Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:28

Tja als je er zelf niet bij bent heeft het geen zin om hem een weekje voor de kar te zetten.
Dus misschien is het beter als jullie er geen heil meer in zien om hem te verkopen.

Ik persoonlijk zou het eeuwig zonde vinden. ik ben eigenlijk wel nieuwgierig wat voor papieren hij heeft?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:47

Waarom is het zonde Riegje? Die mensen hebben er geen plezier aan en het is een hele dure hobby.
Haar moeder wil ook lekker veilig rijden en dat gaat het niet worden of pas over een aantal jaren.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:58

Mij lijkt het een prima beslissing. Ik denk dat je op je knietjes mag danken dat er tot nu toe nog geen ongelukken zijn gebeurd....
Succes ermee!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:49

Maar waarom zou je in vredesnaam ruilen?! Dat begrijp ik dus echt niet. Hoe groot is nou de kans dat dat ene paard dat die man zou willen ruilen nou precies is wat geschikt is voor het karakter en het niveau van jou en je moeder, jullie doelen èn wat jullie ook nog eens aanspreekt?
Je bent met deze al zó gigantisch de mist ingegaan, leer daar nou alsjeblieft van. Als je gaat voor een ander paard van moet je gewoon deze (zelf of laten) verkopen en dan hééééél rustig op zoek gaan naar een passender beestje, waarbij je de juiste begeleiding meeneemt. Anders komt binnenkort geheid weer het volgende topic: 'paard geruild, maar klikt niet met de nieuwe' of 'paard geruild, maar kunnen er niet mee doen wat we graag zouden willen'.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:38

Of je wil ruilen, of terug brengen en een andere zoeken... Neem svp iemand mee met verstand van paarden, en die weet wat jullie willen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 13:08

@NiF alor: ade kans dat dat paard niks is is heem groot, maar mischien is t wel een leuke. Daarvoor kun je ergens kijken eh ... als wij t niks vinden zou er zowiezo geen ruil komen

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:35

@ kohtje zoals ik al zei, persoonlijk zou ik het heel zonde vinden, als ik het allemaal zo hoor.
is het een heel gaaf beest.
en zouden ze daar best een hoop plezier van kunnen hebben.
Balen dat het niet helemaal zonder slag of stoot gaat.
Maar het paard kan er niets aan doen dat hij gekocht is door mensen die zonder er al te ver en te diep over nagedacht hebben een jong beest aangeschaft hebben.
Tja en dat daar consequenties aan vast zitten.
Begrijp me niet verkeerd ik wil niet dat er ongelukken gebeuren.
Maar ik vind het nogal wat om te zeggen, helaas niet geschikt next.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:46

Tja Riegje, maar als het een gebed zonder end blijft.. is voor niemand leuk toch? (imo)
Dan liever dat de gave tuiger goed tot zijn recht komt/op zijn plek is, en TS en moeder veilig/makkelijk leuke dingen kunnen ondernemen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:48

Daarom zei ik ook. waarschijnlijk is het beter voor jullie om hem te verkopen.
Het valt mij alleen op dat de meeste dat hier heel makkelijk toejuichen.
En ik vind het allemaal nog al wat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:52

canela schreef:
@NiF alor: ade kans dat dat paard niks is is heem groot, maar mischien is t wel een leuke. Daarvoor kun je ergens kijken eh ... als wij t niks vinden zou er zowiezo geen ruil komen

Of je een paard wel of niet leuk vind... Tja, zal als eerste kijken of het paard bij jullie plannen past. En dan pas kijken of het een leuk paard is. Anders word je dadelijk weer verliefd op een te jong/te sensiebel/te onervaren etc. paard.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:03

riegje schreef:
Daarom zei ik ook. waarschijnlijk is het beter voor jullie om hem te verkopen.
Het valt mij alleen op dat de meeste dat hier heel makkelijk toejuichen.
En ik vind het allemaal nog al wat.

