Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:36

Idioten 8)7 en ik maar denken dat mensen gelukkig neit van die rare paardenrassen fokken zoals er wel bij honden gebeurt...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:37

stef schreef:
Mijn fout, sorry. Maar iemand kwam ermee dat ze bewust op hypp fokken

Geefnie ;)

Maar dat doen ze ook, en dat is ook kwalijk, met name dat de AQHA dit 'toejuicht' door zulke paarden te belonen met titels.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 22:39

Arabesk schreef:
Idioten 8)7 en ik maar denken dat mensen gelukkig neit van die rare paardenrassen fokken zoals er wel bij honden gebeurt...

Daar is dit topic dus voor ;)

Even off-topic: Ik merk dat er de laatste pagina's veel korte reactie's in het topic staan die imo niet van belang zijn. Is niet erg, maar laten we nu geen olie op het vuur gaan gooien door allemaal de meeste vreselijke (en bewerkte) foto's te plaatsen :)

LadyMadonna

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:47

Ik ken hypp alleen als de ziekte. Terug gaand op de impressive bloedlijn.
Het ontgaat me even wat hypp met bodybuilders te maken heeft :?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 22:52

stef schreef:
Ik ken hypp alleen als de ziekte. Terug gaand op de impressive bloedlijn.
Het ontgaat me even wat hypp met bodybuilders te maken heeft :?

Dat staat los van elkaar. . . maar bij van die bodybuilders komt komt hypp vaker voor, of begrijp ik het nu verkeerd?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:56

Hypp gaat allemaal terug op dezelfde bloedlijn, goed kans dat dit brede paarden waren. Ga ff een lijntje uitgooien

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:57

@ailil niet helemaal. Hypp komt voor uit de Impressive lijn. Uit deze lijn zijn veel halterpaarden voorgekomen, maar die idioote bodybuilders is pas iets van de laatste jaren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:00

Ah, er is al een lIjntje ;)
Kan jij het uitleggen cc? Ook met betrekking tot bewust hypp fokken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:05

Omdat brede paarden graag gezien worden in de halter en Impressive (met HYPP) brede paarden gaf is er dus flink mee gefokt, want ze wonnen.
Dat doen ze nu nog en dus wordt er ook nog 'gewoon' mee gefokt.
Wel is het zo dat vanaf 2007 een homozygote HYPP niet meer door de AQHA wordt ingeschreven, maar een heterozygote nog wel.

Overigens is HYPP Geen ziekte, maar een genetische afwijking ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:09

Wat die spieraanvallen veroorzaakt toch? Ben het nu even helemaal kwijt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:14

Hypp is een kalium'probleem' waardoor de spieren afgebroken worden. Dit kan in meer of mindere mate gebeuren. Heeft niets met leeftijd of geslacht te maken. Homozygoten hebben het vaak wel erger/eerder als heterozygoten.
Stress is een trigger-faktor.
Met de juiste regelmatige verzorging en laag-kalium kunnen sommige paarden een redelijk leven hebben. Maar de kans bestaat ook dat ie onder het zadel ineens dood neervalt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:14

DubbelDun schreef:
Omdat brede paarden graag gezien worden in de halter en Impressive (met HYPP) brede paarden gaf is er dus flink mee gefokt, want ze wonnen.
Dat doen ze nu nog en dus wordt er ook nog 'gewoon' mee gefokt.
Wel is het zo dat vanaf 2007 een homozygote HYPP niet meer door de AQHA wordt ingeschreven, maar een heterozygote nog wel.

Overigens is HYPP Geen ziekte, maar een genetische afwijking ;)

Dat is op zich al een hele goede stap in de juiste richting, imo mogen ze nog wat stapjes zetten. . . ik vraag me dan wel af hoe die afwijkingen ontstaan zijn.

