Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:33

xalm schreef:
Ja, ik heb al een heel lijstje voor mezelf gemaakt wat ik allemaal wil doen (idd benen voelen oren voelen rug voelen etc), daarnaast een lijstje met vragen trailermak etc en wat ik allemaal wil zien, vrij bewegen, eventueel vrijspringen, op het harde draven en onder het zadel.. Hoop dat ik zo niets over het hoofd zie. En gelukkig is hij al helemaal klinische en rontgelogische goedgekeurd. Alleen heb ik helemaal geen verstand van die keuringen en heb ik geen idee hoe of wat zo een keurings rapport eruit hoort te zien..

Half uurtje eerder komen dan je hebt afgesproken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:39

KimJenda schreef:
Ik ga bij deze voor 2e keer kijken:

http://link.marktplaats.nl/557269776

Die ziet er leuk uit. Mooie leeftijd kun je gelijk mee beginnen.
Bij advertenties op marktplaats kijk ik ook altijd naar de andere advertenties van de verkoper. Soms haal je daar ook wel wat info uit. (Is ie bijvoorbeeld ook autoverkoper ga ik maar niet kijken :D :D :D :D )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:40

Zolang de DA maar verstand heeft van keuringen, toch?
Waarom zou je dan een half uurtje eerder moeten komen...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:40

Ik denk dat er niets mis is met een lijstje als leidraad, naast het gevoel dat je bij het paard hebt. Kan me voorstellen dat je anders dingen vergeet die je graag zou willen weten. Is toch spannend, zeker als je een bezichtiging nog niet vaak gedaan hebt.

Seven

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:46

@Dees
Juist om je hart te beschermen kan je beter op n rijtje hebben wat je wil, er worden veel te vaak dieren gekocht die later toch totaal niet zijn wat de eigenaar had gehoopt. Als ze door mijn "keuring" zijn gekomen voldoen ze sowieso aan mn eisen maar een band is iets wat je opbouwd dus das voor mij een veel minder belangrijk. Ze moeten een passend karakter hebben en die beoordeel je makkelijker van een afstand :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:46

Ik ben ook van mening dat er niets mis is met het goed controleren van een paard. Als ik volgend jaar ga kijken, zoek ik een paard wat haar hele leven bij mij gaat blijven, een maatje voor het leven. Maar heel zakelijk gezien moet dat toekomstige maatje wel goed gezond zijn en aan een paar eisen voldoen. De alom bekende 'klik' is natuurlijk het belangrijkste :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:50

Het is juist ook mijn bedoeling om gevoelens nog even uit te schakelen. Laat mij eerst maar nuchter en objectief naar een dier kijken, en daarna langzaam verliefd worden als ik vrijwel zeker ben van zijn gezondheid & karakter, vermoed ook dat dat 1 van de redenen is dat ik altijd vrij snel (meestal binnen 1 a 2 bezichtigingen) direct het juiste paard vind. Door thuis al goed te bedenken wat je precies wilt en je daar ook aan houden, kijk de kleur verruilen is natuurlijk iets heel anders dan als beginnend amazone met een 3 jarige thuis komen terwijl je eigenlijk doelde op een 16 jarig doorgewinterd leerpaard, dan kun je nog zo verliefd zijn maar laat dan gewoon je ratio spreken om het voor jezelf makkelijker te maken. Je vind er heus wel eentje die aan je wensen voldoet... :)