Persoonlijk juich ik het niet toe. Ik zou doorgaan totdat ik de juiste hulp gevonden had.
Neem bijvoorbeeld de huidige instructie: er wordt 4x per week gelest (hartstikke verstandig!) maar er lijkt totaal geen vooruitgang. Ergo: de aanpak van deze instructie werkt niet. Dan kun je hem/haar nog zo goed en kundig vinden, maar ben je dom als je bij diegene blijft plakken. Ik zeg, zoek een beter passende instructie uit (bij voorkeur eerst goed grondwerkles).
Maar als de eigenaar hier niet voor open staat, tja dan beter verkopen want dit is 10x niks voor het dier.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:00

Ja... ze kan er nog maanden/jaren lang tijd, energie en geld in stoppen... en dan kan dit paard misschien het paard worden waar ze naar op zoek is... maar het is haar hobby... en er is niks mis mee om te erkennen dat dit misschien te hoog gegrepen is en dat dit niet is wat ze eigenlijk wilde (een braaf paard waar zij en haar moeder gewoon veilig mee alleen kunnen rijden en naar buiten kunnen)

TS... heel veel succes met de verkoop... en succes met zoeken naar nieuw paard... zet echt duidelijk op papier wat je verwacht van je paard en wat je ermee wil kunnen... en bespreek dat ook met iemand die jou en je rijvaardigheid kent... laat je niet zomaar wat aanleunen omdat paard bij hun zo braaf is... meerdere keren kijken en proberen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 20:06

Hoop reacties :p Uiteindelijk blijft het natuurlijk nogsteeds eigen keuze.. Maar meningen van andere horen is altijd handig :)
Gek genoeg ging het vandaag ineens heel goed.. hij deed niks met longeren, toen zonder zadel gereden en dat ging ook goed en toen zelfs nog buiten een klein stukje gereden! Soms heeft hij een week dat hij niet te harden is en de rede daarvoor weten we niet.. het knopje slaat gewoon ineens van niks nada noppes willen doen naar alles wel best vinden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:10

Heb je al eens naar het zadel laten kijken... want zou toch zonde zijn als je paard straks weg doet en het blijkt dat zadel knelde of dat er iets in zijn rug stak en dat hij daardoor zo bokte.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:11

En dat is wel/niet zadel gerelateerd? Want daar lees ik nu niks meer over.. miss eens een dagboekje bijhouden, of je verbanden kan leggen?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 20:12

Ik heb mn moeder gezegt van ja ik wil graag dat er naar het zadel word gekeken want ik wil gewoon kunnen uitsluiten dat dat het niet zou zijn. Zegt ze ja ja ja .. jaa we laten nicole ( lesgever ) er wel naar kijken bij de aankomede les. Ja das geen zadelmaker eh -_-' .. Maargoed.. is al een begin :\

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 20:13

Locanda schreef:
En dat is wel/niet zadel gerelateerd? Want daar lees ik nu niks meer over.. miss eens een dagboekje bijhouden, of je verbanden kan leggen?

sorry maar ik snap em niet.. haha

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:21

Of het samenhangt. Dus is hij zonder zadel braaf, en met zadel vervelend?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 22:31

Locanda schreef:
Of het samenhangt. Dus is hij zonder zadel braaf, en met zadel vervelend?

o zo :) Dat is heel afwisselend, zonder zadel vraag ik maar wijnig en blijf ik voorin op de volte omdat ik toch minder stefig zit,, dan vind hij het meestal al wel best omdat hij dan apmer moe word ( ook veel meer stap dan draf en geen galop ) Met zadel kan hij braaf zijn als er wijnig van hem gevraagt word, en zn eigen route in de bak mag uistippelen, als je hem gewoon wilt laten stappen in een route die hij niet in gedachte had word die boos en wilt hij persee zn zin krijgen.. Maar in het begin toen ik er net 2 weken stond ging het nog wel heel goed ( voor het kunnen en snappen van toen ) dus gingen we langzaam opbouwen, meer figuren, hele bak rond, tempo wisselingen, galop enz. sinds dien werkt hij alleen maar tegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 07:52

