Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cids

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:21

Mijn vraag is denk ik niet duidelijk genoeg. Zij heeft moeite met bepaalde karaktertrekken die baccarat doorgaf. Ik ben heel benieuwd welkde dat dan zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:31

Karaktertrekken die niet in overeenstemming zijn met Waratje zelf. Het zegt niets over Baccarat maar alleen maar iets over Baccarat-in-combinatie-met-Waratje, dus waarom zou jij daar interesse in hebben als je Waratje zelf niet persoonlijk kent?

Daar gaat het dus om.
Geen enkel verhaal over een hengst is 100% te betrekken op de hengst. Je moet ook weten WIE het heeft verteld.

Tot zover way of topic geloof ik :D

Wat ik eignelijk mis in dit topic is zo'n mooi overzicht van wie wat zoekt. Is dat nog ergens?
Laatst bijgewerkt door Dees op 25-07-12 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:36

MyWishMax schreef:
Tja.... Goed punt. Ik ben ook niet echt fan van jonge paarden en onervaren ruiters.

Maar wanneer is iemand onervaren en wanneer is iemand ervaren genoeg?
Ik denk dat jonge paarden je ook moeten liggen & goede begeleiding aan je zijde..

Er lopen zoveel mensen rond die denken; " Dat doe ik even" jammer genoeg.

Kwa bloedlijnen, bij jazz, krack-c etc blijf ik wel uit de buurt. Omdat ik uit allerlei verhalne wel weet dat dit geen goede combi met mij is.
Ikzelf wou helemaal geen paard met leuk papier, voor mij totaal overbodig en had liever ook geen jong paard.
Maar kwam toch thuis met een 3 jarige van FlorencioxJetset-D.. domme of slimme zet, geen idee. Maar het klikte en leek mij niet totaal drakenlijn :+
Zijn moeder is overgens een brave lieve merrie, die van mij heeft wel eigenschappen van zn mama meegekregen.
Ik weet dat ik niet DE topruiter ben, alhoewel we al wel meer diepte als hoogte punten kennen, ben wel blij met mn knollie
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 25-07-12 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:44

Dees schreef:
Karaktertrekken die niet in overeenstemming zijn met Waratje zelf. Het zegt niets over Baccarat maar alleen maar iets over Baccarat-in-combinatie-met-Waratje, dus waarom zou jij daar interesse in hebben als je Waratje zelf niet persoonlijk kent?

Daar gaat het dus om.
Geen enkel verhaal over een hengst is 100% te betrekken op de hengst. Je moet ook weten WIE het heeft verteld.

Tot zover way of topic geloof ik :D

Exact Dees. Ik zal een ander niet zeggen dat ze geen Baccarat moeten kopen, ik weet alleen heel zeker dat IK het niet moet doen ;)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:49

Zowel mijn eerste als huidige paard zijn mij op basis van het papier afgeraden, zowel op Bokt (contacten via PB) als in het echt :=

Mijn eerste paard was inderdaad nogal apart qua karakter :D Junior STV, Uniform en Variant hadden wel het nodige doorgegeven, als ik anderen moet geloven. Wel was het een ontzettend eerlijk dier, ik had echt een band met haar, na verloop van tijd.

Mijn huidige paard, schijnt ook een aantal minder makkelijke namen op het papier te hebben staan (Jazz, dubbel Amor). Dat is tot nu toe echt een makkelijk en ongecompliceerd dier, over het algemeen. Ze is nog jong (drie jaar) en moet nog veel leren, maar doet nooit zomaar gek :n Ze is al ontzettend braaf langs de weg en over het algemeen is ze behoorlijk nuchter. Afgelopen weekend hebben twee jonge kinderen met haar staan tutten (poetsen et cetera) en dat vindt ze allemaal prima :)

Papier is ook niet allesbepalend, vind ik :) Ik ben een amateur en ga gewoon af op het karakter :) Een heel rillerig paard is echt niets voor mij :n Zo eentje die al aan de andere kant van de bak staat, wanneer je een keertje gaat verzitten :=

