Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:03

Petra_O schreef:
Heftige discussie altijd weer... Jullie hebben me wel gemotiveerd om even een rondje cardio kickbox te gaan doen :D. Ik ben zelf tien kilo afgevallen voordat ik mijn welsh cob ben gaan inrijden. Ik woog 74 kilo en dan is met 1,63 echt te zwaar. En mijn pony is maar 1,40, dus het was ook echt wel nodig. Vroeger was ik inderdaad van mening dat een paar kilo teveel niet uitmaakte als je maar goed zat. Dus goede les, goed zadel en niks aan de hand. Nu merk ik pas hoeveel beter ik kan zitten nu ik slanker ben. Nog steeds fan van lekker eten en geen sportfanaat, maar ik weet nu wel waar ik het voor doe!

Van zo een instelling word ik blij, echt blij! *\o/*

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 17:47

Iedereen kan weer tot bedaren komen. En de soms kwetsende en discriminerende opmerken in de kast doen. Vriendin is vandaag gaan kijken bij een bonte Fries en die komt op proef. Ik heb begrepen rond de 1.65. Weet er nog niet veel van was er niet bij. Toch bedankt voor alle meningen altijd interessant leesvoer. :)

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:36

Tigra_ schreef:
Iemand van 1.60 die 95 kilo weegt is voor een paard veel belastender dan iemand van 1.80/190 die 95 kilo weegt. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Ooit iemand zien hardlopen in een iets te strak shirt met flink wat overgewicht?
Zo niet zoek het eens op en je begrijpt precies wat het probleem is.

Je hoeft mij echt niet op deze manier aan te spreken hoor daar ben ik totaal niet van gediend.
Ik ben niet achterlijk.
95 kilo is 95 kilo, of je nou vet hebt of niet dat maakt je geen kilo lichter. Dus de discussie blijft hetzelfde.

Lonan

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:41

Fijn Armitage, ik hoop dat hij/zij gaat bevallen en dat je vriendin er veel plezier mee gaat beleven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:06

Lonan schreef:
Tigra_ schreef:
Iemand van 1.60 die 95 kilo weegt is voor een paard veel belastender dan iemand van 1.80/190 die 95 kilo weegt. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Ooit iemand zien hardlopen in een iets te strak shirt met flink wat overgewicht?
Zo niet zoek het eens op en je begrijpt precies wat het probleem is.

Je hoeft mij echt niet op deze manier aan te spreken hoor daar ben ik totaal niet van gediend.
Ik ben niet achterlijk.
95 kilo is 95 kilo, of je nou vet hebt of niet dat maakt je geen kilo lichter. Dus de discussie blijft hetzelfde.

Tja met een beetje logisch nadenken weet iedereen wel dat er wel degelijk verschil in zit of vet los meebeweegt en dus altijd na de beweging komt en je het paard dus dubbel belast heel wat anders is dan spieren die vast zitten. Het gewicht mag dat hetzelfde wezen maar het paard krijgt dus wel een keer meer een klap op z'n rug.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:18

Gini schreef:
Petra_O schreef:
Heftige discussie altijd weer... Jullie hebben me wel gemotiveerd om even een rondje cardio kickbox te gaan doen :D. Ik ben zelf tien kilo afgevallen voordat ik mijn welsh cob ben gaan inrijden. Ik woog 74 kilo en dan is met 1,63 echt te zwaar. En mijn pony is maar 1,40, dus het was ook echt wel nodig. Vroeger was ik inderdaad van mening dat een paar kilo teveel niet uitmaakte als je maar goed zat. Dus goede les, goed zadel en niks aan de hand. Nu merk ik pas hoeveel beter ik kan zitten nu ik slanker ben. Nog steeds fan van lekker eten en geen sportfanaat, maar ik weet nu wel waar ik het voor doe!

Van zo een instelling word ik blij, echt blij! *\o/*

:o Word er verlegen van...

