Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Idiotenen ik maar denken dat mensen gelukkig neit van die rare paardenrassen fokken zoals er wel bij honden gebeurt...
DubbelDun schreef:Omdat brede paarden graag gezien worden in de halter en Impressive (met HYPP) brede paarden gaf is er dus flink mee gefokt, want ze wonnen.
Dat doen ze nu nog en dus wordt er ook nog 'gewoon' mee gefokt.
Wel is het zo dat vanaf 2007 een homozygote HYPP niet meer door de AQHA wordt ingeschreven, maar een heterozygote nog wel.
Overigens is HYPP Geen ziekte, maar een genetische afwijking
crazycactus schreef:@ailil, misschien is het een mutatie geweest in Impressive... Wie zal het zeggen. Dat is net zo iets als Herda (een huidaandoening) wat veel bij Poco Bueno nakommelingen voorkomt.
Ailill schreef:crazycactus schreef:@ailil, misschien is het een mutatie geweest in Impressive... Wie zal het zeggen. Dat is net zo iets als Herda (een huidaandoening) wat veel bij Poco Bueno nakommelingen voorkomt.
Dat zo'n gen afwijkt kan ik begrijpen, zonder gen-mutaties had de hele wereld niet bestaan. . . maar waarom zou je met zulke dieren willen fokken? Enkel voor het geld lijkt me.
Ailill schreef:thoraklover schreef:Ja, dat bedoel ikIk was de naam kwijt. Ik weet dat dierenleed overal voorkomt, maar ik denk dat het in Spanje toch nog wat erger is dan in Nederland. In ieder geval meer. Degenen waar we logeerden toen, woonden al een paar jaar in Spanje en die vertelden dat ze in die tijd meer leed hebben gezien dan niet-leed (weet niet hoe ik het anders moet noemen). Daarnaast word het hier in Nederland meer bestreden dan in Spanje. Volgens mij hebben ze daar geen 'dierenpolitie'?
Ik heb ruim een jaar gewerkt op een van de bekendste stallen van Spanje (naam evt. via pb, maar ik wil niet met modder gooien) en inderdaad gaan ze daar anders om met paarden dan wij. . . maar als we zo gaan kijken, behandelen ze in Duitsland (kijk eens naar die ene stal in Mühlen bijv.) de paarden ook anders dan hier, net als in België of waar dan ook ter wereld. Als dat het grootste probleem zou zijn, is dat vrij makkelijk op te lossen (ten op zichte van waar wij het hier over hebben). Die mensen mogen geen paarden meer houden, blackmail enz enz enz.
Waar ik aan denk zijn inderdaad mensen als dr. Mengele (extreem voorbeeld), die deels weten waar ze mee bezig zijn en enorm veel weten of wat ze kunnen veranderen en dat ook daadwerkelijk doen. Serieus, eens beest zou zulke dingen nog niet bedenken. En ja, als ik zulke dingen hoor/zie/lees dan schaam ik mij als mens zijnde. Niet voor ons als mens, maar wel wat wij anderen aan doen.
thoraklover schreef:Ik lees trouwens veel in de trant van 'Ik schaam me om een mens te zijn door dit soort praktijken' en eerlijk gezegd erger ik me hier een beetje aan. Ik bedoel, en zijn genoeg mensen die wel met hart met dieren (en elkaar natuurlijk) omgaan, en veel dieren worden ook gelukkig van ons bestaan. Ik vind, zolang je weet waar je mee bezig bent, op het goede pad zit (dus anderen geen leed aandoet) en met hart en ziel leeft, etc., je blij mag zijn dat je een mens bent/geen verantwoordelijkheid hoeft te voelen voor praktijken van anderen mensen. Dat is niets om je voor te schamen. En ja, de rotte appels blijven er altijd tussen zitten, maar dat is niks waar jíj (voor de mensen die zich aangesproken voelen) je verantwoordelijk hoeft te voelen. Dit is mijn mening hierover, je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk.
Jackytje schreef:Arabesk schreef:Idiotenen ik maar denken dat mensen gelukkig neit van die rare paardenrassen fokken zoals er wel bij honden gebeurt...
Stel je voor dat ze naakte paarden gaan uitvinden
Jackytje schreef:Stel je voor dat ze naakte paarden gaan uitvinden
thoraklover schreef:Ik ben wel benieuwd naar die stal in Spanje waar je gewerkt hebt, puur nieuwsgierigheid hoor. Ben het niet met je eens dat het 'vrij makkelijk' is op te lossen, naar mijn idee is het onmogelijk om alle gevallen van paardenleed aan te pakken. Want waar trek je de grens? Hier in Nederland vinden de meeste mensen stands al mishandeling, in andere landen is het doodnormaal, ook op grootse stallen. Hetzelfde is natuurlijk zo met fokken, waar trek je de grens? De een vind een type fjordensportpaard/Totilas/etc. al doorgefokt, anderen pas zulke 'misvormde' paarden als in de beginpost. (Dit wordt een beetje offtopic) Daarnaast snap ik je laatste zin niet helemaal. 'Niet voor ons als mens, maar wel wat wij anderen aan doen.' Bedoel je met 'anderen' mensen of dieren? Schaam je je voor de praktijken die de mens uitvoert? Ik zie eerlijk gezegd geen verschil met het mens zijn en het uitvoeren van praktijken. De mens voert het toch uit? Als de mensen die aan dit soort praktijken deden dood waren (extreem gezegd) dan werden deze praktijken niet uitgevoerd. Dus waarom zou jij je dan schamen/verantwoordelijk voelen voor de slechte dingen die anderen doen (ik neem aan dat jijzelf niet aan dit soort praktijken doet). Dus van wat 'wij' anderen aandoen, vind ik niet helemaal kloppen.