Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:34

Def het is fijn dat jou paard het zo goed deed op 24/7 en de combinatie wedstrijden.
Wat betreft die clucose dip , ik begrijp dat wanneer je dan wel een uurtje zoet bent met de gehele voorbereiding gericht op het rijden van een proef.
Maar dat uurtje heb je niet voor je dagelijkse training tenzij je een uurtje de tijd neemt voor het poetsen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:03

ruitje schreef:
Ceriadwen schreef:
Omdat een goed sportpaard (een ECHT sportpaard) niet te vergelijken is met het paard dat met hangen en wurgen eindelijk na jaren de L uit is, en al zeker niet met het huis/tuin/keuken recreatiepaard.

Niet qua reacties, niet qua karakter, niet qua temperament, niet qua lijf, niet qua benodigdheden. mensen die denken dat een jong goed sportpaard hetzelfde tikt als hun 18 jarige recreatie (niet respectloos bedoeld) haflinger en daar hun mening op baseren dat een sportpaard 24/7 buiten moet kunnen hebben de feiten gewoon fout en hebben blijkbaar niet de capaciteiten om te zien dat er buiten hun eigen wereld ook nog een andere wereld is waar andere do's en dont's gelden.

Dit dus precies :) .

Ik zei het al eerder, het is toch juist oneerlijk om van een paard topprestatie's te verwachten maar je stalmanagment daar niet op aan te passen?

Dat is hetzelfde als verwachten dat Sven Kramer goud op de olympische spelen haalt op een dieet van chocoladerepen, omdat jij ook kan schaatsen op een dieet van chocoladerepen.

Als je toppsport doet, moet je je leven als mens aanpassen. Dat geld voor een paard net zo goed.

Dat lijkt mij duidelijk. Alleen ben je als eigenaar van een paard wel verantwoordelijk voor de keuze's van een ander levend wezen en als je dus topsport beoefend met een paard moet je dus zijn leven dusdanig aanpassen dat topsport mogelijk is, maar dat ook de welzijn van het paard niet uit het oog verloren wordt.

Wat volgens mij prima gaat als een paard overdag gewoon buiten staat :)

Maar definieer dan even "ECHT SPORTPAARDD" want voor zover ik na heb kunnen gaan, start geen van de posters hier ZZ-z of hoger.
Volgens de "kenners" is alles daaronder "basissport" dat in principe met elk gezond paard zou moeten kunnen.

ruitje

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:21

Ik heb eerlijk gezegd te weinig kaas gegeten van dressuur om daar een oordeel over te vellen :o . Ik vraag mij af wanneer een dressuurpaard echt moet presteren, lichamelijk gezien dan? Springsport lijkt
mij al iets makkelijker in te schatten?

Mijn sport is gewoon topsport vanaf de laagste klasse, dat is simpel :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:36

ruitje schreef:
Ik heb eerlijk gezegd te weinig kaas gegeten van dressuur om daar een oordeel over te vellen :o . Ik vraag mij af wanneer een dressuurpaard echt moet presteren, lichamelijk gezien dan? Springsport lijkt

Nou, laat ik het anders stellen: Endurancepaarden lopen buiten, tenzij...
Als het daadwerkelijk zo slecht zou zijn voor de prestaties, waarom lopen de marathonlopers onder de paarden dan wel buiten en de ballerina's onder paarden niet?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:42

Ruitje..thnx voor de uitleg.
Ik heb weinig kaas gegeten van dravers, maar ik begrijp er door jouw uitleg wat meer van ;)
Ik denk dat je een goede vraag stelt over dat presteren. Dat zal voor het ene paard ook weer anders zijn dan het andere. Maar als ik zie hoeveel ' maatregelen' er voor sommige ' sportpaarden' worden genomen die een L proefje lopen, moet ik daar soms wel eens om lachen. Kilo's sport brok, absoluut niet op de wei want dan blesseert hij zich, 1000 supplementen.
Over de drafsport kan ik daar geen oordeel over hebben zoals gezegd, ik heb er geen verstand van.

