[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 13:00

Er gaat in elk geval niets verkeerd, TOT NOG TOE.
Jaopie heeft nu even een hoef-issue (stuk uit gebroken) dus die laten we even met rust. Eerst hoefsmidgedoe....

Khava ontwikkelt zich heel rap tot iets wat ik helemaal niet van haar had verwacht (nee ik geef nog niks weg).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:14

Jij gaat toch ook niet in cliffhangers beginnen hé -O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:14

Joh Terpentijn ! Dat noemen ze nou een mens nieuwsgierig maken zeg ! :P :P

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 13:19

Haha, nee, ik heb zelf een enorme hekel aan van die cliffdingen.

It's all sort of good, maar ik moet even de tijd zien te vinden om het overzichtelijk, begrijpelijk en leuk neer te zetten.

Op dit moment "zit ik er nog niet op", nee, voor het geval iemand dacht dat ik al woest op Khava door de dreven galoppeerde.

Niets is beter dan een one-on-one contact met haar (zo is inmiddels gebleken), met zo min mogelijk anderen er bij. More people = more stress, zowel bij haar als bij mij.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:42

Joh, zo leer je nog eens wat :D. Ik ben benieuwd naar de echte update. En ondertussen hang ik daar toch weer stiekem aan een cliff te hangen.... of heb ik die cliffdingen nou niet goed begrepen?

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:59

Terpentijn hoop dat je snel wat typtijd overhebt! Niet dat ik verder ook maar enigszins ongeduldig en nieuwsgierig ben hoor :o

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 16:13

Bit wil er nog steeds niet in... as in.. totally NOT... maar dat hoeft voor mij ook niet persé.

Niet appelbitje, niet voorverwarmd dubbelgebroken koperen-rolletj kneveltje, niet met en niet zonder appelmoes/stroop/whatever.
Grote paniek.

Dat probeer ik dus inmiddels niet meer, het wekt enorm wantrouwen bij haar.

Bijzonder vreemd, aangezien ze voor de rest op maar heel weinig nieuwe introducties met griezeligheid reageert(zeil, stukken knisperend aluminiumfolie, alleen een plotseling opgestoken paraplu vindt ze nog wel erg eng, maar als ik er mijn hand op haar hals er mee naar toe loop (als ik die op de grond heb gelegd)is het geen punt, ook niet als de wind het ding over de weide beweegt,dat zet me genoeg over het vertrouwen, ik bewaar het bit maar tot evtl later, ik heb tenslotte het Micklem hoofdstel.
Ik heb al door dat ze buitengewoon moeilijk tegen inperkingen van haar bewegingsruimte kan, ze is natuurlijk haar héle leven al een buitenpaard. Maar ook alles wat enige restrictie oplevert aan haar lichaam, of rondom haar, leidt héél gauw tot panisch gedrag.

Het aantrekken van een singel rond haar lichaam dan weer helemaal niet, dat vind ze allemaal weer wél okee.

Mijn bevindingen tot nu toe zijn wel ze een nog ernstiger vrijheidsvogeltje is dan Jaopie... ik moet eerlijk zijn: dát vermoedde ik al een tijdje, en ik probeer me daarop ook aan te passen: vandaar dat ik met haar wel allerlei vrijheidsoefeningen kan doen de met Jaopie eigenlijk nauwelijks kunnen (als je wilt blijven leven, hahaha).
Ze is uiterst slim , maar niet sluw (zoals Jaopie), zoals: ze is niet met hapjes/voer om te kopen dat is Jaopie wel), dus heb ik nog geen gericht (wan)gedrag bemerkt. Ze probeert je nooit te overtroeven of uit haar weg (personal space issue) te krijgen.