Denk gelijk aan een briljant gezegde: Voorkomen is beter dan. . . ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:16

@ailil, misschien is het een mutatie geweest in Impressive... Wie zal het zeggen. Dat is net zo iets als Herda (een huidaandoening) wat veel bij Poco Bueno nakommelingen voorkomt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:17

Er is ooit sprake geweest dat in 2025 ook de heterozygoten niet meer ingeschreven zouden worden, maar de halterindustrie stond toen op zijn achterste benen en aangezien de bobo's binnen de AQHA ook de mensen zijn die geld verdienen aan de Quarter is deze regel er dus nooit gekomen.
De afwijking is puur genetisch ontstaan. Foutje van moeder natuur. Net als het GBED, OLWS, HERDA etc...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:17

crazycactus schreef:
@ailil, misschien is het een mutatie geweest in Impressive... Wie zal het zeggen. Dat is net zo iets als Herda (een huidaandoening) wat veel bij Poco Bueno nakommelingen voorkomt.

Dat zo'n gen afwijkt kan ik begrijpen, zonder gen-mutaties had de hele wereld niet bestaan. . . maar waarom zou je met zulke dieren willen fokken? Enkel voor het geld lijkt me.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:18

Arabesk schreef:

Stel je voor dat ze naakte paarden gaan uitvinden :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:19

@Ailill : op een grote show in Amerika kun je met een winnaar maar zo 100.000$ winnen. Een dekking van een tophengst kan maar zo 300.000 kosten.
Geen wonder dus dat 'money talks' binnen de AQHA-board of directors.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:21

Ailill schreef:
crazycactus schreef:

Dat zo'n gen afwijkt kan ik begrijpen, zonder gen-mutaties had de hele wereld niet bestaan. . . maar waarom zou je met zulke dieren willen fokken? Enkel voor het geld lijkt me.

Beide aandoeningen zijn pas veel later ontdekt. Dus op zich best verklaarbaar. Waarom er nu nog mee gefokt mag worden.... waarschijnlijk idd $$$ De aqha gelooft in een vrije keuze qua fokken, dus geen keuringen ed. Dus helaas mag je ook fokken met paarden met een genetische afwijking. Van mij hadden ze het direct mogen verbieden, maar ja... zoals eerder gezegt, rare jongens die amerikanen ;)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:23

Ailill schreef:
thoraklover schreef:
Ja, dat bedoel ik :j Ik was de naam kwijt. Ik weet dat dierenleed overal voorkomt, maar ik denk dat het in Spanje toch nog wat erger is dan in Nederland. In ieder geval meer. Degenen waar we logeerden toen, woonden al een paar jaar in Spanje en die vertelden dat ze in die tijd meer leed hebben gezien dan niet-leed (weet niet hoe ik het anders moet noemen). Daarnaast word het hier in Nederland meer bestreden dan in Spanje. Volgens mij hebben ze daar geen 'dierenpolitie'?

Ik heb ruim een jaar gewerkt op een van de bekendste stallen van Spanje (naam evt. via pb, maar ik wil niet met modder gooien) en inderdaad gaan ze daar anders om met paarden dan wij. . . maar als we zo gaan kijken, behandelen ze in Duitsland (kijk eens naar die ene stal in Mühlen bijv.) de paarden ook anders dan hier, net als in België of waar dan ook ter wereld. Als dat het grootste probleem zou zijn, is dat vrij makkelijk op te lossen (ten op zichte van waar wij het hier over hebben). Die mensen mogen geen paarden meer houden, blackmail enz enz enz.

Waar ik aan denk zijn inderdaad mensen als dr. Mengele (extreem voorbeeld), die deels weten waar ze mee bezig zijn en enorm veel weten of wat ze kunnen veranderen en dat ook daadwerkelijk doen. Serieus, eens beest zou zulke dingen nog niet bedenken. En ja, als ik zulke dingen hoor/zie/lees dan schaam ik mij als mens zijnde. Niet voor ons als mens, maar wel wat wij anderen aan doen.