Feit is, je paard zal er niet dood van neervallen als je er met teveel gewicht op zit. Een paard zal zo lang mogelijk keihard zijn best doen, wat dat doen ze nu eenmaal. De vraag is of je dat moet willen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:26

wat een heftige discussie zeg.

mijn mening is dat 1.80 al erg lang is voor een pony van 1.45. mijn oude pony is 1.48 en vond mijn dochter er met haar 1.74 echt te groot voor. Die moest er van mijn af en dat wilde ze zelf ook hoor.

gewicht is altijd een punt voor een heftige discussie.
vind het namelijk ook uit maken of het dier al volwassen is. Dus of het dier al stabiel zelf kan lopen en met een ruiter er op. hoe het gedraagt als iemand op stap.

iedereen heeft daar een andere mening voor. maar stel je bent 1.70 en je wil een klein tinkertje 1.45 zoals in de discussie. en je weeg 85 kilo. vind ik het wel kunnen.

denk namelijk als iemand alleen maar bosritten maak of dat iemand een springer of crosser is ook erg veel uitmaak.

maar goed dat is mijn mening.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:40

Een flink gewicht en niet kunnen rijden zal zeker belastender zijn!
Iemand van 60kg die niet kan rijden is ook belastender...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:54

Maar er wordt nu ook al bijma gezegd dat dikkere mensen niet kunnen rijden, geen conditie hebben enz.
Ja zal misschien voor sommige mensen gelden maar er zijn ook genoeg slanke mensen die totaal geen conditie hebben. Misschien is iemand stevig maar misschien traint ie weet ik hoeveel en heeft een super conditie.
Dat kun je niet aan iemands lichaam altijd zien

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:59

tinkersjakie schreef:
Maar er wordt nu ook al bijma gezegd dat dikkere mensen niet kunnen rijden, geen conditie hebben enz.
Ja zal misschien voor sommige mensen gelden maar er zijn ook genoeg slanke mensen die totaal geen conditie hebben. Misschien is iemand stevig maar misschien traint ie weet ik hoeveel en heeft een super conditie.

Het is niet dat dikkere mensen bij voorbaat geen conditie hebben en niet kunnen rijden, zeker niet. Ik weet alleen uit ervaring dat je met een paar kilo minder gewoon een betere zit krijgt. Bij mij zaten mijn bovenbenen me erg in de weg, achteraf gezien.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:17

Ja dat snap ik, heb helaas ook vergeleken met rest van mijn lichaam dikke bovenbenen, maar hoe sommige het nu schrijven heb ik het idee dat alle dikke mensen niet kunnen rijden en geen conditie hebben.
Vind het soms zwart/wit geschreven van sommigen, snap ook wel dat zwaardere mensen niet op een te kleine pony moeten stappen maar een stevige tinker van 1,55 zie ik niet als een pony hoor.
Heb het dan wel over zulk soort tinkers en niet de fijn gebouwde, deze zijn 1,57
Foto gemaakt door Judith fotografie
Afbeelding
En zoals mijn eigen tinker in mijn profiel

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:44

Ik lees al even mee en ga echt over mijn nek van de respectloze opmerkingen die worden gemaakt naar elkaar.

Het gros van de dames hier zullen misschien geen overgewicht hebben, maar rijden wel met niet passende zadels op paarden met een houding die niet om naar huis te schrijven is. Wat minimaal even belastend kan zijn voor een paard. Om maar een voorbeeld te geven.

Maar goed dat is een andere discussie waarbij ook iedereen zelf een perfect passend zadel heeft en een geweldige houding.

Of een paard last heeft van zijn ruiter is van veeeeeeeeeeeel meer afhankelijk dan het gewicht van de ruiter.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:51

tinkersjakie schreef:

Heb het niet over een paar kilo's teveel maar echt overgewicht, en ik heb nog nooit iemand gezien met flink overgewicht en een goede conditie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:53

An_J schreef:
Ik lees al even mee en ga echt over mijn nek van de respectloze opmerkingen die worden gemaakt naar elkaar.

Het gros van de dames hier zullen misschien geen overgewicht hebben, maar rijden wel met niet passende zadels op paarden met een houding die niet om naar huis te schrijven is. Wat minimaal even belastend kan zijn voor een paard. Om maar een voorbeeld te geven.

Maar goed dat is een andere discussie waarbij ook iedereen zelf een perfect passend zadel heeft en een geweldige houding.

Of een paard last heeft van zijn ruiter is van veeeeeeeeeeeel meer afhankelijk dan het gewicht van de ruiter.

Heel het plaatje moet kloppen.
Ik vind het een drogreden om dan te zeggen dat je ergens niets van mag/kan zeggen omdat er ook mensen zijn die op een andere manier hun paard verkeerd rijden.
Hier gaat het om gewicht en ja dat heeft invloed.