Ze is een bliksemsnel type, ga met haar NIET aan de slag als je niet 100% alert bent. Ze kan van de ene op de andere seconde in de RED ZONE geraken, om "ogenschijnlijk niets"reden waarom ik van plan ben aankomende maand een hartslagmeter aan te schaffen, zodat ik beter kan begrijpen wát haar upset maakt en wat niet. Haar er "effe doordrukken" werkt integendeel bij haar, dan heb je dus in no time hysterische paniek, gesteiger en watalniet.

"t Is een juffie met heel wat pit, vertrouwen tussen ons is alles, anders heb je minder dan niets.

Ze heeft iets heel weerspannigs, its kóppigs eigenlijk, dat heeft Jaopie dan weer niet, di is altijd wel óver te halen bij een, aanvankelijk "nou, nee" van zijn kant, bij haar voel je dat dat op een nóg groter NEE uitdraait. Ze zal het echte nooit tégen je inzetten, net zo min als haar lijf (alweer een verschil met Jaopie, de verschillen zijn inmiddels niet meer óp te noemen), want ze is uiterst beleefd.

Dit even in kort bestek haar "karakter", ik zie mij er dit jaar nog wel op rijden, ze is namelijk niet hysterisch (als je de RED ZONE kunt voorkomen) of onwillig.

Het weggehaald worden bij Jaopie blijft een enorm issue, maar daar ga ik binnenkort een nieuwe tactiek op loslaten.

Dit was nog niet de beloofde update, hoor, maar een stukje voor-analyse, hahaha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:52

<----- huh moet ik wat? | ja doen we, leuk!! | red zone -------->

Bovenstaande schaal is een bekende. Lastige is dat het stukje "ja doen we, leuk!!" 0.5 cm is en je hulpen elke keer 1cm sterker worden. Dan mis je dat samenwerkingsstukje nog wel eens. Die tussenstap in de intensiteit van je hulpen vinden is een uitdaging, maar ben je er, dan kan plotseling alles.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:42

Misschien is bitloos of hackamore iets voor haar?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:54

En toen ze een jaar geleden (of misschien wel langer geleden inmiddels) ingereden werd, heeft ze toen ook geen bit ingehad?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 18:19

Jawel, ik meen twee keer of zo, dat vond ze ook niet bepaald leuk, ze kregen het er wel in, maar ze liep er wel vrij geirriteerd mee, van wat ik begrepen heb.
Ze heeft zowieso een heel moeilijk mondje, ze had eerst (voordat ze zadelmak werd gemaakt, dus als veulen toen ze bij mij kwam) ook wel een halster/hoofdstel issue,met name achter haar oren, maar dat is echt wel weg nu. Die mond is echter een redelijke ramp (ook met wormspuiten.. tandarts (die moet haar zowat platspuiten om er alleen al IN te kunnen kijken).... een drama). Dat vind ik op zich niet zo'n issue momenteel, ik heb een Micklem hoofdstel waar evtl een bit in kán maar niet hoeft.. ze is (elders)merendeels bitloos zadelmak gemaakt dus. Ik vind het zelf geen probleem voorlopig of helemaal bitloos met haar door te gaan.
Wormspuit krijg ik er in door haar jaloers te maken (komt Jaopie weer van pas) met lekkere muesli wat ik dan zogenaamd eerst aan Jaopie geef. Ja, dan moet ze het ineens wel.
Je kunt nog steeds heel makkelijk van als op-en aan haar hangen, dekens, zadelen, hoofdstel, no problems.

Ze is vandaag 7 jaar geworden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:51

Okay, ze is toen dus ook min of meer bitloos ingereden. Vroeg het me af of het iets nieuws was dat ze het bit niet in wou.
Die van mij stopt het liefst alles in haar mond, dus ook het bit. Staat vaak nog als ik het hoofdstel af doe te lummelen met alleen bit in haar mond. Heeft daarentegen weer een bloedhekel aan neusriemen. Ik rijd wel met, want ik rij ook wedstrijden en vind dat met een bit mooier stabiel ligt, maar heel losjes.

