renpaarden -waaronder paarden van €200.000- stonden s'nachts op stal, ochtend: training van ongeveer 2 uur, daarna, paddock of weide, weer of geen weer, en genoeg ruimte voor sociaal contact
Want er zat alleen draad tussen de weides.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:37

saddledancer schreef:
Polly schreef:
Wat maakt het uit hoe groot de stallen zijn? Ik weet nu al dat er mensen zijn die het toch niet groot genoeg vinden en die nog steeds de illusie hebben dat die beesten 23/7 op t hok staan.

Nou, dit dus haha als ik t wel zeg zijn ze toch weer niet groot genoeg :')
5 bij 6 trouwens, en idd springpaarden :j ik ben een zij, is dat ook weer duidelijk hahaha

@pocca-locca
Ik vind je echt kei irritant, 'denk dat t saddledancer wat heet word onder de voeten' en waarom zou dat wezen? Doe even normaal joh, zou je sieren op jouw leeftijd :')

Moet eerlijk zeggen dat ik dit een hele fijne maat stal vindt. Dat als en pre zie.
Heb op clinick mijn paard een paar dagen in een 5 bij 5 stal gehad. Na een dagje halve wanden zodat contact goed mogelijk was. Maar merkte dat die stalmaat een enorm verschil maakte.
Nu heb ik geen erg grote paarden, het paardje wat ik bij me had was 1.45 om en nabij. Maar die maat stal maakte dat hij daarin gewoon redelijk paard kon zijn en zich kiplekker voelde als paard dat volle vrije gang gewend was. Zowel in de paddock als in de stal was het alleen maar acclimatiseren aan de nieuwe omgeving, geen tekenen dat de ruimte minder geschikt was
Heb mijn andere haf (1.50) weleens in en 3.5*3.5 stal gehad, wel erg veel activiteit in die dagen en wat vrijere gang, maar merkte daar dat gewenning langer duurde en de echte ontspanning in de vrijere gang (eigen paddock 20*10) zat.
Bij de 5*5 stal was de vrijere gang vooral lekker gras bikken, geen grote meerwaarde.

Natuurlijk geeft de 'thuis' situatie het meest perfecte beeld. Ruime vrije gang en dat kudde verband, dat zijn ze gewend en waarderen ze meer dan. Maar ik merkte gewoon het verschil tussen die grotere stal en die kleinere stal. Een grotere stal, lekker languit kunnen liggen, kunnen rollen, sociaal contact kunnen hebben maar zeer zeker ook kunnen ontwijken maakte een wereld van verschil.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:47

Pocca_Locca schreef:
Een paar maanden heb ik op een kleinschalige renstal gewerkt,met Arabieren. Tot eenjarige leeftijd stonden de veulens met hun moeders, 24/7 buiten op de wei(geen schuilstal, wel meer dan genoeg enorme eikenbomen ) Dan de jaarlingen: ook 24/7 buiten; alles kreeg onbeperkt hooi, dan de actieve renpaarden -waaronder paarden van €200.000- stonden s'nachts op stal, ochtend: training van ongeveer 2 uur, daarna, paddock of weide, weer of geen weer, en genoeg ruimte voor sociaal contact

Dat klinkt heel prettig voor de paarden! !

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:36

pol1 schreef:
Pocca_Locca schreef:

Dat klinkt heel prettig voor de paarden! !

Zeker, dat is volgens mij behoorlijk ideaal, in vergelijking met hoe erg veel andere paarden( sport of geen sport) gehouden worden!

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:52

Pocca_Locca schreef:
[/quote]

Wow, dat moet wel een mooie ervaring geweest zijn!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:03

QueenElsbeth schreef:
Pocca_Locca schreef:

Wow, dat moet wel een mooie ervaring geweest zijn![/quote]

Ja, dat was best wel behoorlijk idyllisch... <3 en toch waren er daar nog wel wat zaken die verbeterd konden worden, hoor.. Zoals overal..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 05:50

Hier bij ons op stal gaan de paarden: van half 9 tot half 5/ 5 uur naar buiten ( in de zomer en bij goed weer vanaf 7.00 uur in de ochtend). Ze staan in zeer ruime paddocks waar ze echt de benen kunnen strekken, languit kunnen liggen/ rollen. Wij vullen iedere dag grote hooibakken op de paddocks zodat ze ook echt wat te doen hebben. Zodra de wei het toelaat mogen ze lekker grazen in op elkaar afgestelde groepjes. Onze wei is opgedeeld in 13 stukken zodat de paarden om de paar weken weer een nieuw vers stuk tot hun beschikking hebben. Alle paarden gaan s'nachts op stal waar een volle slowfeeder staat te wachten en ze uren vooruit kunnen. Dit systeem is het meest haalbaar bij ons op stal.
Ooit een track realiseren lijkt me heel mooi maar eerlijk gezegd vind ik het daar in NL te nat voor. De buren hebben een 24/ 7 buiten stal, die paarden hebben de hele winter in de drek gestaan en zagen er bepaald niet happy uit. Dat is iets wat ik niet wil, alle paarden daar onder de mok.
Ik heb het idee dat alle paarden zeer tevreden zijn bij ons op stal, er heerst veel rust in de groepen buiten en op stal. Al onze boxen zijn voorzien van weeframen en of buitenluik en traliewerk. Alle paarden kunnen mekaar zien en contacten. De groep blijft ook vrijwel altijd constant zeer weinig verloop op stal..Heel fijn! Ook hier sportpaarden en in t verleden topsport paarden en deze draaien allemaal mee in dit systeem en doen dat ook allemaal goed en naar tevredenheid.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:20

Gaan ze bij jullie in de zomer ook 's nachts op stal? En wat voor afmeting paddock moet ik aan denken?