Ik ben wel benieuwd naar die stal in Spanje waar je gewerkt hebt, puur nieuwsgierigheid hoor. Ben het niet met je eens dat het 'vrij makkelijk' is op te lossen, naar mijn idee is het onmogelijk om alle gevallen van paardenleed aan te pakken. Want waar trek je de grens? Hier in Nederland vinden de meeste mensen stands al mishandeling, in andere landen is het doodnormaal, ook op grootse stallen. Hetzelfde is natuurlijk zo met fokken, waar trek je de grens? De een vind een type fjordensportpaard/Totilas/etc. al doorgefokt, anderen pas zulke 'misvormde' paarden als in de beginpost. (Dit wordt een beetje offtopic) Daarnaast snap ik je laatste zin niet helemaal. 'Niet voor ons als mens, maar wel wat wij anderen aan doen.' Bedoel je met 'anderen' mensen of dieren? Schaam je je voor de praktijken die de mens uitvoert? Ik zie eerlijk gezegd geen verschil met het mens zijn en het uitvoeren van praktijken. De mens voert het toch uit? Als de mensen die aan dit soort praktijken deden dood waren (extreem gezegd) dan werden deze praktijken niet uitgevoerd. Dus waarom zou jij je dan schamen/verantwoordelijk voelen voor de slechte dingen die anderen doen (ik neem aan dat jijzelf niet aan dit soort praktijken doet). Dus van wat 'wij' anderen aandoen, vind ik niet helemaal kloppen.

thoraklover schreef:
Ik lees trouwens veel in de trant van 'Ik schaam me om een mens te zijn door dit soort praktijken' en eerlijk gezegd erger ik me hier een beetje aan. Ik bedoel, en zijn genoeg mensen die wel met hart met dieren (en elkaar natuurlijk) omgaan, en veel dieren worden ook gelukkig van ons bestaan. Ik vind, zolang je weet waar je mee bezig bent, op het goede pad zit (dus anderen geen leed aandoet) en met hart en ziel leeft, etc., je blij mag zijn dat je een mens bent/geen verantwoordelijkheid hoeft te voelen voor praktijken van anderen mensen. Dat is niets om je voor te schamen. En ja, de rotte appels blijven er altijd tussen zitten, maar dat is niks waar jíj (voor de mensen die zich aangesproken voelen) je verantwoordelijk hoeft te voelen. Dit is mijn mening hierover, je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk :) .

Zo, mijn hersens genoeg gekraakt vanavond :')

Ik vind dit wel een zeer leerzaam topic, ben blij dat je het geopend hebt TS :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:24

Jackytje schreef:
Arabesk schreef:

Stel je voor dat ze naakte paarden gaan uitvinden :=

Hebben ze al uitgevonden, iedereen kan een naakt paard hebben tegenwoordig, dankzij het scheerapparaat. :Y)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:25

Vandaar de link met HYPP en halterpaarden:

Halter type (specifiek stuk over Quarters)

Horses shown in-hand in Halter competition are larger yet, with a very heavily muscled appearance, while retaining small heads with wide jowls and refined muzzles. There is controversy amongst owners, breeder and veterinarians regarding the health effects of the extreme muscle mass that is currently fashionable in the specialized halter horse, which typically is 15.2 to 16 hands and weighs in at over 1,200 pounds (540 kg) when fitted for halter competition. Not only are there concerns about the weight to frame ratio on the horse's skeletal system, but the massive build is also linked to HYPP.

Inheritance and prevalence

The disease is linked to the bloodline of the famous American Quarter Horse stallion Impressive, who has over 55,000 living descendants as of 2003[update]. Although the disease is primarily limited to the American Quarter Horse breed and closely related breeds such as American Paint Horses and Appaloosas at this time, cross-breeding has begun to extend it to crossbreds recognized by other breed registries as well as grade horses. Until the AQHA restricted the registration of animals with the condition, the spread of the disease was perpetuated by the favorable placings given to affected horses in halter competition at horse shows, because a secondary characteristic associated with N/H and H/H horses is heavy, bulky muscling that is favored by stock horse judges, a trend that began with Impressive and predates the modern understanding of the disease. Some stock horse breeds with Quarter Horse bloodlines have yet to restrict registration in order to limit the perpetuation of HYPP.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:25

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:26

Dan gaat het dus inderdaad om geld, wat ik van te voren al dacht. . . maar ik wil niet alles over een kam scheren, vandaar dit topic. Het is toch in en in triest dat zulke dingen door toedoen v.d. mens plaats vinden?

