Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:48

ceasario schreef:
Sjef Janssen:

"How we work the young horses depends on the horse. Some we ride real deep, some we ride 'half deep' or however you want to call it. You cannot tell until you go ride the horse. If a horse has a lot of back problems, problems accepting the bit, and very difficult to stretch out, then those horses we very often ride very deep.

But what is deep?

Most of the time a horse has different blocks in his neck and jaw. Before you get to the deepest point, sometimes then especially with stallions, you have four or five of those frontiers that you will hit before you get him that far down that when you open your hand and give, you have the feeling that he really wants to stretch out without falling on the forehand, you really feel the back come up - they want to go round and stay round. Every time you open your hand and the horse wants to put his head straight up, that's a sign that he has not been deep enough - it's as simple as that. So with some horses you have to go very deep before you feel that they really want to stretch out and stay over their back. Some horses have that feeling more naturally, and they have a stronger back - so you don't need to ride them that deep, but you should be able to do it."

Met deze stelling ben ik het eens.

Djies, ik ben een dagje weg, en alweer 2 pagina's vol met discussies.

Aqua, om even over je antwoord van vorige pagina terug te komen:
Wellicht trainen wij dusdanig anders wat je wellicht in 2 termen kunt weergeven: dressuurmatig/corrigerend en herstellend/corrigerend. Hierbij zou ik mijzelf in de eerste categorie en jou in de 2e indelen. Ik kan mij nml niet voorstellen met jouw manier van trainen (no offence) om zo wedstrijdgericht voor te bereiden. Wat jij? Lachen

sjips, ik heb nu alweer een 3e pagina gemaakt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:59

Ik ben trouwens benieuwd naar of de professor voor het onderzoek al een mening had over het achter de ll en Ldr rijden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:06

Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:
En nee, het systeem waarin wij trainen link ik niet aan Ozep zijn karakter, kom morgen maar een bosrit met hem maken, dan begrijp je waar we in de training en op wedstrijden wel eens tegen aan lopen, dat heeft niets met de werk houding te maken.
Ow wat flauw weer dat ik gelijk een bosrit moet maken op Ozep. Jij weet net zo goed als ik dat als een paard jarenlang op een manier getraind wordt dat je dat er niet 123 uit hebt.

Maar ik vind het jammer dat jij niet nadenkt waarom je paard lastig is, en maar gewoon roept............tja hij's lastig, kweet ook niet zo goed waarom Een goede ruiter denkt daar volgens mij over na. Die kijkt waar de problemen zitten van een paard. En gaat niet koste wat kost een systeem narijden omdat het tegenwoordig in de mode is en door de groten van de dressuurwereld gereden wordt!!
[/quote]
Dat is helemaal niet flauw wat ik daarmee wil duidelijk maken is dat je het karakter van Ozep tijdens buitenritten het snelste tegen komt.
Iedereen weet dat als je je paard wat verder doortraint, je tegen stukjes aanloopt welke ze moeilijk vinden. De één legt zich daar sneller bij neer dan de ander.
Dat merk je heel duidelijk met buitenritten, de één is bang voor een trekker, maar door hem op zijn gemak te stellen en wat te overbluffen kom je er langs. De ander weigert überhaupt al van het erf af te lopen, een stronkje te passeren, een drempeltje over te stappen, een andere paard te passeren etc.
En niet alleen omdat ze bang zijn, maar ook omdat ze het gewoon niet willen en zulke situatietjes met 4 benen aangrijpen om de rutier/amazone uit te proberen.
Niet altijd even makkelijk, maar als je zulke paarden eenmaal 100% voor je gewonnen hebt dat heb je van zo'n karakter profijt. Ik heb Ozep nu 2,5 jaar en ben er nog lang niet, Juud had aan On Top ook zo'n paard, die heeft veel meer talent en ervaring als ik en heeft hem nu na 5 jaar helemaal er doorheen. Ik heb dus nog een lange weg te gaan.