Osmo...Maar er zijn bij een paard op stal toch ook altijd momenten dat hij gegeten heeft?
Veel mensen kunnen alleen savonds rijden terwijl hun paard dan net op stal staat en zijn voer heeft gehad.
De echte dip is volgens mij echt als je een paard in een vol weiland laat eten en die eet zich helemaal rond. Daarnaast moet je natuurlijk niet direct na krachtvoer gaan rijden, maar dit geldt ook voor stalpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:43

Hoe meer een paard moet verzamelen tijdens oefeningen, hoe meer kracht het paard moet hebben om deze oefeningen goed uit te kunnen voeren.
Dat gebruiken van die kracht kost energie.
B, L1, L2, M1, M2 tot en met Z niveau behoort eigenlijk tot basis sport.
Hoe hoger het niveau hoe meer verzameling gevraagd wordt.

Ik denk dat alles hoger dan de Z wel topsport is.
En vergelijkbaar is met klasse 4 endurance, drafsport, M niveau springen e.h. en samen gesteld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:57

OsMo schreef:
Hoe meer een paard moet verzamelen tijdens oefeningen, hoe meer kracht het paard moet hebben om deze oefeningen goed uit te kunnen voeren.

En vergelijkbaar is met klasse 4 endurance, drafsport, M niveau springen e.h. en samen gesteld.

Leg me dan eens uit waarom een paard dat prix st George opgeleid en uitgebracht is en altijd in dat "heilige sportpaarden regime" gehouden is en daar dus ook volledig in vast liep; die kwam er weer bovenop doordat ie 24/7 op de wei gepleurd werd. Vervolgens liep ie doodleuk op z'n niveau verder, zonder problemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:05

ruitje schreef:
Wat betreft post hierboven: Met voermachine's is inderdaad al veel meer mogelijk natuurlijk, alhoewel ik nog steeds denk dat het oog van een eigenaar beter is dan een machine? Mocht het theoretisch mogelijk zijn hier in Nederland, zou ik mijn dravers ook 24/7 buiten zetten. En ik denk wel meer trainers ook.
Het gebeurt nu sporadisch met koerspaarden( jonge paarden en paarden op tijdelijke rust worden juist vaak dag en nacht gezet) en eigenlijk gebeurt het met koerspaarden alleen als laatste redmiddel ( d.w.z., als een paard veel talent toont, maar het geestelijk niet aankan en dus heel erg druk is in de wedstrijden, dan trainen ze het paard op, zetten het daarna dag en nacht en koersen alleen nog maar, dus je kunt dan minder trainen, maar omdat het paard dan zoveel talent heeft maakt dat minder uit, het is belangrijker dat ze geestelijk oke zijn dan )

Nja, het lijkt mij dat de mensen die op een dergelijke manier (met voermachines/chips) goed in staat zijn om bij te stellen naar behoefte per paard, eigenlijk. Dus in die zin zie ik er wel het gemak van in. Maar zoals ik al noemde... het is niet voor iedereen mogelijk. Ik denk dat dan idd heel veel paarden in de drafsport continue buiten stonden.

En dan vind ik dan zo typisch. Jij noemt heel terecht het belang van het psychisch welzijn van het paard om goed te kunnen presteren. En dat wil ik dan nog aanvullen met het feit dat het buitenlopen ook veel beter is voor de longen, weerstand, gewrichten pezen en spieren en bloedcirculatie, wat dus ook ten goede komt van prestatie. Denk dat je dat dan ook wel met mij eens bent?'

En juist om die reden begrijp ik niet waarom veel dressuurstallen, springstallen en privé eigenaren van dressuur en springpaarden toch zo hardnekkig vast houden aan het stalbeleid/angst voor letsel bij buitenlopen(terwijl het tegendeel dus bewezen is) etc.
Logisch verstand is meer dan voldoende, om te begrijpen dat het prestaties niet ten goede komt, of het nu om uithoudingsvermogen gaat of krachtraining, waar een paard in moet presteren.
Ik begrijp dan ook niet veel van de argumenten van het veelvuldig op stal houden van deze paarden, die vaak kant noch wal raken.

