Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ruitje schreef:Ceriadwen schreef:Omdat een goed sportpaard (een ECHT sportpaard) niet te vergelijken is met het paard dat met hangen en wurgen eindelijk na jaren de L uit is, en al zeker niet met het huis/tuin/keuken recreatiepaard.
Niet qua reacties, niet qua karakter, niet qua temperament, niet qua lijf, niet qua benodigdheden. mensen die denken dat een jong goed sportpaard hetzelfde tikt als hun 18 jarige recreatie (niet respectloos bedoeld) haflinger en daar hun mening op baseren dat een sportpaard 24/7 buiten moet kunnen hebben de feiten gewoon fout en hebben blijkbaar niet de capaciteiten om te zien dat er buiten hun eigen wereld ook nog een andere wereld is waar andere do's en dont's gelden.
Dit dus precies.
Ik zei het al eerder, het is toch juist oneerlijk om van een paard topprestatie's te verwachten maar je stalmanagment daar niet op aan te passen?
Dat is hetzelfde als verwachten dat Sven Kramer goud op de olympische spelen haalt op een dieet van chocoladerepen, omdat jij ook kan schaatsen op een dieet van chocoladerepen.
Als je toppsport doet, moet je je leven als mens aanpassen. Dat geld voor een paard net zo goed.
Dat lijkt mij duidelijk. Alleen ben je als eigenaar van een paard wel verantwoordelijk voor de keuze's van een ander levend wezen en als je dus topsport beoefend met een paard moet je dus zijn leven dusdanig aanpassen dat topsport mogelijk is, maar dat ook de welzijn van het paard niet uit het oog verloren wordt.
Wat volgens mij prima gaat als een paard overdag gewoon buiten staat
. Ik vraag mij af wanneer een dressuurpaard echt moet presteren, lichamelijk gezien dan? Springsport lijkt
ruitje schreef:Ik heb eerlijk gezegd te weinig kaas gegeten van dressuur om daar een oordeel over te vellen. Ik vraag mij af wanneer een dressuurpaard echt moet presteren, lichamelijk gezien dan? Springsport lijkt
mij al iets makkelijker in te schatten?
Mijn sport is gewoon topsport vanaf de laagste klasse, dat is simpel
OsMo schreef:Hoe meer een paard moet verzamelen tijdens oefeningen, hoe meer kracht het paard moet hebben om deze oefeningen goed uit te kunnen voeren.
Dat gebruiken van die kracht kost energie.
B, L1, L2, M1, M2 tot en met Z niveau behoort eigenlijk tot basis sport.
Hoe hoger het niveau hoe meer verzameling gevraagd wordt.
Ik denk dat alles hoger dan de Z wel topsport is.
En vergelijkbaar is met klasse 4 endurance, drafsport, M niveau springen e.h. en samen gesteld.
ruitje schreef:Wat betreft post hierboven: Met voermachine's is inderdaad al veel meer mogelijk natuurlijk, alhoewel ik nog steeds denk dat het oog van een eigenaar beter is dan een machine? Mocht het theoretisch mogelijk zijn hier in Nederland, zou ik mijn dravers ook 24/7 buiten zetten. En ik denk wel meer trainers ook.
Het gebeurt nu sporadisch met koerspaarden( jonge paarden en paarden op tijdelijke rust worden juist vaak dag en nacht gezet) en eigenlijk gebeurt het met koerspaarden alleen als laatste redmiddel ( d.w.z., als een paard veel talent toont, maar het geestelijk niet aankan en dus heel erg druk is in de wedstrijden, dan trainen ze het paard op, zetten het daarna dag en nacht en koersen alleen nog maar, dus je kunt dan minder trainen, maar omdat het paard dan zoveel talent heeft maakt dat minder uit, het is belangrijker dat ze geestelijk oke zijn dan )
ikke schreef:ruitje schreef:Ik heb eerlijk gezegd te weinig kaas gegeten van dressuur om daar een oordeel over te vellen. Ik vraag mij af wanneer een dressuurpaard echt moet presteren, lichamelijk gezien dan? Springsport lijkt
Nou, laat ik het anders stellen: Endurancepaarden lopen buiten, tenzij...
Als het daadwerkelijk zo slecht zou zijn voor de prestaties, waarom lopen de marathonlopers onder de paarden dan wel buiten en de ballerina's onder paarden niet?