Als ik in een topic zit over verkeerd passende zadels, kan ik ook niet zeggen:
Ja mijn zadel past niet perfect; maar er zijn mensen die met 100 kilo op een shetje gaan zitten en dat is veel erger en daarom mag je geen commentaar hebben op mijn niet passend zadel.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:54

Vorig jaar 3 a 4 x in de week op een crosstrainer gestaan voor uur tot anderhalf uur. Heb echt overgewicht maar had toen een super conditie!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:57

Fiffill schreef:
tinkersjakie schreef:

Heb het niet over een paar kilo's teveel maar echt overgewicht, en ik heb nog nooit iemand gezien met flink overgewicht en een goede conditie.

Ik was 90+ en ik rende 3x per week 8-10km zonder problemen, reed 3x per week een flinke buitenrit en werkte 16 uur in de horeca.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:03

Ohja, natuurlijk zitten hier net de uitzonderingen, had ik kunnen verwachten :Y) Maar goed, als je echt gezond bent/een goede conditie hebt dan heb je natuurlijk in de eerste plaats al niet zoveel overgewicht. Feit blijft iig dat het wel in de weg zit. Ik vind het niet eerlijk naar je paard toe.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:19

Citaat:
Ohja, natuurlijk zitten hier net de uitzonderingen, had ik kunnen verwachten

En blijkbaar zitten hier net alle goede ruiters met de goede gewichten die niks verkeerd doen.

Tja en zo is er bij iedereen denk ik wel wat te vinden wat niet eerlijk is tegenover je paard. Denk dat grootste gros van de dikke mensen wel weten wat hun paard kan of niet. En dat ze zelf ook wel weren dat ze niet op een te smalle kleine pony gaan zitten.

Ik vind het niet eerlijk dat menig mens een paard opsluit 24/7 in een stal.
Of mensen zomaar een zadel erop gooien en zeggen ach lijkt goed past wel en de paardenrug mee kapot rijden.

Ik kan zeggen van mijzelf, ja ik heb overgewicht, heb een paard die stevig gebouwd is, heeft een passend zadel voor hem en mij die elk jaar na gekeken wordt door een zadelmaker, elk jaar een osteo erbij waar nog geen enkel jaar problemen uit zijn gekomen.
Mijn paard is gelukkig, staat altijd buiten met een een 6x3 stal met een overkapping ervoor van 8x3 waar ie altijd in en onder kan staan.
En altijd in een kudde.
Dus ja in mijn ogen komt mijn paard niks te kort en heeft ie geen last van mijn gewicht.

Er zijn genoeg lichte mensen waar hun paard 24/7 binnenstaat, zomers wel een uurtje of wat buiten komt zonder vriendjes, en op oog goed lijkende zadel erop gooien en paard nooit na laten kijken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:25

En wéér wordt er van alles bijgehaald wat er echt helemaal niks mee te maken heeft. Bijzonder toch telkens, dat mensen zich blijkbaar toch aangesproken voelen op een bepaalde manier en dat ze er dan van alles bij gaan halen "kijk, dit en dit is ook slecht/slechter" alsof het andere dan niet meer uitmaakt of minder erg wordt.

Ik vind ook een boel andere dingen niet eerlijk en ik ben zeker alles behalve perfect maar dat heeft hier echt helemaal niks mee te maken.
"Mijn paard staat buiten dus ik kan er wel met mijn overgewicht opzitten" is iets wat hier een paar keer voorbij is gekomen en dat is natuurlijk helemaal suf (even los van het feit of je paard last zou hebben van je overgewicht of niet). Het gaat er hier niet om hoe je paard staat. Het gaat hier om te dikke/zware mensen op te kleine paarden.

Maar als jij vindt dat je prima bezig bent verder hoef je je toch niet aangesproken te voelen?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:33

Ik keur zeker het niet goed dat te zware mensen op niet passende paarden stappen.
Maar er wordt hier soms heel hard gezegd dat als je zwaar bent niet op een paard hoort te zitten en maar met je kont op een hometrainer moet.
Dat gaat me te ver en denk je kan best op een paard kan zitten als het maar op een geschikt paard gaat zitten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:35

Dan verschillen wij daarin van mening, ik vind dat veel te zware mensen op geen enkel paard horen te zitten. Maar goed we hoeven het niet eens te zijn :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:28

Echt he Fiffill, ik trek er grote ogen van.
Die rijdt met een pokkeslecht zadel, dus ik mag met mijn 100 kilo op die pony zitten.

Tinkersjakie, maar welk paard is geschikt voor echt zware mensen? Toch geen enkel? Je blijft toch op een hangbrug zitten, hoe kort die rug ook is.