Wij hebben een paddoch van 25x30 denk ik, ze staan bij ons wat minder lang buiten maar ze krijgen ook geen hooi bij in de paddock. De bedoeling is dat ze zodra het weer het toelaat 24/7 buiten komen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:14

Onze paddocks( waar ze 2 aan 2 staan ) zijn ongeveer 8 meter breed en 45 meter lang..
In de zomer hier s'nachts op stal..Bij heel warm weer draaien we t om overdag op stal vroege avond tot volgende ochtend ( uur of 9/ half 10) hier barsten we vd dazen..vinden het dan heerlijk om uit de hitte zonder dazen ect te kunnen staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:15

Dat zijn mooie afmetingen van de paddocks!!

Dazen heb ik in dit deel van het land nog weinig of niet gezien, iig geen last van. Dat is wel een luxe als ik het zo om me heen af en toe hoor.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:20

Misschien wel het leukste aan dit topic, de uitvinding van een nieuwe term: 'vrije gang'.
Of beter gezegd: een nieuwe betekenis voor deze term.
Zelfs google verwijst naar dit topic, en in alle hits daarna heeft het een andere betekenis ('stap, draf, galop of vrije gang' bijvoorbeeld...).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:48

Polly schreef:

Vind je?

Dat is ongeveer een in de lengte gesplitste rijbaan, iets smaller en iets langer.
Kunnen ze een beetje heen en weer.

Persoonlijk vind ik dat een paddock veel groter moet zijn dan een rijbaan.

Anders kun je ze net zo goed in de bak loslaten. Hebben ze tenminste nog een beetje de breedte om hard rond te kunnen gaan als ze dat zouden willen.

Maar goed, als je ze alleen wilt luchten en de mogelijkheid wilt geven om aan een vriendje te zitten...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 06:24

Lusitana schreef:
Polly schreef:

Vind je?

Dat is ongeveer een in de lengte gesplitste rijbaan, iets smaller en iets langer.

Anders kun je ze net zo goed in de bak loslaten. Hebben ze tenminste nog een beetje de breedte om hard rond te kunnen gaan als ze dat zouden willen.

Maar goed, als je ze alleen wilt luchten en de mogelijkheid wilt geven om aan een vriendje te zitten...

Wij vinden dat hele mooie afmetingen ( staan 2 aan 2 ) met 15 paarden is de afmeting van rijbakken niet mogelijk m.i ook zeker niet nodig! Paarden kunnen sprintje trekken, languit liggen, rollen! Wat wil je dan nog meer..
In de bak loslaten?? Wil graag mijn agterberg bodem heel laten no way dus..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:07

Lusitana schreef:
Polly schreef:

Vind je?

Misschien dat de eisen in Portugal iets anders liggen maar een formaat als de paddock van Pol1 vind ik, voor Nederlandse begrippen, een heel mooi formaat ja, uitzonderlijk groot ook. NL is een klein land, grond is heel duur en als je heel veel grote paddocks hebt betekend dat dat er minder ruimte is voor weidegang en dat is blijkbaar ook weer niet goed. Jaarrond op een groot weiland is (in dit deel van NL) ook niet mogelijk dus dan is dit een mooi alternatief.
Paarden in de rijbak is ook verre van ideaal, ten eerste moet je dan steeds beesten uit de baan halen voor je wil rijden en ook waar ik op stal sta hebben we een hele dure maar geweldige bodem dus echt niet dat daar een paard in los gaat.
De meeste stallen die ik ken hebben als max een paddock van 20x20, in de meeste gevallen niet met een hele fantastische bodem. Maar er zijn hier ook stallen in de buurt die paddock's hebben met een betonbodem of overdekte paddocks van 4x4. Dit zijn veelal self service stallen waar je je beest 'ff kwijt kan' als je moet mesten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:36

Eens met polly..De grond is hier schaars en duur zeker hier in t midden van t land! Ik zou niet meer wei willen opofferen voor grotere paddocks..naast het feit dat ik zie dat de paarden prima uit de voeten kunnen zo! De bodem valt bij ons ook nog steeds te verbeteren daar zijn we dan ook hard mee bezig alhoewel die nu prima is met normale regenval. Hier in de buurt veel z.g postzegelstukjes waar een paard niet eens fatsoenlijk kan rollen zonder met zn benen in t draad te belanden, dat vind ik niet kunnen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:43

Dat soort stukjes zijn hier in de regio helaas ook meer regel dan uitzondering.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:02

Bij ons staan de paarden eigenlijk altijd buiten, nu in verband met alle blubber staan ze op een stukje steen met eigenlijk onbeperkt hooi en ze kunnen de bak in. Een aantal paarden gaan 's nachts naar binnen, dat zijn vaak of de paarden die het meeste gereden worden, of de al wat ouderen of de veulens. Wanneer de blubber weer wat minder is hebben ze vaak gewoon vrije uitloop naar de weide, maar mogen ook nog hooi eten en als ze willen in de bak rollen. :)

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:40

Hier staan ze 24/7 buiten, met onbeperkt hooi, een liksteen, vers drinkwater elke dag en een schuilmogelijkheid
Allebei zonder deken, alleen in de zomer eentje met eczeemdeken omdat het helaas niet anders kan..