Natuurlijk begrijp ik best dat niet voor iedereen dag en nacht buiten lopen haalbaar is, zeker in een land met zoveel regels omtrent schuilstallen. Maar hele dagen zou toch minimaal moeten kunnen , lijkt mij

Denk overigens dat een van de grote struikelblokken bij het feit dat pensionstallingen die mogelijkheden niet bieden ligt. Aan een kant denk ik dat daar eenvoudigweg verkeerde prioriteiten worden gelegd; namelijk bij het comfort en de luxe voor de ruiters ipv de paarden. Maar zolang paardeneigenaars nog op dergelijke stallen hun paarden massaal ophokken, zal er in dat opzicht niets veranderen.
Zoals altijd ligt een probleem in het aanbod bij de consument. Als mensen hun paarden niet meer in een dergelijke stal zetten, zullen dergelijke stallen zich genoodzaakt zien om veranderingen door te voeren ten gunste van het paard.

Helaas is het voor veel mensen gemakkelijker om met de vinger naar de aanbieder te wijzen, die alleen zijn kostje bij elkaar probeert te verdienen en een antwoord geeft op de vraag.
Maar dat is met alles zo... De consument bepaalt.
Maar het is zoveel gemakkelijker om die verantwoordelijkheid af te schuiven.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:18

ikke schreef:
ruitje schreef:

Als het daadwerkelijk zo slecht zou zijn voor de prestaties, waarom lopen de marathonlopers onder de paarden dan wel buiten en de ballerina's onder paarden niet?

Laat mij het dan eens vanuit de spiertechnische kant uitleggen (ben sportmasseur voor paarden).

Endurance paarden leveren een duur prestatie. De spieren van deze paarden worden gedurende lange tijd gevraagd om zich in te spannen. Ik weet niet hoeveel je weet van compensatie en over compensatie? ik zal het in ieder geval zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Op het moment dat jij je paard traint train je niet alleen zijn coordinatie en reflecten, je traint vooral zijn spieren. Een spier train je door de spier te laten oprekken of te laten verkorten.
Wat er tijdens de training met zo'n spier gebeurt is dat er kleine haarscheurtjes in ontstaan.
Na de training zet je het paard op rust en tijdens die rust herstel de spier de scheuren.
echter om te voorkomen dat die oppervlakte weer zo snel scheurt maakt de spier zichzelf dikker.
na 24 uur (je hoort echt 24 uur te wachten na een zware training voor je opnieuw je paard pakt voor een training, dit weten weinig mensen) pak je het dier opnieuw en dan zijn de spieren al versterkt.

bij bovenstaand verhaal speelt constant mee dat tijdens het scheuren van de spier er melkzuur vrij komt, de afval stoffen van het lichaam. dat is de reden dat er een cooling down volgt, zodat de melkzuur uit het lichaam gestapt wordt en het de spieren langzaam aan afgekoeld worden.

tijdens overcompensatie zorg je dat je de spieren zo traint dat de kleine scheurtje die ontstaan tijdens de training, iets groter worden dan normaal. in principe is je zware training dus nog zwaarder.
dan binnen 24 uur (het liefste binnen 12 uur) bak jij het dier opnieuw, maar dit keer zorg je voor een hele lichte training. in principe zorg je dat het dier alleen de spierpijn er uit loopt. hierdoor worden de spieren getriggert nog sneller zichzelf te verstevigen en hierdoor versnel je dus het versterken van de spieren.

Nou goed, nu dit duidelijk is terug naar het endurance paard.
van zo'n dier wordt dus een mega prestatie gevraagd als je kijkt naar het verhaal hierboven en de duur van de wedstrijd.
als jij je paard daarna meteen stil zou zetten en zou opsluiten in een hokje zijn de gevolgen niet te overzien. Je hoeft geen geleerde te zijn om te begrijpen dat er met een endurance wedstrijd meer melkzuur vrijkomt dan dat er ooit vrijkomt tijdens een dressuur of springtraining. dit melkzuur kan dus niet in een uurtje er uit gestapt worden.
melkzuur is 1 van de veroorzakers voor tying-up/maandagziekte/spierbevangenheid.
om er voor te zorgen dat deze dieren er van gevrijwaard blijven, worden ze na de wedstrijden in de wei gezet waar de dieren er zelf voor kiezen om te blijven lopen. uit zelfbehoud.