M_D_H schreef:Je begrijpt wel dat het melkzuurverhaal niet echt opgaat voor een dressuur of springpaard.
waarmee ik trouwens niet aangeef dat ik het goedkeur dat dit altijd maar op stal staan.
OsMo schreef:Hoe meer een paard moet verzamelen tijdens oefeningen, hoe meer kracht het paard moet hebben om deze oefeningen goed uit te kunnen voeren.
Dat gebruiken van die kracht kost energie.
B, L1, L2, M1, M2 tot en met Z niveau behoort eigenlijk tot basis sport.
Hoe hoger het niveau hoe meer verzameling gevraagd wordt.
Ik denk dat alles hoger dan de Z wel topsport is.
En vergelijkbaar is met klasse 4 endurance, drafsport, M niveau springen e.h. en samen gesteld.
ikke schreef:@Liljebo: De paardenwereld is nog conservatiever dan de Amerikaanse Tea-party!
Zolang nog algemeen geaccepteerd wordt dat drie of vier of zelfs meer paarden op rij naar de slager moeten brengen hele grote pech is en men niet bereid is te bedenken dat ze wellicht zelf iets heel structureel fout doen, tot die tijd zul je het nooit winnen, alle onderzoeken ten spijt.
Ik weet van een stal waar nogal wat mensen rijden en les hebben van de pensionhoudster (dat is een stalregel) en die stuk voor stuk op enigerlei wijze vastlopen; simpelweg omdat die instructrice geen fatsoenlijke les kan geven. Als er dan mensen extrn gaan lessen en opeens wel progressie maken, dan heeft dat 100.000 redenen maar niet dat de instructie niet deugd.
..
liljebo schreef:Precies, DAT is in veel gevallen de kern van het probleem.ikke schreef:@Liljebo: De paardenwereld is nog conservatiever dan de Amerikaanse Tea-party!
Zolang nog algemeen geaccepteerd wordt dat drie of vier of zelfs meer paarden op rij naar de slager moeten brengen hele grote pech is en men niet bereid is te bedenken dat ze wellicht zelf iets heel structureel fout doen, tot die tijd zul je het nooit winnen, alle onderzoeken ten spijt.
Ik weet van een stal waar nogal wat mensen rijden en les hebben van de pensionhoudster (dat is een stalregel) en die stuk voor stuk op enigerlei wijze vastlopen; simpelweg omdat die instructrice geen fatsoenlijke les kan geven. Als er dan mensen extrn gaan lessen en opeens wel progressie maken, dan heeft dat 100.000 redenen maar niet dat de instructie niet deugd.
..
Ja, idd. Dat is ook wat ik bedoel. Geen eigen verantwoordelijkheid willen nemen/niet kritisch naar zichzelf willen kijken. Dat is gemakkelijker.
En zolang je oorzaken en redenen buiten jezelf legt, hoef je ook nergens iets aan te doen.
Is trouwens niet alleen op dit vlak van toepassing.
Denk trouwens dan veel mensen ook echt hun eigen gemak/luxe boven dat van het paard zetten, maar dat liever niet hardop zeggen
M_D_H schreef:Liljebo
Dan snap je dus echt de strekking van mijn verhaal niet
*zucht* ik schets geen verkeerd beeld en ik geef mensen geen vrijbriefje om paarden nou op te potten...
Iemand maakte de vergelijking met endurancepaarden en ik geef aan dat dit eigenlijk niet te vergelijken is met elkaar...
Ik heb nergens gezegd dat dit voor spring of dressuurpaarden niet belangrijk is.
Ik heb alleen aangegeven dat het voor een endurance paard noodzakelijk is om geen spierbevangenheid te krijgen...
Bij een dressuur en springpaard zijn de gevolgend gewoon minder groot...
Verder is mijn verhaal geen leuk verhaal, het is de waarheid...
Ga je maar inlezen
M_D_H schreef:Liljebo
Dan snap je dus echt de strekking van mijn verhaal niet
*zucht* ik schets geen verkeerd beeld en ik geef mensen geen vrijbriefje om paarden nou op te potten...
Iemand maakte de vergelijking met endurancepaarden en ik geef aan dat dit eigenlijk niet te vergelijken is met elkaar...
Ik heb nergens gezegd dat dit voor spring of dressuurpaarden niet belangrijk is.
Ik heb alleen aangegeven dat het voor een endurance paard noodzakelijk is om geen spierbevangenheid te krijgen...