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:51

Ik reageer ook weer eens, ben momenteel bezig met een Democraat x Metall merrie. Ze wordt maandag gekeurd dus ben zeer benieuwd!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:52

Ervaring is moeilijk uit te leggen. Ik heb geen verkeerd paard opgeleid, maar het had veel beter gekund. Zoals ik al eerder zei kan hij staken, maar dat ligt aan mij. Alleen heb ik hem dat dus ooit een keer 'aangeleerd'. Maar met goede begeleiding is het te doen, maar wat is goede begeleiding? Hoe geef je een jong paard een goede basis mee als je zelf nog geen goede basis hebt? Hoe weet je dat je goede begeleiding hebt? Hoe weet je dat je niet te snel gaat zonder een goede basis en goede begeleiding? Zulke dingen leer je volgens mij door fouten te maken, maar die fouten zouden eigenlijk niet ten koste van een paard mogen gaan.

Eén groot vraagteken dus :D

EDIT: Ik ben dus voorstander van ervaren paarden bij onervaren mensen. En dat hoeft geen super makkelijk Z paard te zijn, maar één waar je wel een fijne basis van kan leren.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:58

ik knap niet snel af op bepaalde hengsten na mijn ervaringen...

van de dieren die ik nu heb...

mijn houston merrie is een geweldig braaf en fijn paard! en is niet snel onder de indruk! als andere paarden iets eng vinden gaat ze juist kijken 8-) haar veulen voed ze goed op en we zorgen dat ze voldoende in handen komen leren optijd vast staan hoefsmidt ect.

haar veulen van metall heeft dan ook een heel goed karakter :j
en vorig jaar van elberton ook een heeel braaf veulen!

dan olivia :o braver kan haast niet (hoewel ze soms wel wat rare trekjes heeft maar denk eerder dat dan komt door waar ze allemaal is geweest(paard heeft een geschiedenis)
eusebio http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000003004
is niet bepaald een hengst die bekend staat om zijn makkelijke nafok
casanova ook geen gemakkelijke hengst.
samber geeft ze ook niet altijd fijn...

toch is deze merrie een super dier! iedereen kan daarop! en zich mee redden alleen op vreemd terrein kan ze zich welleens wat druk maken..

haar veulens zijn al wat onder het zadel! allen manege/beginners/eerste eigen paard en geen problemen gehad fijn te rijden braaf werkwillig..
ik druf op olivia alles te doen wbt karakter..
opvoeding milieu ect. doet ook veel! ik knap dus niet snel af op vaders van een paard ze kunnen ondanks dat de afstammeling anders heel fijne dieren zijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:58

xalm schreef:
Ik reageer ook weer eens, ben momenteel bezig met een Democraat x Metall merrie. Ze wordt maandag gekeurd dus ben zeer benieuwd!

Hhhmmm, ik ken een Democraat-muts, waarvan door serieuze paardenmensen werd gevraagd of de eigenaar daar vrijwillig op ging zitten :D

Niet alleen de eigenaar zit er nog steeds vrijwillig op (is is ondertussen M2 met winst) het paard wordt succesvol ingezet bij lessen en als ik de kans krijg, kruip ik met liefde vrijwillig op dat paard.

Het sleutelwoord voor dit paard: Opvoeding!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:00

ik ben juist gek op democraat dieren willen werken maa hebben leiding nodig, verder ga ik volledig met lisch mee

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:02

ikke schreef:
xalm schreef:

Hhhmmm, ik ken een Democraat-muts, waarvan door serieuze paardenmensen werd gevraagd of de eigenaar daar vrijwillig op ging zitten :D

Niet alleen de eigenaar zit er nog steeds vrijwillig op (is is ondertussen M2 met winst) het paard wordt succesvol ingezet bij lessen en als ik de kans krijg, kruip ik met liefde vrijwillig op dat paard.

