Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:50

liljebo schreef:
Ik begrijp de ophef en emoties niet.

Niemand in dit topic, helemaal niemand, beweert dat er geen uitzonderingen zijn.
Integendeel. Er zijn uitzonderingen. Maar dat is wat het is; uitzonderingen.

Waar vooral tegen wordt gewaarschuwd is om op die uitzondering te vertrouwen. Minstens 95 % van de paarden met gebreken die worden verkocht (en al helemaal grasmaaiers) gaat een heel wat mindere rooskleurige toekomst tegenmoet.
Dat is de realiteit. Daar zijn zelfs cijfers van
Dat sporadisch een lief mens een gebrekkig paard met open armen ontvangt, is geweldig, maar niets iets waar je als verkopende partij vanuit moet gaan.
Zelfs als de meeste verkopers daarvan uit WILLEN gaan.

Als paardeneigenaar doe je er verstandig aan reeel te blijven. Dat wordt hier gezegd. De markt puilt uit met kapotte paarden/grasmaaiers. Als eigenaar moet je er rekening mee houden dat het kapotte paard/grasmaaier hoogst zelden het paradijs krijgt dat hem wordt beloofd.
Het tegendeel komt veel meer voor. Sterker nog. Dat is schering en inslag.
En diep in ons hart, weten we dat allemaal wel.

Het is helaas zoals Pauline zegt.

Jij zegt, wat ik bedoel.

Pantykous

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:04

Ik vind dat ook een verschuiving van het probleem. Als paardeneigenaar dien je je verantwoordelijkheid te nemen. Als je paard 'kapot' is en je wil er vanaf, laat zo'n dier dan afspuiten. Even goede vrienden, de meeste mensen zijn geen liefdadigheidsinstelling en kunnen niet twee paarden onderhouden. Alleen maar eerlijk voor het dier. :j

En dit komt van iemand die haar 18-jarige -overigens compleet gezonde- paard voor een spotprijsje heeft verkocht aan een dame bij wie ze nu haar levensdagen mag slijten.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:13

Met 18 en compleet gezond kunnen ze nog vaak een een leuk eerste paard zijn bijvoorbeeld. Ik weet niet of ik het zou kunnen (kom wss omdat ik aan mijn eigen paard denk nu jaarlinger en denk niet dat ik doe na 17 jaar nog zou kunnen doen , tenzij gedwongen :o ). Nee dan zou je ze vanaf 15-jarige leeftijd ofzo al moeten afkeuren voor verkoop, gaat wat ver :) .

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:50

Nu ik zelf een 'kapot' paard op BoktMarkt heb geplaatst, voel ik me toch geroepen om ook even te reageren. Ik snap heel goed wat hier gezegd wordt en sterker nog, ben het er helemaal mee eens! Ik vind het echter wel het eerlijkst naar mijn paard - mits hij niet stikt van de pijn, om te kijken of ik die uitzondering kan vinden voor hem. Dit vind ik niet direct verantwoordelijkheid afschuiven, want mocht ik dat niet vinden, dan zal ik alsnog mijn verantwoordelijkheid nemen. Neemt niet weg dat ik het wel wil proberen. Er kan niet zomaar vanuit gegaan worden dat men zijn of haar verantwoordelijkheid niet neemt als een dergelijk paard aangeboden wordt voor een goed huis.

Geen idee waarom ik reageer, misschien omdat het toch een gevoelige snaar raakt en misschien wel om mijn advertentie op BoktMarkt te 'verdedigen', maargoed, there you have it :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:58

Maar hoe weet je dit zeker, of hoe kun je dat garanderen vraag ik me dan af,uit nieuwsgierigheid? Er staan zoveel meer advertenties met dezelfde vraag en zo weinig plekken waar het echt gebeurd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:18

Je weet natuurlijk nooit zeker aan wie je je paard verkoopt, ook niet als het dier gezond is. Ik probeer met mijn merrie ook een vinger aan de pols te houden maar ja, wie weet vertrekt de nieuwe eigenaresse wel ineens met de noorderzon en dan weet je het ook niet meer.

