Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:32

Volledig akkoord Geerke, maar dan moet je wel als eigenaar je verantwoording nemen en ook je best doen om aan die noden te voldoen. Niet zeggen "oh, hij is stuk, doeeeei" en doodleuk te koop zetten als weidemaatje.

TS wist hier niet van (intussen wel uiteraard) en even de moeder overtuigen is blijkbaar niet zo eenvoudig. Misschien wil haar moeder dit wel maar ziet die vooral 1 vraag naar voor komen: wat gaat dit kosten? Er zijn zat eigenaren die deze kosten met alle plezier op zich nemen en hun paard laten genieten van een welverdiend pensioen. Helaas heb je even goed mensen die zeggen "nou, dan kost ie me zoveel en kan ik er nog niks mee". Maw, het rendeert niet, en dan is zo'n paard niet meer interessant. Ik kan best begrijpen dat een onervaren persoon dat nogal zwart ziet en dan gewoon de stekker eruit trekt om het even cru te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:25

VC_Immortal schreef:
bobje26 schreef:
Een paard wat op die manier is afgekeurd heeft pijn, dat kun je haast niet ontkennen..

Jij kent dit paard dus? Ik ken er genoeg die op deze manier zijn afgekeurd en die nu (weer) paardwaardig leven. Daarnaast heb ik zelf een kapot paard... Je kunt niet alles over 1 kam scheren.

Ken jij de graad waarin het dier is afgekeurd? Heb jij met de desbetreffende dierenarts gesproken toentertijd? Maak jij het paard dagelijks mee zoals TS dit doet?
Er is een groot verschil tussen wat jij nu zegt en de realiteit. Ik kan geen pijn ontkennen want ik maak het paard niet dagelijks mee. Net zoals jij niet kunt beoordelen of het paard wel pijn heeft. Dat moeten we aan TS overlaten. Helaas lijken sommigen dat niet te (willen) snappen.

Een paard wat op een dusdanige manier is afgekeurd (zoals beschreven was in het topic door vorige eigenaar) heeft dit paard inderdaad pijn bij het rijden. Dit zal elke goede DA kunnen beamen, een paard met zo'n keuringsrapport zullen de meeste zich nog afvragen of hij niet ingeslapen moet worden. Dus ja, ik kan op basis van keuringsrapport bepalen of dit paard pijn heeft. En al helemaal met rijden.. :(
Zegt toch genoeg dat ie 'op pijnstillers' het al veel beter doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:31

@bobje26; jij doelt hier op het keuringsrapport van vorige eigenaar? Wat niemand en zolang ts daar nog met geen woord over rept , zij hoogstwaarschijnlijk ook niet, heeft gezien? Maar jij wel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:02

Varekaj schreef:
Volledig akkoord Geerke, maar dan moet je wel als eigenaar je verantwoording nemen en ook je best doen om aan die noden te voldoen. Niet zeggen "oh, hij is stuk, doeeeei" en doodleuk te koop zetten als weidemaatje.

TS wist hier niet van (intussen wel uiteraard) en even de moeder overtuigen is blijkbaar niet zo eenvoudig. Misschien wil haar moeder dit wel maar ziet die vooral 1 vraag naar voor komen: wat gaat dit kosten? Er zijn zat eigenaren die deze kosten met alle plezier op zich nemen en hun paard laten genieten van een welverdiend pensioen. Helaas heb je even goed mensen die zeggen "nou, dan kost ie me zoveel en kan ik er nog niks mee". Maw, het rendeert niet, en dan is zo'n paard niet meer interessant. Ik kan best begrijpen dat een onervaren persoon dat nogal zwart ziet en dan gewoon de stekker eruit trekt om het even cru te zeggen.

Het maakt TS niet zoveel uit als ze niet meer kan rijden....als Othello zich maar lekker voelt.
Geen idee of moeder hier ook zo over denkt.

Je hebt erg veel soorten ''afgekeurd''...als een draver afgekeurt is om te koersen wil het nog niet zeggen dat hij niet als recreatie paard kan voldoen.Bijvoorbeeld.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:09

bobje26 schreef:
Een paard wat op die manier is afgekeurd heeft pijn, dat kun je haast niet ontkennen..

Jij kent dit paard dus? Ik ken er genoeg die op deze manier zijn afgekeurd en die nu (weer) paardwaardig leven. Daarnaast heb ik zelf een kapot paard... Je kunt niet alles over 1 kam scheren.