Sterker nog. na een zware 160 kilometerwedstrijd worden deze dieren vaak 2 weken lang niet gezadeld.
zodat de spieren goed kunnen herstellen en tot rust kunnen komen.

Je begrijpt wel dat het melkzuurverhaal niet echt opgaat voor een dressuur of springpaard.

waarmee ik trouwens niet aangeef dat ik het goedkeur dat dit altijd maar op stal staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:19

@Liljebo: De paardenwereld is nog conservatiever dan de Amerikaanse Tea-party!

Zolang nog algemeen geaccepteerd wordt dat drie of vier of zelfs meer paarden op rij naar de slager moeten brengen hele grote pech is en men niet bereid is te bedenken dat ze wellicht zelf iets heel structureel fout doen, tot die tijd zul je het nooit winnen, alle onderzoeken ten spijt.

Ik weet van een stal waar nogal wat mensen rijden en les hebben van de pensionhoudster (dat is een stalregel) en die stuk voor stuk op enigerlei wijze vastlopen; simpelweg omdat die instructrice geen fatsoenlijke les kan geven. Als er dan mensen extrn gaan lessen en opeens wel progressie maken, dan heeft dat 100.000 redenen maar niet dat de instructie niet deugd.

Zoals ik al eerder zei: laat de scheiterds maar gaan; de werkelijkheid heeft ze al aan alle kanten ingehaald; ik wens ze succes met hun achterhoedegevechten.

M_D_H schreef:
Je begrijpt wel dat het melkzuurverhaal niet echt opgaat voor een dressuur of springpaard.

waarmee ik trouwens niet aangeef dat ik het goedkeur dat dit altijd maar op stal staan.

Dit laatste is dus volstrekt niet waar. Voor ELK getraind dier (mens, paard, koe, you name it) geldt dit verhaal en geldt in de basis dezelfde aanpak.
Ook dressuur- en springpaarden zouden baat hebben bij rust in de vorm van weidegang, al is het wel zo dat dat geen 2 weken heeft te duren. Dat hoeft bij endurancepaarden feitelijk ook niet, maar die worden op dat niveau niet zelden zodanig overnomen dat ze eraan kapot gaan, letterlijk.....
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-02-14 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:20

OsMo schreef:

hier wil ik even op reageren.
vanuit mijn vorige post denk ik dat je vanaf de L SGW wel al kunt spreken van een hoog niveau sport, ik zeg niet topsport, maar ik zeg wel dat deze paarden veel meer energie en prestatie leveren dat een Z dressuurpaard of een M springpaard.
Een dressuurproef en een springparcours en een crossparcours is niet iets wat je zo even spontaan met je paard gaat doen, dat vergt erg veel training en ook erg veel conditie en, wederom ook voor deze paarden geld het melkzuur verhaal :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:23

Leuk verhaal, maar juist het vrij kunnen bewegen in de buitenlucht zorgt ook voor een dressuur en springpaard dat de circulatie optimaal blijft, herstel eerder optreedt en de kans op blessures in toekomst worden verkleind.
'
Vergelijk het voor mijn part met balletdanseressen. Wat is beter, denk je, voor hen? Tussen de trainingen door op een stoel zitten, of in eigen takt bewegen, wat wandelen en psychisch lekker ontspannen?
(was zelf overigens sportmasseur)

En ik begrijp dat je het niet goedkeurt, maar ik ben bang dat je een beeld schets dat niet helemaal correct is en als een bevestiging wordt gezien dat opstallen beter zou zijn. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:28

ikke schreef:

Zolang nog algemeen geaccepteerd wordt dat drie of vier of zelfs meer paarden op rij naar de slager moeten brengen hele grote pech is en men niet bereid is te bedenken dat ze wellicht zelf iets heel structureel fout doen, tot die tijd zul je het nooit winnen, alle onderzoeken ten spijt.