Het probleem met een kapot paard is voor mij toch dat zo'n beest het nog echt zovele malen slechter kan treffen. En natuurlijk kan je dat one in a million huisje vinden, ik hoop het voor je. Ze zijn er wel.. Maar... Wil je het risico lopen dat het fout gaat? Je paard heeft niet door of het nog een dag of 10 jaar zal leven. Alleen jij hebt dat besef, en ik denk dus dat je het vooral voor jezelf doet. Zo'n dier heeft toch al mooie jaren gehad?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:31

XoNo schreef:
Nu ik zelf een 'kapot' paard op BoktMarkt heb geplaatst, voel ik me toch geroepen om ook even te reageren. Ik snap heel goed wat hier gezegd wordt en sterker nog, ben het er helemaal mee eens! Ik vind het echter wel het eerlijkst naar mijn paard - mits hij niet stikt van de pijn, om te kijken of ik die uitzondering kan vinden voor hem. Dit vind ik niet direct verantwoordelijkheid afschuiven, want mocht ik dat niet vinden, dan zal ik alsnog mijn verantwoordelijkheid nemen. Neemt niet weg dat ik het wel wil proberen. Er kan niet zomaar vanuit gegaan worden dat men zijn of haar verantwoordelijkheid niet neemt als een dergelijk paard aangeboden wordt voor een goed huis.

Geen idee waarom ik reageer, misschien omdat het toch een gevoelige snaar raakt en misschien wel om mijn advertentie op BoktMarkt te 'verdedigen', maargoed, there you have it :)

En jij begrijpt weer wat ik bedoel. Alleen van dit topic had je kunnen leren, dat je je hoofd niet in het zand moet stoppen, en geen tunnelvisie moet hebben. Want de kans dat je paard goed terecht komt is klein. En dat is ook zo. Maar dat neemt imo niet weg dat jij dit zeker mag proberen! er zijn ook goede mensen op deze aardbol. Het raakt bij jou ook een gevoelige snaar, maar daar zijn ze hier ongevoelig voor hoor!
Je moet je paard of houden, of af laten maken. Dat is het credo hier. En vooral geen vertrouwen hebben in anderen.
" zo'n dier heeft toch al mooie jaren gehad" dus ga het niet proberen maar spuit em af.
Ik neem wederom mijn petje af voor je reactie. Want die wordt niet begrepen. Dat kan ik je wel vertellen. En mocht je het niet door hebben, ik ben het met je eens. Ik vind ook dat je als eigenaar HET RECHT HEBT OM ZELF TE BEPALEN OF JE PAARD KAPOT IS EN OF JE OP DEZE MANIER OP ZOEK WIL NAAR EEN GOED TEHUIS. Dat wij volgens andere in dit topic uit eigenbelang handelen, een slechte eigenaar zijn omdat we het niet af laten maken. En dat bepalen ze allemaal vanuit dit topic.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:44

Vind je zelf ook niet dat je nogal overtrokken reageerd? :o Niemand beweert dat je het recht als eigenaar niet hebt te bepalen wat je met je eigen dier . Alleen wordt er vaak niet beseft dat de nieuwe eigenaar dit ook mag, dus die mag hem pok verkopen of op rijden of of of. Jij moet helemaal zelf weten wat je paarden doet, daar mag ik een mening over hebben hoor. Net zoals jij mij misschien wel een dierenbeul vind als ik een paard liever naar de slacht breng dan als gezelsschap paard verkoopt. Waarom zo heftig reageren over iemand zijn mening als je zo overtuigd ben van wat je doet goed is?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:48

En nee, het gaat hier niet om mij.
Ja, ik voel me persoonlijk geraakt door het onderwerp. Maar ik reageer voor mijn gevoel vanuit de groep mensen die WEL via deze weg een goed leven voor hun paard gevonden hebben. En niet zozeer om mijn eigen hachje goed te praten.