Ken jij de graad waarin het dier is afgekeurd? Heb jij met de desbetreffende dierenarts gesproken toentertijd? Maak jij het paard dagelijks mee zoals TS dit doet?
Er is een groot verschil tussen wat jij nu zegt en de realiteit. Ik kan geen pijn ontkennen want ik maak het paard niet dagelijks mee. Net zoals jij niet kunt beoordelen of het paard wel pijn heeft. Dat moeten we aan TS overlaten. Helaas lijken sommigen dat niet te (willen) snappen.[/quote]

Een paard wat op een dusdanige manier is afgekeurd (zoals beschreven was in het topic door vorige eigenaar) heeft dit paard inderdaad pijn bij het rijden. Dit zal elke goede DA kunnen beamen, een paard met zo'n keuringsrapport zullen de meeste zich nog afvragen of hij niet ingeslapen moet worden. Dus ja, ik kan op basis van keuringsrapport bepalen of dit paard pijn heeft. En al helemaal met rijden.. :(
Zegt toch genoeg dat ie 'op pijnstillers' het al veel beter doet?[/quote]

nogmaals....staar je nooit blind op een keuringsrapport.Maar kijk naar het paard zelf.Wie weet heeft de vorige eigenares hem laten keuren voor de springsport en kwam er uit dat hij dat daar niet goed genoeg voor was.Dat wil nog niet zeggen dat er niet een licht persoon een bosritje mee kan maken in stap.

Er lopen zoveel paarden rond met allerlei kwalen,bijvoorbeeld....Kissing spines(liefst 85% van de paarden die bereden worden hebben dat...)hoefkatrolontsteking...vaak kom je er nieteens achter,zolang het paard niet in verzet gaat of kreupel loopt.Ik heb paarden meegemaakt met HKO 4 op de foto...nog nooit een stap kreupel gelopen.Ook een paard met ernstige KS....volgens de foto...paard loopt als een zonnetje.

Ik wil niet beweren dat Othello niets mankeert,maar ik vermoed dat dat redelijk te doen is met natuurlijke pijnstilling en wat goede supplementen.

Anoniem

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:29

Ik heb van de vorige eigenaresse dit gelezen 'Hij had versleten nekwervels door het luchtzuigen en liep daarom altijd onregelmatig. Ook is zijn hoefgewricht door een ontsteking versleten.'
Dit zijn vaak dingen die met (veel) pijn gepaard gaan. In mijn vorige reacties had ik ook al vermeld dat je inderdaad het beste zelf kunt herkeuren (incl nek en misschien zelfs rug) en vanaf daar een beeld kunt schetsen. Het paard heeft de afgelopen jaren nou niet zo veel succes gehaald op gebied van gezondheid dus dat er iets mis is, is wel duidelijk. En versleten gewrichten los je niet op met goede voeding, helaas. Dit valt sowieso niet op te lossen, dus het enige is inderdaad pijnstilling. :)

De hoeven kunnen nog ontlast worden door speciaal beslag bijvoorbeeld, maar hoe ver dat nog gaat weet ik niet met zijn graad inderdaad.
Ik weet niet hoe hij er aan toe is maar afgaande op de foto's die ik gezien heb, topics die ik heb gevolgd en wederom dit topic weer heb ik niet het idee dat dit paard lekker gezond is en het hem naar de zin is om eerlijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:41

@geerke: ik had het niet over TS maar over haar moeder. Dat TS geen belang hecht aan rijden is 1 ding maar dat maakt alsnog niet dat moeders nut ziet om geld te pompen in een grasmaaier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:05

Varekaj schreef:
@geerke: ik had het niet over TS maar over haar moeder. Dat TS geen belang hecht aan rijden is 1 ding maar dat maakt alsnog niet dat moeders nut ziet om geld te pompen in een grasmaaier.

ik heb geen kinderen,maar ik zou als moeder zijnde juist heel blij zijn als mijn dochter er niet opzat en alleen borstelde :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:14

Dat denk ik ook maar helaas denkt niet elke moeder zo. Hobby kost geld dus hobby moet renderen...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:24

geerke schreef:
Varekaj schreef:

ik heb geen kinderen,maar ik zou als moeder zijnde juist heel blij zijn als mijn dochter er niet opzat en alleen borstelde :+

Hier een moeder die met liefde een aantal jaar de stalling, bijkomende kosten en uiteindelijk ook medicatie voor de pony van haar dochter heeft betaald terwijl ze er niet meer op kon rijden. Ze reed liever niet meer dan haar lieveling verkopen, tot het niet meer ging met de pijn van hoefbevangenheid t.g.v. cushing.
Maar ja, deze moeder heeft een paard dat op foto's helemaal stuk is, gebroken ruggenwervel die scheef is aangegroeid en bijna hersteld van een dubbele peesblessure, maar die met goed hulp van de hoefsmid, zadelmaker, osteopaat en instructie en heel veel geduld van mijzelf, het weer prima doet.

Ik kan wel snappen dat de moeder van TS er niet zo in staat als ikzelf. Voor mij was de motivatie van mijn dochter die door weer en wind op de fiets naar haar pony ging om medicijnen te geven, voldoende om door te gaan zolang het beestje niet ondraaglijk en vooral uitzichtloos leed.