Ik weet van een stal waar nogal wat mensen rijden en les hebben van de pensionhoudster (dat is een stalregel) en die stuk voor stuk op enigerlei wijze vastlopen; simpelweg omdat die instructrice geen fatsoenlijke les kan geven. Als er dan mensen extrn gaan lessen en opeens wel progressie maken, dan heeft dat 100.000 redenen maar niet dat de instructie niet deugd.
..

Ja, idd. Dat is ook wat ik bedoel. Geen eigen verantwoordelijkheid willen nemen/niet kritisch naar zichzelf willen kijken. Dat is gemakkelijker.
En zolang je oorzaken en redenen buiten jezelf legt, hoef je ook nergens iets aan te doen.
Is trouwens niet alleen op dit vlak van toepassing.

Denk trouwens dan veel mensen ook echt hun eigen gemak/luxe boven dat van het paard zetten, maar dat liever niet hardop zeggen :x

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:39

Liljebo
Dan snap je dus echt de strekking van mijn verhaal niet
*zucht* ik schets geen verkeerd beeld en ik geef mensen geen vrijbriefje om paarden nou op te potten...
Iemand maakte de vergelijking met endurancepaarden en ik geef aan dat dit eigenlijk niet te vergelijken is met elkaar...

Ik heb nergens gezegd dat dit voor spring of dressuurpaarden niet belangrijk is.
Ik heb alleen aangegeven dat het voor een endurance paard noodzakelijk is om geen spierbevangenheid te krijgen...
Bij een dressuur en springpaard zijn de gevolgend gewoon minder groot...

Verder is mijn verhaal geen leuk verhaal, het is de waarheid...
Ga je maar inlezen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:58

liljebo schreef:
ikke schreef:

..

Ja, idd. Dat is ook wat ik bedoel. Geen eigen verantwoordelijkheid willen nemen/niet kritisch naar zichzelf willen kijken. Dat is gemakkelijker.
En zolang je oorzaken en redenen buiten jezelf legt, hoef je ook nergens iets aan te doen.
Is trouwens niet alleen op dit vlak van toepassing.

Denk trouwens dan veel mensen ook echt hun eigen gemak/luxe boven dat van het paard zetten, maar dat liever niet hardop zeggen :x
Precies, DAT is in veel gevallen de kern van het probleem.
Uiterlijk vertoon gaat boven paardenwelzijn.

M_D_H schreef:
Liljebo
*zucht* ik schets geen verkeerd beeld en ik geef mensen geen vrijbriefje om paarden nou op te potten...
Iemand maakte de vergelijking met endurancepaarden en ik geef aan dat dit eigenlijk niet te vergelijken is met elkaar...

Ik heb nergens gezegd dat dit voor spring of dressuurpaarden niet belangrijk is.
Ik heb alleen aangegeven dat het voor een endurance paard noodzakelijk is om geen spierbevangenheid te krijgen...

Het is voor spring- en dressuurpaarden net zo belangrijk maar omdat het minder extreem is, kunnen dressuur- en springpaarden de kleinere gevolgen langer voor zich uitschuiven. Maar in de basis wordt er schade aangeicht die moet herstellen door rustige beweging, niet door opsluiten in een hokje.........
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-02-14 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:02

M_D_H schreef:
Liljebo

Ik geef ook aan dat je dat niet gezegd hebt. Ik ben het alleen niet volledig met je eens. Of beter gezegd met het beeld dat je schetst. Ik ben geen paardenmasseur geweest, maar wel dergelijk sportmasseur en heb eigen sportschool gehad en tamelijk actief in ballet/jazzballet geweest in mijn jonge jaren.

En zoveel verschil in belang van vrije beweging, het aan de gang houden van bloedcirculatie en ervoor zorgen dat pezen en gewrichten in beweging blijven voor de maratonloper versus balletdanser of bodybuilder ten opzichte van een paard, is er niet.