En niet iedereen moet maatje 36 en 50 kilo op de teller hebben, dat zegt niemand, maar te zwaar zijn en daar niet actief iets aan doen, vind ik echt kwalijk. Kijk naar Petra, die heeft gewoon gezegd 'zoveel moet ik wegen voordat ik op een paard kruip'. En nee, die weegt geen 50 kilo en nee, die zit niet constant te fitnessen, maar die heeft gewoon wel een gezond idee over haar gewicht en wat het doet met haar zit en vooral met haar paard. En dat is wat ik, sorry, bij veel zware mensen mis, die trekken zich terug in zelfmedelijden, roepen discriminatie en halen er irrelevante argumenten bij (ezeltjes in India for crying out loud). Sorry, dat ik het zo moet stellen, maar kijk eens eerlijk, geef jezelf een schop onder kont en doe wat aan de situatie.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:47

tinkersjakie schreef:
Vorig jaar 3 a 4 x in de week op een crosstrainer gestaan voor uur tot anderhalf uur. Heb echt overgewicht maar had toen een super conditie!

Eens. ik weeg dan geen 95 KG maar ik kan ook een half uurtje hardlopen. Vind de reacties hier écht heel zwaar overdreven, en ronduit respectloos. wat kunnen mensen over elkaar oordelen zónder elkaar te kennen zeg, jeetje. Ik word hier echt heel kwaad van,ga lekker met zn alle bij elkaar op visite en oordeel dan.

:evaw:

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:31

Gini schreef:
Echt he Fiffill, ik trek er grote ogen van.
Die rijdt met een pokkeslecht zadel, dus ik mag met mijn 100 kilo op die pony zitten.

Tinkersjakie, maar welk paard is geschikt voor echt zware mensen? Toch geen enkel? Je blijft toch op een hangbrug zitten, hoe kort die rug ook is.

En niet iedereen moet maatje 36 en 50 kilo op de teller hebben, dat zegt niemand, maar te zwaar zijn en daar niet actief iets aan doen, vind ik echt kwalijk. Kijk naar Petra, die heeft gewoon gezegd 'zoveel moet ik wegen voordat ik op een paard kruip'. En nee, die weegt geen 50 kilo en nee, die zit niet constant te fitnessen, maar die heeft gewoon wel een gezond idee over haar gewicht en wat het doet met haar zit en vooral met haar paard. En dat is wat ik, sorry, bij veel zware mensen mis, die trekken zich terug in zelfmedelijden, roepen discriminatie en halen er irrelevante argumenten bij (ezeltjes in India for crying out loud). Sorry, dat ik het zo moet stellen, maar kijk eens eerlijk, geef jezelf een schop onder kont en doe wat aan de situatie.

En zo heeft iedereen zijn eigen mening en blijft het altijd een discussie.

Hoe mijn situatie is weet jij niks van dus zomaar iedereen het zelfde te behandelen omdat jij vind dat wij er wat aan moeten doen vind ik echt belachelijk.
Ik vertel ook jou niet wat jij eventueel anders moet doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:41

Dit zou geen discussie mogen zijn, maar een feit.
Niemand gaat bediscussiëren of een slecht passend zadel slecht is voor de paardenrug of niet. Iedereen weet dat dat niet goed is.
Niemand gaat bediscussiëren of een ruiter die zichzelf optrekt aan de teugels dringend lessen moet nemen en onafhankelijk moet leren zitten of niet. Het is gewoon een feit dat je een goede houding aan neemt op het paard zonder die daarbij te storen

Maar als het op ruitergewicht aankomt, dan moeten we fluwelen handschoenen aan en zijn het plots meningen, geen feiten. Dan moet alles maar kunnen en mogen en zijn we respectloos, discriminerend en wat wordt er hier nog allemaal geroepen als we ook maar durven pleiten voor een gewichtsgrens.
En dan denk ik: wees alsjeblieft alsjeblieft eerlijk. Niet voor mij, niet voor bokt, maar voor de paardjes waar je op kruipt.
Ik spreek hierbij niemand persoonlijk aan, want ik ken inderdaad niet iedereen zijn gewicht, lengte, vetprocent, broekmaat, zadelmaat, paard,.... Ik hoop dat de mensen die zich wel aangesproken voelen, er ook daadwerkelijk iets mee doen en zich niet verstoppen achter argumenten als mannen op IJslanders, bonkende dunne ruiters en pakezels in India.