Er wordt aangegeven dat er uitzonderingen zijn, en dat dat ook daadwerkelijk uitzonderingen zijn. En ja, dat zijn ze helaas ook. Daarmee is de kous voor “succesverhalen” af in dit topic en gaat het topic verder in de trand van: Doe wat je moet doen als eigenaar en laat je paard doden (slacht, spuiten whatever) of hou em.
Vinden jullie het gek dat mensen die dit lezen, die een andere keuze gemaakt hebben dan die jullie zouden maken hierdoor geraakt kunnen worden?

Dat is waar het mij om gaat en waarom ik nog reageer. Omdat ik het werkelijk te bot vindt hoe snel er hier geoordeeld wordt.
Het is gewoon een gevoelig onderwerp. En de discussie is denk ik niet de kant op gegaan die TS in gedachten had. Dat is jammer, maar wel enigszins logisch als er allerlei meningen verkondigt worden, waar andere mensen weer lijnrecht tegenover kunnen staan.

Dat probeer ik telkens te zeggen. Alleen wordt ik elke keer persoonlijk benaderd, als wie de schoen past trekke hem aan. Ik voel me begaan met de mensen die op een andere manier denken dan jullie en die voor mijn gevoel niet zo netjes neergezet worden door de rest van het topic.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:51

Esmeej333 schreef:
Vind je zelf ook niet dat je nogal overtrokken reageerd? :o Niemand beweert dat je het recht als eigenaar niet hebt te bepalen wat je met je eigen dier . Alleen wordt er vaak niet beseft dat de nieuwe eigenaar dit ook mag, dus die mag hem pok verkopen of op rijden of of of. Jij moet helemaal zelf weten wat je paarden doet, daar mag ik een mening over hebben hoor. Net zoals jij mij misschien wel een dierenbeul vind als ik een paard liever naar de slacht breng dan als gezelsschap paard verkoopt. Waarom zo heftig reageren over iemand zijn mening als je zo overtuigd ben van wat je doet goed is?

Omdat voor mijn gevoel de mening van een aantal hier als DE WAARHEID gebracht wordt. En zo zwart wit is het niet. dat probeer ik er door te krijgen in dit topic!
Ik zal nooit oordelen over een ander, en al helemaal niet iemand die ik niet eens ken. Die voor mij niet meer dan een berichtje is op bokt. Maar voor mijn gevoel wordt er wel geoordeeld over de mensen hier die op een andere manier het beste willen voor hun paard. Dat is wat ik mij aantrek!
Er wordt vaak niet beseft...... Alsof iedereen die dit probeert in een fanta wereld leeft.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:56

Men kan in dit topic uitsluitend aangeven wat hij of zij wil doen. Wat een ander doet met een dier wat kapot is, moeten zij weten.

Als ik naar mijn keuze zou kijken zou het enkeltje slager worden. Men kan daar aanstoot aan nemen, of gewoon accepteren dat het ieder zijn eigen keus is.

Wel wil ik aangeven dat ik meer verhalen ken waarbij het weggeven verkeerd is afgelopen dan dat het goed af is gelopen. Dit heeft niks met neersabelen van een idee te maken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:01

Ik hoor jouw anderaom andera ook niet over de niet succesverhalen? Die wil jij liever niet horen toch? We moeten het toejuichen met zn allen en als het misgaat is dat dan maar jammer? Moet er dan zo gereageerd worden? Snap echt niet dat het je pwrsoonlijk raakt als jij weet dat je het goed gedaan hebt? Dan is het toch goed? Zal mij een worst wezen wat een ander vind als ik mn paard liever naar de slacht breng dan wegdoen als gezelsschappaard. Ik kies daarvoor mijn paard mijn keuze. Zelfde geldt toch voor jou? Er zullen altijd mensen zijn met een andere mening. Dat jij vindt dat het niet tactvol gebracht tsja, heel eerlijk jouw probleem. ik ga mn mening niet verwoorden in lieve woordjes. Maar ga me echt niet druk maken om een ander die dat ook niet doet naar mij toe.
Edit:nogmaals geen persoonlijkeraanval, juist niet. Maar ik zou me niet zo druk maken om de mening van een ander.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 21-10-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:02