Ik wens TS veel sterkte en wijsheid toe en hoop dat haar moeder inleest in de problemen van dit paard zodat ze met kennis van zaken een juiste beslissing neemt.
Dit begint bij het rapport van de afkeuring van 10 jaar geleden, zou mooi zijn als de foto's van toen vergeleken kunnen worden met de situatie nu en op basis daarvan gekeken wordt naar het toekomstperspectief en de wel of niet ondragelijke pijn van Othello.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:53

Naar mijn gevoel is TS iemand die alleen maar het beste zou willen en indien mogelijk alles uit de kast zal trekken voor Othello. Het is duimen dat haar moeder er voor open staat om haar dat te laten doen. Voor veel leken is een kapot paard een onbruikbaar ding, en heb je voor hetzelfde geld een nieuwe waar je wel vanalles mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:53

Als je de foto's van 10 jaar geleden wil vergelijken, moeten er eerst nieuwe genomen worden en dan moet iedereen dat ook willen en nodig vinden. En ik denk niet dat de volwassenen die mee voor dit paard zorgen, een tripje naar een kliniek overwegen.
TS zal toch wel het complete medische plaatje nodig hebben om de juiste keuzes voor haar paard te kunnen maken.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 20:21

Bedankt iedereen voor de ruime en inspirerende berichten en adviezen.
Momenteel is Othello heel actief en doet hij het goed.
Helaas Er niet aangekomen om foto's Te maken, ik had de hele dag stage.
Ik typ later op de laptop even alles wat ik uitgebreid wil melden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:29

Heel fijn dat hij zich beter voelt!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:54

even het beloofde berichtje vanuit mijn kant.
Ik ben afgelopen weekend in Gelderland geweest, bij vrienden langs geweest.
Heb Othello vandaag en gisteren zeer zeker gezien.
Vandaag kwam er een vriendin foto's maken van Othello en mij.
puur zoals Othello is zijn de foto's genomen.
Othello doet het aardig prima en hij ziet er nog redelijk voor zijn doen.
We hebben in overleg besloten dat hem hierna op asperiene poeder kan zetten zodat hij lichte pijnstiller heft.
Hij loopt veel op de weide en kan 24/7 hooi eten na zijn behoefte.
ik wil jullie allemaal van harte bedanken voor de vele adviezen en tips!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:03

ga je de foto's hier plaatsen?Fijn dat hij het goed doet!
Je weet dat er ook pijnstillers op basis van duivelsklauw zijn?Dat zou je eens kunnen proberen.Sommige paarden helpt dat enorm.
Is het inslapen voorlopig van de baan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:14

Asperine heeft veel bijwerkingen, wilg is natuurlijke asperine en kan je in capsules bij de apotheek kopen. Je moet dan wel de pure wilg hebben, zonder toevoegingen. Of de tip van Geerke, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:31

Ik geef ook duivelsklauw bij mijn merrie met artrose en botwoekering en dat werkt erg goed. Ze krijgt het niet altijd maar alleen als ze het nodig heeft. In de winter bijvoorbeeld wel permanent en in de zomer nooit (dan merk ik geen verschil tussen wel of niet voeren). Ook als 1 van mn andere paarden ergens pijn hebben geef ik ze duivelsklauw en dat werkt ook bij hen. Ik vind het, zeker om voor langere termijn te geven, een echte aanrader.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-16 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 14:40

Ik zetvanavond de foto's er op

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:09

Misschien Metacam proberen?? Of zeg ik nu iets heel stoms?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:48

Shanna schreef:
Ik geef ook duivelsklauw bij mijn merrie met artrose en botwoekering en dat werkt erg goed. Ze krijgt het niet altijd maar alleen als ze het nodig heeft. In de winter bijvoorbeeld wel permanent en in de zomer nooit (dan merk ik geen verschil tussen wel of niet voeren). Ook als 1 van mn andere paarden ergens pijn hebben geef ik ze duivelsklauw en dat werkt ook bij hen. Ik vind het, zeker om voor langere termijn te geven, een echte aanrader.

Eventjes off topic. Maar waar kopen jullie die duivelsklauw? Ik weet dat ze het hier in de natuurwinkel verkopen in pilvorm voor mensen. Maar kan je deze ook geven aan je paard? En hoeveel per dag geven,jullie? Helpt dit goed voor artrose enzo. Sorry voor even off topic

@ts Super dat Othello zich beter voelt. Hopelijk knap hij wat op van de wei en de rust.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:50

paardendrogist heeft wel duivelsklauw voor paarden, stuk goedkoper (mensen pillen zal je best veel van nodig hebben voor een paard)en meteen de juiste dosis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:11

Debbie00 schreef:
Misschien Metacam proberen?? Of zeg ik nu iets heel stoms?

Nee hoor, zeker niet stom. Zou ik ook proberen.

Met duivelsklauw nog nooit iets zien gebeuren bij paarden die serieus pijn hebben -O- . Bij mensen overigens ook niet, jammer genoeg. Terwijl er uit wetenschappelijk onderzoek wel degelijk is bewezen dat het werkt bij reumatische klachten:

http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/5 ... keken.html

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 19:01

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:50

Mooie fotos...maar hier schrijf je dat hij hooi en gras krijgt en in dat andere topic dat je heek veek moeite doet om hem aan te laten komen?Wat voer je hem nog meer?Ik vind zijn oogopslag helemaal niet slecht trouwens!