Een hackamore voor een groene???!!! Brrrrrrrrrrr..... >;) Moet er niet aan denken!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 19:05

Nee, dát gaan we ook niet doen (hackamore), we gaan helemaal niks doen wat lijkt op harder, strenger, dwingender'.
Ik heb zo het gevoel dat ik haar dan binnen 1 seconde in de REDZONE heb. En dat is dan ook écht paniek.
Zo lang je het allemaal in alle rust en wat speels aanpakt komt ze een eind mee, ik probeer nou net uit te vogelen waar de grens bij haar momenteel ligt. Natuurlijk moet je ook wel eens doorpakken, en dat kún je ook bij haar, zo lang ze die grens niet benadert.
Ze is in geen geval gevaarlijk (voor mij of een ander) of "kwaadwillend" zoals Jaopie dat wel kan zijn, ze is eerder een gevaar voor zichzelf als de paniek toeslaat. Want ze komt bijv. vrij makkelijk omhoog. Héél hoog... ze is al eerder eens achterover geslagen in haar jongste jaren.
Het werkt natuurlijk ook niet me dat ik niet dágelijks tijd voor haar heb momenteel.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:13

Let wel op, dat omhoog komen wordt wel een gevaar voor jou als ze dat ook onder het zadel gaat doen. Ik heb er ook een die makkelijk op de achterste beentjes staat. Meerdere malen mee omgeslagen en was echt gevaarlijk als ze haar bui had. Als ze eenmaal onder het zadel is zul je daar heel consequent in moeten zijn. Omhoog komen is stout en wordt niet getolereerd. Bokken mogen ze van mij, wegschieten omdraaien en klieren heb ik allemaal geduld mee. Maar omhoog komen is klappen krijgen en naar voren. Zero tollerance. Anders zetten ze dat voor je het weet te pas en te onpas in om hun zin te krijgen. Zeker merries!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 19:29

OHZ heeft ze nooit gebokt óf gesteigerd. Ook niet toen ik er zelf op zat. maar goed, op dat punt zijn we nu nog niet weer aangeland, en wat niet is kan nog komen, ik ben daar echter niet zo beducht voor.
Aan de hand steigert ze sóms, als ze dus in de RED ZONE schiet en ik dat niet aan zag komen.
Zó goed ken ik haar dan weer nog niet, dat ik alles bij haar aan zie komen.
Bij Jaopie zie ik natuurlijk wél al die onzin aankomen, en dat kan een echte strekenpatser zijn, maar die ken ik dubbel zolang als ik haar ken.
Haar ken ik nu al weer veel beter dan een half jaar terug. heb er ook nooit ook zo veel mee bezig gegaan als met Jaopie indertijd, op dezelfde leeftijd red ik daarmee al door het dorp buiten, dat wreekt zich nu dus.
But... nothing lost yet... ze WIL wel, dat merk in aan alles (het is soms dringen bij het weidehek:
Jaopie: Haa, IK.
Khava: Nee, man, die komt voor mij!
Jaopie: Wat, voor jou? Wat stel jij nou voor? Ga opzij! IK!
Khava: Hallo zeg, ouwe, daar trap ik nu niet meer in, ikkus!
Jaopie: Maar wat zullen we nou... (dreunt Khava opzij)
Khava: (rent een rondje om J. heen om een beter positie bij het hek te krijgen) Haiiii hier ben IKKKK!
Jaopie: Wel g... wat zullen we nu..? Ga toch weg krielkip (slaat met een achterbeen uit)
Khava : (rent gierend weg en komt terug om J. in z'n dikke kont te bijten): je komt er nog wel achter, jij!

Inmiddels ben ik bij het hek en sus ik de boel door elk een hapje te geven (J. eerst).