Verder rijd ik Ozep niet in dit systeem omdat ik de grote na wil rijden, ik rijd pas een paar jaar echt fanatiek, toen ik na jaren van alleen klungelen niet verder kwam ben ik bij Juud terecht gekomen omdat die op 5 minuten stappen bij mij vandaan zat. Toen wist ik nog niet eens dat er verschillende systemen waren. Inmiddels heb ik de laatste jaren wat meer om mij heen gekeken om te zien waar ik, en andere mee bezig zijn. Maar nog nergens heb ik met mijn paarden, mij beter op mijn plaats gevoeld als bij Juud en het systeem waarin zij lesgeeft. Jij bent zelf al een keer aanwezig geweest bij één van mijn uitstapjes richting het klassieke en hebt gezien wat dat met mijn paard deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:07

Dat wil ik idd ook wel weten.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:08

Pipo schreef:
Ik ben trouwens benieuwd naar of de professor voor het onderzoek al een mening had over het achter de ll en Ldr rijden.
precies dat is ook wat ik bedoel.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:12

Sjuimpje schreef:
Ik heb Ozep nu 2,5 jaar en ben er nog lang niet. Ik heb dus nog een lange weg te gaan.

Ach, ik heb Tol 9 jaar en ik sta ook nog steeds voor verassingen Haha! Ik ben er ook nog lang niet met hem (en nee, niveau heeft hier niets mee te maken Knipoog)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:12

Ik ga trouwens het artikel er zo weer even bijzoeken,
want ik concludeerde in de snelligheid dat alle Engelse rijsport schadelijk zou zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:13

Tyrza schreef:
Ach, ik heb Tol 9 jaar en ik sta ook nog steeds voor verassingen Haha! Ik ben er ook nog lang niet met hem (en nee, niveau heeft hier niets mee te maken Knipoog)

*LOL*
Jullie waren al bekant GP toen hij jou nog in de buitenbak wist te verassen Haha!
(Henny H; "suprice suprice")

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:16

Mijn vraag ?
Wie heeft nu werkelijk het artikel gelezen.?
En de reactie van bv. de bondscoach.

"Strikte naleving van het FEI-reglement door juryleden en ruiters is daarvoor heel belangrijk.

Zo zegt artikel 100.6 dat paarden hun hoofd bij al het werk,met inbegrip van het halthouden,iets vóór de loodlijn dragen.
Wordt het paard achter de loodlijn gereden,moet de jury keihard tegen optreden.Dat doet men tegenwoordig gelukkig ook.
Het resultaat daarvan is dat ruiters thuis hun paard op een correcte manier trainen.
Immers: train je thuis verkeerd,krijg je je paard in de ring niet in de correcte houding" Aldus Bert Rutten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:20

Sjuimpje"]
[quote="Pipo schreef:
[. Jij bent zelf al een keer aanwezig geweest bij één van mijn uitstapjes richting het klassieke en hebt gezien wat dat met mijn paard deed.
[/quote]

In een uurtje rijd je niet zomaar even een systeem. Daar doe je jaren over, paardrijden is een studie op zich volgens mij.

Verder weet je hoe ik over Juud denk, dus daar is het geen aanval op. Alleen denk ik dat Ozep en On Top niet te vergelijken zijn met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:21

ceasario schreef:
Zo zegt
artikel 100.6
dat paarden hun hoofd bij al het werk,met inbegrip van het halthouden,iets vóór de loodlijn dragen.
Wordt het paard achter de loodlijn gereden,moet de jury keihard tegen optreden.Dat doet men tegenwoordig gelukkig ook.
Het resultaat daarvan is dat ruiters thuis hun paard op een correcte manier trainen.
Immers: train je thuis verkeerd,krijg je je paard in de ring niet in de correcte houding" Aldus Bert Rutten.

Bij welke wedstrijden doen ze dat dan?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:22

Niet wat kwaliteit betreft, maar blijkbaar wel in karakter aangezien Juud mij vaak voorbeelden geeft hoe zij het met On Top heeft opgelost.
En in een uurtje rij je geen systeem na, maar vaak hou je wel een paard handvaten er aan over waar je verder op kan borduren en dat was toch ook niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:24

ceasario schreef:

Zo zegt
artikel 100.6
dat paarden hun hoofd bij al het werk,met inbegrip van het halthouden,iets vóór de loodlijn dragen.
.

Interessant regeltje...........want eigenlijk zijn we dan allemaal fout bezig!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:26

Pipo"]
[quote="ceasario schreef:
Zo zegt artikel 100.6 dat paarden hun hoofd bij al het werk,met inbegrip van het halthouden,iets vóór de loodlijn dragen.

[/quote]

Ik vroeg wie heeft het artikel gelezen in de PK.
En dit is overgetypt uit de pk ,wat Rutten zei.
Dus daar zullen ze hem waarschijnlijk aan gaan houden.
En dan komen die voorbeenlopers toch in de problemen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:26

Pipo"]
[quote="ceasario schreef:

[/quote]
Hier word je echt door de meeste jurys echt welafgestraft op achter de LL lopen.