Bij een dressuur en springpaard zijn de gevolgend gewoon minder groot...
Verder is mijn verhaal geen leuk verhaal, het is de waarheid...
Ga je maar inlezen
ikke schreef:ruitje schreef:Ik heb eerlijk gezegd te weinig kaas gegeten van dressuur om daar een oordeel over te vellen. Ik vraag mij af wanneer een dressuurpaard echt moet presteren, lichamelijk gezien dan? Springsport lijkt
Nou, laat ik het anders stellen: Endurancepaarden lopen buiten, tenzij...
Als het daadwerkelijk zo slecht zou zijn voor de prestaties, waarom lopen de marathonlopers onder de paarden dan wel buiten en de ballerina's onder paarden niet?
M_D_H schreef:Ikke, ik zeg ook niet dat een dressuur of springpaard geen vrije beweging nodig heeft..
Ik geef alleen aan dat de noodzaak van 24/7 gewoon weg minder groot is...
Een dressuur of springpaard kan prima herstellen als het overdag op het land staat...
Een endurance paard kan niet zo snel herstellen, die heeft die 24/7 gewoon nodig...
ikke schreef:M_D_H schreef:Ikke, ik zeg ook niet dat een dressuur of springpaard geen vrije beweging nodig heeft..
Ik geef alleen aan dat de noodzaak van 24/7 gewoon weg minder groot is...
Een dressuur of springpaard kan prima herstellen als het overdag op het land staat...
Een endurance paard kan niet zo snel herstellen, die heeft die 24/7 gewoon nodig...
Jawel, jouw boodschap is MIJ wel duidelijk; ik weet waar het over gaat en bij twijfel kan ik beschikken over alle noodzakelijke kennis, op elk gewenst niveau.
Maar het is NIET zo dat een spring- of dressuurpaard sneller hersteld; de aangerichte "schade" is hooguit iets minder. Dat maakt niet dat de noodzakelijke beweging ook maar minder moet zijn. Er wordt simpelweg geaccepteerd dat paarden die topprestaties leveren relatief snel "stuk" zijn. Daat moet je mee leren levenm, is de heersende mentaliteit.

M_D_H schreef:Opzich is het vrij simpel...
Wij mensen kunnen schijnbaar alleen maar leren als we de gevolgen van onze daden zien...
De endurance paarden hebben sneller hun problemen laten zien...
M_D_H schreef:[
Nogmaals, wij mensen leren alleen van onze fouten, de endurance paarden daar is door deze mentaliteit gewoon veel sneller veel fout gegaan, die zijn dus anders gaan handelen.
in de reguliere sport gaat er niet zoveel fout...
dus gaan de mensen lekker door op dezelfde wijze...
en nogmaals, ik ben geen voorstander van deze wijze
liljebo schreef:M_D_H schreef:[
Nogmaals, wij mensen leren alleen van onze fouten, de endurance paarden daar is door deze mentaliteit gewoon veel sneller veel fout gegaan, die zijn dus anders gaan handelen.
Kleine correctie... in de reguliere sport gaat er niet METEEN zoveel fout, maar op lange termijn dus wel.
Maar ik denk eigenlijk, gezien je vorige post, dat je dat ook bedoelt.
M_D_H schreef:ikke schreef:Jawel, jouw boodschap is MIJ wel duidelijk; ik weet waar het over gaat en bij twijfel kan ik beschikken over alle noodzakelijke kennis, op elk gewenst niveau.
Maar het is NIET zo dat een spring- of dressuurpaard sneller hersteld; de aangerichte "schade" is hooguit iets minder. Dat maakt niet dat de noodzakelijke beweging ook maar minder moet zijn. Er wordt simpelweg geaccepteerd dat paarden die topprestaties leveren relatief snel "stuk" zijn. Daat moet je mee leren levenm, is de heersende mentaliteit.
Je spreekt jezelf nu echt tegen.
De aangerichte schade is minder, (veel minder trouwens) dus hersteld het dier ook sneller omdat het gewoon weg minder te herstellen heeft
Ik geef ook aan dat de heersende mentaliteit niet goed is.
Ik geef ook aan dat er een verschil zit tussen een endurance paard die een 160 km parcours loopt of een springpaard die 2, maximaal 4 keer in de ring verschijnt voor een parcours van pak en beet maximaal 70 seconden
de schade bij het endurance paard is groter, die heeft dus meer vrije beweging nodig om te herstellen dan het springpaard.