Er is een belangrijk verschil in training, dat wel. Maar het belang van het optimaal houden van het bewegingsstelsel en de circulatie is er in beiden gevallen, zelfs als het gebrek daarvan zich op andere manieren uit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:22

Ik zal mijn stukje nog even toelichten,
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest.

Met dat het melkzuurverhaal niet opgaat voor een dressuur of springpaard
Bedoel ik niet dat die geen melkzuur hebben...
Maar het melkzuur is minder aanwezig bij concoursen en ook bij trainingen...

Dat bedoel ik ook met spierbevangenheid, de kans dat een dressuur of springpaard na een wedstrijd apierbevangen raakt is gewoon minder groot dan bij een endurance paard...

Ikke, ik zeg ook niet dat een dressuur of springpaard geen vrije beweging nodig heeft..
Ik geef alleen aan dat de noodzaak van 24/7 gewoon weg minder groot is...
Een dressuur of springpaard kan prima herstellen als het overdag op het land staat...
Een endurance paard kan niet zo snel herstellen, die heeft die 24/7 gewoon nodig...

Liljebo, ik snap wat je bedoeld...
Mijn stuk was ook alleen maar om aan te geven waarom het bij de endurancesport al zo normaal is om dieren 24/7 buiten te laten...

Opzich is het vrij simpel...
Wij mensen kunnen schijnbaar alleen maar leren als we de gevolgen van onze daden zien...
De endurance paarden hebben sneller hun problemen laten zien...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:30

ikke schreef:
ruitje schreef:

Omdat er een verschil zit tussen explosieve kracht en uithoudingsvermogen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:33

M_D_H schreef:
Ikke, ik zeg ook niet dat een dressuur of springpaard geen vrije beweging nodig heeft..
Een dressuur of springpaard kan prima herstellen als het overdag op het land staat...
Een endurance paard kan niet zo snel herstellen, die heeft die 24/7 gewoon nodig...

Jawel, jouw boodschap is MIJ wel duidelijk; ik weet waar het over gaat en bij twijfel kan ik beschikken over alle noodzakelijke kennis, op elk gewenst niveau.

Maar het is NIET zo dat een spring- of dressuurpaard sneller hersteld; de aangerichte "schade" is hooguit iets minder. Dat maakt niet dat de noodzakelijke beweging ook maar minder moet zijn. Er wordt simpelweg geaccepteerd dat paarden die topprestaties leveren relatief snel "stuk" zijn. Daat moet je mee leren levenm, is de heersende mentaliteit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:34

Verhaal van M_D_H ken ik. Ik heb met mijn pony mendurance gedaan. Onder de mendurance en endurance mensen is het de normaalste zaak dat je paard na de wedstrijd het land in moet. Daar word iedereen mee " opgevoed " gewoon een andere wereld dan de korte duur sporten.

Ik men met mijn paard. Gewoon dressuur en vaardigheid. Maar in de zomer rijden we ook marathons. Een marathon paard vind ik echt een sportpaard zeker op eendaagse wedstrijden. Op een dag een dressuur proef. Een vaardigheid een wegtraject van rond de 8-9 km en het hindernissen traject een km of 6 met de hindernissen. En of je dan klasse 1 of 3 rijd. Dat haalt niet zoveel uit.

Na zo een wedstrijd gaat mijn paard om het verhaal van MDH ook de wei op.
En loopt hij ook zomers veel meer buiten dan in de winter.

Dus ja ondanks dat ik met mijn 6 jarige nog B dressuur ben en klasse 1 marathon en klasse 1 mendurance ( ik ben zuinig op hem en wil niet te snel omhoog schieten in de klassen) vind ik dat ik een sportpaard heb.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:49

ikke schreef:
M_D_H schreef:

Jawel, jouw boodschap is MIJ wel duidelijk; ik weet waar het over gaat en bij twijfel kan ik beschikken over alle noodzakelijke kennis, op elk gewenst niveau.