Er moeten daar toch ook mensen zijn die denken: dit klopt niet, niet juist, moeten we direct anders doen.

Off-topic: Ik moet zeggen dat ondanks het onderwerp ik dit een prettig topic vind, volwassen reactie's met een goede onderbouwing aan de hand van gedegen research. . . tof +:)+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:28

thoraklover schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die stal in Spanje waar je gewerkt hebt, puur nieuwsgierigheid hoor. Ben het niet met je eens dat het 'vrij makkelijk' is op te lossen, naar mijn idee is het onmogelijk om alle gevallen van paardenleed aan te pakken. Want waar trek je de grens? Hier in Nederland vinden de meeste mensen stands al mishandeling, in andere landen is het doodnormaal, ook op grootse stallen. Hetzelfde is natuurlijk zo met fokken, waar trek je de grens? De een vind een type fjordensportpaard/Totilas/etc. al doorgefokt, anderen pas zulke 'misvormde' paarden als in de beginpost. (Dit wordt een beetje offtopic) Daarnaast snap ik je laatste zin niet helemaal. 'Niet voor ons als mens, maar wel wat wij anderen aan doen.' Bedoel je met 'anderen' mensen of dieren? Schaam je je voor de praktijken die de mens uitvoert? Ik zie eerlijk gezegd geen verschil met het mens zijn en het uitvoeren van praktijken. De mens voert het toch uit? Als de mensen die aan dit soort praktijken deden dood waren (extreem gezegd) dan werden deze praktijken niet uitgevoerd. Dus waarom zou jij je dan schamen/verantwoordelijk voelen voor de slechte dingen die anderen doen (ik neem aan dat jijzelf niet aan dit soort praktijken doet). Dus van wat 'wij' anderen aandoen, vind ik niet helemaal kloppen.

De naam van die stal wil ik evt. via pg toezenden maar dan alleen naar mensen die serieus interesse hebben in dit onderwerp of van plan zijn een paard uit Spanje te halen. Let wel, dit is puur mijn eigen mening. Ik kwam daar in Spanje vooral met mijzelf in de knoop omdat de manier van rijden en trainen zo anders is dan ik gewend ben (Klassieke rijstijl).

Ik zeg ook niet dat het vrij makkelijk op te lossen is, maar dat het onderwerp in dit topic nog stukken moeilijk op te lossen is (eigenlijk ook niet, maar als we mijn manieren werkelijk zouden toepassen zou het ook niet goed gaan).

Met anderen bedoel ik mens en dier in het algemeen. Ik zie juist een heel sterk verband tussen het mens zijn en wat wij aanrichten op deze wereld. . . heb jij ooit eens een groep paarden horen bespreken hoe ze bij mensen Obesitas weg kunnen filteren uit het DNA? Want ja, die paarden moeten wel dat gewicht dragen. Gelukkig zijn wij de enigste soort die werkelijk zo denken en nog triester ook zo handelen (dan heb ik het nog niet eens over het feit wat ze daadwerkelijk aan richten).

Dus ja, dan voel ik mij als mens zeker verantwoordelijk. Niet voor de daden die wij doen (dat doen zij inderdaad, maar het is zo makkelijk om alleen maar te wijzen naar de fouten van anderen.), maar wel voor het feit dat wij als enige daar echt iets aan kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 07-03-12 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:29

Ik wil er nog wel even bijvermelden dat niet alleen het fokken met HYPP-paarden 'normaal' is maar ook dat inbreeding de normaalste zaak van de wereld is.
Als je van een aantal halterkampioenen de pedigree's bekijkt kun je tot 7x !!! Impressive in de bloedlijnen terugvinden.