[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:48

Ik vermoed dat daar ook wel eens een veulentje in zou kunnen zitten..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:05

Heel goed kijken naar verschil in dikte buik tussen links en rechts, als die laatste foto goed recht en van redelijk 4kant staand paard genomen is zie ik daar idd een verschil tussen wat door dracht komt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 20:09

tamary schreef:
Heel goed kijken naar verschil in dikte buik tussen links en rechts, als die laatste foto goed recht en van redelijk 4kant staand paard genomen is zie ik daar idd een verschil tussen wat door dracht komt.

Ze heeft altijd 1 bolle kant en 1 "hang"kant van haar buik heb ik het idee.
Ik mag wel gewoon aan haar uier komen overigens (via achter). Heb hem vandaag schoon staan maken, ze houd me scherp in de gaten maar staat het erg goed toe. Zijn nog best flinke tietjes vergeleken met alle andere paarden in de weide.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:34

Is er al een oplossing gekomen voor het scan apparaat? Ben benieuwd :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 15:59

KellyR schreef:
Is er al een oplossing gekomen voor het scan apparaat? Ben benieuwd :)

Scannen was bedoeld voor cystes op de eierstokken, maar heb de symptomen toch maar even opgezocht en dat past totaal niet. Daar krijgen ze vervelend hengstengedrag van en het is juist een enorme schat. Dus ik hoop dat er snel iemand kan komen opvoelen. Ze zou tussen de 185 en 290 dagen kunnen zitten.

Vandaag werd ik begroet met haar murmerende hinnekje, super lief <3
Ze staat wel met haar lippen te frummelen en heeft diarree door het nieuwe hooi wat ze ook niet zo lekker vinden. Voordeel is wel dat ze lang te eten hebben terwijl het eerst echt meteen weg was.
Ze had vandaag 90% van de tijd haar buik links hangen, best apart.

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 18:05

Nou, druk dagje gehad.
Was net terug van de weide en toen belde de kliniek dat ze vanmiddag wel wilde komen.
Gelukkig een fijn vrouwtje en het opvoelen ging heel goed (ookal belieft ze echt geen praam en heb ik een bakje drop gebruikt :P )

Conclusie:
Geen veulen
Geen rare dingen op de eierstokken of baarmoeder
Geen ontstoken uier
Geen bijzondere hoeveelheden gas oid

Geen verklaring voor haar symptomen -O-
En nu? Nu wacht ik maar een paar maandjes af, weet het nu niet meer eigenlijk. Heb wel wat opties gekregen maar het is wild gokken dus sta er nog niet echt om te springen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:25

Pff jeetje :(:)

Hier word je ook niet wijzer van zeg...

Sterkte

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:47

Wat vreemd zeg en ontzettend balen! Hopelijk is het niets ernstigs en komen jullie er achter wat het is. Sterkte :(:)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:58

In ieder geval kan je weer wat dingen wegstrepen. Zie je haar nog steeds gapen? Heeft ze toegang tot onbeperkt hooi? Misschien toch meer het probleem zoeken richting het voerregime? Misschien zijn de maagklachten wel zwaarder en is de maagcompositum niet voldoende? Maagklachten gaan vaak samen met darmklachten en natte mest.

Hoop dat je toch snel vind wat er speelt, veel sterkte!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:58

Jeetje wat vreemd zeg. Begrijpelijk dat je het niet meer weet. Sterke! :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 19:04

Weidebloem schreef:
In ieder geval kan je weer wat dingen wegstrepen. Zie je haar nog steeds gapen? Heeft ze toegang tot onbeperkt hooi? Misschien toch meer het probleem zoeken richting het voerregime? Misschien zijn de maagklachten wel zwaarder en is de maagcompositum niet voldoende? Maagklachten gaan vaak samen met darmklachten en natte mest.

Hoop dat je toch snel vind wat er speelt, veel sterkte!

Ik heb het voerregime helaas niet helemaal in handen, paard staat met 5 andere merrie's.
Op het moment hebben we heel wisselend hooi en we zijn nu net van zuurkool naar prachtig droog hooi naar rijk vochtiger hooi gegaan en daar reageert ze wel op ja.
Op het moment doen ze wel de hele dag met hun hooi terwijl ze het droge hooi binnen een uur op hadden ookal lag er enorm veel.
Ze geeuwt ook nu, maar dat is weer sinds het hooi is veranderd.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:08

Pff, lastig zeg. Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze drachtig zou zijn, ze heeft een flinke buik.
Heel veel sterkte, hoop dat je er snel achter komt wat haar mankeert!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:32

Balen dat je nu nog niks weet! Misschien dan toch doorpakken. Ze heeft nu misschien wel door Hoe ze onder t werk uit kan komen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 19:33

lotteElb schreef:
Balen dat je nu nog niks weet! Misschien dan toch doorpakken. Ze heeft nu misschien wel door Hoe ze onder t werk uit kan komen?

Misschien, maar gezien ze ook niet wil draven aan de longe en ik haar buik niet aan mocht raken durf ik haar niet zo goed te straffen voor iets waarvan ik vermoed dat het lichamelijk is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:38

maagzweer?
of is dat iets dat al uitgesloten is?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 19:40

Nouvel schreef:
maagzweer?
of is dat iets dat al uitgesloten is?