Ik ben benieuwd, heb haar nu 3 keer gereden/mee gemaakt (en zie haar volgende week nogmaals). Wat ik tot nu toe kan opmaken is dat ze heeeeel nieuwsgierig is, heel nuchter aan de hand (schrikt nergens van, kan dr gewoon een klap op dr kont geven, tuinslang midden op dr voorhoofd etc etc), onder het zadel is ze heerlijk enthousiast, soms is ze wat onzeker maar met een beetje aanmoediging gaat ze dan ook direct. Ze is trouwens 3.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:14

Ik heb een Kennedy x Belisar merrie gehad. Die heb ik na 4 jaar en 2 voortanden in de worst laten stappen. Wat een letterlijk levensgevaarlijk karakter. Volle zus had ook er ook last van.

Democraat vind ik op zich fijne paarden. Missen vaak het laatste in de beweging maar zijn voor de gemiddelde amateur goed te handelen. Idem Polansky, wat lomp in de omgang maar fijn te rijden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:27

Geef mij maar een sensibel figuur, een die graag voor je werkt en gevoelig is. Ben niet al te groot en ik hou er niet van op kracht te rijden, dat hou ik ook niet vol trouwens. Heb een paard gehad wat zo super gevoelig was, wauw! Alleen ging die uit het niks in paniek ervan door (en viel daarbij).. dat was echt levensgevaarlijk. Dus is hij verkocht, anders was het werkelijk mijn ideale paard!

Mijn nieuwe paard wordt mijn enige paard, dus zal ik kritisch zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:29

ikke schreef:

Dat geldt voor ieder paard.
Het is overigens wel heel jammer dat de koper anno nu daar eigenlijk niet meer voor wil betalen.
Ze moeten groot kunnen bewegen, ster op ext zijn met veel front en schoudervrijheid, verkeersmak en potentie voor Z2 dresuuur.
En dat alles natuurlijk voor een max prijs van 4.000 euro :D Opvoeding vindt men maar iets heel vanzelfsprekends, men heeft daar geen meerwaarde voor over.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:31

hier het zelfde pletje! Een vlug paard gevoelig maar fijn te rijden! Wil geen trapzak/roeiboot

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:33

Ik vind ook dat veel kopers veel eisen stellen voor relatief weinig geld. Als argument komt dan dat de markt slecht is en de prijzen gedaald zijn, dus is dat ene fijne paard met potentie ook niks meer waard. Ben het er niet mee eens :n

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:35

Pletje123 schreef:
Geef mij maar een sensibel figuur, een die graag voor je werkt en gevoelig is. Ben niet al te groot en ik hou er niet van op kracht te rijden, dat hou ik ook niet vol trouwens. Heb een paard gehad wat zo super gevoelig was, wauw! Alleen ging die uit het niks in paniek ervan door (en viel daarbij).. dat was echt levensgevaarlijk. Dus is hij verkocht, anders was het werkelijk mijn ideale paard!

Mijn nieuwe paard wordt mijn enige paard, dus zal ik kritisch zijn.

Wat verwacht jij van sensibel?
Paarden met heel veel gevoel in hun lijf, zijn ook extreem gevoelig voor prikkels van buitenaf.
Heel gevoelig in het lijf en tegelijk niet gevoelig voor prikkels van buitenaf ga je niet vinden.

Heb er hier eentje staan die zeer sensibel is (die vosruin). Op je pinken te rijden en zeer licht aan de hulpen. Maar alleen voor thuisgebruik want eenmaal van het erf af 'trekt hij het niet meer'. Te sensibel.
Eigenlijk zijn dat gewoon mislukte paarden, want in de sport en in de recreatie kun je daar helemaal niets mee.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:39

er zijn ook paarden die sensibel zijn maar fijn te rijden.. Een trapzak roeiboot red z2 niet zo makkelijk als een wat vlugger paard..
Soms zijn er wel exstreme gevallen.. Maar niet ieder paard word of kan wat er verwacht word..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:39

lisch schreef:
hier het zelfde pletje! Een vlug paard gevoelig maar fijn te rijden! Wil geen trapzak/roeiboot

Precies!