Als ik anderen te hulp schiet in hun zoektocht blijken wensen vaak al snel te verwateren; Aan het begin van hun zoektocht verspelen ze zoveel kruid door zelfs bij boerenkarrenpaarden te gaan kijken in hun enthousiasme, dat het na verloop van tijd bloed irritant begint te worden om steeds maar weer de jacht naar het juiste paard te openen, het ongeduld groeit en binnen no-time zijn ze vergeten wat ze in 1e instantie zochten. Dat zijn vaak juist de mensen die enkel lijken te beredeneren met hun hart "zijn hoofje is zo lief he?" om vervolgens die verzwakte rug op het videofilmpje maar over het hoofd te zien, toch een bezichtiging te plannen, verliefd te worden en weer te worden teleurgesteld bij de keuring. Ik vind dat heel zonde! Een paard kopen moet een leuke belevenis zijn, waarbij je binnen relatief korte tijd een geschikte liefde vind met wie je heerlijk aan de slag kunt. Het moet geen zoektocht zijn waarbij je enthousiasme steeds meer wordt getemperd, en de verbazing en het ongeloof des te groter is als je na een maandenlange zoektocht eindelijk een WEL gezond paard hebt bemachtigt.

En inderdaad, als je voor jezelf geen twijfels meer hebt en je hebt eenmaal de 'wauw' factor gevonden ga er dan ook maar direct voor. Dat vind je niet snel nog een keer :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:53

Pinda_Dipje schreef:
Het is juist ook mijn bedoeling om gevoelens nog even uit te schakelen. Laat mij eerst maar nuchter en objectief naar een dier kijken, en daarna langzaam verliefd worden als ik vrijwel zeker ben van zijn gezondheid & karakter, vermoed ook dat dat 1 van de redenen is dat ik altijd vrij snel (meestal binnen 1 a 2 bezichtigingen) direct het juiste paard vind. Door thuis al goed te bedenken wat je precies wilt en je daar ook aan houden, kijk de kleur verruilen is natuurlijk iets heel anders dan als beginnend amazone met een 3 jarige thuis komen terwijl je eigenlijk doelde op een 16 jarig doorgewinterd leerpaard, dan kun je nog zo verliefd zijn maar laat dan gewoon je ratio spreken om het voor jezelf makkelijker te maken. Je vind er heus wel eentje die aan je wensen voldoet... :)

Als ik anderen te hulp schiet in hun zoektocht blijken wensen vaak al snel te verwateren; Aan het begin van hun zoektocht verspelen ze zoveel kruid door zelfs bij boerenkarrenpaarden te gaan kijken in hun enthousiasme, dat het na verloop van tijd bloed irritant begint te worden om steeds maar weer de jacht naar het juiste paard te openen, het ongeduld groeit en binnen no-time zijn ze vergeten wat ze in 1e instantie zochten. Dat zijn vaak juist de mensen die enkel lijken te beredeneren met hun hart "zijn hoofje is zo lief he?" om vervolgens die verzwakte rug op het videofilmpje maar over het hoofd te zien, toch een bezichtiging te plannen, verliefd te worden en weer te worden teleurgesteld bij de keuring. Ik vind dat heel zonde! Een paard kopen moet een leuke belevenis zijn, waarbij je binnen relatief korte tijd een geschikte liefde vind met wie je heerlijk aan de slag kunt. Het moet geen zoektocht zijn waarbij je enthousiasme steeds meer wordt getemperd, en de verbazing en het ongeloof des te groter is als je na een maandenlange zoektocht eindelijk een WEL gezond paard hebt bemachtigt.

En inderdaad, als je voor jezelf geen twijfels meer hebt en je hebt eenmaal de 'wauw' factor gevonden ga er dan ook maar direct voor. Dat vind je niet snel nog een keer :)

_/-\o_

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:54

Dees schreef:

Om zeker te weten dat het paard niet gedrogeerd wordt, danwel eerst een half uur gegallopeerd aan de longe zodat ze hem kunnen verkopen zijnde 'super mak'. ;)
Vertrouw nooit blindelings, vandaar ook altijd bloed laten trekken.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:54

Wij gaan waarschijnlijk zaterdagmiddag bij een 7 jarige friese merrie kijken :) Paard heeft al strandritten gemaakt en is vooral recreatief gereden. Trailermak en grotendeels verkeersmak. Op haar 4e rustig ingereden dus ben erg benieuwd!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:56