Khava laat zich echt ook niet de kaas van het brood eten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:34

Zo te horen willen ze allebei wel...dus je gaat het nog druk krijgen :D
Fijn dat ze onder het zadel geen spatjes heeft. Dat maakt het geheel een stuk eenvoudiger.
Succes met beide paarden! Ga je Jaopie ook weer oppakken deze zomer?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 13:10

Ja zodra zijn hoeven weer enigszins in orde zijn (is stuk uit LA gebroken) en dat zonder gevaar op meer schade weer belast kan/mag worden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 22-05-16 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:13

Heb je met bit al eens een ongebroken kunststof ding geprobeert, of is dat het appelbit? Oude tinker hier wil alleen ongebroken dun en geen metaal in zijn mond. Al het andere is mond open, dikke paniek en stress, en heel veel kwijl.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:06

Onze geflipte maflinger loopt het best op een ongebroken appel-knevelbitje. Mijn Tennessee Walker weigert haar mond open te doen en kent enkel bitloos. :D

Oeh wat zonde van de hoef.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 10:49

Voor Khavanna heb ik 2 bitjes klaarliggen: een ongebroken appelbitje en een dubbelgebroken kneveltje met een koperen rolletje in het midden.
Voor als ze daaraan toe is.
Smid voor Jaopie komt maandagavond weer. Hopelijk daarna weer alles in bruikbare/belastbare staat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 14:25

Er is geen (halster)touw meer aan vast te knopen...

Khava wil geen bit in de mond, maar neemt inmiddels met veel plezier een halstertouw achter de kiezen. Moet 't dan maar een lederen bitje worden?

Jaopie is een psychopaat, want als die Khava met het halstertouw in de mond ziet (ze neemt dat dus zelf aan, en op, helemaal dwars in haar mond, iets geheel nieuws dus) wordt hij op een of andere manier woedend en rent op haar af en probeert haar haar eigen halstertouw uit de mond te rukken.

Wat héb ik voor paarden...?!?

Wordt hoe dan ook vervolgd...
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-05-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:28

Leuke paarden met een mening. :j fijn toch, maar een leren bitje is op zich niks mis mee, lekker zacht alleen zijn wel wat dikker meestal.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:15

Mooi, lijkt het in ieder geval geen tandenprobleem te zijn.

Weet je wat ik denk? Het is gewoon een merrie :D. Dat vergt inderdaad een heel andere aanpak dan macho Jaopie. Wel een soort van fijn, zo'n opeenstapeling van leermomenten. Dan gebeurt er tenminste wat en kan je van ontwikkeling spreken. Niet alleen bij de dame in het spel trouwens, ook bij de aanwezige heren }>.

Ik geniet in ieder geval mee (en ja, ik sta een beetje in jouw schoenen want ik heb inmiddels 2 merries. En waar ik bij nr. 2 dacht dat ze heel introvert en relax was toen ik haar kocht 6 maanden geleden, bleek ze depressief te zijn. Dat is nu grotendeels opgelost en wat heb ik nu? Een zeer alert paard wat zich overal tegenaan bemoeit, overal eerst eens over na moet denken en dan vaak wel genegen is (let op mijn woordkeus, mijn leiderschap wordt nog weleens in twijfel getrokken :D) zich naar mijn wensen te voegen. Verder is ze groot(s) in alles wat ze doet. Zo leuk, zo leerzaam, vooral voor mij ...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:22

terpentijn schreef:
Voor Khavanna heb ik 2 bitjes klaarliggen: een ongebroken appelbitje en een dubbelgebroken kneveltje met een koperen rolletje in het midden.
Voor als ze daaraan toe is.

Even een vraagje als het mag :o In welke maat heb jij dat bitje aangezien Khavanna ook niet zo groot is. Ik kan ze nergens kleiner vinden dan 12,5 cm -O- :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:06

Bij ons wilde onze pony bit ook niet in hebben eerst. We hebben het toen in stappen opgeknipt en eerst geleerd haar mond te openen wanneer we er een vinger in staken. Dat vond ze heel raar. Toen dat bevestigd was nam ze het bit zo aan. Het probleem zat m bij haar dus in het mond openen ipv in het bit an sich. Heb je dat al eens overwogen?