Esmeej333 schreef:
Ik hoor jouw anderaom andera ook niet over de niet succesverhalen? Die wil jij liever niet horen toch? We moeten het toejuichen met zn allen en als het misgaat is dat dan maar jammer? Moet er dan zo gereageerd worden? Snap echt niet dat het je pwrsoonlijk raakt als jij weet dat je het goed gedaan hebt? Dan is het toch goed? Zal mij een worst wezen wat een ander vind als ik mn paard liever naar de slacht breng dan wegdoen als gezelsschappaard. Ik kies daarvoor mijn paard mijn keuze. Zelfde geldt toch voor jou? Er zullen altijd mensen zijn met een andere mening. Dat jij vindt dat het niet tactvol gebracht tsja, heel eerlijk jouw probleem. ik ga mn mening niet verwoorden in lieve woordjes. Maar ga me echt niet druk maken om een ander die dat ook niet doet naar mij toe.

Ik raak even in de war van je post, is dit gericht aan mij? :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:05

Nee voor Kamy. :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:13

Juist die gevoeligheid maakt het zo vals eigenlijk, maar de slechteriken weten wat ze moeten zeggen. Weten waar je naar zoekt, weten wat jij eist. En daar spelen ze op in. Je, in de overdrachtelijke zin, niemand persoonlijk.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:27

Niemand beweert dat iemand niet mag proberen een goed plekje voor haar/zijn paard te vinden.

Maar iedereen waarschuwt voor de vele valkuilen die er zijn.
En indien je dus niet dat ene super plekje voor paard vindt, je de eerlijke beslissing moet maken om het of zelf te houden of het te laten hemelen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:40

Ik zou best nog een oud fjordje of hafje of één met een beperking erbij willen om wat rustige buitenritjes mee te maken en als gezelschap voor mijn oude merrie die ik straks weer thuis krijg, maar mensen vragen er vaak ook nog (imo redelijk veel) geld voor. Voor een 20 jarige nog zo 750-1000 euro, soms zelfs nog meer. Dat ga ik niet betalen aangezien ik iemand anders van een 'probleem' af help. Je hoopt er natuurlijk nog wat plezier van te hebben, maar met wat pech heb je weinig plezier en veel kosten. Het is wel een risico. Dan heb ik zoiets; laat maar zitten, ik zet haar wel bij een shet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:43

Pauline schreef:
Juist die gevoeligheid maakt het zo vals eigenlijk, maar de slechteriken weten wat ze moeten zeggen. Weten waar je naar zoekt, weten wat jij eist. En daar spelen ze op in. Je, in de overdrachtelijke zin, niemand persoonlijk.

Iemand met kwaad in de zin steekt het riedeltje af waar iedere paardeneigenaar naar op zoek is.

Willen we niet allemaal weidegang, iedere dag knuffels en liefde, een borsteltje, paard zijn natje en droogje? Lekker vers hooi, schoon, droog stalletje, op tijd hoefsmid, tandarts en eventueel osteopaat?

Denk daar een paar schattige kindertjes bij, een heel gezinnetje die voor het dier wil zorgen en je bent verkocht.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:47

_Natasja_ schreef:
Niemand beweert dat iemand niet mag proberen een goed plekje voor haar/zijn paard te vinden.

Maar iedereen waarschuwt voor de vele valkuilen die er zijn.
En indien je dus niet dat ene super plekje voor paard vindt, je de eerlijke beslissing moet maken om het of zelf te houden of het te laten hemelen.