Ben heel benieuwd monica ik duim voor je :D

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:49

stille meelezer meldt zich :) Hoewel ik zelf niet op zoek ben naar een paard, vind ik het erg leuk en leerzaam om hier mee te lezen.
Succes allemaal met de zoektocht naar hét paard!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:03

Pinda_Dipje schreef:
Dees schreef:

Om zeker te weten dat het paard niet gedrogeerd wordt, danwel eerst een half uur gegallopeerd aan de longe zodat ze hem kunnen verkopen zijnde 'super mak'. ;)

Dat paard kunnen ze ook wel iets meer dan een half uurtje tevoren een spuit geven, hoor, en als een paard een half uur aan de longe heeft moeten galoperen dan merk je dat ook wel in het gedrag en beweging.
Om niet blindelings te vertrouwen hoef je echt niet een half uur eerder te komen. Je controle op drogeren is het bloedje dat je bij de keuring laat trekken. Als het paard niet mak is merk je dat ook bij de keuring. Zorg dat je keurende DA exact weet wat jij wil gaan doen met het paard, zodat hij op de juiste punten aandacht kan besteden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:23

Waratje schreef:
Dat paard kunnen ze ook wel iets meer dan een half uurtje tevoren een spuit geven, hoor, en als een paard een half uur aan de longe heeft moeten galoperen dan merk je dat ook wel in het gedrag en beweging.
Om niet blindelings te vertrouwen hoef je echt niet een half uur eerder te komen. Je controle op drogeren is het bloedje dat je bij de keuring laat trekken. Als het paard niet mak is merk je dat ook bij de keuring. Zorg dat je keurende DA exact weet wat jij wil gaan doen met het paard, zodat hij op de juiste punten aandacht kan besteden.

Oef... Daar vergis je je echt lelijk. Ik heb de afgelopen 15 jaar tal van bezichtigingen en keuringen gezien, en zeg dat het ons in 4/10 gevallen heeft behoed voor eigenaren die nog niet op onverwacht bezoek hadden gerekend. Van paarden die zich nauwelijks uit de groep lieten halen terwijl het dier zo gemakkelijk leek de laatste keer, ja toen hij alleen in de wei stond ja :') tot een voetje dat nog even snel ingespoten werd door een andere dierenarts terwijl wij 3 kwartier vroeger als gepland, geinteresseerd op het erf toe stonden te kijken. Maar doet mij ook gelijk denken aan een kennisje waarbij een halfuur voor tijd het witte sokje van een merrie nog zwart geverfd werd, omdat de papieren niet klopte.

Bij een paard dat jij nooit eerder hebt gezien is het niet te beoordelen dat hij kort daarvoor al een flinke tijd aan de longe heeft gelopen. Op basis van wat zou je dat dan moet baseren? Je hebt het dier immers nooit eerder gezien of gereden. Je besluit over te gaan tot keuring, en vlak voor keuring wordt het ritueel weer herhaald. Jij weet nog steeds niet beter en koopt nog steeds op goed vertrouwen een braaf en rustig paard, yep.. Totdat je er 3 dagen later thuis nog een keertje op stapt :) Je zal de 1e niet zijn.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:25

Het is mij ook al een paar keer overkomen dat er niet op werd gerekend dat ik eerder op het bezoekadres was aangekomen. Maar zo hou je ze er wel uit.

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:28

Pinda_Dipje schreef:
Waratje schreef:
Maar doet mij ook gelijk denken aan een kennisje waarbij een halfuur voor tijd het witte sokje van een merrie nog zwart geverfd werd, omdat de papieren niet klopte.

Serieus?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:50

Pinda_Dipje schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Als je toch bloed laat trekken, hoef je echt geen half uur van te voren te zijn hoor ;)

Daarnaast: een paard wat helemaal suf gegalopeerd is door de verkoper, komt helemaal niet goed door een aankoopkeuring. Wat een verstand dan, als je als verkoper zoiets probeert :D

Een half uur eerder komen voor een aankoopkeuring heeft geen zin. Misschien wel bij een eerste bezichtiging.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:53

eens met Dees :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:53

Ik denk overigens echt dat velen bij een eerste bezichtiging te veel hun lijstje willen afvinken.
KIJK gewoon naar het paard, dat vertelt je heus of het bij je past.