denk eens logisch na Canela; als die alle kanten opgestuurd word en er zit echt iets niet goed met dat zadel , dan doet dat pijn met iedere beweging en zal hij dat proberen te ontlasten door op zijn manier te willen lopen... Maar verkoop Casper aub en denk eerst nog maar eens goed na voor jullie dit weer een ander dier gaan aan doen, want dit zijn houwtje, touwtje, heutje,kneutje oplossingen (oliebol hee je moeder dier er zelf niet op gaat zitten , wil het zadel door een instructeur laten nakijken die er ook al niet opdurft, overspoelt ook echt allemaal van de kundigheid daar hoor, NOT, sorry) en als je dan weer een poedersuiker op zelfs het makste paard legt, word dat ook een rodeoking, dus tel uit je winst...

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 08:17

dat aller laatste is zo waar.. had ik nog niet aan gedacht!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:07

Ik ben het wat dat betreft wel heel erg met minimelona eens,
Dat het allemaal maar wat raadselachtig klinkt.
Je moeder wil wel op het paard rijden, maar neemt bij de verkoper al niet eens de moeite om er op te klimmen of het wat voor dr is.
En zegt nu dat ze de strijd beu is. in mijn ogen onbegrijpelijk!

dan een instructeur die vier keer in de week les geeft maar niks geen vooruitgang boekt en en het feit dat ze er zelf niet op durft. erug bizar! en dan nog het zadelverhaal,
Sorry om het te moeten zeggen maar alles bij elkaar niet echt positief!

En eigenlijk is dit meer naar je moeder toe gericht dan naar jouw Canela.
Want ik geloof dat je er wel komt qua rijden. vallen en opstaan leer je veel van.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 23:03

ik ga even voor mn moeder opkomen jaja..
ze is er bij de verkoper weldegelijk opgeklomen hoor, meedere keren.
Alleen laatst durfde ze er even niet op vanwege zn streken wat ik opzich goed snap.
Ze is de strijd niet 'beu' maar we worden er zo onderhand wel een beetje moe van eh..
nja wat die instructeur betreft helemaal waar.. Die moet er ook gewoon af en toe opkruipen als het niet lekker gaat. Maarja waar ken ik zo snel een instructeur waar ik me fijn bij voel en 4x per week kan en goedkoop is..? niet zo snel :(

en omdat we toch realistisch moeten zijn met het financiele plaatje, wat het beste is voor het paard en ons waren we toch aan een beter plekje vokr hem aan het denken, maar dat is nog helemaal niet zeker.. alleen een optie :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 06:53

Paardrijden is een dure hobby! Aankoop is 1 ding, dan pas begint het. Mijn haren komen overeind als ik verhalen hoor als ' moet binnen het financieel plaatje passen' of wat ik tussen de lijnen lees van slecht passend tuig etc. Als dat niet kan, wat mogelijk en begrijpelijk is, maar berg dan de idee van een eigen paard houden op. Wat ik wel kort door de bocht vind is de commentaar richting de lesgever. Als ts en het paard beginners zijn, dan krijg je dat niet op 123 opgelost. Er zelf niet op willen kan ik best begrijpen. Ts en haar moeder hebben dit paard gekocht, dus de trainer hoeft zijn of haar nek niet te riskeren. Ik kruip zelf ook niet meer op elk paard. ( heb mijn eigen paarden en doelen, en het zou niet de eerste keer zijn dat ik verongeluk door de onkunde gecreëerd door anderen). Ik zou zowieso het paard laten trainen door een professional en dan pas te koop aanbieden. Dan krijgt het paard hopelijk een leuke eigenaar waar hij tot zijn recht kan komen en kunnen jullie op zoek naar iets nieuw.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 07:08

Ben ik mee eens bulck. Maar ja een professional, dat kost geld. En een goed zadel is toch wel een eerste vereiste hoor.
Maar als ik het zo lees is het echte tuigpaarden karakter zijn probleem. Zo lang je maar doet wat hij wil is er geen probleem, maar zo niet berg je dan maar. Klinkt als: echte tuiger. Als je hem dus verkoopt en een ander paard zoekt, neem dat geen tuiger meer, want daar zit vaak toch meer karakter in.