Helemaal mee eens. En dat doe ik dus inderdaad :) Ik houd zeker rekening met de vele valkuilen en het is nog maar de vraag hoe ik erachter kom of men kwaad in de zin heeft of niet, maargoed...niet iedereen heeft kwaad in de zin en daar ga ik maar vanuit. Ik geef mijn paard zeker niet met iedereen mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:03

Elke dag lijkt er wel weer een kapot paard bij te komen.....kennelijk met juist beslag en supplementen geen probleem. Maar wie wil elke 2maanden dure smidkosten en kostbare supplementen uitgeven aan een onbruikbaar gratis paard?

Is rijden dan echt het allerbelangrijkste wat er is bij het hebben van een eigen paard? Genoeg paarden die ook nog een goede ruiter zoeken...maar is niet van jezelf, maar zo dan ook goed te combineren..

Kwam iets op facebook langs, oud koppel en lang getrouwd....stelling..."vroeger repareerden we wat stuk ging, tegenwoordig gooien we het weg en vervangen het".

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:06

russel schreef:
Elke dag lijkt er wel weer een kapot paard bij te komen.....kennelijk met juist beslag en supplementen geen probleem. Maar wie wil elke 2maanden dure smidkosten en kostbare supplementen uitgeven aan een onbruikbaar gratis paard?

Is rijden dan echt het allerbelangrijkste wat er is bij het hebben van een eigen paard? Genoeg paarden die ook nog een goede ruiter zoeken...maar is niet van jezelf, maar zo dan ook goed te combineren..

Kwam iets op facebook langs, oud koppel en lang getrouwd....stelling..."vroeger repareerden we wat stuk ging, tegenwoordig gooien we het weg en vervangen het".

Goh, wat ben jij gezellig. En ja, inderdaad met juist beslag en supplementen kan hij nog jaren mee, als je hem maar niet belast. En als er iemand is die hem zo leuk vindt dat ze die kosten voor hem over hebben, dan is dat toch prima? Als die er niet is, dan zal ik wat anders moeten bedenken. Wie geeft jou het recht om over mijn en mijn paard zijn situatie te oordelen?

Noem het hard, maar ik heb mijn paard voor de sport, om mee te rijden. Als hij dat niet meer kan, dan zoek ik een andere oplossing. Ik heb geen geld voor twee paarden.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:34

Pfoe heftige discussie... Ik vind het moeilijk van de ene kant zeg ik je kan er niet vanuit gaan dat iemand anders voor jouw 'kapotte' paard zorgt en van de andere kant heb ik ook een ' afdankertje' met de nodige gebreken en dierenartskosten, naast de gebreken die hij al had blijkt het ook een pechvogel want de dierenarts is hier regelmatig langs geweest om hem 'weer in elkaar te plakken' - maar goed dat kan natuurlijk met ieder gezond paard ook gebeuren.

Ondanks al zijn kwaaltjes en pech heb ik enorm veel plezier met hem echter is het wel zo dat hij gewoon nog in de sport kan lopen maar het is en blijft altijd een zorgenkindje en ik heb er al heel wat slapeloze nachten van gehad.
Als ik om wat voor reden dan ook hem weg zou moeten doen denk ik dat de enige optie de paardenhemel is, in handen van iemand die vooral wil rijden zal dit paard weer snel overbelast worden en al zijn kwalen waarschijnlijk weer net zo hard terug krijgen en inmiddels is hij ook al 18 jaar

Als mijn paardje niet meer bereden had kunnen worden had ik hem niet willen hebben denk ik, ik bedoel hij kost toch iedere maand net zo veel als een 'gezond' paard waarmee je wel kunt rijden. Inmiddels heb ik alle geluk van de wereld en staan mijn paardjes aan huis en mag hij natuurlijk hier blijven tot aan zijn dood en ik hoop dat dat nog heel lang duurt mits hij een plezierig en pijnvrij leven heeft natuurlijk.