Een kennis van mij wil een huis kopen maar is van nature erg voorzichtig. Eigenlijk te voorzichtig. Zelfs in deze tijd, waarin de huizen laag geprijsd zijn, durft hij niet door te pakken. Of de kleur van het metselwerk is niet mooi, of de zon komt net te laat in de tuin, of de straat is te druk, of, of, of... Laatst heeft hij zelfs een verder passend huis aan zich voorbij laten gaan omdat er een boom in de tuin stond en hij vond het een gedoe om die te verwijderen. Kennelijk is zo'n onderhandelpunt dan aan hem voorbij gegaan.
De manier waarop hij zijn aankoop aanvliegt is typisch een voorbeeld van hoe een lijstje te belangrijk kan worden in een zoektocht. Hij zoekt al iets van een jaar en heeft het nog steeds niet gevonden.
Op deze manier gaat hij het trouwens ook niet vinden.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:55

Daarom neem ik ook mensen mee met heel wat jaar ervaring en verstand van paarden :) Ik ken mezelf en weet zeker dat ik bij het bezichtigen heel zenuwachtig wordt en dingen vergeet te checken :o Daarom maak ik voor mezelf wel een lijstje, zodat ik houvast heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:57

Dees schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Als je toch bloed laat trekken, hoef je echt geen half uur van te voren te zijn hoor ;)

Daarnaast: een paard wat helemaal suf gegalopeerd is door de verkoper, komt helemaal niet goed door een aankoopkeuring. Wat een verstand dan, als je als verkoper zoiets probeert :D

Een half uur eerder komen voor een aankoopkeuring heeft geen zin. Misschien wel bij een eerste bezichtiging.

Ik ga ook alleen de bezichtingen eerder, meestal alleen de 1e ;) Bij de aankoopkeuring zijn wij ook altijd eerder bij de DA, maar dat is meer onze stress ivm eventuele files dan dat het zo gepland is. Met keuring vertrouw ik op de DA. Met bezichtigen wil ik er zelf iets eerder zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:07

Dees schreef:
Ik denk overigens echt dat velen bij een eerste bezichtiging te veel hun lijstje willen afvinken.
KIJK gewoon naar het paard, dat vertelt je heus of het bij je past.

Een kennis van mij wil een huis kopen maar is van nature erg voorzichtig. Eigenlijk te voorzichtig. Zelfs in deze tijd, waarin de huizen laag geprijsd zijn, durft hij niet door te pakken. Of de kleur van het metselwerk is niet mooi, of de zon komt net te laat in de tuin, of de straat is te druk, of, of, of... Laatst heeft hij zelfs een verder passend huis aan zich voorbij laten gaan omdat er een boom in de tuin stond en hij vond het een gedoe om die te verwijderen. Kennelijk is zo'n onderhandelpunt dan aan hem voorbij gegaan.
De manier waarop hij zijn aankoop aanvliegt is typisch een voorbeeld van hoe een lijstje te belangrijk kan worden in een zoektocht. Hij zoekt al iets van een jaar en heeft het nog steeds niet gevonden.
Op deze manier gaat hij het trouwens ook niet vinden.

Idd vaak ben je te bang en kun je jezelf wel voor je kop slaan dat je iets niet hebt gedaan!

Toen ik nog manegepaarden kocht, ging ik ook 1 keer kijken en daarna beslissen.
Maar misschien is het voor een particulier anders omdat geld in principe maar 1 keer uitgegeven kan worden :)
en dat dat voor mij iets anders lag.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:17

Dees schreef:

Suf gegaloppeert is natuurlijk relatief.
Een gezond paard komt prima door de keuring, al heeft hij s'morgens vroeg al 3 uur in de trainingsmolen gestaan. Een aankoopkeuring is natuurlijk inspanning van lik me versje, stukje stappen, draven, klein gallopje en dan nog aan de hand 2x op en neer, geen gezond paard dat daar van wakker ligt.