De merrie die ik nu te koop heb is overigens geen trapzak hoor, maar het is geen damespaard. Gelders en koel in het hoofd. Voor veel mensen super fijn, maar ik mis het sensibele :o gek eigenlijk.. ik.wil dan weer zo'n mafketel waar niet iedereen mee uit de voeten kan :+

Dees, ik ben van mening dat je bij sensibel verschillende gradaties hebt :) het liefst heb ik een paard wat heet wordt in het werk, maar vrij onverstoorbaar is voor de omgeving. Ik weet dat dat een moeilijke combinatie is :j heb er echter al wel eens zo eentje gehad. Met sensibel denk ik aan een dier wat gevoelig is op het lijf en dus veel reactie geeft op de hulpen. Maar niet eentje die helemaal geen raad meer weet met zichzelf, die zijn niet te rijden..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:43

Sensibel is voor mij vooral een dingetje van 'tussen de oren'.
Een paard dat heet wordt in het werk, vind ik gewoon werklustig, ijverig. Ik zou dat zelf niet als sensibel benoemen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:44

@Dees: Ze bestaan wel hoor, sensibele dieren die ook op vreemd terrein nog steeds braaf zijn. Het is zeldzaam, en een combinatie met een consequente opvoeding. Ik heb er nu ééntje (waar ik zelf overigens geen klik mee heb, dessalniettemin een mega-leuk dier).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:45

Sensibel = gevoelig. En vaak heet.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:58

Pfieuw, ik ben ook weer bijgelezen :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:32

Afstamming maakt me geen bal uit. Het gaat me om het paard zelf. Al zou een merrie met redelijk papier wel handig zijn, zodat er mee te fokken is als ze geblesseerd raakt. Was ook de bedoeling om uit te kijken naar een merrie, maar nu zit ik toch weer met een ruin opgescheept. En ook nog eens met een vader waar ik echt niets mee heb. :+ Maar ik laat daar dus geen paard om staan!! Ik kom altijd weer met iets anders thuis dan waar ik naar zoek. De 2 die bij mij Z hebben gelopen, hebben toevallig allebei geen papieren. Mijn tweejarige is qua beweging, karakter en verwachting vanaf 't papier het best en die is vervelend genoeg niet geschikt als rijpaard...

Mijn ruin heeft zeer matige gangen, maar loopt wel Z en werd altijd geselecteerd als ik selecties reed (o.a. in de M2). En dan nooit op een van de laatste plaatsen, maar eerder bovenin. Hij voert de zijgangen regelmatig netter uit dan de beste paarden in de ring en hij is heel constant. Daar word ik verder geen kampioen mee, maar ik kom verder dan menig bovengemiddeld paard. Elk paard (mits gezond genoeg) kan Z lopen, dus ik ben bij lange na niet zo kritisch op de beweging als jullie als het gaat om prijzen tot 6000 euro. De markt is toch ook niet zo slecht dat we voor enkele duizenden euro's DE (gezonde) bewegingstopper kunnen verwachten. Betekent niet dat iedereen zo'n paard geweldig moet vinden, maar het lijkt een redelijke prijs-kwaliteitsverhouding. Sluit me wat dat betreft helemaal aan bij Dees. Op elk paard is wel wat aan te merken en een perfecte bestaat volgens mij niet. Met training kun je nog een hele hoop doen.

Uiteindelijk moeten ze bij mij elke dag dit parcours afleggen, ongeacht afstamming en africhtingsgraad (heb geen bak bij huis): http://www.youtube.com/watch?v=bzsuhARnbBM en http://www.youtube.com/watch?v=w7NdxqpDmOY (zijn overigens verschillende paarden) Ik vind het een grotere uitdaging om daar een geschikt paard voor te vinden dan een paard dat een Z-proef loopt, ook met gelijk budget. Maar dit is natuurlijk voor de meeste mensen niet aan de orde. Die hoeven niet langs de weg om in een bak te kunnen rijden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:53

Ik wil een lastige combi :j Sensible maar geen dier die om alles op de kletter wil maar wil niet continu duwen om ze vooruit te krijgen.

Mijn vos voldoet hieraan die kan je met losse teugek rustig stappen ziet niets, aan t werk is ze heel heet te maken wil je dat niet zit je dr niet aan dr gevoel blijft ze braaf door lopen. Dat wil ik in een paard 1 die je zo heet kan maken als je wil maar t wel weer af vloeid een werkwillig dier zonder elke hoek een nieuw spook.