Verder hebben wij het oudste paard van de manege waar we hiervoor stonden in de toekomst (mits hij nog redelijk gezond/pijnvrij is maar niet meer in de lessen kan meelopen) zijn pensioen hier aangeboden - dus gekken die een onbruikbaar paard adopteren bestaan wel :D echter is het wel zo dat we dit paard al heel lang kennen en het het weidemaatje van mijn eigen paard was en ze altijd dikke vriendjes waren. Voor zogezegd een 'vreemd' paard met een 'baasje' zal ik dit niet doen. Dat baasje wist toen hij/zij hem kocht al dat het dier ooit te oud of geblesseerd zou kunnen raken om te werken

XoNo het is natuurlijk altijd de moeite van het proberen waard, je moet toch een beslissing maken over leven of dood en dat is en blijft gewoon moeilijk. Hopelijk kun je een oplossing voor je paardje vinden en gelukkig houd je er al rekening mee dat niet iedereen zo eerlijk en vriendelijk is als ze zich doen voorkomen.
Misschien een domme vraag maar heb je al eens overwogen om iets van een rusthuis of weiland te zoeken wat niet al te veel kost en waarbij je altijd zelf eigenaar blijft en beslissingen mag en kan nemen? Ik ken een aantal mensen die zoiets hebben gevonden, hiervoor betalen ze tussen de 50 en 80 eur p.m. excl hoefsmid en DA natuurlijk, dus de kosten zijn het niet (wel het geluk om zo'n wereldplekje te vinden natuurlijk ;) )

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:37

Proberen kan altijd.
Maar ik zou te bang zijn in die gladde praatjes te trappen.
Ook al zou ik op mijn hoede zijn, die lui weten precies hoe ze het moeten doen.
Ik zou het niet durven.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:44

Vivat: dankje voor je antwoord :) Ik heb inderdaad wel de optie overwogen. Op dit moment gaat mijn voorkeur er niet naar uit, sowieso om het feit dat ik dan alsnog kosten heb voor een paard waar ik (met het doel wat ik met paarden heb!) niets aan heb en daarbij komt dat ik hem dan niet de benodigde aandacht kan geven die hij wel verdient. Echter houd ik het wel in mijn achterhoofd mocht plan A niet lukken.

Zoals jij het oude manegepaard een plek aanbiedt om een onbruikbaar paard onderdak te bieden, zo zijn er vast meer. Naast het feit dat ik mijn paard er wellicht plezier mee doe dat hij nog ergens zijn laatste jaren kan slijten als 'grasmaaier', kan iemand er ook heel gelukkig mee worden natuurlijk!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:40

XoNo schreef:
Vivat: dankje voor je antwoord :) Ik heb inderdaad wel de optie overwogen. Op dit moment gaat mijn voorkeur er niet naar uit, sowieso om het feit dat ik dan alsnog kosten heb voor een paard waar ik (met het doel wat ik met paarden heb!) niets aan heb en daarbij komt dat ik hem dan niet de benodigde aandacht kan geven die hij wel verdient. Echter houd ik het wel in mijn achterhoofd mocht plan A niet lukken.

Zoals jij het oude manegepaard een plek aanbiedt om een onbruikbaar paard onderdak te bieden, zo zijn er vast meer. Naast het feit dat ik mijn paard er wellicht plezier mee doe dat hij nog ergens zijn laatste jaren kan slijten als 'grasmaaier', kan iemand er ook heel gelukkig mee worden natuurlijk!

Amen _/-\o_
Als je nog gelooft in het goede van de mens, dan ben je niet per definitie naïef of blind voor gladde praatjes. Deze oplossingen bestaan nog. Al zullen er misschien langer en beter naar moeten zoeken door de economische situatie van velen, en de slechtheid van velen.