Dus noem het vooral nutteloos, half hippisch Nederland is gewoon niet te vertrouwen in de paardenhandel en dergelijke streken die door jou nog 'onverstandig' worden genoemd zijn voor velen bijna wekelijkse kost helaas. Geen bloedmonster dat kan bewijzen dat het paard voor aanvang al een complete ochtendgymnastiek al de rug heeft, sta je dan mooi.

Voor mij en omgeving is een vroegere aanvang al verscheidene malen zeer effectief geweest, en kan wel degelijk nuttig zijn.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:20

hoe het paard oogt in de box/stal is natuurlijk wel belangrijk, maar wij gingen naar een welsh pony kijken voor mijn zusje en toen we daar aankwamen deed hij gelijk zijn oren in z'n nek, maar bij de eigenaren niet. het rijden bij mn zusje ging het goed maar bij mij niet, dus ik dacht van moeten we deze nou wel nemen , maar vroeger is hij mishandeld ,dus naar mensen die hij niet kent doet hij gewoon zijn oren in zn nek, omdat hij bang is. Dat doet hij nu nog steeds, maar hij heeft nooit gebeten oid, doet nooit een vlieg kwaad, en het maakt gewoon heel veel uit wie erop zit, bij mij is ie druk en bij mn zusje kan je er een kanon bij afschieten!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:08

Pinda_Dipje schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Suf gegaloppeert is natuurlijk relatief.
Een gezond paard komt prima door de keuring, al heeft hij s'morgens vroeg al 3 uur in de trainingsmolen gestaan. Een aankoopkeuring is natuurlijk inspanning van lik me versje, stukje stappen, draven, klein gallopje en dan nog aan de hand 2x op en neer, geen gezond paard dat daar van wakker ligt.

Dus noem het vooral nutteloos, half hippisch Nederland is gewoon niet te vertrouwen in de paardenhandel en dergelijke streken die door jou nog 'onverstandig' worden genoemd zijn voor velen bijna wekelijkse kost helaas. Geen bloedmonster dat kan bewijzen dat het paard voor aanvang al een complete ochtendgymnastiek al de rug heeft, sta je dan mooi.

Voor mij en omgeving is een vroegere aanvang al verscheidene malen zeer effectief geweest, en kan wel degelijk nuttig zijn.

Nieuwkerk a/d Ijssel is bepaald geen Friesland. Het zal absoluut een regionaal verschil zijn.
Een goede kijk op de mens achter de verkoper kan ook handig zijn.
Al dat wantrouwen heb ik nooit nodig gehad, ben nooit bekocht geweest en heb toch echt wel regelmatig eentje gekocht.

Hoofdprijs was dat 2 jarige dier op de Zuidlaarder Markt :D Die had ik gekocht voor een habbekrats, nog geen half uur later had hij zijn eerste plastic roerstokje al van de grond af opgegeten, tesamen met menig eikel... en de volgende dag scheet hij kuilplastic. Dacht echt dat hij een dag later wel dood zou zijn. Maar nee hoor, keurig uitgegroeid en een prachtig paard geworden.

Ik noem bloed trekken overigens nergens nutteloos. Een half uur eerder aanwezig zijn voor de aankoopkeuring wél :D
Een suf gegalopeerd paard zal ernstig te kort schieten in uitstraling, ademhaling en uithoudingsvermogen. Dat paard komt in de problemen wanneer hij aan de bak moet in de mulle longeercirkel, die verkoper die dat doet valt echt wel door de mand.

Maar laten we wel wezen, je ZIET het toch wanneer een paard kompleet vermoeid op stal staat? Ik wel.