Maar het is NIET zo dat een spring- of dressuurpaard sneller hersteld; de aangerichte "schade" is hooguit iets minder. Dat maakt niet dat de noodzakelijke beweging ook maar minder moet zijn. Er wordt simpelweg geaccepteerd dat paarden die topprestaties leveren relatief snel "stuk" zijn. Daat moet je mee leren levenm, is de heersende mentaliteit.

Je spreekt jezelf nu echt tegen.
De aangerichte schade is minder, (veel minder trouwens) dus hersteld het dier ook sneller omdat het gewoon weg minder te herstellen heeft :)

Ik geef ook aan dat de heersende mentaliteit niet goed is.
Ik geef ook aan dat er een verschil zit tussen een endurance paard die een 160 km parcours loopt of een springpaard die 2, maximaal 4 keer in de ring verschijnt voor een parcours van pak en beet maximaal 70 seconden :)
de schade bij het endurance paard is groter, die heeft dus meer vrije beweging nodig om te herstellen dan het springpaard.

Nogmaals, wij mensen leren alleen van onze fouten, de endurance paarden daar is door deze mentaliteit gewoon veel sneller veel fout gegaan, die zijn dus anders gaan handelen.
in de reguliere sport gaat er niet zoveel fout...
dus gaan de mensen lekker door op dezelfde wijze...
en nogmaals, ik ben geen voorstander van deze wijze :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:49

M_D_H schreef:
Opzich is het vrij simpel...
Wij mensen kunnen schijnbaar alleen maar leren als we de gevolgen van onze daden zien...
De endurance paarden hebben sneller hun problemen laten zien...

En dat is nu inderdaad een heel belangrijk punt.
Het is voor beiden van evengroot belang om buiten trainingstijden zoveel mogelijk in eigen takt te bewegen, omwille van psyche en omwille van het lichamelijke welzijn.
Buiten dat tig onderzoeken dat bevestigen, is simpel boerenverstand ook voldoende om dat te begrijpen.

Een paard dat psychisch goed in zijn vel zit, omdat aan zijn behoeften tegemoet wordt gekomen (vrije beweging, frisse lucht, sociaal contact) en dat zoveel mogelijk (minimaal overdag) beweeg en daarmee continue voor een goede doorbloeding zorgt wat de pezen gewichten en spieren ten goede komen, alsook de longen en het hart, kan beter presteren.

Maar ik geloof dat wij het daar wel over eens zijn. Nu de rest nog }:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:51

M_D_H schreef:
[
Nogmaals, wij mensen leren alleen van onze fouten, de endurance paarden daar is door deze mentaliteit gewoon veel sneller veel fout gegaan, die zijn dus anders gaan handelen.

Kleine correctie... in de reguliere sport gaat er niet METEEN zoveel fout, maar op lange termijn dus wel.

Maar ik denk eigenlijk, gezien je vorige post, dat je dat ook bedoelt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:57

liljebo schreef:
M_D_H schreef:
[

Kleine correctie... in de reguliere sport gaat er niet METEEN zoveel fout, maar op lange termijn dus wel.

Maar ik denk eigenlijk, gezien je vorige post, dat je dat ook bedoelt.

haha, thanks, dat bedoelde ik inderdaad :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:58

M_D_H schreef:
ikke schreef:

Je spreekt jezelf nu echt tegen.
De aangerichte schade is minder, (veel minder trouwens) dus hersteld het dier ook sneller omdat het gewoon weg minder te herstellen heeft :)

Ik geef ook aan dat de heersende mentaliteit niet goed is.
Ik geef ook aan dat er een verschil zit tussen een endurance paard die een 160 km parcours loopt of een springpaard die 2, maximaal 4 keer in de ring verschijnt voor een parcours van pak en beet maximaal 70 seconden :)
de schade bij het endurance paard is groter, die heeft dus meer vrije beweging nodig om te herstellen dan het springpaard.

Nee, die endurancerijders hebben het deels begrepen maar rijden nog steeds in een paar jaar hun paarden kapot. Ze doen er alleen iets langer over dan vroeger.

Nog even een ander punt: een paard moet bewegen voor een optimale spijsvertering. Hoe meer een paard kan bewegen, hoe beter de spijsvertering verloopt.