Is geen onwaarschijnlijke optie maar ik kan niet naar de kliniek komen met haar (geen auto, trailer of BE rijbewijs) en de behandeling is te duur om op de gok preventief te doen. Ze eet haar krachtvoer met smaak dus heel typisch zou ook dat niet zijn.
Maar staat wel hoog op het lijstje om te gaan onderzoeken over een tijdje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:53

Je zou een tijdje lucerne bij kunnen geven, of doe je dat al?
Dat neutraliseert het maagzuur en kan nooit kwaad als je daar last hebben.

Wij hadden een pony die in het begin ook erg gevoelig was op zijn buik en heel boos werd als je daar poetste, we hebben hem in het begin redelijk wat lucerne bij gevoerd en daarnaast gewoon veel goed ruwvoer, na een aantal maanden werd de gevoeligheid op zijn buik minder en zijn we ook de lucerne weer af gaan bouwen en uiteindelijk helemaal gestopt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 19:54

Nouvel schreef:
Je zou een tijdje lucerne bij kunnen geven, of doe je dat al?
Dat neutraliseert het maagzuur en kan nooit kwaad als je daar last hebben.

Wij hadden een pony die in het begin ook erg gevoelig was op zijn buik en heel boos werd als je daar poetste, we hebben hem in het begin redelijk wat lucerne bij gevoerd en daarnaast gewoon veel goed ruwvoer, na een aantal maanden werd de gevoeligheid op zijn buik minder en zijn we ook de lucerne weer af gaan bouwen en uiteindelijk helemaal gestopt.

Is dat nuttig 1x in de 2 dagen naast dagelijks een flinke bult hooi?
Heb het al eerder overwogen maar vond het een beetje sonde van mijn geld, ziet er uit als duur hooi.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:00

lucerne neutraliseert maagzuur en dat werkt over het algemeen goed bij maagzweerachtige problemen.
Je hebt geen mogelijkheid om elke dag te voeren?
Dan zou je het kunnen proberen om de dag, dat kan nooit kwaad...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 20:04

Nouvel schreef:
lucerne neutraliseert maagzuur en dat werkt over het algemeen goed bij maagzweerachtige problemen.
Je hebt geen mogelijkheid om elke dag te voeren?
Dan zou je het kunnen proberen om de dag, dat kan nooit kwaad...

Dagelijks voeren is voor mij eigenlijk te zwaar, na 2 of 3 dagen na elkaar gaan zit ik meestal met koorts op de bank voor een dagje en dan heb ik niet eens iets bijzonders gedaan.

Hoeveel zou ik moeten voeren dan? Vind de lucerne van feralhorsecare wel mooi spul maar daar zit lijnzaadolie op. Gaan zoveel verhalen de rondte over voer dat ik al blij ben dat ik zo ver ben dat ik weet dat ik graanvrij wil :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:09

Ik heb altijd dat van Hartog gegeven, zit wel iets melasse in maar ook haverstro en dat maakt de verhouding calcium-fosfor weer wat rechter als je er echt veel van zou voeren.
Van Subli is een hele zuivere lucerne te koop maar die aten ze hier minder graag.
Je zou kunnen starten met een voerschep per dag en eens kijken of je na een tijdje verschil merkt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 20:17

Nouvel schreef:
Ik heb altijd dat van Hartog gegeven, zit wel iets melasse in maar ook haverstro en dat maakt de verhouding calcium-fosfor weer wat rechter als je er echt veel van zou voeren.
Van Subli is een hele zuivere lucerne te koop maar die aten ze hier minder graag.
Je zou kunnen starten met een voerschep per dag en eens kijken of je na een tijdje verschil merkt.

Ik ga er eens naar kijken, is allicht goedkoper dan onderzoeken beginnen zonder enige idee waar te beginnen.

Afbeelding
Beetje sneu is ze wel met 3 keer een beetje water poepen in een kwartier.

Had haar overigens in de loop gezet toen ik de dierenarts ging ophalen, vond haar aan de andere kant van de weide. Was nog erg lastig haar mee te nemen naar de loop zonder halstertouw met een hele kudde paarden die volledig debiel uit hun plaat gingen _-:(
Ze moet er haast wel uit zijn gesprongen, blij dat ze zich niet verwond heeft :x

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:53

Goedkoper maagzweer medicijn kun je bij abler.com kopen. Zelfde bestanddeel als gastroguard (omeprazol) maar flink goedkoper.

Wat voor opties had de DA nog meer aangegeven?

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:56

Jeetje Es, even globaal wat berichtjes gelezen, gaat lekker dus..
Wij voeren ook luzerne van hartog. 2x per dag 2 flinke handen. Misschien kan je vragen of je weidegenoten als ze er zijn ook wat willen geven? :)

Gelukkig niet drachtig. ;) Succes!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:20

Luzerne is fijn om te geven, en daarvoor hoef je niet meerdere keren naar stal om te geven. Kan gewoon één keer per dag.
Is er al eens een bloedtest gedaan.?
Wat ik je als tip mee wil geven: kijk eens naar thermografie. Karin Leibbrand komt volgende week rosie doen. Via warmte kijken ze het hele paard na overal waar iets zit dat kunnen ze zien. Misschien is het wel een idee :o