Goede zaak.

Maar dan heb ik wel weer een nare bijsmaak als het dan om paarden gaat die van voren in het front getrokken worden ipv van achter naar voren gereden worden en de rug totaal wegdrukken. Die dan hoog eindigen.

geef mij persoonlijk dan maar dat paard dat net 2cm te diep loopt, maar wel met de ontspanning in het lijf.

want spanning is mijn inziens altijd funest.

Dan heb ik het over B en L want in het M en Z horen paarden uiteraard wat hoger ingesteld te kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:32

runningkawa schreef:

Hier word je echt door de meeste jurys echt welafgestraft op achter de LL lopen.

Goede zaak.

Maar dan heb ik wel weer een nare bijsmaak als het dan om paarden gaat die van voren in het front getrokken worden ipv van achter naar voren gereden worden en de rug totaal wegdrukken. Die dan hoog eindigen.

geef mij persoonlijk dan maar dat paard dat net 2cm te diep loopt, maar wel met de ontspanning in het lijf.

want spanning is mijn inziens altijd funest.

Dan heb ik het over B en L want in het M en Z horen paarden uiteraard wat hoger ingesteld te kunnen worden.

Dat ben ik wel weer met je eens.............blijft een moeilijk onderwerp he Haha!

Maar kan iemand mij al vertellen of de professor voor hij het onderzoek begon al een mening had over de diverse methodes? Want volgens mij scheelt dat wel een beetje.......

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:36

Pipo schreef:
[Maar kan iemand mij al vertellen of de professor voor hij het onderzoek begon al een mening had over de diverse methodes? Want volgens mij scheelt dat wel een beetje.......
[/quote]

Vlgs. PK.
De dierenarts en patholoog onderzocht meer dan duizend dieren.

(Is iets meer dan het OCD onderzoek in Lelystad Haha! )

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:39

Vlgs PK
Eenvoudig vertaald onderzocht Weiler de overbelasting van de verankering van pezen en banden aan het bot en de gevolgen daarvan in benen en vooral aan de overgang van nek naar schedel.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:44

Maar nergens staat bij welke paarden en hoe die paarden gereden waren,
daardoor concludeerde ik dus dat de hele Engelse rijsport omgegooid moet worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:44

Pk.
Er is een direct verband tussen de afwijking en het diep en rond rijden.
Alleen de mechanische trekbelasting door het extreme afbuigen van het hoofd,veroorzaakt de botwoekering.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:45

Die opmerking staat er wel, maar zoals de rest van het stuk is opgesteld kan je die constatering absoluut niet in verband brengen met de resultaten van het onderzoek.
Of ze hebben heel onhandig geknipt in de uitkomsten.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:46

ceasario schreef:
Alleen de mechanische trekbelasting door het extreme afbuigen van het hoofd,veroorzaakt de botwoekering.

heeft diegene ook gezegd wanneer het "extreem" is. oftewel is daaraan een waarde toegekend?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:50

PK:
De gevolgen van de botgroei in de nek/schedel-aanhechting uiten zioch met name in de rittigkeitsproblemen.
Paarden die gaan headshaken als er druk opgezet wordt,paarden die teugelkreupel zijn of paarden die zich gewoon niet lekker laten bewerken.

________

Bij de headsheakers in relatie tot pijn en men verdoofde deze dieren werd het hoofd stil.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:51

ceasario schreef:
Mijn vraag ?
Wie heeft nu werkelijk het artikel gelezen.?
En de reactie van bv. de bondscoach.

"Strikte naleving van het FEI-reglement door juryleden en ruiters is daarvoor heel belangrijk.

En wat met, thuis eerst diep losrijden en tweede helft van de training wedstrijdgericht in stellen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:54

Sjuimpje schreef:
Die opmerking staat er wel, maar zoals de rest van het stuk is opgesteld kan je die constatering absoluut niet in verband brengen met de resultaten van het onderzoek.
Of ze hebben heel onhandig geknipt in de uitkomsten.

Ik zit het hier ook te lezen.
En ook de commentaren.
Ik heb het nu pas onder ogen. En de strekking van het verhaal is wel duidelijk. incluis de commentaren.

En kun je dit onderzoek niet afmaken met een malloot.
Want dan hebben we in Utrecht nog veel malloten zitten die voor een onderzoek met minder arbeid en veel meer erkenning gekregen hebben.